Windows 10-stödet upphör, används av omkring en tredjedel av Steam-spelarna

Medlem

Konverterade över till W10 IoT LTSC i helgen så de har fram till 2032 på sig att få ordning på elvan. Eller en tolva.

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Hur får man tillgång till det? Vill inte ha Windows 11, är ett hemskt OS om man råkar gilla både nya och gamla spel men bara har en dator.

Finns mängder med information (en del "kontroversiellt") om Windows 10 IoT LTSC 2021, bara en snabb googlesökning bort.

Medlem

Jag kör Fedora nu, funkar förvånansvärt bra. De spel som har kernel level anti cheat är no go, men annars har det mesta bara fungerar.

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Hur får man tillgång till det? Vill inte ha Windows 11, är ett hemskt OS om man råkar gilla både nya och gamla spel men bara har en dator.

Kolla under Windows Update i Windows 10. Det ska finnas en länk eller knapp där man kan ansöka om att få förlängt stöd.

https://www.microsoft.com/en-US/windows/extended-security-upd...

signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Finns mängder med information (en del "kontroversiellt") om Windows 10 IoT LTSC 2021, bara en snabb googlesökning bort.

Skrivet av gurkoz:

Kolla under Windows Update i Windows 10. Det ska finnas en länk eller knapp där man kan ansöka om att få förlängt stöd.

https://www.microsoft.com/en-US/windows/extended-security-upd...

Tack tack, gott folk! Mycket uppskattat!

Medlem

Jag har Win 10 än så länge men jag håller på att bygga en ny dator och då passar jag även på att installera Win 11 på den.

signatur

PSN: Oakborn86

Medlem

Kör Windows 11 och förstår inte varför det är så hatat av många här. Men då har jag anpassat lite och stängt av reklamen (busenkelt för övrigt, inte något som inte går att göra i operativsystemet). Känner att alla här bara är väldigt emot förändring 😅

Medlem

Windows 11 sen release. Är väl en av några få procent som aldrig haft några problem och faktiskt gillar 11an mer än 10an om man ska gå efter hur mycket hat 11an får på nätet. Men för mig rullar det på utan krångel.

signatur

Lian Li V100 Svart A-RGB. Ryzen 5 9600X. TUF Gaming B650-PLUS. Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 5200MHz CL40 FURY Beast. RX 9060 XT 16GB Hellhound.

Medlem
Skrivet av wreckah:

Känner att alla här bara är väldigt emot förändring 😅

Hur skulle du känna om din toalett designades om varje X antal år, så att du behövde lära dig att använda den på nytt?

Väldigt få människor vill ha förändring för förändrings skull.

Medlem

Inget OS från Microsoft finns på mina enheter. Jippi.

Medlem
Skrivet av wreckah:

Kör Windows 11 och förstår inte varför det är så hatat av många här. Men då har jag anpassat lite och stängt av reklamen (busenkelt för övrigt, inte något som inte går att göra i operativsystemet). Känner att alla här bara är väldigt emot förändring 😅

samma här, trodde jag kommit till sweclockers med allt random omotiverat win 11 hat och någon som nämner linux 😂

Medlem

Till er som fortfarande vill köra W10 ett tag och fortsätta få säkerhetsuppdateringar så kan man betala för att få det fram till Oktober 2026.
Kostar runt 280 kr och går att fixa här https://www.microsoft.com/en-us/windows/extended-security-upd...

signatur

Min gamingstream => https://kick.com/Mr_Strange

Andra socials/länkar => https://linktr.ee/Mr_Strange

Medlem

Nej, min PC är för gammal och priserna är för höga så jag har slutat spela på PC. Sen gillar jag inte Microsofts inriktning efter W10. Allt ska spåras, reklam, massa hacs som behövs för att få det som man vill.

Medlem

Har fått en bugg efter uppgradering till win 11. Windows firewall har status stopping och verkar inte gå att starta om eller restora settings.
Någon som fått samma?

Medlem
Skrivet av Lagers:

Stödet för vi som bor i Eu fortsätter ett år till om man loggar in genom ett microsoft-konto och aktiverar att man vill ha ett år till. Gratis för användare i EU.

Läs mer här: https://www.microsoft.com/sv-se/windows/extended-security-upd...

Det går också att installera windows 11 på en lite äldre dator genom att skapa usb-stickan genom rufus. Där kan man ställa in att den inte ska bry sig om secure boot eller TPM-modulen. Gjorde det för två veckor på en Intel 6700K. Tror det finns sätt för att uppgradera en befintlig win 10 också till win 11 fast inte datorn uppfyller de dumma kraven som MS har satt.

Hur stort usb minne behöver man?

Medlem
Skrivet av ScorchPipe:

Finns alltid de som vägrar släppa det gamla. Ända tills de tvingas byter och upptäcker att det inte var så illa. Var ju samma sak XP till 7 och 7 till 10

Lol nej, det var mycket sämre att gå till 10 från 7 än från xp till 7.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Byggde nyligen en "ny" dator av begagnade delar och valde då att köra in windows 11 i den, men innan jag verkligen började använda datorn så tog jag bort bloat och stängde av massa skit från MS och bytte utseende så att det ser normalt ut och går att använda.

Medlem
Skrivet av wreckah:

Haha, du förklarar ju själv till viss del det du inte förstår ang. klagomålen.
Totalt häpnadsväckande tycker jag med Microsofts vedervärdiga reklamkampanjer som de bakar in överallt. Reklam tycker jag man bara ska behöva acceptera när man nyttjar gratistjänster. Blir aldrig nån ny Windows-PC för min del, när denna lägger av så ska jag nog försöka flytta till nått annat operativsystem då jag ändå aldrig spelar på datorn längre.

Medlem

Har 11 på min dator och märker ingen större skillnad på det eller 10an men jag gör inget annat än spelar på datorn.

Medlem
Skrivet av wreckah:

Du förstår inte varför det är så hatat och i meningen efter så säger du att du de-bloatat systemet. 😉

Personligen så förstår jag mycket av kritiken då det känns kontraproduktivt med legacyfunktioner som tagits bort, reklam i ett OS som man betalar för wtf, påträngande tjat om MS konto, startmeny som är helt efterbliven, konstanta uppdateringar som inte testas ordentligt och kan leda till alla möjliga konstigheter, uppdateringar som smyger in ännu mer spiontelemetri och AI som inte går att ta bort utan fulhack... osv.

Microsoft verkar inte vilja bryta traditionen med att varannan Windows-version är skräp.

Medlem

Förstår att folk inte gillar MS, eller tvingad uppdatering etcetera, men jag förstår inte, "Det är fullt med reklam".
Uppgraderade i slutet av september. Personaliserade det (som man gör med alla OS?), inga register edits. Ser ingen reklam någonstans alls. Är det någon funky version av W11 folk får tag i, eller något många bara fattar tag i, av andras klagomål, och kör på?

Skärmdumpmästare III
Skrivet av Hackers:

Hur stort usb minne behöver man?

Tror att minimum är 8gb usb minne för windows 11

signatur

Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Medlem
Skrivet av Saraandir:

Förstår att folk inte gillar MS, eller tvingad uppdatering etcetera, men jag förstår inte, "Det är fullt med reklam".
Uppgraderade i slutet av september. Personaliserade det (som man gör med alla OS?), inga register edits. Ser ingen reklam någonstans alls. Är det någon funky version av W11 folk får tag i, eller något många bara fattar tag i, av andras klagomål, och kör på?

Har aldrig sett någon reklam jag heller.

signatur

Lian Li V100 Svart A-RGB. Ryzen 5 9600X. TUF Gaming B650-PLUS. Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 5200MHz CL40 FURY Beast. RX 9060 XT 16GB Hellhound.

Medlem
Skrivet av emme332:

Jag kör Fedora nu, funkar förvånansvärt bra. De spel som har kernel level anti cheat är no go, men annars har det mesta bara fungerar.

Jag kör också Fedora! Lutris och Steam är allt man behöver, och att vissa spel som kräver anti-cheat inte fungerar gör inte mig så mycket personligen. Lite synd på BF6, men annars har jag inte brytt mig.

signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 64GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT

Medlem
Debattartikel i Aktuell Hållbarhet: Så kan du undvika att kasta din dator ♻️

”Våga trotsa Microsoft – så kan du undvika att kasta din dator” https://www.aktuellhallbarhet.se/opinion/debatt/vaga-trotsa-m...

Medlem
Skrivet av Razken:

Det ska gå att kringå Microsofts såkallade "krav".
Har testat på en rätt sunkig kontorsdator och det funkade kanon.

Dra ner en ISO från Microsofts hemsida, plocka fram ett USB minne och använd Rufus USB Tool för att skapa ett startmedium. Bocka i att avskaffa krav för Secure Boot och MS Online konto, så lär det funka galant.

Kom ihåg att allt på USB stickan raderas och att detta är metoden för att installera Windows på nytt, dvs inte en uppgradering från ditt befintliga system (så allt på systemdisken raderas också).
Hoppa in på Swec vetja för mer hjälp.

Lär väl testa snart med 11'an på speldatorn, men innan dess ska ja läsa på hur man de-bloatar skiten från all telemetri och annat skräp.

Om man kollar vilken språkversionen Win10 har så att det är samma, innan man laddar ner Win11 ISO, så raderas inte allt man har på c:/-disken.
Är språkversionerna olika så raderas allt man har på c:/. Kolla språkversion i kommandotolken (cmd) med: dism /online /get-int/

Info om "Rufus and Windows 11 25H2":
https://www.youtube.com/watch?v=lHJdTtl6O-g

signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Lol nej, det var mycket sämre att gå till 10 från 7 än från xp till 7.

Skrev inget om vad som var bättre eller sämre. Poängen var att folk spydde galla vid båda dessa övergångar, att de minsann aldrig skulle byta, för att sen inse att det inte var så farligt

Medlem

Har själv kört W11 ett bra tag både på min speldator och frugans bärbara. Kör annars Linux på alla mina andra datorer.
Även om jag tycker att mitt arbetsflöde fungerar fantastiskt med tiling windows i Arch Linux, så måste jag säga att Windows 11 är både stabilare och bättre när det gäller kompatibilitet i olika spel och program. Så jag är hur nöjd som helst med W11 också, något jag inte trodde att jag skulle bli.

Jag vill även lägga till att TPM och secure boot är något som vi alla kommer vara glada över även om vi inte märker det. Då det skyddar oss mot skadlig kod på en nivå som antivirus inte kommer märka och vi kommer kunna säkra våra egna och datorns identiteter, vilket i dessa tider inte kommer vara en nackdel.

Förstår inte hur man kan stå ut med Windows 10 och deras metro utseeende. Var det inte det som folk klagade på? Mycket gammalt som hänger kvar i båda OS:en men metro ser ju hemskt ut.

Medlem

Min gamla burk är inte kompatibel med 11 men det finns som sagt sätt att komma runt det så jag "uppgraderade" för ett par månader sedan. Tycker väl inte att den är så mycket sämre än tian egentligen, men man har börjat snegla mer och mer åt Linux. Skulle vara skönt att komma bort från Microsoft och all skit dom tvingar på en.

Skriv svar