Den stora Switch 2-tråden
Jag har inte spelat Red Dead 2, vilket är lite konstigt eftersom jag uppskattade ettan mycket mer än jag uppskattat något GTA. Har sneglat på diverse steam-reor men aldrig slagit till. Är inte alls omöjligt att det blir ett köp till switch 2 förutsatt att det flyter bra.
För tillfället spelar jag Guardians of Azuma som jag fick tag i billigt fysiskt på Amazon Prime days. Väldigt chill spel än så länge, inte speciellt utmanande men det är trevligt med karaktärsinteraktioner, village management och farm-sim blandat med ARPG elementen. Bra bryt mot Trails, Silksong och Hades jag spelat nyligen
Jag har inte spelat Red Dead 2, vilket är lite konstigt eftersom jag uppskattade ettan mycket mer än jag uppskattat något GTA. Har sneglat på diverse steam-reor men aldrig slagit till. Är inte alls omöjligt att det blir ett köp till switch 2 förutsatt att det flyter bra.
Alltså jag brukar jämföra första Red Dead Redemption med Clintans spagetti-västern trilogin.
Ljudbilden och fotot är densamma som spelet. Pistolskotten låter som en piska och miljöerna är som tagna från Sergio filmerna.
RDR2 däremot är precis som The Unforgiven (De Skoningslösa) både när det kommer till ljudbild och foto/design.
Varje skott låter dovt och det finns SÅ JÄVLA mycket grönska och lera överallt!
I mångt och mycket är det samma spel igen men faktiskt sämre.
Kontrollerna är bedrövliga i spelet, otroligt sega. Varje gång du mountar av hästen så resetas dina vapen-inställningar.
Du kan inte jogga/springa i campet, vilket kanske låter som en petitess men ICKE.
Lootningen i spelet kan dra åt helvete också...2-3 sekunder/loot gör spelet uuuuuuuuuuuuuuuutdraget i onödan.
Musiken också, det kan inte mäta sig med originalet plus att den är mer sparsam.
I RDR1 så var SÅ jävla coolt när man hörde en slinga stundtals när man red i öken.
Det händer ALDRIG i RDR2.
Sen är John Marston hundra gånger roligare, coolare, tuffare och intressant än den så jävla tråkiga Arthur Morgan & Co...
RDR1 är mästerverk rakt igenom, det är inte RDR2 av nämnda exempel.
Annat är det dock med PC versionen för RDR2 där man kan modda det, så blir spelet spel & njutbart igen ✊🏼
Men nu pratar jag endast om Rockstars egna version till konsolerna och den kommande giriga "remaken" när dom kan PATCHA spelet till 60 fps för redan 4 år sedan 🤦🏻♂️🤷♂️
Varför har inte Rockstar patchat RDR1 remastern till Switch 2?
PS4 & Co fick 60 fps på remastern medans Switch 1 fick endast 30 av förståeliga skäl.
Men Switch 2 då? 🤷♂️
För tillfället spelar jag Guardians of Azuma som jag fick tag i billigt fysiskt på Amazon Prime days. Väldigt chill spel än så länge, inte speciellt utmanande men det är trevligt med karaktärsinteraktioner, village management och farm-sim blandat med ARPG elementen. Bra bryt mot Trails, Silksong och Hades jag spelat nyligen
D’Angelo har bidragit med en låt till Red Dead 2, den är fantastisk och det bästa med spelet tycker jag😊 I sanningens namn har jag inte klarat RDR2 då jag fick en korrumperad save på ps4, tror inte jag återgår till det trots att jag tyckte det var helt okej.
D’Angelo har bidragit med en låt till Red Dead 2, den är fantastisk och det bästa med spelet tycker jag😊 I sanningens namn har jag inte klarat RDR2 då jag fick en korrumperad save på ps4, tror inte jag återgår till det trots att jag tyckte det var helt okej.
Jag förstår dig helt. Skulle det hända mig skulle jag aldrig orka spela det igen. Finns inget som är en större glädjedödare än detta i spel.
Alltså jag brukar jämföra första Red Dead Redemption med Clintans spagetti-västern trilogin.
Ljudbilden och fotot är densamma som spelet. Pistolskotten låter som en piska och miljöerna är som tagna från Sergio filmerna.
RDR2 däremot är precis som The Unforgiven (De Skoningslösa) både när det kommer till ljudbild och foto/design.
Varje skott låter dovt och det finns SÅ JÄVLA mycket grönska och lera överallt!
I mångt och mycket är det samma spel igen men faktiskt sämre.
Kontrollerna är bedrövliga i spelet, otroligt sega. Varje gång du mountar av hästen så resetas dina vapen-inställningar.
Du kan inte jogga/springa i campet, vilket kanske låter som en petitess men ICKE.
Lootningen i spelet kan dra åt helvete också...2-3 sekunder/loot gör spelet uuuuuuuuuuuuuuuutdraget i onödan.
Musiken också, det kan inte mäta sig med originalet plus att den är mer sparsam.
I RDR1 så var SÅ jävla coolt när man hörde en slinga stundtals när man red i öken.
Det händer ALDRIG i RDR2.
Sen är John Marston hundra gånger roligare, coolare, tuffare och intressant än den så jävla tråkiga Arthur Morgan & Co...
RDR1 är mästerverk rakt igenom, det är inte RDR2 av nämnda exempel.
Annat är det dock med PC versionen för RDR2 där man kan modda det, så blir spelet spel & njutbart igen ✊🏼
Men nu pratar jag endast om Rockstars egna version till konsolerna och den kommande giriga "remaken" när dom kan PATCHA spelet till 60 fps för redan 4 år sedan 🤦🏻♂️🤷♂️
Varför har inte Rockstar patchat RDR1 remastern till Switch 2?
PS4 & Co fick 60 fps på remastern medans Switch 1 fick endast 30 av förståeliga skäl.
Men Switch 2 då? 🤷♂️
Ah. Ja, jag uppskattade verkligen känslan i RDR och håller med om din beskrivning av spelet. Dock är det inte omöjligt att jag skulle uppskatta RDR2 även om det känns annorlunda. Antar vi får svaret förr eller senare Tack för detaljerad input iallafall!
Ah sedär. Oh wow, såg precis att D'Angelo dog bara för några dagar sedan. R.I.P...
Angående korrumperad sparfil. Så oerhört tråkigt. Enda gången det hänt mig genom alla år var till det tredje spelet i Deathspank till PS3. Eller, autosparning och råkade ut för en lategamebugg som despawnade en NPC som man var tvungen att prata med för att komma vidare.
Ah. Ja, jag uppskattade verkligen känslan i RDR och håller med om din beskrivning av spelet. Dock är det inte omöjligt att jag skulle uppskatta RDR2 även om det känns annorlunda. Antar vi får svaret förr eller senare Tack för detaljerad input iallafall!
Ah sedär. Oh wow, såg precis att D'Angelo dog bara för några dagar sedan. R.I.P...
Angående korrumperad sparfil. Så oerhört tråkigt. Enda gången det hänt mig genom alla år var till det tredje spelet i Deathspank till PS3. Eller, autosparning och råkade ut för en lategamebugg som despawnade en NPC som man var tvungen att prata med för att komma vidare.
Ja en stor förlust, en av de mest begåvade musikerna i min mening.
Jag förstår dig helt. Skulle det hända mig skulle jag aldrig orka spela det igen. Finns inget som är en större glädjedödare än detta i spel.
Precis så jag känner.
På riktigt! Köpte Pokemon Legends: Z-A till Switch 2 utan att läsa recesionerna först och ångrar det grovt redan efter ett par timmar. Måste vara tråkigaste Pokemon spelet i världshistorien.
För er som funderar på det så ger jag min högsta avrådan!
Haha! Tänkte köpa det nästa vecka när CSN:et ramlar in på kontot men sparar nog de slantarna då Det är ju rätt dyrt ändå så då måste det till mer för att motivera köpet också. Kanske till en framtida rea eller något då...
På riktigt! Köpte Pokemon Legends: Z-A till Switch 2 utan att läsa recesionerna först och ångrar det grovt redan efter ett par timmar. Måste vara tråkigaste Pokemon spelet i världshistorien.
10 åringen här hemma har roligt med det Han gillar det mer än Scarlet. Men då är han pokemon fantast.
Personligen har jag aldrig gillat något pokemon spel. Varit för lite utmaning och för urvattnat för min egen smak.
Nu har jag inte kört jättelänge, men jag har då skoj. Vad exakt är det du tycker är så dåligt?
Kan hålla med om att grafiken kunde varit bättre men tycker inte det är ett dåligt spel.
Jag gillade Pokemon förr, ända sedan en kompis och jag köpte Red/Blue vid release och körde battles och trades med linkkabel till Game Boy. Därefter spelade jag Silver/Sapphire/Pearl/X/Sun samt Let's Go Pikachu däremellan. Det sistnämnda tyckte jag väldigt trevligt ur ren nostalgisk synpunkt och egentligen hade jag väl inte -tråkigt- med något av spelen men det är egentligen hur sjukt hur lite det utvecklats genom åren, både rent konceptuellt och även tekniskt.
Har hört mycket gott om Arceus och det skulle jag säkert uppskatta då upplägget är annorlunda, kanske skulle jag även uppskatta Scarlet/Violet (som jag bara sett ungarna spela) då det åtminstone är betydligt mer öppet. Gillar inte direkt tanken att vara fast på en så liten yta som man verkar vara i Z-A, men å andra sidan verkar det trevligt med ett nytt battlesystem...
Kluven som ni hör, men i slutänden tycker jag man kan vänta sig MER på alla plan när det handlar om utveckling av spel under ett av världens största varumärken och som drar in ofattbara summor pengar.
Kan hålla med om att grafiken kunde varit bättre men tycker inte det är ett dåligt spel.
Haha! Tänkte köpa det nästa vecka när CSN:et ramlar in på kontot men sparar nog de slantarna då Det är ju rätt dyrt ändå så då måste det till mer för att motivera köpet också. Kanske till en framtida rea eller något då...
Efter att ha kört Clair Obscur: Expedition 33, Persona 3 Reload, Metaphor ReFantazio - men även tidigare Pokemonspel så är det verkligen skrattretande hur världelöst nya realtidsstridssystemet är i detta spel - extremt enkelt, har inget djup och är repetitivt. Bara spamma samma sak.
Tutorials är extremt långa och sjukt tråkiga, Fantasilösa quest (speciellt side quests), men main story är inte heller speciellt bra.
Wild zones är väldigt småa och enkla. Världen och staden är liten och känns rätt livlös, grafiken är extremt platt - väldigt tydligt att det är utvecklat för Switch 1 och inte Switch 2. Ljudet är slarvigt - soundtrack och effekter är väll ok, men röstskådespeleriet är obefintligt. Kan inte entra några byggnader och alla byggnader ser likadana ut. Känns som man springer runt i en labyrint. Finns nästan inga biomer med olika miljöer utan det mesta ser likadant ut.
Man har på riktigt gjort 90% av allt som går att göra efter 1 timma. Resten är bara repetitivt
Det positiva är väll att det i varje fall flyter på bra. Men verkligen trist att se att man lanserar detta som ett AAA och har mage att ta 769 kr för spelet + 299 kr för DLC (eShop). Gav det några timmar till idag, men är sjukt besviken.
Jag brukar inte vara kräsen och har lätt för att gilla och fastna i spel även som får halvbra betyg. Men detta är under all kritik i min mening. Så jag tycker du gör rätt i att spara dom slantarna till något annat Gertzy.
————————————————
Får hoppas på Metroid Prime 4: Beyond blir årets finals och lyckad stortitel, kommer med stor sannolikhet även köpa denna.
Ska det blir en Direct som visar upp Beyond är det inte många veckor kvar. Det släpps 4 December. Ska man klämma in en Direct för det så bör det vara någon av 4 kommande veckor.
20-26 Oktober
27 Oktober - 2 November
3 November - 9 November
10 - 16 November
Sen är det bara 2.5 veckor bort till release. Nintendo har aldrig haft en Direct för ett spel så nära inpå release. Det är nu kommande veckor som det gäller om vi ska få en Direct för spelet (liknande Mario Kart, Donkey Kong Bananza, Kirby Airriders haft varsin Direct och halft Z-A i Pokemon Presents)
Efter att ha kört Clair Obscur: Expedition 33, Persona 3 Reload, Metaphor ReFantazio - men även tidigare Pokemonspel så är det verkligen skrattretande hur världelöst nya realtidsstridssystemet är i detta spel - extremt enkelt, har inget djup och är repetitivt. Bara spamma samma sak.
...
Jämför du ett pokemon spel med RPG mästerverk som Persona (flera GOTY olika generationer), Metaphor (RPG of the year på game awards senast) och clair obscur (kommer bli prisat i år) så finns det inget pokemonspel någonsin som kan hålla måttet.
De spelar i helt olika ligor.
Gillar inte direkt tanken att vara fast på en så liten yta som man verkar vara i Z-A, men å andra sidan verkar det trevligt med ett nytt battlesystem...
Z-A stridssystem suger det förstör all strategi bara att sitta och mosa knappar och kolla timers som ett mmorpg från 2004 men mycket mer begränsat, små ytor där din Pokémon fastar i elskåp eller trillar av tak bara för att det är dåligt utformat och på så sätt missar sina attacker eller bara vägra göra saker ibland.
Lägg sedan till staden som är tråkig och liten samt extremt begränsade och små utrymmen att fånga Pokémons i gör det här till för mig som tagit mig igenom samtliga huvud spel i Pokémon serien sedan röd/blå ett riktigt magplask överlägset sämsta spelet sedan starten känslan är ett misslyckat dlc till violet/scarlet men med Arceus instoppat. 3/10 skulle jag ge det.
Tror jag lagt kanske 30ish timmar sedan den 15 och nu måste jag bara ta mig igenom det sedan starta jag om något av de andra switch spelen för att få Z-A smaken ur munnen.
The Owls Are Not What They Seem
Jämför du ett pokemon spel med RPG mästerverk som Persona (flera GOTY olika generationer), Metaphor (RPG of the year på game awards senast) och clair obscur (kommer bli prisat i år) så finns det inget pokemonspel någonsin som kan hålla måttet.
De spelar i helt olika ligor.
Medveten om att det är lite mer chill spel och tanken är inte att det ska ha samma djup som ovan 3. Men även jämfört med andra Pokemon så är detta stridssystem alldeles för platt
Medveten om att det är lite mer chill spel och tanken är inte att det ska ha samma djup som ovan 3. Men även jämfört med andra Pokemon så är detta stridssystem alldeles för platt
Håller med och dessutom i slutändan som konsument jämför man ju vad man får för "värde" för pengarna.
https://youtu.be/HVuApjEuFz0?t=915
Nintendo har förnyat varumärket för Virtual Console, kan det liksom Virtual Boy vara indikation att tjänsten är på gång tillbaka? Jag skulle uppskatta det i alla fall? Vad tror/hoppas ni på?
Tycker definitivt det vore trevligt att kunna köpa loss spel separat och kunna spela dem utan en aktiv prenumerationstjänst. I praktiken gör det dock ingen stor skillnad, det är fortfarande en digital produkt som spelas via emulator och sådana möjligheter finns det inte brist på.
När jag tänker på hur mycket pengar jag lagt på virtual console till Wii/3DS/WiiU (varav ett antal double/tripledips) som enbart är knutet till den specifika konsolen de ligger på så blir jag mörkrädd.
Edit: angående förnyelse av varumärken så är det nog den typen av nyheter jag lägger ner minst tanke på då de behöver förnyas med jämna intervall. Hade vi fått en krona för varje gång det rapporteras hoppfullt om förnyade trademarks för Eternal Darkness, Earthbound eller valfritt annat gammal IP så hade vi haft... många kronor 😅
Edit 2: gah, för trött på morgonen alltså. Citerade mig själv med en edit och postade först innan jag lyckades radera och göra edit 2. Dags för kaffe
Nu känner jag mej som Mr.Neggo men MÅSTE vi verkligen ha YTTERLIGARE 60 minuter av detta spel med Sakurai. Jag älskar hans entusiasm och hur in-depth han går i sina presentationer men hade hellre sett något angående Age of Imprisonment eller Metroid Prime 4 nu. Det ena behöver förstås inte utesluta det andra, men...
On another note, Persona 3 Reload släpps i övermorgon och mitt ex skickades av retrospelbutiken idag. Hade en rabattkod på 70:- så kom ner under 400:- för spelet. Bra pris. Skummade igenom ett par recensioner och det lilla problem med framepacing från demot verkar fixat. Fortfarande 4k@30 men den typen av rollspel är helt ok i 30fps och det ser grafiskt nice ut. Ryktas dock om en performance patch så jag håller tummarna för det. Oavsett blir det trevligt att spela. Kört originalet men det var många år sen nu och när det släpptes till andra format förra året var jag upptagen med annat.
Nu känner jag mej som Mr.Neggo men MÅSTE vi verkligen ha YTTERLIGARE 60 minuter av detta spel med Sakurai. Jag älskar hans entusiasm och hur in-depth han går i sina presentationer men hade hellre sett något angående Age of Imprisonment eller Metroid Prime 4 nu. Det ena behöver förstås inte utesluta det andra, men...
On another note, Persona 3 Reload släpps i övermorgon och mitt ex skickades av retrospelbutiken idag. Hade en rabattkod på 70:- så kom ner under 400:- för spelet. Bra pris. Skummade igenom ett par recensioner och det lilla problem med framepacing från demot verkar fixat. Fortfarande 4k@30 men den typen av rollspel är helt ok i 30fps och det ser grafiskt nice ut. Ryktas dock om en performance patch så jag håller tummarna för det. Oavsett blir det trevligt att spela. Kört originalet men det var många år sen nu och när det släpptes till andra format förra året var jag upptagen med annat.
Jag kollade inte ens på första, så en till känns helt överflödigt Hade som du skriver hellre tagit AoI eller MP4.
Här är ju problemet ”4k@30 är okej”. Vi måste sluta nöja oss med 30 fps år 2025 lol.
Tune in on Thursday, October 23rd at 14:00 (UK time), for a second Kirby Air Riders Direct with director Masahiro Sakurai
(15.00 svensk tid på Torsdag)
Jag tyckte det kändes mycket med en första direct på 40 minuter eller vad det var. En hel timme (till) känns out of the blue. Hur många tycker verkligen Kirby Air Riders är så stort och viktigt spel att det får mer air time än typ 99% av allt de ger ut. Att det visas på en direct förstår jag men två helt egna också är beyond me. Om det varit Super Smash hade jag nog förstått det, men nu? Nä. Kommer inte titta denna gången utan hoppas de har en för Metroid Prime 4: Beyond inom kort istället! Det känns ett spel mer värt att gräva ned sig i och fördjupa sig i!
Här är ju problemet ”4k@30 är okej”. Vi måste sluta nöja oss med 30 fps år 2025 lol.
Jag spelade Spider Man 2 i 4k30 och hade inga problem med det. Ser typ ingen skillnad mellan 30 och 60 tror jag. Så jag bryr mig inte. Så kommer nog spela Metroid Prime så sen och njuta hela spelet igenom!
Jag spelade Spider Man 2 i 4k30 och hade inga problem med det. Ser typ ingen skillnad mellan 30 och 60 tror jag. Så jag bryr mig inte. Så kommer nog spela Metroid Prime så sen och njuta hela spelet igenom!
Jag känner enorm skillnad mellan 30/60 men i vissa spel (exempelvis turbaserade rollspel) så är det inte viktigt med 60fps. Är det stabila 30 så kan jag acceptera det också även i mer precist krävande spel då jag är beredd att offra prestanda mot bärbarheten. Med Prime är det ju dock lugnt oavsett, det är ju antingen 4k@60 eller 1080p/120 så 30fps är inte ens ett alternativ
Vad tror ni, blir det någon rea på switch 2 till black friday eller är det lika bra att köpa nu?
Vore kul med nytt 3D mario snart (Mario Kart räknas inte).
Blir säkert någon rea men ser att man kan få Mario Kart bundle för ~5700 på svenska Amazon nu och det är ändå ett vettigt pris får man väl säga. Tvivlar på att det kommer gå mycket lägre. Vill du köra utan bundle kan du ju iofs beställa från Nintendo Irland eller Tyskland som många av oss andra gjort. Tror priset ligger på 450€ där fortfarande.
Som jag tidigare nämnt, det är något man får räkna med när man tar priset på konsolen och flexibiliteten i beaktande. Jag hade inte accepterat det på exempelvis PS5 eller PC men jag är beredd att göra uppoffringar då switch 2 är överlägset smidigast för mig att plocka med till jobbet på nattskiften exempelvis.
Som jag tidigare nämnt, det är något man får räkna med när man tar priset på konsolen och flexibiliteten i beaktande. Jag hade inte accepterat det på exempelvis PS5 eller PC men jag är beredd att göra uppoffringar då switch 2 är överlägset smidigast för mig att plocka med till jobbet på nattskiften exempelvis.
This!
Jag kan ta ett exempel, fick NBA 2k26 till PS5, rullar jättefint där, riktigt krispigt.
Men så slog jag till på det till Switch 2 vid release, mycket för att jag var nyfiken på att se hur det rullade där och sedan dess har jag inte rört spelet på Ps5 samtidigt som jag har över 100 timmar spelade på Switch. Rullar det bättre? Nej! Absolut inte, Switchen är låst till 30 och texturerna är inte alls lika krispiga. Men, det är ett mycket smidigare sätt för mig att spela på.
Det vinner alltid för mig.