F.d. God of War-topp tycker AAA-studior borde göra fler mindre spel
Självklart så ska man fortsätta göra AAA-spel. Vilka spel pratar folk om, vilka spel säljer?
Fear the Spotlight eller Silent Hill 2 remaken?
Om man söker efter Silent Hill 2 och Resident Evil 4 på Gamefaqs så får man två träffar på vardera spel.
Silent Hill 2 och Silent Hill 2 (2001)
Resident Evil 4 och Resident Evil 4 (2005)
Det är remaken (det dyra AAA-spelet) som är det officiella, definitiva spelet idag.
Teamet som var inspirerade och hade nya idéer, som gjorde nåt originellt, är bortglömda idag. Det är som att de aldrig existerade.
Finns ju onekligen många fördelar.
Om man satsar på att bygga upp team som håller ihop kan det ju vara perfekt med mindre spel.
Medan storchefen bygger vidare på nästa AAA kan lilllchefen styra up ett mindre spel. Och samma på andra positioner. En lovande men mer junior grafiker/designer kan få ansvaret för utseendet etc.
Men... det känns mer som Japansk företagskultur, och mindre som USAs. Att fostra egen talang.
Instämmer. För stora projekt innebär att man inte vågar ta risker med nya idéer för att nå så brett som möjligt, och innovation ser vi mindre av. Eftersom God of War var på tal kan man ju ta Valhall-DLC:t som exempel. Man hade nog kunnat göra det som ett fristående spel, bara utveckla storyn lite och hitta på lite nytt runt combat-systemet och sälja det separat. Nu var det ju grymt att det kom gratis, men dom hade kunnat lägga ännu mer tid på det och ta betalt.
Dom gjorde ju i princip en metroidvania-sektion I Ragnarök. Finns uppenbarligen dom som vill prova olika idéer men där man får mjölka ner det för att hinna, och för att det ska passa in i övriga spelet.
Jag gillar själv mindre spel, men det är ju uppenbart vad som säljer och det är tyvärr inte linjära femtimmarsspel med högt produktionsvärde. När jag var en fattig student räknade vi ofta APK (alkohol per krona) inför våra besök på Systembolaget och på samma sätt verkar många gamers i dag prioritera Timmar Per Krona. Online shooters, spel utan slut, open world… inte nödvändigtvis för mig, men marknaden bestämmer givetvis vad som produceras
Jag är helt för mindre spel, men då ska de också kosta mindre att köpa.
Många mindre spel är gjorda av ett team som kom upp med nya, egna idéer. Vad tycker du om att remakes är dyra? Remakes är gjorda av ett team som inte kom upp med egna, nya idéer. De har tillgång till nyare teknik och tar ett gammalt spel som andra gjort och sminkar upp det.
Här är två exempel.
Silent Hill 2 remake. Släpptes för ett år sen. Kostar 689 kronor hos Spelbutiken. 769 kronor på Store. Originalet släpptes för 24 år sen.
Metal Gear Solid Delta: Snake Eater. Släpptes i augusti och kostar 738 kronor hos Spelbutiken. 899 kronor på Store. Originalet släpptes för 21 år sen.
Vi har också Final Fantasy 7 remaken. Där har man faktiskt egna idéer. Så många att de inte får plats i ett spel. Man behöver 12 år för att färdigställa det, och släpper det i tre delar. Originalet släpptes för 28 år sen. De hade inte så många idéer på den tiden, folk hade inte så höga krav då.
Självklart så ska man fortsätta göra AAA-spel. Vilka spel pratar folk om, vilka spel säljer?
Fear the Spotlight eller Silent Hill 2 remaken?
Om man söker efter Silent Hill 2 och Resident Evil 4 på Gamefaqs så får man två träffar på vardera spel.
Silent Hill 2 och Silent Hill 2 (2001)
Resident Evil 4 och Resident Evil 4 (2005)
Det är remaken (det dyra AAA-spelet) som är det officiella, definitiva spelet idag.
Teamet som var inspirerade och hade nya idéer, som gjorde nåt originellt, är bortglömda idag. Det är som att de aldrig existerade.
Oj, folk pratar om spelen som får massiv marknadsföring. Vilken överraskning!
Om stora studior hade gjort AA-spel och gett dom marknadsföring så hade folk pratat om dom i lika stor utsträckning.
Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.
Skulle väl vara jättebra om de mixade upp det hela med andra mindre titlar? Inte minst för dem själva. Kan tänka mig att det kan vara aningen tröstlöst att jobba på ett spel i vad som känns som en evighet. Så att då får jobba på annat som har en snabbare turnaround och kanske också kan vara mer experimentellt borde ju kul för utvecklarna. Och i slutändan också för oss
Alltså Expedition 33 är gjort på 30 pers där 2 hade erfarenhet sedan innan. Att det går åt hundratals personer och massvis med pengar tilll AAA plus ev live service tjänster förstår jag inte riktigt.
Så ja fler mindre spel tack! Hades 2, Shovel knight osv osv. Grymt bra spel
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”