Diskutera – Vad får dig att skaffa nästa Xbox?

Kommer skaffa den oavsett. Är så nöjd med min Series X , den fungerar och gör det jag vill att den ska göra så får jag det igen men med bättre prestanda är jag nöjd.

Medlem

Jag kanske köper en om de döper den.

Medlem

Om de släpper kompletta spel på skivor, som går att spela helt offline. Men det kommer aldrig hända. Tror det är stor risk att nästa konsolgeneration inte har skivläsare alls.

Medlem

Om den kostar under 2000kr

Medlem

Förutom Nintendo så har jag svårt att se mig köpa någon ny konsol alls faktiskt. Jag spelar nästan uteslutande handheld numera och det skulle väl kanske vara om de kör på någon hybrid eller som många är inne på i tråden redan en mer "öppen" Xbox med Steam osv. Måste dock säga att jag är lite imponerad av Copilot på ROG Xbox Ally X, det är en väldigt trevlig funktion som de gärna får bygga vidare på.

Medlem

Det som får mig att skaffa nästa generation Xbox är att jag valde att gå till underdog-sidan, haha... sedan Xbox One (the bad times). Har haft pc där emellan, och sedan när Xbox X kom så har jag helt fastnat på konsol.
Nya Xbox med Magnus APU ser ut att bli galet... inte för att hypa, men ska man grotta ner sig lite i ChatGPT så verkar den bli grym.
Förväntar mig att PS6 blir också det.

Priset för mig kvittar, jag har haft tanken länge att det kommer hamna runt 12-15k, i alla fall med premium.
Jag tror också de kommer ha en mindre för under 10k, tror inte de kör en konsol som kallas premium och inget under, det vore märkligt.
Men för mig blir det premium.
Jag gjorde lite ChatGPT-info om vart MAGNUS APUn kan leverera.
Tog några spel som exempel här nedanför.

Cyberpunk 4k full details (antar maxad ray tracing etc) 60fps.
1080p 150-240+ fps. Ihop med AI frame generation 220-320+

1440p 100-150+ // AI 150-225+ fps

Battlefield 6

1080p 150-240fps
1440p 120-180fps

Detta var utan AI-stöd.

Elder Scrolls Online

1080p 120-200+ // AI 180-300 fps
1440p 90-150+ // AI 135-225 fps

Tog även World of Warcraft som exempel, och då kanske man undrar varför WoW? Jo, för min foliehat-gissning är att detta kan vara en större chans att vi faktiskt ser WoW på konsol eller i PC i konsolen, hur de nu gör.

WoW
1080p + Large raid (40+ players) 90-140 // AI 135-210 fps

1440p + Large raid 90-120 // AI 135-180 fps

Som sagt, en nypa salt, allt handlar om hur fördelat allt är i systemet med APUn och utvecklarna, hur bra de optimerar spelen, som sagt också.

Men helt ärligt, det ser rätt sjukt ut. Bara hoppet från Xbox One till Xbox X var stort, och med detta hopp till nästa generation lär det bli typ samma reaktion, fast större. Det pratas ju om 2-3x mer kraft i både Xbox och Playstation.
Jag tror inte vi blir besvikna i den punkten, sen tycker jag priset är rimligt, för det finns datorer för över 15 tusen som typ levererar nästintill samma? Kanske har helt fel. Men för 12-15 tusen och få så mycket fps. Köra gamla spel och om utvecklarna släpper unblocked fps mode så lär man ju peaka som tusan med fps:en.

Medlem

Haft alla Xboxar sen starten men nu är det nog

Medlem

Komplettera med haptisk feedback i triggers, men misstänker någon tog patent på sådant...
Det är det enda jag saknar från ps. Deras exklusiva intresserar mig inte tillräckligt.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av ActualAir:

Haft alla Xboxar sen starten men nu är det nog

Ja, det ska mycket till att jag ska köpa nästa. Inga exklusiva spel. Markant dyrare Game Pass. Och av allt att döma mycket dyrare hårdvara. Om de skapar någon sorts lösning med Steam och en bärbar enhet från vilken jag kan ha tillgång till hela mitt Xbox-bibliotek så kanske...

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net
Min musikkanal: https://www.youtube.com/@DJ_Ruffles

Troll – skulle jag?!
Skrivet av Ferren:

och över 10.000kr så kommer folk välja PS6 utan tvekan..

Som om inte ps6 kommer kosta över 10k... Det gör ju redan en ps5 pro

signatur

1# FZ Troll

Medlem

Förutom snabbare på allt tror jag att det finns ingen gimmick som skulle få mig att köpa en. Alltså kinnect och sånt. Men ryktet säger, men än så länge bara rykte, att det inte bara kommer vara Xbox konsoler från Microsoft utan typ Lenovo, Logitech, Asus och så vidare också. Så jag tror att det här måste vara i en Xbox konsol, mängd ram minne, hårddisk plats, skivspelare och så vidare. Men det väldigt olika priser på vilka som är tillverkaren.

Medlem

Att den heter Xbox 5.

Inte Xbox Bla Bla Blubb Blubb Onlyfans Drutten X.

Medlem
Switch passar barn. Playstation passar unga. Xbox passar vuxna.

Xbox behöver allt som de redan har. Stöd för streaming av spel. Exklusivitet för Microsoft flight simulator, Bethesdas spel samt mer modstöd för spel generellt (t.ex. Bedhestaspel och Cities Skylines). Givetvis behöver de ha kvar populära konsollgemensamma spel som GTA och The Witcher.

Det känns som att Xbox passar bra för oss som vill ha spel för äldre personer. Switch passar barn. Playstation passar unga. Xbox passar vuxna.

Om fler ska köpa Xbox så måste däremot medias motstånd mot Microsoft darra av. Men vindarna vänder ibland. Nån gång kommer mediakritik mot Sony och Nintendo också.

Medlem

Bra exklusiva spel och vidare utveckling av achivementsystemet med tex leaderboards (globalt, per land etc), dashboard skins/avatar skins vid vissa gamerpoints treshholds kanske etc. Priset är rätt irrelevant så länge man får värde för pengarna.

Medlem

alla fuskare på pc!

Skrivet av scaryfoot:

Att den heter Xbox 5.

Inte Xbox Bla Bla Blubb Blubb Onlyfans Drutten X.

Microsoft är helt oförmögna att hitta ett enkelt och logiskt namn. Så det kommer inte att ske, det kan vi redan slå fast.

signatur

Medlem

Två saker.

Priset: Denna generation tyckte jag var extremt dyr gentemot vilken prestanda man fick. Skulle säga max typ 5000 kr. Kanske önsketänkande, men det skulle göra att jag skulle kunna överväga att köpa en.

Spelen: IMHO så har detta varit en "lost generation" då nästan inga spel har lockat nog för att jag skulle kunna tänka mig att ta klivet. Så Xbox måste locka med otroliga spel, annars så fortsätter jag med PC.

signatur

Submission is for the weak

Medlem

Supernöjd med mitt byte från Playstation till Xbox denna generation, min Series X har använts väldigt flitigt. Men samtidigt ganska besviken på hela denna konsolgeneration när det gäller spelen. Det har liksom inte kommit något spel från varken Sony eller MS som riktigt huggit tag i mig, förutom Forza men även det var inte så jättebra. Nya spel saknar något som gamla spel hade och det har mest spelats gamla spel på min Series X.

Nästa generation vet jag inte, känslan just nu är att jag skippar konsol helt och hållet och kör bara PC. Men återstår att se hur spelen kommer vara. Det hänger helt på dem, och en skön ergonomisk kontroll då. Gimmiks som trigger grejen på PS5 kontrollen är inget jag bryr mig om.

Medlem

Om det är ett extremt bra pris, bakåtkompatibilitet precis som Series-konsolerna har, fysisk skivläsare och inget krav på Game Pass.

Uppfylls inte alla de kraven så är jag inte ett uns intresserad.

signatur

Forumets Mega Drive-expert!

Medlem
Skrivet av Sarato:

Om det är ett extremt bra pris, bakåtkompatibilitet precis som Series-konsolerna har, fysisk skivläsare och inget krav på Game Pass.

Uppfylls inte alla de kraven så är jag inte ett uns intresserad.

Detta och dolby vision samt att den skall gå att köra min 4k film samling i alla fljud/bildormat i riktigt bra kvalitet.
Att kunna se BD filmer på spelkonsollen var en av de största anledningarna till att jag köpte PS3 en gång i tiden.
Går inte detta blir det inget köp.

Medlem

Att den släpps i Sverige... Att de bara släppte Xbox One i Storbritannien och Tyskland här i Europa måste ha skadat dem rejält.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Microsoft är helt oförmögna att hitta ett enkelt och logiskt namn. Så det kommer inte att ske, det kan vi redan slå fast.

De kan kalla den Xbox.
Det är ingen som minns att den första hette det.

Medlem

Ingenting. Xbox är perfekt i mina ögon, snygg design, bra innheåll och enkla menyer.

Plus för 200 spänn kan jag spela hur mycket spel jag vill i månaden, spel jag kanske aldrig testat annars.

X-Lådan är perfektion 👍👍👍👍👍 fem ömma spel-tummar av fem.

signatur

What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?

Medlem
Skrivet av BarryBurton:

Ingenting. Xbox är perfekt i mina ögon, snygg design, bra innheåll och enkla menyer.

Plus för 200 spänn kan jag spela hur mycket spel jag vill i månaden, spel jag kanske aldrig testat annars.

X-Lådan är perfektion 👍👍👍👍👍 fem ömma spel-tummar av fem.

Vilken Xbox menar du?

Om Sony gjort samma så hade det sett ut såhär:
Playstation
Playstation 360
Playstation One
Playstation Series P

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Vilken Xbox menar du?

Om Sony gjort samma så hade det sett ut såhär:
Playstation
Playstation 360
Playstation One
Playstation Series P
Den femte kunde ha hetat Netstation

Varenda en jag ägt har varit fantastiska.

Spelar det någon roll vad konsolen kallas? Det är inte som att jag ska tilltala den eller föra en konversation med den 😅

signatur

What a monster..i cant belie.. WHAT THE HELL IS THIS PLACE?

Har ni någonsin tänkt på att man inte vill leva eller semestra med mänskligheten överhuvudtaget utan tv spel?
Håller tummarna att xbox blir bra. Det är otroligt nedkränkande med nuvarande generation som blivit.

Medlem

Ifall Bethesda släpper kommande spel till enbart Microsofts konsol kommer jag skaffa Nextbox…

Medlem

Jag har ägt Xbox 360 och PS3 (fick båda som gåvor av en kompis som tröttnade), köpte sedan både Xbox One och PS4, samt en Switch. När denna generation kom så köpte jag först en Series X och senare även PS5. När Switch 2 kom så bestämde jag mig dock kort och gott för att avstå ett köp och har inte ångrat mig hittills iaf.
Series X är som hårdvara fenomenal men handkontrollen är dessvärre inte lika fräsig som Dualsense och tyvärr lider den av ett akut behov av unika spel. De tidsexklusiva spel som faktiskt kommit har i mitt tycke ofta varit spel som gör sig bättre på PC eftersom det handlar om FPS-spel och rollspel i förstapersonsperspektiv som Starfield.
Playstation å sin sida satsat på fler exklusiva spel som Horizon - tredjepersons actionäventyr i öppen värld, Ghost of Tsushima med uppföljare - tredjepersons actionäventyr i öppen värld, Spiderman-spelen, tredjepersons actionäventyr i öppen värld OCH. SÅ. VIDARE. Spel som passar bra på konsol, ja, men det gör dem inte mer varierade.

Jag fyller 41 om en vecka. Jag har fru, barn, arbete och försöker hinna vara med vänner och gymma på fritiden. Jag har begränsat med tid då jag kan sitta och spela samtidigt som varje krona som spenderas på elektronik är pengar som jag annars hade kunnat spara till amorteringar, semesterresor eller att täcka kostnader för bilen. Jag kommer summa sumarum inte köpa lika många konsoler för jag har varken tid att spela på dem eller samma upplevelse av att ha råd, trots att jag tjänar mer pengar nu än tidigare.
Det blir alltså en konsol, om någon alls, och på den vill jag spela spel som är varierade, passande för formatet och gärna sådant jag kan spela tillsammans med fru och dotter. Jag vill ha ett nytt Ori-spel, jag vill ha fler spel som Astrobot, Soundshapes, Lumines liknande det på PS Vita (nej, det senaste höll inte måttet), ett nytt Sunset Overdrive (det hade sina brister men var också färgglatt och kul) och ett nytt Uncharted. Bra handkontroll och inte för dyr hårdvara. Typ så.

Skrivet av scaryfoot:

De kan kalla den Xbox.
Det är ingen som minns att den första hette det.

Jag trodde faktiskt att Series X/S-serien skulle uppfattas så i början. Dvs att konsolen i sig hette enbart Xbox och att Series X respektive Series S var tillägget som skilde dem åt. "Xbox Series" betyder ju liksom ingenting.

signatur

Skrivet av Algustafa:

Jag fyller 41 om en vecka. Jag har fru, barn, arbete och försöker hinna vara med vänner och gymma på fritiden. Jag har begränsat med tid då jag kan sitta och spela samtidigt som varje krona som spenderas på elektronik är pengar som jag annars hade kunnat spara till amorteringar, semesterresor eller att täcka kostnader för bilen. Jag kommer summa sumarum inte köpa lika många konsoler för jag har varken tid att spela på dem eller samma upplevelse av att ha råd, trots att jag tjänar mer pengar nu än tidigare.

Vi är nog många som befinner oss på samma plats i livet som du. 40-årsåldern, partner, barn, heltidsarbete och andra intressen vid sidan om spel. När man passerat 40 börjar tankar på livet som pensionär dyka upp också, dvs. vikten av att faktiskt ha ett bra pensionssparande. Personligen litar jag inte riktigt på att pensionssystemet ska leverera så jag sätter in så mycket jag kan på börsen. Varje tusenlapp jag lägger på spel är en tusenlapp jag hade kunnat lägga på aktier och fonder. Det tänkandet har jag inte riktigt haft tidigare. Jag kommer nog aldrig sluta köpa spel, men behovet av att ha tre olika konsoler finns inte riktigt där längre på samma sätt.

signatur

Skriv svar