Rage på Xbox 360 dubbelt så snabbt som på PS3

Medlem

Man undrar om dem verkligen använder PS3 processor på rätt sätt som är just PS3 stora fördel. Då den kan avlasta gfx processorn från tunga beräkningar. GFx prestanda mässigt tror jag inte det är så stor skillnad på x360 och PS3 i slutändan.

Carmack är ju känd för att prata grodor, man mins ju Daikatana och andra saker från förr.

Medlem
Citat:

Carmack är ju känd för att prata grodor, man mins ju Daikatana och andra saker från förr.

Nu har du blandat ihop namnen - det var John Romero som låg bakom Daikatana, och inte Carmack.

Carmack pratar aldrig grodor!


signatur

Spelar just nu: Quake 2, Alien VS Predator, Serious Sam HD, Need for speed - Most wanted,
Joint operations, Doom3 och Far cry

Inaktiv
Skrivet av raffer:

om fz hade brytt om säg att läsa lite om motorn innan dom postade detta så hade dom vetat att på quakecon 07 hade ID den @ 60fps på ps3, 360, pc och mac, vart ifrån ni får 20-30 fps @ ps3 förstår jag inte (http://www.gametrailers.com/video/tech-5-id-software/23184)

Och om du hade brytt dig om att läsa lite innan du postade denna kommentar så hade du vetat att nyheten handlar om ett spel BASERAT på tech-5, inte bara en demonstration på tech-5.

Jag hoppas dock att ID fixar det till PS3 också, har inte en PS3 själv men jag orkar inte med alla nissar som kommer sitta och skrika "buäääääh!"


signatur

Till frågor finns det alltid svar, men för varje svar kommer också en fråga.

Medlem

Trodde PS3 var kraftfullare än x-box 360. Hade väl fel då. :\


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem

Inte direkt förvånande, då det varit känt sedan länge att PS3 är söligare än 360 när det gäller grafikkretsen (speciellt med shaders och så), fast PS3 har samtidigt en snabbare CPU, åtminstone om spelet utnyttjar SPE-kärnorna som finns där.

Skrivet av Haziza:

Denna nyhet ska man nog ta med en stor nypa salt, tror knappat det handlar om dubbel så snabbt på Xbox. Handlar väl mer om kass kodning.

Det står ingenstans att 360an är dubbelt så snabb. Men om de lyckas få 360 att köra 60 fps, medan PS3, till exempel, flukterar runt 55, så är det bättre att sänka det till 30 då det får en stabil fps.

Halo 3 och massa konsolspel är låsta på 30fps så det är ingen stor grej iaf.

Skrivet av 3degs:

Carmack är ju känd för att prata grodor, man mins ju Daikatana och andra saker från förr.

Du pratar om fel Carmack.

Medlem
Skrivet av Darkside666:
Skrivet av Vapor17:

who gives a shit, huvudsaken ä att spelen är bra!

Verkligen? Personligen tycker jag att det drar ner spelet rätt rejält om det går mycket segare än vad det ska göra.

Har själv bara en Xbox 360 men tycker det är väldigt konstigt att inte PS3:an har mer eller likvärdig FPS, oh well, roligt att 360 får något mer än vanligt iaf. (eller är det PS3 som får mindre? :S)

När jag kör vissa av mina spel till min PS2:a så går en del av dem långsammare än vad det gör för andra. T ex mitt Revenge of The Sith där spelet inte alls går lika snabbt som när man kollar på gameplay ifrån YouTube. Det händer ensaka gånger att det går i normal-takt då känns spelet som ett helt annat.:)


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem

Ganska kul att höra detta uttalande då spelet är långt ifrån klart. Finns massvis med tid att optimera grafikmotorn så att säga att spelet är si och så nu är bara dumt. Om man han är ett sådant genie så ska han nog ta lite lärdom från Sony first party och lära sig hur man hanterar Cell bättre. Med tanke på att Sony first party dominerar marknaden vad gällande grafik så kan han nog ta en och annan lärdom.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Medlem

J.C. är så....90-tal.... Inga skillz alls längre.

Medlem

Först Gabe från Valve och nu Carmack?
Misstro mig inte, jag äger själv en ps 3, o är nöjd som fan. Men det kanske ligger nåt i det de säger. PS 3 är såklart kraftfullare än boxen, det vet vi alla. Men den kanske är lite problematisk o jobba med.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Först Gabe från Valve och nu Carmack?
Misstro mig inte, jag äger själv en ps 3, o är nöjd som fan. Men det kanske ligger nåt i det de säger. PS 3 är såklart kraftfullare än boxen, det vet vi alla. Men den kanske är lite problematisk o jobba med.

exakt, PS3:an har en helt annan filosofi. carmack är väldigt mycket för att utveckla till GPU men PS3:an är byggd för att lägga allt på Cell processorerna i första hand, sedan låta RSX ta över av det som behövs. Det är detta som är styrkan i PS3:an och gör att maskinen har så otroligt mycket att ge. Se bara på Killzone 2, Uncharted 2, GT5 och The last guardian.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Inaktiv

Problemet är nog snarast att ID försöker göra motorn så att den funkar bra på båda , men är utvecklad på PC , PS3 = Väldigt olik PC , Xbox360 = Väldigt lik PC

Om det går att göra något åt det så är det nog Carmack som kommer att göra det dock , och det är väl ganska långt kvar innan det är dags för release ?

Dom pajar det nog inte lika mkt som EA gör med sina PC->Xbox360 konverteringar iaf. Testat NFS Carbon i 1080p? 8) 5-10fps typ.

BTW. Jag har bara XBOX360.

Medlem
Skrivet av 3degs:

Carmack är ju känd för att prata grodor, man mins ju Daikatana och andra saker från förr.

Tror du nog får stanna cykeln innan du cyklar för långt. Daikatana får du tillskriva John Romero och inte Carmack.

Medlem

Helt otroligt vad folk i denna tråden är lata på att kolla upp fakta och har dålig koll på vad ni postar. Allt från att Carmack är PC programmerare till ha gjort Daikatana. En liten titt på google innan ni cluster f*ckar tråden tack.

Man uppskattar att Carmack är öppen och inte slickar uppåt, han har klagat på Microsoft, bla Windows Vista, har tagit strid mot Steve Jobs om spel på Mac och nu klagar han på Sony PS3 grafik processor, bra att någon i industrin inte är rädd för att vara ärligt med sin personliga åsikt.

Medlem
Skrivet av redmac:
Skrivet av Fargo:

Först Gabe från Valve och nu Carmack?
Misstro mig inte, jag äger själv en ps 3, o är nöjd som fan. Men det kanske ligger nåt i det de säger. PS 3 är såklart kraftfullare än boxen, det vet vi alla. Men den kanske är lite problematisk o jobba med.

exakt, PS3:an har en helt annan filosofi. carmack är väldigt mycket för att utveckla till GPU men PS3:an är byggd för att lägga allt på Cell processorerna i första hand, sedan låta RSX ta över av det som behövs. Det är detta som är styrkan i PS3:an och gör att maskinen har så otroligt mycket att ge. Se bara på Killzone 2, Uncharted 2, GT5 och The last guardian.

Intressant. Det visste jag inte :). Tack för lektionen ^^.

I den här tråden: Idioter.

Inget ovanligt med det förstås.

:bitter: :elitist: :rpgcodex:

Medlem

Så det finns faktiskt människor som planerat att spela Rage på konsol..

Inaktiv

Update: Edge has posted further details from its article saying that Carmack is confident that the PS3 version will match that of all other supported platforms: "Everything is designed as a 60 hertz game. We expect this to be 60 hertz on every supported platform.

Jo sen så var ju inte alls xboxen dubbelt så snabb :S

Medlem
Skrivet av redmac:

exakt, PS3:an har en helt annan filosofi. carmack är väldigt mycket för att utveckla till GPU men PS3:an är byggd för att lägga allt på Cell processorerna i första hand, sedan låta RSX ta över av det som behövs. Det är detta som är styrkan i PS3:an och gör att maskinen har så otroligt mycket att ge. .......

Om man vet storyn bakom, dvs att Sony insåg att man gjort en felsatsning i slutet av utvecklingen och därför köpte RSX av Nvidia, så inser man snabbt att arkitekturen inte är helt optimal för spelutvecklarna. Har mycket svårt att se den här typen av lösning på framtida konsoler från Sony. Än så länge är GPU:er klart överlägsna CPU:er när det gäller att göra många simultana beräkningar på en gång, något som även Intel insett; tänk Larrabee.

Inaktiv

Asså Carmack har ju klagat på PS3 sen dag 1.

Klart att Rage är optimerat för en M$ plattform när det är en vidareutveckling av Quake motorn, det säger ju sig självt.

PS3'an är knepig som fan men dom spelen som är optimerade för PS3'an tycker jag helt klart är i en klass för sig.

F.ö. så är 360'n en duktig maskin.

Medlem

Inte visste jag att det var en sådan skillnad. Trodde att PS3 och 360 hade ungefär lika bra grafik, men att PS3 har bättre CPU.

Medlem
Skrivet av redmac:

Ganska kul att höra detta uttalande då spelet är långt ifrån klart. Finns massvis med tid att optimera grafikmotorn så att säga att spelet är si och så nu är bara dumt. Om man han är ett sådant genie så ska han nog ta lite lärdom från Sony first party och lära sig hur man hanterar Cell bättre. Med tanke på att Sony first party dominerar marknaden vad gällande grafik så kan han nog ta en och annan lärdom.

Jaja, han vet vad han snackar om iaf, mer än alla här tillsammans ändå, dessutom om någon här klandrar han för fanboy eller liknande vore det dummaste någonsin.

Han har fan alltid varit skeptisk till bl.a Operativsystem / Support från Microsoft och precis som någon sa är det ju vettig att någon med kunskap där ute verkligen säger hur det ligger till och samtidigt tycker till om saker och ting.

PS3an är ett helvete utöver det vanliga för spel utvecklare, det är inte direkt någon nyheter *LIGHT BULB*

Medlem
Skrivet av kebbe:

Så det finns faktiskt människor som planerat att spela Rage på konsol..

klart man lira på det mest optimerade systemet.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Detta tror jag på, INTE.
Lær ju flyta på bra mycket bættre 'æn så, Carmack MS fanboyen.
Men som tur ær ahr jag båda formaten men tror knappast att PS3an versionen kommer va så slø, knappast...

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av kebbe:

Så det finns faktiskt människor som planerat att spela Rage på konsol..

klart man lira på det mest optimerade systemet.

PC, ja.

Medlem
Skrivet av fikabulle:
Skrivet av redmac:

exakt, PS3:an har en helt annan filosofi. carmack är väldigt mycket för att utveckla till GPU men PS3:an är byggd för att lägga allt på Cell processorerna i första hand, sedan låta RSX ta över av det som behövs. Det är detta som är styrkan i PS3:an och gör att maskinen har så otroligt mycket att ge. .......

Om man vet storyn bakom, dvs att Sony insåg att man gjort en felsatsning i slutet av utvecklingen och därför köpte RSX av Nvidia, så inser man snabbt att arkitekturen inte är helt optimal för spelutvecklarna. Har mycket svårt att se den här typen av lösning på framtida konsoler från Sony. Än så länge är GPU:er klart överlägsna CPU:er när det gäller att göra många simultana beräkningar på en gång, något som även Intel insett; tänk Larrabee.

Det stämmer att de från början tänkte enbart använda cell för allt. Att de sedan la med RSX var naturligtvis väldigt viktigt då arbetet hade blivit ännu svårare utan den. Att cell inte är helt optimal för spelutvecklarna beror på vad man syftar på. Cell är skapad för att kunna ta över arbeten som vanligtvis GPU:er arbetar med. Det är snarare den filosofin som inte är helt optimal för spelutvecklarna då de inte är vana med detta. Idag kan cell hantera god rase, bloom, motion ray, motion per pixel blur, textur streming, HDR, anti alising osv. Nuaghty Dog och deras uncharted 2 använder många av de senaste teknikerna och visar verkligen vad man kan göra med cell. Dessutom är Cell riktigt bra på deferred rendering vilket KZ2 använder.
Att de skulle skrota cell inför uppföljaren har jag svårt att se, då utvecklarna har vant sig vid Cell.


signatur

- I mean gaming journalists look bad just writing about stuff, but when you put them in front of a camera...a whole new dimension of bad is created.

Inaktiv

Jag införskaffede mig en ps3a för några veckor sen. Jag har ägt en 360 för nått år sen förut. Måste säga att 360 slår PS3 på alla pukter utom en, och det är att det är gratis att lira online på PSN.
För mig som lirar mkt online är det otroligt frustrerande med ps3 då den är seg, dåliga menyer och riktigt dåliga onlinemöjligheter, allt e krångligt. Voicechat, invites os.v. fungerar riktigt dåligt. Osmidigt helt enkelt alltihoppa. Funderar på att byta tillbaka till en 360. Dessutom känns ps3an förutom sega menyer också som att den låser sig enklare än den stabila 360n.

Medlem

lite förvånad när jag läste det här antagligen var det mycket enklare att utveckla till 360 o pc än ps3:ans GANSKA mycket bättre men också komplicerade system. de skulle väl antagligen inte tjäna på det


signatur

Now you're playing with power... NOW YOURE PLAYING WITH FUCKING SHIT, YOURE BETTER OFF FUCKING SHIT THAN FUCKING WITH THIS FUCKED UP SHIT

Medlem

haha att dessa nyheter får jämt så många kommentarer

Medlem

Det här har ju varit känt länge att PS3 ligger efter X360 i grafik prestanda. Det är ganska mycket PS3 fanboys på FZ eftersom att ni inte tycker att ID software och Valve inte kan programera eftersom de säger sanningen om att PS3 är en extremt svår konsol att programera till.

Valve och ID software tillhör bland de bästa inom spelprogramering så säger de att PS3 är svår att programera till så är det så. Det roliga med det här är ju det att PS3 kanske inte alls håller lika länge som Sony har trott pga av det svaga grafik kortet sure snabb processor i all ära men de som bygger egna speldatorer vet att grafik kortet är minst lika viktigt om inte ännu viktigare för bra spel flytt.


signatur

I got a Goldenshower.

KoP
Medlem
Skrivet av orkaupptaget:

Jadu, det här visste vi väl innan att PS3 har en rätt seg grafikkrets? Synd om alla Sony fanboys nu, dem kommer gråta rejält Dock är jag själv så nöjd med min PS3 så detta gör inte mig ledsen, ta det med en nypa salt

Bra inställning där! Om ändå alla kunde resonera så istället för att börja skrika och bråka i forumen när det ska till att bråkas om vem som har starkast pappa.

Skriv svar