Varför är KotOR så bra?

Varför är KotOR så bra?

Jag ställde en OT-fråga i en annan tråd om varför Star Wars: Knights of the Old Republic är så himla bra. På grund av risk för att helt spåra ur tråden helt ifall en diskussion går ännu längre skapar jag istället en ny tråd. Så,

vad gör det så jäkla bra att det av många rankas så högt?

Lite synpunkter från mig först (SPOILERS IMMINENT):

- Storyn är ren standard, ondingar närmar sig, hjälten har minnesförlust och visar sig sedermera vara OMG DEN STÖRSTE BOVEN AV DE ALLA, DARTH REVAN, i en plot twist som i stort sett var hela storyn. Resten var att hitta de där fyra stjärnkartorna (visst var det sådana?) och bege sig till den där Star Forge. Fantasilöst. Vad var bra med den?

- Karaktärerna är trista och följer standardpersonligheter. Det hettar aldrig till i karaktärsutvecklingen, som känns helstyltad. Jag förstår att många inte håller med mig här, så ni får gärna peka ut vad jag missar.

- Gameplayet är helkasst, striderna som är största delen av det är att mata den kraftigaste attacken man har eller lite krafter när man väl får dem.

- Det är däremot en massa dialog, vilket ju är bra. Jag gillar dialog. Jag tyckte inte den påverkade spelet så mycket, tyvärr. Mest bara "säg så här om du är ond", "säg så här om du är neutral" eller "säg så här om du är god," när det kom till att välja hur man skulle sköta saker. Lite stelt. Men som sagt, dialog är bra och det som KotOR i mitt tycke skötte bäst.

- Att vara god eller ond sköttes på ett alldeles för stelt sätt. Visst, att det är Star Wars för ju med sig vissa begränsningar vad gäller The Dark Side och The Light Side, men det sköttes för enkelt. Att vara ond utmynnade i att bara vara en sån där skitstövel vi ser varje dag om vi går ut på staden och att begära betalt för att hjälpa folk. Lite mer dilemma vore hur gött som helst, The Light Side är ju rätt begränsad genom att den förbjuder känslor, kärlek och passion - varför inte spela på det lite grann?

- Att tvingas in i Jedi-rollen var också det rätt tråkigt. Det bästa i de gamla Star Wars-filmerna var ju Han Solo

Så för att avrunda inlägget, väldigt mycket i spelet är imo rätt mediokert. Dialogerna drar upp det, men inte till några fantastiska nivåer. Bra, men inte mycket mer.

Många tycker annorlunda, det vet jag. Jag är därför inte intresserad av att höra att "det är min åsikt, vi andra håller inte med" utan skulle gärna få förklarat varför sakerna som hyllas blir hyllade. Om inte annat gillar jag att ändra åsikter ifall det argumenteras väl för dem, då jag kan upptäcka saker som jag missat eller missförstått

/ Padawan peak_performance

Medlem

Jag tycker helt enkelt att det var jävligt underhållande, spelet hade jävligt stora brister och jag kommer nog aldrig lira igen, men det var underhållande. Det var ganska kul att se på fajterna som spelades ut automatiskt och småkul att planera sin karaktär, vissa dungeons var rent av kluriga. Mest var det väl så att det inte har kommit några bra rollspel på så jävla länge att man tar vad som helst liksom. När det gäller dialogerna så blev jag bara irriterad på kotor, och alla andra spel som har 100% inspelade dialoger och skryter om det. Det är ALLTID så att dialogerna och valen man får göra begränsas som fan ifall alla jävlar ska ha ett inspelat svar.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv

Spelade igenom både ettan och tvåan på nästan alla möjliga sätt. God, ond, man eller kvinna.

Jag har kanske inte samma behov av komplexitet när det gäller story och karaktärer. Visst var det en aning kliché, men det var tillräckligt varierande och djupt för mig och jag hade inga höga förväntningar och blev smått överraskad av hur roligt spelet var.

Enkel, ren grafik som flöt bra på mitt redan då gamla Geforce 4 gjorde mig ännu gladare.

Enbart HK47 höjde hela spelet ett snäpp. Att kunna fixa och ljustera sina vapen och rustingar gjorde spelet ännu bättre.

Inaktiv

Vore jag inte "allergisk" mot Star Wars så skulle jag nog spelat det och gett min åsikt. Att KotOR dessutom är allmänt illa sett på RPG Codex (bl.a. ) har väl inte direkt hjälpt mig att få ändan ur vagnen och spela det.

Medlem

Antar att det är en mainstream produktion. Det är igentligen väldigt linjärt men det kan juh anses som ett av de bättre spelen som använder sig av starwars.

Hyffsade dialoger, en del valmöjligheter (som de flesta leder mot samma sak bara något annorlunda) Det har lite av ett hack'n slash om sig? Allmänt trevligt att spela bara, inte för knöligt eller jobbigt sätta sig in i. Kul att spela för "äventyrets" skull

Ett bra spel helt enkelt. Kanske inget för den inbitne rollspelaren.

Det fanns några buggar... men jag tror mig minnas att de löstes med några patchar.

Medlem

Angående djupa personligheter så kan man måste spela på rätt sätt för att "låsa upp" vissa personer osv

Och om du nu spelat kotor 2 så kan du ju inte säga att kreia är en torr/typisk person? Hon är definitivt en av de djupaste karaktärerna som någonsin varit med i ett spel och struntar totalt i ond eller god

Inaktiv
Skrivet av NoCc:

Och om du nu spelat kotor 2 så kan du ju inte säga att kreia är en torr/typisk person? Hon är definitivt en av de djupaste karaktärerna som någonsin varit med i ett spel och struntar totalt i ond eller god

Hon var lika djup som en vattenpöl

Medlem

Kotor är nog längt ifrån ett perfekt RPG, men jag diggar det stenhårt ändå.
Dels för att jag är Star Wars-nörd, dels för att när jag började spelet, den första timmen bara tänkte "jag vill fan vara ledaren för Sithsen, inte nån jävla knallpuffs-smugglare".
Tjugo timmar senare fick jag precis som jag ville och älskade spelet.

Inaktiv

Kotor är nice. Det uppskattas särskilt av kiropraktorer. Haha. Fattar ni? Hahahahhöhö. Hahahahahahaha. Hehehe. Hihi.

Det är också nice för att man kan va ond, och döda fyllon på stan. Det är säkert! Ni vet den där högteknoligiska staden...där finns det fyllos att döda. Om man vill.

Pansarknekt
Skrivet av LittleWillyFromPhilly:

Det är också nice för att man kan va ond, och döda fyllon på stan. Det är säkert! Ni vet den där högteknoligiska staden...där finns det fyllos att döda. Om man vill.

Hahaha. Visst vill man. ;D

Angående KOTOR tyckte jag det var för linjärt och som peak performance nämnt innan så var det ljusa sidan av kraften lite dåligt genomtänkt. Det var mer "amerikanskt snäll" än buddhistiskt snäll som det borde va. Those bloody neutrals typ.


signatur

Ooooh the drama!

Inaktiv

Suck... ni som tycker att KotOR är för linjärt... vad har ni spelat för spel? Var inte Baldur's Gate spelen precis lika linjära? Det är ju tydligen ni som är "mainstream-gamers" om ni klagar på folk som spelar KotOR som är ett antal gånger djupare än spel som Oblivion och Final Fantasy.

KotORs karaktärer är sjukt bra designade, de är något man aldrig sett förrut och det är både intressanta och har en häftig bakgrund.

Dialogerna känns som en film som du kan styra, är inte det underbart? Ni som spelat och gillar Dreamfall vet vad jag snackar om. Det är något av det bästa som finns i spel om dom lyckas med det, och vet ni vad? I KotOR lyckas dom.

KotOR är väldigt lätt att spela och på så sätt så blir det inte heller jobbigt för spelaren (men allvarligt, hur många tror ni det var som inte orkade spela Baldur's Gate och Icewind Dale spelen pga. att gameplayet var för avancerat?).

Storyn är precis så djup som en story ska vara.
Nu tror ni kanske att jag har något emot Baldur's Gate men 2:an är min favorit number 1 - ett spel jag spelat igenom 1000 ggr; men hallå, det är då fan heller mindre linjärt och har då inte mer djup och djupare karaktärer än KotOR!

Om du anser att det är fel att man blir "påtvingad" jedi klassen så är du troligen någon som inte diggar Star Wars till fullo; de flesta som diggar Star Wars tycker nog att jedis eller siths är filmernas höjdpunkt då de 99% handlar om kraften.

KotOR är ett perfekt RPG; precis som Baldur's Gate - det är inte vad ni är vana vid men det betyder inte att det är mainstream. KotOR slår dock inte kungen av rollspel, Baldur's Gate 2 - men KotOR är inte långt ifrån.. att man är Star Wars fan gör nog känslan av KotOR bara bättre. Jag skulle inte vilja påstå att jag är ett Star Wars fan men jag har då ingenting emot Star Wars.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Skrivet av DarthZ:

Suck... ni som tycker att KotOR är för linjärt... vad har ni spelat för spel?

Fallout och Arcanum, bland andra. Linjäriteten är ju nu inte det som drar ner KotOR, heller.

Skrivet av DarthZ:

Det är ju tydligen ni som är "mainstream-gamers" om ni klagar på folk som spelar KotOR som är ett antal gånger djupare än spel som Oblivion och Final Fantasy.

Oblivion och Final Fantasy? Djupa? De som påstått det är helt fel ute redan i startgropen.

Skrivet av DarthZ:

KotORs karaktärer är sjukt bra designade, de är något man aldrig sett förrut och det är både intressanta och har en häftig bakgrund.

Aldrig sett förut, ursäkta, men vad är det för skit? Alla var stereotyper med lite historia inslängd bakom sig. Men det är ju min åsikt, så du får gärna peka ut vad som gör dem så unika och intressanta.

Skrivet av DarthZ:

Dialogerna känns som en film som du kan styra, är inte det underbart? Ni som spelat och gillar Dreamfall vet vad jag snackar om. Det är något av det bästa som finns i spel om dom lyckas med det, och vet ni vad? I KotOR lyckas dom.

Min kritik riktade sig mot att dialogerna nästan alltid kretsar kring god/ond/neutral/hejdå-svar. Annars tyckte jag hyfsat om dem som dialoger betraktat. Varför drar du in Dreamfall? (Ett spel jag för övrigt inte heller tyckte särskilt mycket om.)

Skrivet av DarthZ:

KotOR är väldigt lätt att spela och på så sätt så blir det inte heller jobbigt för spelaren (men allvarligt, hur många tror ni det var som inte orkade spela Baldur's Gate och Icewind Dale spelen pga. att gameplayet var för avancerat?).

Okej. Jag föredrar att de gör det faktiska gameplayet roligt än att de hittar lösningar runt att ha något gameplay alls (Lösningar som inte alls tar bort det tråkiga gameplayet utan bara gör det enkelt). Smakskillnader.

Skrivet av DarthZ:

Storyn är precis så djup som en story ska vara.

Utveckla. Vad var djupt i den? Det var inget avancerat i den överhuvudtaget, inga hjärtbrytande kval eller oväntade händelser. Vändningen (plotshocken!) i mitten kan ha varit oväntad för vissa, jag vill inte påstå att jag förutsåg den helt själv, men det är ju det enda i storyn som faktiskt tar en vändning. Allt annat är hellinjärt. Jag kan ge ett exempel på något som imo skulle gjort storyn mycket bättre redan på en gång: Att skita i att fyra saker måste hittas på fyra planeter, bara det i sig en av världens vanligaste och mest överanvända klyschor.

Återigen, berätta vad det är som jag missat eller glömt eller vadsomhelst som gör storyn djup eller mer intressant än andra berättelser.

Skrivet av DarthZ:

Nu tror ni kanske att jag har något emot Baldur's Gate men 2:an är min favorit number 1 - ett spel jag spelat igenom 1000 ggr; men hallå, det är då fan heller mindre linjärt och har då inte mer djup och djupare karaktärer än KotOR!

BG2 är inte särskilt djupt det heller och dess linjäritet är ett mindre problem jag har med det - såväl som i KotOR. Karaktärerna anser jag krossa KotORs helt även om de delar det senares stelhet. De gör upp för det bland annat genom att vara en hel del fler. Det är också möjligt att ifall jag spelar om det idag inte tycker att de är lika bra som förut (Jag tyckte mig märka det när jag startade ett nytt spel för något år sedan, som jag snabbt lade ner igen).

Skrivet av DarthZ:

Om du anser att det är fel att man blir "påtvingad" jedi klassen så är du troligen någon som inte diggar Star Wars till fullo; de flesta som diggar Star Wars tycker nog att jedis eller siths är filmernas höjdpunkt då de 99% handlar om kraften.

Som sagt föredrog jag personligen Han Solo eftersom han var mer hardcore. Men jag gillar jedis också så inte för det, inte. Att tvinga på någon ett sådant beslut tycker jag ändå är kasst, särskilt eftersom Biowares spel marknadsförs och beröms för att ha mycket valfrihet.

Ännu en töntig sak med tvånget att bli jedi: man kan innan dess ha spelat som hur ond och otrevligt som helst, men det har ju tydligen inte rådet märkt av alls utan ger en direkt träningen för att bli det - helt ologiskt. De vet att man är Revan och även om de tror att man kan ändra sig borde de ju klura ut att ifall man drar åt det otrevliga hållet redan då lär man inte stanna på den ljusa sidan särskilt länge.

Hur man än vänder och vrider på tvånget att tränas av jedirådet förblir det väldigt krystat och dumt storyelement. Det speglar helt den riktning som Bioware i mitt tycke går mot, att skapa halvinteraktiva filmer.

Skrivet av DarthZ:

KotOR är ett perfekt RPG; precis som Baldur's Gate - det är inte vad ni är vana vid men det betyder inte att det är mainstream. KotOR slår dock inte kungen av rollspel, Baldur's Gate 2 - men KotOR är inte långt ifrån.. att man är Star Wars fan gör nog känslan av KotOR bara bättre. Jag skulle inte vilja påstå att jag är ett Star Wars fan men jag har då ingenting emot Star Wars.

Om det vore ett perfekt RPG skulle jag vilja kunna spela som min smugglare/legosoldat utan att tvingas bli jedi. Rollspel handlar om val och KotOR har få sådana - på det hela mycket mer gemensamt med jRPG:n som Final Fantasy, vilket du tidigare nämnde, än med PnP:n. jRPG:n präglas nämligen också av påtvingade storyelement och brist på riktiga valmöjligheter.

Det verkar också som att du försöker hävda att KotOR inte skulle vara mainstream, vilket är precis vad det är. Du vill väl inte påstå att det är utvecklat för en liten grupp hardcore-spelare? Det ÄR gjort för en stor publik vilket reflekteras i allt från dess försäljningssiffror till hur många som inte varit intresserade av rollspel som tycker om det. (Att något är mainstream betyder heller inte att det är dåligt.)

Medlem

Fungerar dom på 360?

Inaktiv

Hej o hå, var lite trött igår så mycket av det jag skrev kom ut fel -så nu tänker jag rätta och svara. Tänker dock inte quota för det tar så lång tid, men här kommer mina svar:

Själv har jag också spelat Fallout och Arcanum. Fallout 1 och 2 är väl båda mäktigt bra spel fast jag kan då inte säga att Arcanum var det. Gameplayet var ju lika roligt som att spilla morgonkaffet på tangentbordet - fast det är ju bara vad jag tycker (även fast Arcanums gameplay var ganska likt Fallout).

Tillbaka till KotOR.. med vad jag sa om Oblivion och Final Fantasy menade de som klagar på linjärheten, dvs. te.x. Kendak och sno0zer; så det får försvara sig på den punkten då det inte har något med dig att göra.

Malak - var ju i stil med Darth Maul, och vem tyckte inte att Darth Maul var cool?
Bastilla - grymt charmerande, kändes nästan riktig.
HK-74 - en av de roligaste karaktärerna jag sett på länge... kan dock inte säga att han spöar Minsc, men några skratt framkallar han.

Jag kan väl hålla med om att det fanns många kliché fyllda karaktärer, te.x. Carth; men det fanns iaf fler intressanta karaktärer än tråkiga, detsamma kan jag inte säga om Arcanum och Fallout.

Drog in Dreamfall för att jämföra konversations systemet som var och är underbart. När KotOR släpptes så var det först som rollspel med fullt ljud i alla konversationerna - så det var lite av en riktigt häftig grej då; nu vet jag inte om ni spelat spelet då eller nu men grafiken var strålande då också; detta är saker som helt klart höjer upplevelsen, när Arcanum kom så kändes det ju lite väl utnött.

Baldur's Gate 2 är djupt, jag vet inte vad du jämför med men BG2 är djupare än de flesta rollspelen. KotOR är också djupt men kanske inte lika djupt. För att göra det klart; KotOR är tillräckligt djupt för att väcka tankar och intresse.

Själv har jag inget emot att bli påtvingad Jedi klassen då Star Wars bygger på idén om Jedis och kraften - vilket du inte kan säga nåt emot, säg ett spel som är helt valfritt, det finns inte och det går inte göra ett bra spel på att göra det helt valfritt.

Det är ju inte heller så att du blir tvingad på "Jedi klassen", det finns ju flera subclasses och du kan ju fortfarande fortsätta levla dina vanliga klasser - jag tycker att det är iaf lite valfrihet, så spelet är ju inte direkt stängt och istället för att shifta i "reputation" så kan du ju också shifta mellan ond och god på ett bra sätt, vilket jag inte heller sett i något annat spel innan KotOR. KotOR var nytt på många saker.

Jag har aldrig sagt att KotOR är gjort för hardcore spelare, men i grunden är det ett hardcore spel förenklat för stor publik - mainstream kan tolkas på många sätt, själv tolkar jag det som att det bara följer strömmen av vad som är mode just nu, jag vet att mina polare tolkar det på samma sätt och ni kanske tolkar det på ett annat sätt, det vet inte jag, men på det sättet som jag tolkar mainstream så är KotOR absolut inte mainstream, men JA det är gjort för att locka en stor publik men även gjort för hardcore spelare.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv

Hej.

Jag kan inte säga att jag spelat många rollspel i mina (relativt få) dar, men anledningen till att jag placerar Star Wars: Knights of the Old Republic som ett av mina favoritspel är att Bioware lyckades bevara magin som speciellt den första Star Wars-filmen innehöll.

Visst, handlingen är clichéfylld, men det är charmigt. Karaktärerna är helsköna, med figurer som HK-47 och Canderous Ordo. Sistnämnda är viserligen clichéaktig, men enligt min ringa åsikt otroligt bra skriven för att vara cliché. Älskar också hans krigshistorier. Uppföljaren hade i alla fall bättre karaktärer enligt mig.

En stor anledning till att jag älskar KotOR är dock att hypemaskinen inte dragit igång för min del. Jag hade inte väntat på det i fjorton år, lusläst varenda nyhet tillgänglig och analyserat sönder allt som gick att få tag på innan. Enda anledningen till att jag över huvud taget köpte det var antagligen för att lådan var snygg.

Visst, det är knapt spelbart idag, med alla grafikbuggar ovs. Men för mig (dvs inte nödvändigtvis för industrin) är det en milstolpe i min kariär som gamer.

//
Har säkert glömt en massa saker, men lite tankar om varför jag älskar KotOR från en icke hardcore

Inaktiv

KotOR var även en milstolpe i datorspelande då det tillförde mycket nytt som spel och det var en fräsch fläkt i RPG världen.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Skrivet av DarthZ:

Själv har jag också spelat Fallout och Arcanum. Fallout 1 och 2 är väl båda mäktigt bra spel fast jag kan då inte säga att Arcanum var det. Gameplayet var ju lika roligt som att spilla morgonkaffet på tangentbordet - fast det är ju bara vad jag tycker (även fast Arcanums gameplay var ganska likt Fallout).

Striderna och själva "gameplayet" i Arcanum är bland de sämre jag spelat, tyvärr. Men rena mängden av sätt att spela spelet på är överväldigande, även om vissa quests är sämre gjorda än andra.

Skrivet av DarthZ:

Malak - var ju i stil med Darth Maul, och vem tyckte inte att Darth Maul var cool?
Bastilla - grymt charmerande, kändes nästan riktig.
HK-74 - en av de roligaste karaktärerna jag sett på länge... kan dock inte säga att han spöar Minsc, men några skratt framkallar han.

Jag kan väl hålla med om att det fanns många kliché fyllda karaktärer, te.x. Carth; men det fanns iaf fler intressanta karaktärer än tråkiga, detsamma kan jag inte säga om Arcanum och Fallout.

Jag tyckte inte att någon av KotORs var särskilt intressant, som sagt. Malak är en typisk onding och Bastila typiskt snobbig. Det går ju förstås inte att argumentera mer på den här punkten eftersom det nu faller ner på personlig smak, men klyschor var de, hela bunten Fallouts NPC:er var inte bättre (Arcanum i mitt tycke lite mer intressanta men bara marginellt), men det ignorerade ju också karaktärer helt och fokuserade på spelarens karaktär.

Skrivet av DarthZ:

Drog in Dreamfall för att jämföra konversations systemet som var och är underbart. När KotOR släpptes så var det först som rollspel med fullt ljud i alla konversationerna - så det var lite av en riktigt häftig grej då; nu vet jag inte om ni spelat spelet då eller nu men grafiken var strålande då också; detta är saker som helt klart höjer upplevelsen, när Arcanum kom så kändes det ju lite väl utnött.

Bra grafik och ljud håller jag helt med om kan höja en upplevelse och visst, KotOR hade båda. Bioware körde på det lite mer cinematiska stuket, men jag tyckte ändå som sagt att dialogerna inte höll måttet utan var alldeles för stel.

Skrivet av DarthZ:

Baldur's Gate 2 är djupt, jag vet inte vad du jämför med men BG2 är djupare än de flesta rollspelen. KotOR är också djupt men kanske inte lika djupt. För att göra det klart; KotOR är tillräckligt djupt för att väcka tankar och intresse.

Jag vet inte riktigt hur du menar med 'djupt' nu. Hur var BG2 och KotOR djupa, enligt dig? När jag syftar på att de inte är djupa menar jag att deras storys är väldigt enkelspåriga och att uppdragen mest består av att antingen vara snäll eller elak. I vilket fall som helst får du döda ofantliga mängder av monster

Nu är det bara min teori det här och den kan vara hur fel som helst, men jag tror du (kanske undermedvetet) förväxlar storlek med djup.

Skrivet av DarthZ:

Själv har jag inget emot att bli påtvingad Jedi klassen då Star Wars bygger på idén om Jedis och kraften - vilket du inte kan säga nåt emot, säg ett spel som är helt valfritt, det finns inte och det går inte göra ett bra spel på att göra det helt valfritt.

Jag tyckte Star Wars hängde på att spela upp fantastiska rymdäventyr, där jedis var bland äventyrarna men inte de enda. Var och en för sig själv, förstås. Republic Commando-spelet följer inte jedis alls och jag tycker det visar upp en bra del av universat och utnyttjar det på ett gott sätt. Saken är ju trots allt den att universat är stort och har många intressanta egenskaper, varav jedis är långt ifrån de enda. Men det hör ju egentligen utanför debatten - Bioware ville ju uppenbarligen att man skulle spela som jedi. Jag klagar bara på att de tvingar in en i den rollen efter ett tag och det på ett dåligt sätt.

Helt valfria spel finns förstås inte (utanför PNP-världen), men inget tvång i den där storleksordningen går att finna i tex. Fallout eller Arcanum. Knappt ens något i samma division eller liga.

Skrivet av DarthZ:

Det är ju inte heller så att du blir tvingad på "Jedi klassen", det finns ju flera subclasses och du kan ju fortfarande fortsätta levla dina vanliga klasser - jag tycker att det är iaf lite valfrihet, så spelet är ju inte direkt stängt och istället för att shifta i "reputation" så kan du ju också shifta mellan ond och god på ett bra sätt, vilket jag inte heller sett i något annat spel innan KotOR. KotOR var nytt på många saker.

Faktum är ändå att man blivit tvungen att gå med i en jediorder - som mitt tidigare inlägg utvecklade, ibland helt emot vad som vore logiskt. Man kan låtsas att man inte är det, men då går man in i LARP-territoriumet och är något som spelet inte tycker att man är.

Jedi-orden är dessutom den enda man kan gå med i. Noll valfrihet. Ja, man kan skifta mellan god/ond, men det ändrar inte mycket. Man spelar fortfarande igenom samma quests som eventuellt får annorlunda slut, i slutet av spelet räddar man galaxen eller härskar över den. Binära skillnader mest och knappt någon flexibilitet. Samma sak har gjorts långt tidigare, KotOR var bara först att verkligen markera för spelaren var man ligger på skalan.

I mitt första inlägg utvecklade jag också hur jag tycker att god/ond-systemet var stentrist. I mitt tycke gör Bioware en för enkel sak av det hela istället för att utveckla och göra något stort.

Skrivet av DarthZ:

Jag har aldrig sagt att KotOR är gjort för hardcore spelare, men i grunden är det ett hardcore spel förenklat för stor publik - mainstream kan tolkas på många sätt, själv tolkar jag det som att det bara följer strömmen av vad som är mode just nu, jag vet att mina polare tolkar det på samma sätt och ni kanske tolkar det på ett annat sätt, det vet inte jag, men på det sättet som jag tolkar mainstream så är KotOR absolut inte mainstream, men JA det är gjort för att locka en stor publik men även gjort för hardcore spelare.

Att förenkla för en stor publik är ju en av definitionerna av mainstream iofs Att dessutom bjuda på mer cinematiska upplevelser är också något som är mode och har varit det de senaste åren, så ännu mer mainstream där imo.

Så ja, jag tycker att KotOR är väldigt mainstream. Jag måste återigen poängtera att jag själv inte tycker att det automatiskt är något fel, så att absolut ingen missförstår mig.

(Jag tänkte ändå avsluta inlägget med att jag börjar förstå varför vissa tycker om det, men fortfarande inte vad som gjorde det bra )

Testpilot

Efter att läst tråden och alla sågningar av KotOR som spel så undrar man vad Peak_Performance gillar för spel för i princip alla bra rollspel sågas ju hårt här .

Det kan jag väl svara på. Förutsatt att rollspel är förvald genre:

- Jag älskar Fallout 1 och 2, ettan mer än tvåan av olika skäl. De har sina brister, men representerar för mig så långt rollspelen hittills kommit.

- Arcanum är skitbra, men lider av kassa strider och andra gameplay-saker.

- Baldurs Gate 2 avgudade jag tidigare, efter att ha spelat det igen för något år sedan (lite grann) sjönk betyget till en mer återhållsam nivå på grund av linjäritet och alldeles för mycket strider.

- Planescape Torment har bland de bästa storys jag sett i spel och fantastiska karaktärer. Bara de värdelösa striderna drar ned betyget, de är anledningen till att jag ännu inte varvat det

Alla dessa spel har sina brister, som kan och bör kritiseras. KotOR är för mig i stort sett en blandning av alla dessa brister i ett och samma spel, utan topparna

Medlem

Jag börjar nästan misstänka att hur spelvärlden presenteras är en key fucking role. Inga 3d RPGs har lyckats presentera en engegerande värld som är snygg, på ett artistiskt sätt dvs. De är även väldigt ofta jävligt begränsande, man kan inte gå in i alla hus, städerna blir satans små osv. När jag spelar ett 3d RPG känns det mest som en interaktiv film medan när jag lirar dom riktigt shyssta 2d rpgarna är känslan lite mer som en bok. Typ, förenklat.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Inaktiv
Skrivet av dr jr:

Hej.

Jag kan inte säga att jag spelat många rollspel i mina (relativt få) dar, men anledningen till att jag placerar Star Wars: Knights of the Old Republic som ett av mina favoritspel är att Bioware lyckades bevara magin som speciellt den första Star Wars-filmen innehöll.

Det är just det jag ser som det största problemet med Star Wars idag. Okej, vi såg filmerna och vi älskade dom. Ni släppte spel, vi älskade det. Men ni har ett helt universum att leka med! Kom på något nytt. Jag behöver inte ha Hutts med för att jag ska känna att det är Star Wars. Jag vill inte längre vara på tatooine och jag ärligt talat skrattade när jag såg Jedi rådet där man blev upplärd. Jag menar, varför ska det finnas kloner av rådet i på coruscant i varje solsystem?

Jag måste dock säga att Kotor är ett av dom bättre star wars spelen jag har har spelat, jag älskar Star Wars, don´t get me wrong. Men ge mig något nytt förutom nya skepp.

Medlem

OJ! Denna tråd travar på ännu verkar det som.

Ett enkelt svar på din fråga är nog Mainstream. Spelet riktar sig till en stor skara och är upplagt så att alla kan spela det. Det är inte komplicerat och det följer en snitslad bana där nästan ingen kan gå vilse.

Men sen får vi gå in på dig lite också. Är du en stor veteran som slukar rollspel hit och dit. Spelar du penna o papper med dina polare varge helj? Isåfall förstår jag, men du måste se till de som inte har lika mycket erfarenhet som du. En story som du ser som banal osv osv kanske är den första för någon annan... och då blir den Kung för dem.

Men jag personligen håller helt med på de flesta fronter du andra nämner.

Ja, Kotor lyckas bra med att fånga Starwars universumet.

Ja, Kotor är linjärt.

Hur man än gör kommer man i slutet fram till samma sak.
Vare sig det är som Ond, god eller neutral men detta kan man också direckt dra till storyn.
De försöker lägga lite val i spelarens händer men styr din hand i de flesta fall.
Spelvärlden är ganska liten endå... det finns inte så mycket att faktiskt utforska och allt är mycket snitslat... som att springa i en korridor utan dörrar.

Ja, det är trist att man blir påtvingad jedi krafter etc.

Spelet bygger tydligen på något typ av D&D system och stödjer inte några direckta skills utanför de krafter man får som jedi.
Förutom Power attack, Flyrry etc.... "wow"....
Om detta är rätt eller fel är upp till. Jag tycker det är fel men eftersom alla blir Jedis tack vara storyn så blir det förståligt. De har juh inte haft något behov av att utveckla den fronten.

Ja, karaktärerna är måttligt intressanta. Om inte alls.

De går oftast inte sin egen väg utan följer blint spelaren.
Talar nästan uteslutande till dig och gör inget på egen hand.
(om det inte är scriptat så i storyn)

Ja, Kotor är eller försöker vara ett Mainstream spel.

Ja, Kotor är kul! (för de flesta, "duh" Mainstream?) Därför är det bra. Jag ser det inte som ett riktigt rollspel när jag spelar. Jag tyckte storyn var kul att följa, spelet var enkelt att komma in i. Vill jag spela ett riktigt "Rollspel" eller så nära man kommit ett på PC (nu blundar jag för de som kom före min tid) spelar jag Fallout och eller Arcanum (Arcanum tycker jag går bäst som turnbased btw) Men även dessa går att klaga på eftersom de i grund bygger på en story och när man kommer till slutet är det som sagt slut. Bara vägen dit skiljer sig men det viktiga är att de försöker lägga så mycket val de kan i dina händer.

Spelbranshen verkar ta sig rätten att stämpla alla spel som rollspel bara för att man har levels, exp och eller olika typer av poängsystem där man kan "köpa" färdigheter till sin gubbe man spelar. Karaktärs utveckling, bra dialoger och en mängd olika val för en simpel sak verkar inte vara i focus.

Inaktiv
Skrivet av peak_performance:

- Planescape Torment har bland de bästa storys jag sett i spel och fantastiska karaktärer. Bara de värdelösa striderna drar ned betyget, de är anledningen till att jag ännu inte varvat det

Marsch pannkaka! Det är så väldigt värt det. Har du provat att köra som magiker istället för fighter, för lite mer intressanta strider?

Tänkte testa det nästa gång, vilket kanske blir väldigt snart eftersom den nya datorn som väntar på att bli hopmonterad kommer att få Windows installerat på sig utöver allt annat. PST fungerar tyvärr inget vidare under Wine.

Sugen som fan på att ta tag i det igen. Får se.

Medlem

Varför kotor är ett bra rollspel...
Jag har spelat dom flesta rollspel som har kommit till amiga/pc förutom arcanum då..

Kotor är en bra rollspel just p.g.a att det är relativt enkelt tidsfördriv..

Visst jag älskade baldurs gate 2 och har spelat igenom det i alla möjliga lägen från 1 igenom till att göra 6 karaktärer och även "The Big Picture" expansionen (är en hemmagjord expansion på 1-2 Gb)..

Kotor är kul för dom som gillar att bli Jedi. Spelet är inte allt för svårt för vanligt folk som inte spelar allt för mycket olika rollspel som finns ute..

Det är(var) snyggt för sin tid, spelet kom juh endå före fable om jag minns rätt. Iden med att ta reda på sin egen karaktärs ursprung är en gammal recept som alltid varit intressant bland böcker.
Så storyn är bra och enkel.

Nu säger jag inte att det är världens bästa rollspel för det finns massor som är bättre men det är helt klart köpvärd..

Inaktiv
Skrivet av KazikluBey:

Marsch pannkaka! Det är så väldigt värt det. Har du provat att köra som magiker istället för fighter, för lite mer intressanta strider?

Marsch pannkakor!! Planescape är ett av de bästa spelen.

What can change the nature of a man?

Way to återupliva trådar....

Inaktiv
Skrivet av ReyQune:

Fungerar dom på 360?

Dom fungerar okej på 360:n, iaf KOTOR2 - har hört att KOTOR1 också ska fungera där men har inte lyckas testa det.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

1
Skriv svar