Tema DRM - vad bråkar alla om?

Robot
Tema DRM - vad bråkar alla om?

2008 var året då ordet DRM gjorde precis alla förbannade. Vet du egentligen varför? Vad innebär DRM och hur fungerar det? Är det dolt eller finns det överallt? Varför använder företagen det, trots allt skäll? FZ tar i en serie artiklar en närmare titt på ett begrepp som mer än allt annat höjer gamerpulsen.

#mass-effect, #spore, #gears-of-war, #ea, #ubisoft


Medlem
Tema DRM - vad bråkar alla om?

mm intressant artikel! mer sant har, var kan man donera $ till fz om man tycker dem gor bra saker? jag menar gar Fz runt pa enbart annonser?

Medlem

mycket bra läsnig, tack Tomas!

Medlem

I multiplayer så brukar man oftast behöva en serial, vilket gör att man köper spelet. Bara se på Diablo 2, vilket de lär ha sålt multum av. Korta singelplayer spel känns väldigt dyra att lägga ner 4-500 riksdaler på. Kanske man skulle kunna lösa sånt med typ produktplaceringar, eller reklambanners fem sekunder före man får spela? Nog fan skulle man kunna vänta 5 sekunder

h2o
Medlem

Alltså, visst kan man se Steam som en sorts DRM... men det är ju faktiskt så sjukt mycket mer än så. Snarare att begränsa så utökar Steam min tillgänglighet för spelen jag har köpt. Alla spel jag har på Steam kan jag ju ladda ner, oavsett vilken dator jag är på och spela. Spelet tillhör mitt konto, inte själva datorn vilket betyder att jag kunde tex ladda ner Counter-Strike: Source hos min kusin i USA för att spela med hennes barn. Deras Steamkonton hade inte alla CS: Source men eftersom jag kunde spela från mitt egna konto var de ju inge problem.

Behöver ju inte ens ha med mig skivorna nånstans och även om skivorna själva går sönder eller om jag tappar bort cd-keyn så har mitt account fortfarande dem registrerade och jag kan spela dem ändå. Min gamla Half-Life skiva som jag köpte veckor efter releasen 1998 (Sjukt att det är så länge sen och att spelet fortfarande håller!) har fodralet blivigt så utnött att man inte ser sista två siffrorna riktigt ordentligt. Men som sagt, spelar ingen roll längre eftersom Steam håller reda på vilka spel jag har.

Sen att man kan köpa spel via Steam är också otroligt bra, (Även om Half-Life 2 Episode Two tog en evighet att ladda ner! Plus att när man omformaterat datorn och vill ominstallera måste man ladda ner spelet igen istället för att bara stoppa in skivan...) speciellt när de släpper ett sånt otroligt Demo som Left 4 Dead. Hur kunde jag inte köpa det efter ha testat de bästa demot någonsin? Visserligen lite tråkigt att man inte har en liten låda till samlingen... inte för att samlingen är stor men iaf!

Gaming tillhör nu Multiplayer & Co-op. Man vill spela med andra, mot andra, mot varandra, tillsammans mot AI. Gamla singleplayer dagarna är inte över, längtar fortfarande galet mycket tills Half-Life 2: Episode Three kommer ut då karaktärer man verkligen bryr sig om i vad som har utvecklats till en av de bästa Sci-Fi berättelserna någonsin. Men, det sagt så är det Multiplayer som gäller och med ett ordentligt verktyg som Steam (Visserligen är deras "Community" idé med Left 4 Dead kass, ge mig en ordentlig server browser som jag kan sortera med ping/antalet spelare osv osv.) så har man fortfarande kontroll över sin produkt.

Det är som att köra WoW på en crackad server... funkar inte eftersom det är så otroligt långt från det underbara originalet. Är spelet värt pengarna så betalar man, även efter 3 år med WoW. Istället för att köpa andra spel har pengarna gått dit och jag ångrar inte ett öre... förutom några hundringar när BC va det som gällde. Men då vare bara och ta en paus och komma tillbaka med WotLK

Nu blev det mycket skriva... men hela DRM grejen är dum. Är de så rädda för piraterna, använd Steam eller kom på något som gör spelet ännumer tillgängligt. Skräm inte bort kunderna, ärligt talat så tycker man ju att dessa stora företag borde ha några klipska människor som gör lite tester för att se va marknaden gillar... det är som att varje gång du startar din bil så måste du verifiera att det är du som äger den och blir det ett tekniskt fel.. ja då kan du inte ta bilen till jobbet och blir sen. Skulle vara helt oacceptabelt. Men när de gäller mjukvara så är det andra regler, eller?

Medlem

varför inte få se en massa reklam medans det laddar. jag menar. fifa har ju ett spelläge där man kan skjuta mot målvakten medans det laddar. Så då borde den kunna visa reklam.. Lätt ju (rullande menar jag)

Skulle varit suveränt för att få ner priset

Medlem

DRM är enligt mig ett dåligt sätt att förhindra Piratekopiering eftersom dom blir crackade ändå fast det tar bara längre tid.

Tycker dom borde satsa mer pengar på spelen än kopierings skydd är spelen bra så lär dom nog sälja bra också.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av ace84:

mm intressant artikel! mer sant har, var kan man donera $ till fz om man tycker dem gor bra saker? jag menar gar Fz runt pa enbart annonser?

Det går nog runt rätt bra skulle jag tro.

Mycket bra artikel.


signatur

Let man´s petty nations tear themselves apart. -Kola Tompa

Medlem

Har tidigare varit kritisk mot FZ's ovilja mot att tala om DRM alls, mycket positivt att se att ämnet inte har tystats ner helt.

Bra informativ artikel, ser fram emot fortsättningen.


signatur

"They`ve made a what out of it!?"

Medlem

Kopieringsskydd gör det bara bökigare för oss riktiga gamers som köper spel, piraterna hittar hela tiden på lösningar för att fixa sådant, det skulle vara bättre med förbud mot fildelning, och att de ger massiva böter + gör värsta "big brother is watching you"-grejen så att de ser varenda pirat. Det skulle kunna minska piratkopierandet.
Spelköp minskar säkert pga DRM, bara för att folk inte tycker att det är värt krånglet som blir även om de köpt, så de laddar ned istället.

Medlem

Alla såna här idéer är ju så lönlösa när piraterna hittar vägar att gå förbi dom, bara ta titan quest som ex där piratversionen kom ut dagar för release och spelet var ospelbart tackvare att kopieringsskyddet vissa sig i form av buggar/crash/ och slowdowns. Och detta spred ju sig som en löpeld på alla forum och nätet, så även dom som skulle köpa det vart väldigt tveksamma.

Inaktiv

säger väl sig självt att priset går mot noll när tillgången är oändlig

Sen är det inte en självklar rätt att få betalt för något man gör. (Kom inte gnäll om jobb nu, då ingår man ett avtal och givetvis kan man avtala om 0kr timmen rent teoretiskt) Givetvis ska den med upphovsrätten vara den enda som har rätten att tjäna pengar på det. Problemet för mig kommer in när en viss bransch försöker lagstifta fram så de kan tjäna pengar på det sätt dom för tillfället tycker är mest bekvämt för dem.

Personligen tycker jag att friheten att kopiera och sprida information är en mycket viktig och ska inte lagstiftas bort bit för bit. Låt företagen anpassa sina affärsmodeller ifall de känner att de måste, bättre det än att begränsa friheten för allt folk.

Sen angående diverse kopieringskydd så är det väl självklart att företagen ska få kränga hur konstiga skydd som helst så länge de inte:
1. Pajar min dator
2. De tydligt beskriver vad det gör, hur det funkar osv.
3. Rätten att få pengar tillbaka ifall skyddet gör det omöjligt för en att spela.

Sen tror jag väl iofs personligen att kopieringskydd mest gynnar pirakopiering och bestraffar köpare.

Inaktiv

ville3: Låter som det skulle strida mot våra mänskliga rättigheter men om du är okej med det så du slipper ditt DRM så..

Medlem
Skrivet av v1lle3:

det skulle vara bättre med förbud mot fildelning, och att de ger massiva böter + gör värsta "big brother is watching you"-grejen så att de ser varenda pirat. Det skulle kunna minska piratkopierandet.

Jag är förbluffad över att du inte redan sitter i riksdagen.

Medlem
Skrivet av PigLift:

Har tidigare varit kritisk mot FZ's ovilja mot att tala om DRM alls, mycket positivt att se att ämnet inte har tystats ner helt.

Bra informativ artikel, ser fram emot fortsättningen.

I artikelväg har det ju inte varit så mycket, men vi har skrivit en hel del om DRM i nyheterna.

Medlem

Ja det skulle det väl göra, personligen har jag inte haft problem med DRM men det är ju många som klagar på att de haft det. Jag bara sade min idé för att få fildelningen att minska, har ingen lust att sitta i riksdagen, och det är väl tur för er

Inaktiv

Jag håller med h2o. Även om jag har ett par reservationer angående Steam så är det i DRM sammanhang en lösnig som ger istället för att bara ta som t ex SecuROMs online aktivering, något som jag tycker att atrikeln inte tar upp men det kanske kommer.

Att Steam inte skulle vara DRM vette tusan om folk missat, du kan ju t ex inte låna ut spel du köpt där.

En teori om varför företagen faktiskt använder DRM säger ju att huvudsyftet med den egentligen inte är att förhindra piratkopiering utan begränsa andrahansvärdet av spelen - detta är något vi sett utgivare tala mer om det senaste året, att begagnatmarknaden helt enkelt stjäl deras inkomst. Iaf har jag upplevt det så.

Det låter som en rimlig förklaring till varför de fortsätter med alltmer restriktiva system, tycker jag.

Själv kommer jag fortsätta hålla mig borta från spel med sådana skydd, det enda som egentligen lockar mig väldigt starkt är Mirror's Edge. Pga. skyddet har jag skjutit upp köpet tills det åtminstone hamnat i en riktig budgetlåda, annars hade det suttit i hyllan nu.

Hela kontroversen med Starforce var i stort sett likadan som dagens diskussion: ett antal anhängare som påstår att företagen har rätt att göra vad de vill för att ta itu med sina problem, och många motståndare som hävdar sin rätt som konsumenter att slippa skit som sådana system för med sig till de som faktiskt betalar för spelen - förra gången vann vi och så länge vi inte ger oss kommer vi göra det även den här gången.

Medlem

Steam skinnar oss européer med 1 euro = 1$, trots inga produktionskostnader, inga transportkostnader och färre mellanhänder, så kostar spelen 30-50% mer än i butik. De kan ju dra åt helvete säger jag bara.

Totalt köpstopp från Steam från mig. Om man inte vill göra det pga de är svin, så är det ganska motiverande att spelet i butik kostar sisådär 150 spänn mindre än om man tankar ner det från dom.

Medlem

Steam är en väldigt bra lösning faktiskt. Fler Företag borde vara mer kreativa som Steam och hitta andra lösningar än att göra dumma program som bara förstör!

Medlem
Skrivet av Schimpans:

Steam skinnar oss européer med 1 euro = 1$, trots inga produktionskostnader, inga transportkostnader och färre mellanhänder, så kostar spelen 30-50% mer än i butik. De kan ju dra åt helvete säger jag bara.

Totalt köpstopp från Steam från mig. Om man inte vill göra det pga de är svin, så är det ganska motiverande att spelet i butik kostar sisådär 150 spänn mindre än om man tankar ner det från dom.

samma här, köp stopp på steam tills de får ner priserna UNDER butikspriserna. Köper hellre spel i butik och sedan aktiverar det i steam istället, bara spelet finns att köpa på steam funkar detta utmärkt!

Kan rekommendera alla att göra likadant då det är billigare men fungerar precis på samma sätt som att köpa det i steam, gjorde detta med FM09 bl.a

På så sätt får de in statestic på att folk inte köper sina spel via steam utan bara aktiverar nyckel där = "hmm butiker säljer mer än vi" funderingar

MFC
Medlem

DRM är bara en del av ett större projekt som allt syftar till en sak... KONTROLL


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av Mson:
Skrivet av Schimpans:

Steam skinnar oss européer med 1 euro = 1$, trots inga produktionskostnader, inga transportkostnader och färre mellanhänder, så kostar spelen 30-50% mer än i butik. De kan ju dra åt helvete säger jag bara.

Totalt köpstopp från Steam från mig. Om man inte vill göra det pga de är svin, så är det ganska motiverande att spelet i butik kostar sisådär 150 spänn mindre än om man tankar ner det från dom.

samma här, köp stopp på steam tills de får ner priserna UNDER butikspriserna. Köper hellre spel i butik och sedan aktiverar det i steam istället, bara spelet finns att köpa på steam funkar detta utmärkt!

Precis. Enligt mig så ska internet priser vara billigare och inte dyrare än butikspriserna.

Redaktör

Tror man att företagen kommer sänka nätpriserna utan vidare är man ute och cyklar. Det övergripande målet är att tjäna pengar, då tar de ut så mycket som kunderna är beredda att betala. Uppenbarligen tycker tillräckligt många att Steam-priserna är okej, annars hade Valve sänkt dem eller stängt butiken. Vill man ändra på det låter man bli att köpa spelen, samt hoppas att tillräckligt många andra följer samma linje.


signatur
Medlem

Bra artikel, intressant läsning. Lägtar till nästa del
Kopieringsskydd är ondöigt faktiskt, det hindrar inte överhuvudtaget pirater från att ladda ner och spela det, det kanske tar en extra dag eller nåt sånt, men dem får ändå in det i sina datorer, fullt spelbart, medans folk som köper får stå ut med eländet..

Medlem
Skrivet av Tompa:

Tror man att företagen kommer sänka nätpriserna utan vidare är man ute och cyklar. Det övergripande målet är att tjäna pengar, då tar de ut så mycket som kunderna är beredda att betala. Uppenbarligen tycker tillräckligt många att Steam-priserna är okej, annars hade Valve sänkt dem eller stängt butiken. Vill man ändra på det låter man bli att köpa spelen, samt hoppas att tillräckligt många andra följer samma linje.

DU har så rätt... företagen har ingen som helst anledning att sänka sina priser så länge som tillräckligt många är villiga att betala det pris som är satt.

Sen så får man ju själv tycka vad man vill om den saken. Man kommer inte kunna göra något åt det... ensam iallafall.

Medlem
Skrivet av h2o:

bla bla bla massa bra om steam.

Men vad händer när du har pumpat in några hundra kronor på kontot genom att köpa en mängd spel och dom bestämmer sig för att vac banna dig? Du kan inte spela något utav dina spel på någon server.

FAN TA STEAM I RÖVEN!


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

h2o
Medlem
Skrivet av Schimpans:

Steam skinnar oss européer med 1 euro = 1$, trots inga produktionskostnader, inga transportkostnader och färre mellanhänder, så kostar spelen 30-50% mer än i butik. De kan ju dra åt helvete säger jag bara.

Totalt köpstopp från Steam från mig. Om man inte vill göra det pga de är svin, så är det ganska motiverande att spelet i butik kostar sisådär 150 spänn mindre än om man tankar ner det från dom.

Detta må vara sant men jag har faktiskt inte haft det problemet... fick betala i dollar som var låg... mitt Left 4 Dead var samma pris som i butik om inte 40kr billigare, men jag köpte det också på förhand med 10-15% rabatt, kommer inte ihåg hur mycket de var. Sen fick man det 2 dagar tidigare än butik också Köpte HL2: Episode Two i dollar också... kanske va för att jag körde via Paypal då? Kommer inte ihåg riktigt... va ett tag sen.

Med BBB's VDSL2 laddade jag iaf ner Left 4 Dead i ca 4,3Mb/s så de gick fort fort. Ruskigt bra, även om jag sitter på futtiga 3mbit up och knappt kan vara host för ett samtal för 4 pers på Skype längre... ska försöka övertala BBB att höja till 10mbit minimum istället för denna 3-10mbit skitsnacket de kör... galet att man hade 12/9 på äldre teknik medans det som ska klara 50/50 sitter på 40/3-10 och aldrig kommer över 4mbit upp. När ska de fatta att man behöver upload också? 3-4 datorer som ska dela på 3mbit up... patetiskt

Till SoniC: Varför skulle jag bli VAC bannad när jag inte fuskar? Ganska simpelt tycker jag... men visst, risken för avstängning finns väl. Precis som på WoW och många andra online-spel. Steam var ruskigt knackigt i början och jag var en av dem som hatade det. Turligt nog så har Valve förbättrat det väldigt mycket på senaste och jag tycker för tillfället att det är den solklart bästa DRM lösningen. Eller gillar inte du att kunna spela dina spel vart du än är utan att behöva pallra me dig skivorna? Stort + i min mening iaf...

Medlem
Skrivet av fz.se:

DRM-teknik innebär ofta begränsningar som piratkopierare slipper. Hur ska det kunna minska piratkopierandet?

Behöver man ens diskutera mer efter en så klockren poäng?

Medlem

om man vill spela det någonstans där man inte har någon uppkoppling eller hos en vänn utan att ha reda på nätverksladdar eller wifi passwords och etc,,
så e de bara sjukt från deras sida..man undrar ju om de vill sälja sitt fördömda spel eller bara vill att vi ska låtsas som om de regnar?

skaffar man de pirat så har man crack så man slipper antagligen, då nästan uppmuntrar de att man ska göra sådant då de e så himmla krångligt att klödda med de andra..

12
Skriv svar