De 10 mest piratade spelen i år

Skrivet av Narcisuss:

GTA IV är crackat och klart ; ) , gick inte så bra för Rockstar.

..undrar om folk har mage att gnälla när Rockstar överger PC'n nästa år.


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Skrivet av Pstar:

Att betala 6000,- för ett nytt PS3 och sedan runt 600,- per spel är helt jävla galet.
Nästa generation console lär vara ännu dyrare. Då är vi uppe i 10 000,- för en konsoll, 1000,- per spel?, please det är ju ohållbart!.

Beror väl på vilken målgrupp man är ute efter, visst är det dyrt men det säljer idag iallafall.

Sen tror jag inte att även om pc spelen kommer kosta ~100:- kommer det att stävja leechandet, tvärtom kommer folk tycka det är ännu mindre stöld när spelen "bara" kostar en hundring.

Se bara på musiken där man idag kan köpa låtar hur enkelt och snabbt, men det sliter ju inte folk ifrån Kaaza eller vad nu verktygen heter idag...

Jag vet inte men jag tycker debatten borde tas upp i större utsträckning i Sverige idag än det görs.. och på ett annat sätt. Jag behöver bara titta på min egen vänskapskrets där många "vuxna människor" idag inte köper vare sig spel, film eller musik(PC, XBOX). ..Chippade konsoler och HD media spelare under tv'n med +200 filmer som dom inte betalt en spänn för.

Detta är människor som tjänar 30 tkr + i månaden och skulle lätt kunna köpa det dom behöver men många vägrar tex att skaffa en PS3'a pga. att man "måste" köpa spelen och att dom kostar ~500:-/st och håller sig till pc'n och krysslådan tills man har "fixat" PS3'an. Sen att flera av dom har Pioneer plasmor och Hifi anläggningar som kostar vansinne är helt normalt, men all konsumtions media skall vara gratis.

Många gånger hamnar vi i diskussioner där dom tycker jag är lite "wierd" för att jag köper film, musik & har en PS3'a med ganska många spel osv.. och jag brukar bara rycka på axlarna till slut och säga att någon måste ju köpa också annars skulle ju ni inte ha något att ladda hem..
8)

Detta är en helt allmän inställning idag i Sverige och utav folk kanke tom. jobbar i mediabranschen och tom. med juridik.. "ähh det är ju bara att ladda hem, vem bryr sig ..det är ju inte stöld". osv.. osv.

Där ser jag ett problem, för indirekt om det inte är "stöld" och "accepterat" i Sverige så är det ju inte rätt att någon stackare skall behöva betala för film, musik eller spel i Sverige då (30-50%) tar hem det gratis?


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Inaktiv
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Wazza:

Det verkar vara rätt så små siffror, enligt mig. Självklart skadar pirakopiering PC-branchen, men hur många av de som laddar ner gör det istället för att köpa spelet?

Jag tror spelbranchen bör, istället för att ödsla tid och pengar på att hindra piratkopiering, komma på nåt sätt att få folk köpa spelet. Folk har hackat sig in i CIA, vad får dem då tro att de inte ska knäcka deras skydd?

Typ som Rockstar gjort med GTA IV.

Men vi kan inte jaga varg med hagelbösa och förvänta oss att de annpassar sig innan det är försent. Sen så är det svårt att konkurera med något som är gratis

Ja, dom kanske skulle ringa till Ramlösa o se hur dom gör med sitt vatten.

Inaktiv

Lets cut the crap.
Det finns ingen här som inte piratat och spelat igenom ett spel han/hon tyckte var skitbra. Alltså ett spel som BORDE ha köpts över disk, eftersom de som slitit med att göra spelet annars inte får lön för sin möda. Helt vanlig common sense. Tyvärr känner jag inte många som går och köper ett piratspel som funkar, när de kan lira igenom piratversionen gratis. Så låt oss skippa all BS om att "man måste få testa" eller "spelföretagen är giriga" eller "originalet har copyskyddet X som jag hatar" osv osv. Se er i spegeln.
Det är VI SOM ÄR SNÅLA.

Grafikfejs
Paradox Interactive

Piratkopiering kommer alltid existera. Det går dock att begränsa något, vilket Steam visat. För vem orkar gå och köpa ett spel i affären när man kan ladda ned det?

Det är nog mycket politik i det där, dock. Konkurrerande utgivare vill ju såklart inte att deras utvecklare använder sig av Valve:s verktyg, och pga att deras eget nedladdningsalternativ är så jäkla crap kommer de förlora mycket pengar på det och i slutändan gå över mer på konsolsidan där det är lättare att tjäna pengar.


signatur

När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!

URK
Medlem
Skrivet av MaxC:

Piratkopiering kommer alltid existera. Det går dock att begränsa något, vilket Steam visat. För vem orkar gå och köpa ett spel i affären när man kan ladda ned det?

Det är nog mycket politik i det där, dock. Konkurrerande utgivare vill ju såklart inte att deras utvecklare använder sig av Valve:s verktyg, och pga att deras eget nedladdningsalternativ är så jäkla crap kommer de förlora mycket pengar på det och i slutändan gå över mer på konsolsidan där det är lättare att tjäna pengar.

jag håller med dej

som konsument så får man välja ett bättre version av spelet igenom att ladda ner det eller så får man välja en sämre version och stödja företaget.


signatur

Intel Core i7-920 Processor ATI Radeon HD 5770 Gigabyte Technology Co., Ltd. X58A-UD7 64-bit Windows 7 6gb ram

Medlem

Hm... jag köper alltid mina spel. Jag laddar inte ned dem gratis.
Ville bara säga att det finns sådana som jag också.
Däremot vill jag att fildelning skall finnas och att övervakningssammhället inte växer så fort som det gör nu.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Många må ladda ner och det är kanske stöld (eller det ÄR stöld). Men sedan är det faktiskt så att många har inte helt enkelt råd. Ta studenter tex. Många prioriterar att slänga alla pengar på sprit (sedan måste de köpa böcker och kanske busskort etc) och därmed har inga pengar till spel och annan media som de ändå inte borde köpa eftersom de är upptagna under dagarna (jag har sett alldeles för många slänga sitt liv på WoW, dessa kommer kanske aldrig få jobb och drar på sig en stor skuld ifrån CSN). Nåja, i alla fall så menar jag på att dessa kanske skulle köpa spel om man inte kunde ladda men definitivt långt ifrån alla skulle göra det. Kanske skulle öka försäljningen med 200 000 max (inte så mycket av 1.7 miljoner). Andra som tankar är faktiskt barn under 10 år, de har inga pengar alls (kan ju tala om hur rätt det är när en 10åring sitter och spelar fallout 3 men de finns i alla fall). Bara två exempel på varför det finns, sedan är det klart.... DET ÄR STÖLD.

Dock är allt inte bara barnen och studenternas fel.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem

Jag erkänner, jag köper bara spel så att jag ska få en stor och fin samling fina plastlådor, så jag har något att visa upp när jag får dambesök.

Medlem

Nu verkar den gemensamma åsikten vara att dessa siffror är dåliga eftersom alla som tankat inte hade köpt det. Dessutom har säkert några köpt spelet efter att ha tankat. MEN! Det finns fortfarande de som tankar trots att de köpt det om de inte kunnat tanka. Folk verkar tro att alla andra tänker precis som de.

Sen är ju ytterligare en rolig grej: Varför har man rätt att tanka och spela ett spel bara för att man aldrig tänkt köpa det?

Medlem

istället för att låta så duktiga så kan jag säga att jag är en som tankar spel och jag äger typ bara 10 orginal spel, men spelat typ alla nya spel (större titlarna) dom senaste 5 åren.
vill jag köpa ett spel så är det ju inte för att lira igenom de sp som oftast är 10timmars speltid, det är ju mp man vill ha! och köper man ett sp spel så är det för att de är så jävla kungligt att man bara måste ha det i samlingen!

Inaktiv

Själv tycker jag att allt som finns på nätet ska få kopieras fritt. Att få sprida ettor och nollor ska va en mänsklig rättighet. Vare sig det är kultur eller kunskap. Det underlättar för polis och rättsväsende och som bonus slipper vi godtyckligt privat polisande. Lägg krut verkliga fysiska stölder och våldsbrott istället för låtsas brott som kan förebyggas med annan marknadsfilosofi

Dom får väl helt enkelt göra det mer lönt att köpa liren. Anledningen till att företagen kanske har problem med piratkopiering är att de tillverkar spel som ingen vill betala för.
WOW säljer för att det erbjuder än tjänst som är värd att betala för, det är inte banor och modeller som folk köper.

Bara att inse, tiden för 6timmars single player är förbi. Även om all piratkopiering försvann skulle dessa spel va olönsamma, folk skulle fortfarande bara paya för wow

obs säger inte alla spel skara mmorpgs, säger bara att de har utvecklat en tjänst som folk faktiskt vill ha.

Medlem
Skrivet av Maekh:

Själv tycker jag att allt som finns på nätet ska få kopieras fritt. Att få sprida ettor och nollor ska va en mänsklig rättighet. Vare sig det är kultur eller kunskap. Det underlättar för polis och rättsväsende och som bonus slipper vi godtyckligt privat polisande. Lägg krut verkliga fysiska stölder och våldsbrott istället för låtsas brott som kan förebyggas med annan marknadsfilosofi

Helt rätt, ska tömma ditt bankkonto på pengar eftersom det trots allt bara är ettor och nollor tills du tar ut pengarna. Och inte behöver vi slösa på polisens tid heller, wonderful.

Hoppas du inser hur korkat det låter, särkilt i ett samhälle där allt mer blir digitalt och ettor och nollor.

Medlem

tur man laddade ner och "testade" spores så man inte köpte den shiten *puh*

Medlem

Vem säger att 1.7 miljoner är den totala och faktiska siffran? Det finns ju fortfarande länder där det är stort med piratkopiering på fysisk väg, Kina och Ryssland exempelvis. Och sen är det väl tveksamt att de lyckats få med alla trackers innehållande spelet så det faktiska talet kanske är mycket högre snarare än lägre.

Och till skillnad från många andra så tror jag inte majoriteten av folk som laddar hem ett spel går och köper det efter att ha klarat det.

Och ja det drabbar utvecklare, vilka bara kanske får in 10% av priset på spelet. Detta efter att microsoft/sony ska ha sin beskärda del, distributörer, tillverkning osv. Varför tror ni spelen kostar mer på konsoll jämfört med PC? *host* microsoft *host* *host* sony *host*

Medlem

Skulle gärna se försäljnings-siffror i samband med dessa. Det hade varit intressant att se!


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Inaktiv

jag tycker att termen "stöld" är något felaktig då det är "att med avsikt att behålla ta något ifrån någon annan" fildelning är i grund och botten Kopiering eller med andra ord så kopierar man något som någon annan redan har.

Nu säger jag inte att det gör det mer rätt att fildela utan snarare att man inte borde säga att det är "stöld"

håller föressten med om att det vore intressant att se försäljningssiffrorna för dessa spel


signatur

Spel är inte en hobby, Det är en livsstil

Medlem
Skrivet av Zeatrix:

Sen är ju ytterligare en rolig grej: Varför har man rätt att tanka och spela ett spel bara för att man aldrig tänkt köpa det?

man har såklart ingen rätt. men om man helt ärligt laddar ner ett spel som man inte tänkt köpa ändå. pga vad som helst. så förlorar ju företaget inga pengar, men de kommer självklart tro att de gör det, eftersom de ser att folk laddar ner.

det svåra är att separera de potentiella köparna från de icke potentiella köparna i nedladdningssiffrorna.

det är precis samma som i musikbranschen. branschfolket blir kissnödiga för att britney spears säljer så dåligt. men vem fan vill köpa en britney spears skiva egentligen? man köper det man vet är bra, och lägger så lite pengar man bara kan på skit.

Skrivet av Megaflamer:

jag tycker att termen "stöld" är något felaktig då det är "att med avsikt att behålla ta något ifrån någon annan" fildelning är i grund och botten Kopiering eller med andra ord så kopierar man något som någon annan redan har.

Nu säger jag inte att det gör det mer rätt att fildela utan snarare att man inte borde säga att det är "stöld"

det är väl därför det normalt sett kallas piratkopiering och inte stöld.

Medlem

Jag anser att unga inte bör jagas för fildelning men när vuxna börjar ta för givet att man skall få massa saker gratis... då blir det problem. Som det där exemplet på folk som tjänar 30k i månaden och ändå inte vill betala för sig... Fan jag tjänar mindre i månaden än vad soc. ger och brukar ändå hyra filmer & köpa spel.
- Ja ge mig en klapp på axeln för att jag är bättre än dig ditt snåla kräk

Medlem
Skrivet av t4jr3nT_:

Jag erkänner, jag köper bara spel så att jag ska få en stor och fin samling fina plastlådor, så jag har något att visa upp när jag får dambesök.

Bästa anledningen till att köpa spel.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv
Skrivet av BlackSeer:
Skrivet av Maekh:

Själv tycker jag att allt som finns på nätet ska få kopieras fritt. Att få sprida ettor och nollor ska va en mänsklig rättighet. Vare sig det är kultur eller kunskap. Det underlättar för polis och rättsväsende och som bonus slipper vi godtyckligt privat polisande. Lägg krut verkliga fysiska stölder och våldsbrott istället för låtsas brott som kan förebyggas med annan marknadsfilosofi

Helt rätt, ska tömma ditt bankkonto på pengar eftersom det trots allt bara är ettor och nollor tills du tar ut pengarna. Och inte behöver vi slösa på polisens tid heller, wonderful.

Hoppas du inser hur korkat det låter, särkilt i ett samhälle där allt mer blir digitalt och ettor och nollor.

Nu är det inte direkt så att en piratkopia tar bort informationen på en fysisk skiva. Så där spricker ditt argument. Men för köra med ditt fall: skulle mitt saldo läcka ut på internet av någon anledning så anser jag det rätt meningslöst att jaga rätt på alla som fildelar informationen om beloppet

Jag tror att det är fullt möjligt att ha en fullt fungerande pc spelindustri utan privatiserad häxjakt på fildelare. Möjligtvis kommer det väl att spelen får pengar för tjänsten snarare än produkten . Eller vem vet, kanske t.om funkar att köra på som vanligt. Låt marknaden få spelreglerna och sedan anpassa sig.

Medlem

Vad det tjatas om att piratkopiering kommer förstöra hela pc-branschen. Låt mig, som var med i datorsvängen redan på 80-talet berätta för er yngre att piratkopiering har ALLTID funnits! Det var dessutom mycket enklare att kopiera förr. De fanns det knappt några skydd och man kunde kopiera kassettband och 3,5-tums disketter rakt av. Då fanns visserligen inte internet men då hade man vänner som man lånade spel och kopierade av. På min Commodore 64 med kassettbandspelare var merparten av de spel jag hade kopierade kassetter. Likaså på Amigan och tidiga pc-maskiner. Då kopierades det hej vilt och ingen klagade nämnvärt på det.


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem
Skrivet av DonGrif:

Vad det tjatas om att piratkopiering kommer förstöra hela pc-branschen. Låt mig, som var med i datorsvängen redan på 80-talet berätta för er yngre att piratkopiering har ALLTID funnits! Det var dessutom mycket enklare att kopiera förr. De fanns det knappt några skydd och man kunde kopiera kassettband och 3,5-tums disketter rakt av. Då fanns visserligen inte internet men då hade man vänner som man lånade spel och kopierade av. På min Commodore 64 med kassettbandspelare var merparten av de spel jag hade kopierade kassetter. Likaså på Amigan och tidiga pc-maskiner. Då kopierades det hej vilt och ingen klagade nämnvärt på det.

Jo, men man får ju ändå tänka på att då köptes det, vad kan det vara, ett spel per 20 personer eller nåt sånt? Och nu är det ett spel per 1,7 miljoner personer.

Inaktiv

The blog Game Set Watch talked about the matter with Mariam Sughayer of EA's corporate communications office:

Downplaying the piracy issue in this particular case, EA's Sughayer says: "We've talked to people that made several unsuccessful attempts to download the game and ended up with incomplete, slow, buggy or unusable code. In one case, a file identified as Spore contained a virus.

"To say that every download represents a successful copy of the game--or that there's been more than 500,000 copies downloaded--that's just not true."

"Stepping aside from the whole issue of DRM, people need to recognize that every BitTorrent download doesn't represent a successful copy of a game, let alone a lost sale," she tells Gamasutra.

What's interesting here is the acceptance from EA that there will be piracy and that maybe it's not affecting sales that dramatically.

Vad vinnaren piratracet har att säga om saken

Skrivet av f0qnax:
Skrivet av DonGrif:

Vad det tjatas om att piratkopiering kommer förstöra hela pc-branschen. Låt mig, som var med i datorsvängen redan på 80-talet berätta för er yngre att piratkopiering har ALLTID funnits! Det var dessutom mycket enklare att kopiera förr. De fanns det knappt några skydd och man kunde kopiera kassettband och 3,5-tums disketter rakt av. Då fanns visserligen inte internet men då hade man vänner som man lånade spel och kopierade av. På min Commodore 64 med kassettbandspelare var merparten av de spel jag hade kopierade kassetter. Likaså på Amigan och tidiga pc-maskiner. Då kopierades det hej vilt och ingen klagade nämnvärt på det.

Jo, men man får ju ändå tänka på att då köptes det, vad kan det vara, ett spel per 20 personer eller nåt sånt? Och nu är det ett spel per 1,7 miljoner personer.

Agree ..BBS tiden var ju inte i närheten utav dagens siffror.

..om piratkopiering på pc inte är något vi skall uppmärksamma och "hymla" så mycket över så kan vi väl göra ett test på FZ sidan och lägga in torrents länkar under varje nytt spel annonseras på era sponsor platser och varför inte efter varje spel recension ha en länk som heter "varsågod" ..jag menar det är ju framtiden elelr kanske snarare att vi rättar oss efter verkligheten, kommer in i matchen liksom?

hmm då är ju iofs iden med att driva FZ ganska obefintlig om ingen skulle "köpa" spel i framtiden..


signatur

"Cash, Rules, Everything, Around, Me - C.R.E.A.M. - Get the money! - Dollar, dollar bill y'all"

Medlem

Hade Spore inte varit ett spel man tröttnade på efter ett par timmar kan jag förstå att folk skulle vilja köpa det. Det är väl inte ok att ladda ner det bara för det, men merparten av piraterna hade iaf aldrig köpt det så det är knappast pengar dom förlorar.

Inaktiv
Skrivet av LeaD:
Skrivet av Mahone:
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Mahone:
Skrivet av Dreamtale:
Skrivet av Ankh:

Nu betvivlar jag iofs att alla gör som mig, men jag laddar hem spel - provar dom och eventuellt spelar dom tills jag får råd att köpa spelen. Så har jag alltid gjort. Förlorar dom något på mig? Nej, inte det minsta. Jag köper ju faktiskt deras spel - dock kan jag spela kopian i väntan på pengar.

Köper du alla spel du laddar hem? Om du nu inte gör det, så köper du ju inte deras spel. Och om du nu gör det, varför inte helt enkelt vänta?

Ser du inte vad han skrev? Han spelar kopierade spel i väntan på pengar, varför lägga ut pengar på skit? Rent strategiskt är det de smartaste sättet. Hade han inte kunnat ladda ner hade de mest troligt inte blivit något köp heller. Jag kommer ihåg förr då nästan alla spel hade demos, man tom prenumererade på tidningar, bland annat FZ's samarbetspartner, för att få reda på vilket spel man skulle satsa på. Förr kunde man byta in sina spel mot en vettig peng för att köpa nya spel, nu blir man grundlurad om man försöker sig på något sånt. Jag vet inte hur de är med dig men personligen så föredrar jag att testa spel innan köp, speciellt nu när spelen är halvfärdiga. En annan orsak till förluster för företagen kan vara att dom lägger ner för mycket tid på att förbereda spelen (ex. ta en resa till Afrika) och dyra kopieringsskydd än på att göra ett bra spel. Så jag skiter om de är fel eller inte att ladda ner, de är lika fel av dom att lura oss på pengar genom falska påståenden om att just deras spel är storslaget och unikt, och visst jag håller med om att man inte ska falla för hypen, men vad har vi idag att gå på mer än hype?

Men om alla bara tänker på vad som är bäst för dem så går världen under. Inget spel är perfekt. Ni måste betala för de som ni spelar ändå

Så du köper all musik du hör på radion? Köper du alla filmer du ser på TV också kanske? De är precis samma sak, bortsett från att du kan prova musik och film idag genom att antingen lyssna på radio, gå in i en skivbutik, se på TV, hyra film eller vad sjutton som helst. Du ska vad glad om du får testa ett spel i butik idag, de går enbart i vissa butiker, dock enbart konsolspel, och vart finns de minst kopiering inom spelbranschen? Företagen MÅSTE få låta oss pröva deras produkter, de anser jag att man har rätt till som konsument, och vissa håller med, andra inte, men samtidigt vore världen skrämmande om den vore perfekt och alla tyckte lika.

Word!
jävligt bra skrivet imo! 8)

Sämst skrivet iofs. Jag sa betala för det ni spela inte det ni testar. Okej det var inte sämst skrivet men få av argumenten håller IRL. Som den här andra personen sa: Testar ni ketchupen i affären innan ni köper den? Tar ni ett smakprov av systemets vin? Nej det klarar ni minsan er utan men inte när det kommer till spel. Nej då är det annorlunda då förstås


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv
Skrivet av DonGrif:

Vad det tjatas om att piratkopiering kommer förstöra hela pc-branschen. Låt mig, som var med i datorsvängen redan på 80-talet berätta för er yngre att piratkopiering har ALLTID funnits! Det var dessutom mycket enklare att kopiera förr. De fanns det knappt några skydd och man kunde kopiera kassettband och 3,5-tums disketter rakt av. Då fanns visserligen inte internet men då hade man vänner som man lånade spel och kopierade av. På min Commodore 64 med kassettbandspelare var merparten av de spel jag hade kopierade kassetter. Likaså på Amigan och tidiga pc-maskiner. Då kopierades det hej vilt och ingen klagade nämnvärt på det.

Det är antagligen tack vare er vi idag sitter här och inte kan köra spelet utan skiva osv. Tack för den åldring! Undrar hur skaparna anpassar sig efter att folk tankar illegalt dock. Det blir ju spännande att se

Alltså att vissa människor laddar ner gör mig arg. Att vissa människor tror sig göra nytta på detta vis eller på något sätt har någon rätt att göra det får mig illamående.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv
Skrivet av Vincent_graymore:

Många må ladda ner och det är kanske stöld (eller det ÄR stöld). Men sedan är det faktiskt så att många har inte helt enkelt råd. Ta studenter tex. Många prioriterar att slänga alla pengar på sprit (sedan måste de köpa böcker och kanske busskort etc) och därmed har inga pengar till spel och annan media som de ändå inte borde köpa eftersom de är upptagna under dagarna (jag har sett alldeles för många slänga sitt liv på WoW, dessa kommer kanske aldrig få jobb och drar på sig en stor skuld ifrån CSN). Nåja, i alla fall så menar jag på att dessa kanske skulle köpa spel om man inte kunde ladda men definitivt långt ifrån alla skulle göra det. Kanske skulle öka försäljningen med 200 000 max (inte så mycket av 1.7 miljoner). Andra som tankar är faktiskt barn under 10 år, de har inga pengar alls (kan ju tala om hur rätt det är när en 10åring sitter och spelar fallout 3 men de finns i alla fall). Bara två exempel på varför det finns, sedan är det klart.... DET ÄR STÖLD.

Dock är allt inte bara barnen och studenternas fel.

Nedrans kommunist! Bara för att du inte har råd betyder det inte att du bör få åka snål skjuts på oss andra. Det finns inte många människor som har råd att köpa allt de vill men de ger dem ingen anledning att betala för det de har råd med


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv
Skrivet av dlq:
Skrivet av theHarmlessWarrior:
Skrivet av Wazza:

Det verkar vara rätt så små siffror, enligt mig. Självklart skadar pirakopiering PC-branchen, men hur många av de som laddar ner gör det istället för att köpa spelet?

Jag tror spelbranchen bör, istället för att ödsla tid och pengar på att hindra piratkopiering, komma på nåt sätt att få folk köpa spelet. Folk har hackat sig in i CIA, vad får dem då tro att de inte ska knäcka deras skydd?

Typ som Rockstar gjort med GTA IV.

Men vi kan inte jaga varg med hagelbösa och förvänta oss att de annpassar sig innan det är försent. Sen så är det svårt att konkurera med något som är gratis

Ja, dom kanske skulle ringa till Ramlösa o se hur dom gör med sitt vatten.

Ramlösa säljer inte kran vatten som för det första inte änns är gratis. Ramlösa säljer kolsyrat vatten som aldrig någonsinn kommer vara gratis


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Skriv svar