Sverige i mitten överallt?

Medlem
Sverige i mitten överallt?

Hej. En grej som jag själv funderat över många gånger och som dessutom min lilla son frågade mig häromdagen:

Ligger sverige i mitten på alla världskartor eller bara de i norden?

I t.ex Usa kanske deras land ligger i mitten och sverige i ytterkant, nån som vet?

Edit: Om det är i mitten överallt, varför?


signatur

Pappaklanen Dads With Gunz på Quakenet
#dwg

Medlem

Eh jag antar att du snackar om världskartor och isåfall borde alla länder ligga på samma ställe oavsett vilket land kartan är gjord. På en jordglob ligger ju dock inget land i "mitten".


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av DwG*Vidis:

Hej. En grej som jag själv funderat över många gånger och som dessutom min lilla son frågade mig häromdagen:

Ligger sverige i mitten på alla världskartor eller bara de i norden?

I t.ex Usa kanske deras land ligger i mitten och sverige i ytterkant, nån som vet?

Edit: Om det är i mitten överallt, varför?

Med risk för att låta cynisk, så tror jag det är en väldigt dåligt formulerad fråga.
Inte konstigt dock, vet inte hur gammal din son är, förmodligen inte så gammal.

Jag har faktiskt ingen aning. Om du vecklar ut jordklotet så hamnar ju Europa, Afrika etc, i mitten. Är dock tveksam till att det finns en gemensam definition. I EU diskuterade de över 30 år(vet inte om de fortfarande diskuterar), vart hålslagen på ett A4 papper skulle sitta, efter att tjänstemännen krävt en definition.

Sånt här är rörigt.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Eh jag antar att du snackar om världskartor och isåfall borde alla länder ligga på samma ställe oavsett vilket land kartan är gjord. På en jordglob ligger ju dock inget land i "mitten".

Jo, jag skrev till och med världskartor, det där med jordgloben har jag tillräckligt mycket förstånd för att förstå själv


signatur

Pappaklanen Dads With Gunz på Quakenet
#dwg

Medlem

Hehe sry, är trött och uttråkad, sitter på jobbet men har inget att göra.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Rissan:

Hehe sry, är trött och uttråkad, sitter på jobbet men har inget att göra.

haha, dito


signatur

Pappaklanen Dads With Gunz på Quakenet
#dwg

Inaktiv

Alltså, i Ryssland-kartor ligger Ryssland i mitten och därför ligger Sverige uppe i ett hörn tex och osv.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Medlem

världskartan är ju världskartan, USA i väst och Ryssland/Asien i öst.
Sverige i topp (hohoho) och Afrika i botten (mer än bokstavligen)


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Inaktiv

En världskarta kan se ut hur som helst. Vi är mest vana vida att se den med Europa/Afrika i mitten dock. En världskarta skulle t.om kunna vara "upp & ner" och med Europa längst ut i ena hörnana utan att för den sakens skull ge en felaktig bild av världen.

[http://img247.imageshack.us/my.php?image=worldcopyka9.png]

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:

Om du vecklar ut jordklotet så hamnar ju Europa, Afrika etc, i mitten.

Va? Det måste väl ändå bero på varifrån du vecklar ut.

Många världskartor lägger Europa nära mitten eftersom tidszonernas mittlinje passerar över Storbritannien, vilket torde vara den största orsaken (näst största, om man räknar det faktum att de flesta kartor vi ser är svenska sådana) till att layouten ofta ser ut som den gör.

Medlem

teX: NORDpolen, SYDpolen

vi har GMT i som ses som mitten av världkarten, och vänstra hörnet av USA och högra hörnet av Ryssland som ändarna av kartan.

våran civilisation går ju tillbaka till europa (riktigt långt tillbaka så är det äldsta liket, Lucy, från (norra?) afrika) så det är väl naturligt - i historien har ju europeer styrt och ställd det mesta, med undantag för asien, men jag tror inte dom hade svårt att köra på vårat system, då samma system krävs (senaste hundra åren) för att förstå och kommunicera korrekt.


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Medlem
Skrivet av teX:

En världskarta kan se ut hur som helst. Vi är mest vana vida att se den med Europa/Afrika i mitten dock. En världskarta skulle t.om kunna vara "upp & ner" och med Europa längst ut i ena hörnana utan att för den sakens skull ge en felaktig bild av världen.

[http://img247.imageshack.us/my.php?image=worldcopyka9.png]

Fast det ser ju lite konstigt om man delar länder på mitten som den kartan du länka till.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Att Europa, närmare bestämt Tyskland, ligget i mitten på de flesta kartor är för att det är tyskar som har gjort de kartor vi är vana vid idag. De placerade helt enkelt sitt land i mitten. Andra har gjort samma sak, men den karta vi är vana vid är vanligast (såvitt jag vet), iaf i västvärlden.
USA använder t ex världskartor med Europa i mitten i sina skolor, och precis som vi så har de en separat karta över USA.
Dock finns det ju poänger med att inte ha två värlshav mitt i kartan.

Det förs en debatt om att de traditionella kartorna är dåliga, då de ger en "skev" bild av hur världen ser ut. Iom att världen är tillplattad så ser det ut som om t ex Sverige är betydligt mycket större i relation till länder som Sverige faktiskt är mycket mindre än. lattituderna blir "missvisande" helt enkelt.
En del pratar också om en Norr -Söderuppdelning, där t ex Afrika skulle vara missgynnat för att länderna norr om ekvatorn skulle vara över dem, och därför verka överlägsna. Därför finns det de som vill vända "upp och ner" på kartan, för att motverka den "effekten".

Inaktiv

man använder väl inte (vanligtvis) GMT i asien och nord/syd/centralamerika?
dom har ju egna förkortningar, väst å östkust osv


signatur

Give me death or give me rain - I feel so numb, better give me pain.

Inaktiv

Beroende på vilket land kartan är gjord så har dom det landet i mitten oftast, det va iaf det jag fick höra i skolan ^^

Medlem

Men på typ amerikanska kartor verkar ju både irak och korea ligga där australien ligger på svenska?
spot the reference


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Inaktiv

Jag vet att i Kina i.af så är kina i mitten.

Medlem

om man bortser från att en världskarta kan vara upp och ner så kan den rimligen inte se ut på så många sätt. man bör ju "skära" jordgloben vid ett hav som går från norr till söder. alltså kan man dela världen mellan asien/australien och nord-/sydamerika eller mellan nord-/sydamerika och europa/afrika.

iofs kan man ju dela precis vart man vill, men det är ju lättast att dela vid hav så man slipper dela länder i två...


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv
Skrivet av Hwergelmer:

iofs kan man ju dela precis vart man vill, men det är ju lättast att dela vid hav så man slipper dela länder i två...

när man delar en karta över ett land så brukar dom överlappa så att en stad på högra kanten av kartan dyker upp på anndra sidan, om man nu snackar om värdskartor ^^

Medlem
Skrivet av Karmalicious:

Att Europa, närmare bestämt Tyskland, ligget i mitten på de flesta kartor är för att det är tyskar som har gjort de kartor vi är vana vid idag.

Är du säker? Jag är hyffsat säker på att det är engelsmännen som ligger bakom de kartorna, i samma veva som de la fram greenwich time. Och efter de var det närmaste till som någon varit till världsherravälde när saken "diskuterades" så blev det så.

MFC
Medlem

en världskarta brukar visa världen baserat på tidszonerna om jag inte minns fel.. så USA längst till vänster och Ryssland o Kina längst bort.. fast det är väl inget vedertaget.. Kejsaren i Kina kanske tycker om att ligga i mitten?


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Ska inte svära exkatheter i hur det gick till men Ortelius räknas som den som gjorde den första världskartan (eller första som gick i tryck iaf). Han var iof belgare, men arbetade för Tyskland eller något, eller så var det tyska tryckerier. Jag rör säkert ihop det. Det var länge länge sedan jag läste det här.

Greenwich kan omöjligt ha något med saken att göra då GMT är relativt ny (slutet av 1800-talet) och valet av platsen är baserad på obversatoriet i Greenwich, som likt alla obversatorier har en mätning för att kunna mäta tid, och Greenwichs skulle vara 0-punkten. Ortelius är 1500-tal.

Inaktiv

Jag har en amerikansk kartbok och i den ligger iaf amerika i mitten.


signatur

Cogito cogito ergo cogito sum.

Inaktiv

orkar inte läsa det alla andra har skrivit så någon annan kanske redan har skrivit det.
Men det är bara på Svenska kartan som Sverige ligger i mitten. Alla länder har sitt land i mitten/fokus.


signatur

Dr. SkruMp <3 #komsi

Youtube-proffs

Man utgår ju alltid från sitt land när man läser i en kartbok.

Men om man tänker tidslinjen så är England i mitten. Och Sverige till höger.

Om jag hade velat se en katalog från lets säg Lamborghini. Där dom lägger upp alla sportbilar som finns, Bugatti, Ferrari osv osv så hade Lamborghinis bil vart i mitten, och alla runt om.


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

och om du vill se en KARTA från Jorden? placeras den efter GMT då kanske?...

vill du se en katalog ifrån Lamborghini så lär inte deras konkurrenter ens vara med...


signatur

Go for it - ALL or Nothing!

Youtube-proffs
Skrivet av omega|werzion:

och om du vill se en KARTA från Jorden? placeras den efter GMT då kanske?...

vill du se en katalog ifrån Lamborghini så lär inte deras konkurrenter ens vara med...

Till exempel my gooooooosh 8)


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

Ääh... världen kretsar kring FZ, och FZ är svenskt, alltså är Sverige i mitten.

Logiskt va?


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Inaktiv
Skrivet av SkruMp:

orkar inte läsa det alla andra har skrivit så någon annan kanske redan har skrivit det.
Men det är bara på Svenska kartan som Sverige ligger i mitten. Alla länder har sitt land i mitten/fokus.

Är du 100 på det, prova söka efter "earth", "earth map" eller liknande på google images. Nästan alla resultat ser ut som en "svensk" världskarta.
Kanske är för de flesta kartor är från Europa men jag tror ändå att den kartan vi är vana vid är betydligt vanligare än någon med fokus på t.ex usa.

Jag var iaf hemma hos en kines i Peking och på väggen hade de en världskarta som såg ut ungefär såhär
http://maps.google.com/?ie=UTF8&t=k&om=1&z=2&ll=23.885838,140...
Dvs kina i mitten, Amerika till öster och Sverige långt åt väster.

Medlem

Det var ju Sverige som uppfann ordet lagom, inte mer än rättvist att vi är i mitten av samtliga världskartor?

12
Skriv svar