Medlem

ööh De israeliska stridskrafterna var underlägsna i fråga om flygplan och tanks, men var starkare i antal soldater och överlägsna i ledning och stridsmoral vid tillfället. Ganska svårt att föra ett med 5 parter inblandade och styra armerna i samförstånd. så kan du snälla posta var du fick din information ifrån att dom var underläggsna i antal man?

Medlem
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

ööh De israeliska stridskrafterna var underlägsna i fråga om flygplan och tanks, men var starkare i antal soldater och överlägsna i ledning och stridsmoral vid tillfället. Ganska svårt att föra ett med 5 parter inblandade och styra armerna i samförstånd. så kan du snälla posta var du fick din information ifrån att dom var underläggsna i antal man?

Citat:

Utan en betydande militär överlägsenhet hade dock Israel knappast överlevt som statsbildning.

Israels armé bestod av omkring 35 000 man. Motståndet var uppdelat på flera olika grupper: 1 000 libanesiska, 6 000 syriska, 4 500 irakiska, 5 500 egyptiska, 6 000?9 000 transjordanska soldater och ett litet men okänt antal saudiska samt jemenitiska soldater deltog i det inledande anfallet. Totalt förfogade dock dessa länder över avsevärt större styrkor.

Den traditionella israeliska historieskrivningen, som varit dominerande i många västländer men numera förastats av modern israelisk forskning, ger en annan bild. Här fokuserar man på Israels underlägsenhet i fråga om vissa väl valda aspekter: Israel hade 1 stridsvagn utan kanon mot 40 stridsvagnar, 5 artilleripjäser mot 140 och noll stridsflygplan mot 74. Faktum är dock att i detta krig spelade tung beväpning en mycket underordnad roll: Den tillgängliga tyngre utrustningen var mycket begränsad och dessutom föråldrad. Israels kvantitativt och kvalitativt överlägsna armé var därmed helt avgörande.

http://sv.wikipedia.org/wiki/1948_%C3%A5rs_arab-israeliska_kr...

Du kan tolka texten hur du vill, för mig ter den sig självklar.

Om man lägger samman de "arabiska" styrkorna som de framgår i texten blir det över 30000 man. I texten står även:"Totalt förfogade dock dessa länder över avsevärt större styrkor." Det tolkar jag som att de var numerärt överlägsna.

Inaktiv

Karmalicious och Chief Red Cloud är de enda som är vettiga här. Klart Japan vill sätta åt Kina om de får en chans. Och Mellanöstern det består av Iran då eller?

Medlem
Skrivet av Chief Red Cloud:
Skrivet av Drunken_monkey_boxer:

Citat:

Utan en betydande militär överlägsenhet hade dock Israel knappast överlevt som statsbildning.

Israels armé bestod av omkring 35 000 man. Motståndet var uppdelat på flera olika grupper: 1 000 libanesiska, 6 000 syriska, 4 500 irakiska, 5 500 egyptiska, 6 000?9 000 transjordanska soldater och ett litet men okänt antal saudiska samt jemenitiska soldater deltog i det inledande anfallet. Totalt förfogade dock dessa länder över avsevärt större styrkor.

Den traditionella israeliska historieskrivningen, som varit dominerande i många västländer men numera förastats av modern israelisk forskning, ger en annan bild. Här fokuserar man på Israels underlägsenhet i fråga om vissa väl valda aspekter: Israel hade 1 stridsvagn utan kanon mot 40 stridsvagnar, 5 artilleripjäser mot 140 och noll stridsflygplan mot 74. Faktum är dock att i detta krig spelade tung beväpning en mycket underordnad roll: Den tillgängliga tyngre utrustningen var mycket begränsad och dessutom föråldrad. Israels kvantitativt och kvalitativt överlägsna armé var därmed helt avgörande.

http://sv.wikipedia.org/wiki/1948_%C3%A5rs_arab-israeliska_kr...

Du kan tolka texten hur du vill, för mig ter den sig självklar.

Om man lägger samman de "arabiska" styrkorna som de framgår i texten blir det över 30000 man. I texten står även:"Totalt förfogade dock dessa länder över avsevärt större styrkor." Det tolkar jag som att de var numerärt överlägsna.

tolkar texten som om israel hadde ett litet numerärt övertag i striderna men dom attackerande arabländerna hadde väldigt mycket mer soldater på andra platser.

signatur

"Let's face it, comedy's a dead art form. Tragedy, now that's funny!"

Inaktiv
Skrivet av Nelinho:

Karmalicious och Chief Red Cloud är de enda som är vettiga här. Klart Japan vill sätta åt Kina om de får en chans. Och Mellanöstern det består av Iran då eller?

kina och japan har ett bra "samarbete" när det gäller export och import, så jag tvekar att någon av de två länderna vill se det andra i någon form av krig. pengar styr det mesta, och det är stora pengar det handlar om i deras affärer.

Medlem
Skrivet av Nelinho:

ja iran ligger i mellanöstern
karta:
http://eagle1.american.edu/~ck4576a/ideas/Middle-east.gif

signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Medlem

Roligast med dessa trådar är att de flesta "experterna" inte ens har körkort ännu.

signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

MFC
Medlem

Israel har ju USA som materielförvaltare.. då kan man inte förlora.. eller?

signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Jaha, nu har 4st FN observatörer dödats av Israel!!
ge dom ett land, få dödade Observatörer som tack?
nej men sur är jag. baah, sluta panga herregud, vad är det för fel på lite kramar?

signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Roligast med dessa trådar är att de flesta "experterna" inte ens har körkort ännu.

Något som är desto mer roligt är folk som hela tiden skriver totalt meningslösa poster.

Men, for the record, jag är 20 år, har redan tagit körkort.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Något som är desto mer roligt är folk som hela tiden skriver totalt meningslösa poster.

Det var ju precis det jag menade. Missförstå rätt, man får tycka vad man vill och det är kul att se att folk, unga eller inte, står på sig och försöker (hur dumt det än må vara) argumentera för sin sak... Bra underhållning.

Nu var det inte dig jag tänkte på först och främst men erkänn att mamma torkar bort glass ur ansiktet på dig fortfarande?
Dagens ungdom flyttar ju inte hemmifrån förrens de är 27 och hela utvecklingen har förskjutits... en 18-åring på 70, 80-talet kan jämställas med en 25, 30-åring idag. Nej, flytta myndighetsgränsen till 26.... eller vänta... 28!

signatur

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av CastorFiber:

Det var ju precis det jag menade. Missförstå rätt, man får tycka vad man vill och det är kul att se att folk, unga eller inte, står på sig och försöker (hur dumt det än må vara) argumentera för sin sak... Bra underhållning.

Nu var det inte dig jag tänkte på först och främst men erkänn att mamma torkar bort glass ur ansiktet på dig fortfarande?
Dagens ungdom flyttar ju inte hemmifrån förrens de är 27 och hela utvecklingen har förskjutits... en 18-åring på 70, 80-talet kan jämställas med en 25, 30-åring idag. Nej, flytta myndighetsgränsen till 26.... eller vänta... 28!

Du har uppenbarligen inte läst några av mina tidigare poster i allmänt prat, där jag flitigt deltagit i vissa "Jobbtrådar". I dessa har jag förkunnat ungefär 200 gånger att jag jobbar i en blomsteraffär i Mölndal.

Det är snarare min moster som torkar glass ur mitt ansikte, då jag är fast anställd och jobbar i hennes blomsteraffär. Inte dåligt va?

Medlem

Du har uppenbarligen inte läst några av mina tidigare poster i allmänt prat, där jag flitigt deltagit i vissa "Jobbtrådar". I dessa har jag förkunnat ungefär 200 gånger att jag jobbar i en blomsteraffär i Mölndal.

Det är snarare min moster som torkar glass ur mitt ansikte, då jag är fast anställd och jobbar i hennes blomsteraffär. Inte dåligt va?

Nej, jag är inte så bekant med dina 200 förkunnande inlägg. Du är för normal för att hårdstuderas. För övrigt skulle jag aldrig kunna säga ett ont ord om någon som bor i Mölndal, där bor det ju bara goa gubbar!

signatur

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Nej, jag är inte så bekant med dina 200 förkunnande inlägg. Du är för normal för att hårdstuderas. För övrigt skulle jag aldrig kunna säga ett ont ord om någon som bor i Mölndal, där bor det ju bara goa gubbar!

Nja, fast du ser, här har du faktiskt fel.
Jag bor strax utanför Kungälv på Hisingen. Så en liten bit att åka är det. Samåkning med min moster, närmare bestämt.

MFC
Medlem

... kommentarer överflödiga..

nähä då!

signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MFC:

För satan gosse, de där bilderna passar sig inte härifrån. Det finns barn i dessa forum.

signatur

MFC
Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av MFC:

<länk>

För satan gosse, de där bilderna passar sig inte härifrån. Det finns barn i dessa forum.

Ta bort länken då.. höhö

signatur

Inaktiv

CastorFiber vilka syftade du på då om du inte syftade på Chief Red Cloud??

Medlem
Skrivet av MFC:
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av MFC:

<länk>

Ta bort länken då.. höhö

Haha, man är ju inte skarpast i boden som man brukar säga...

signatur

Medlem
Skrivet av Nelinho:

CastorFiber vilka syftade du på då om du inte syftade på Chief Red Cloud??

Jag syftade på Peppe Eng. Han har dumt hår.

signatur

Inaktiv
Medlem

mm, visst är dom duktiga..

signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Tydligen det sista jag hörde var att observatörena hade försökt ringa och få dom att sluta bomba, men bevisligen så gick det inget vidare.

signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Tydligen det sista jag hörde var att observatörena hade försökt ringa och få dom att sluta bomba, men bevisligen så gick det inget vidare.

Inte helt oväntat att några från fn-folket skulle få sätta livet till.

Det kvittar om Annan blir förbannad sålänge USA med mr A-personality i spetsen fortsätter att ge Israel obegränsat stöd.

Fortsättning följer.

Inaktiv
Skrivet av Notumforce:

undrar vart dom ringde, till nummerupplysningen kanske.
"Tjena, det är observatör Inge här, har du numret till Israels Bombjour, det blir så jävla dammigt när dom bombar i närheter av oss."

Medlem
Skrivet av jimmi:
Skrivet av Notumforce:

"Tjena, det är observatör Inge här, har du numret till Israels Bombjour, det blir så jävla dammigt när dom bombar i närheter av oss."

Kunde inte låta bli. Jag skrattade. Det är hemskt, och naturligtvis idiotiskt av Israel, men samtidigt är det verkligen mer hemskt än de småknattar som redan fått sätta livet till? De har inte gjort något val att befinna sig i en farlig situation.

Inaktiv

Håller med dig Karma, det väldigt synd om alla de som utsätts för något sånt här, och i mina ögon är det sjukt att inget land säger ifrån på riktigt.

Medlem

om det hadde varit nått annat land så hadde det säkert låtit mera i bjällran, tex om det var libanon som hadde annfallit, osv..
men nu är det Israel, USA`s bäbis, och det är ju så synd om dom..
vad är de ute efter, hämnas ww2?
så klart det inte är så trevligt att bli beskutna med raketer och att de måste göra nått. men jag har än så länge inte sett Israel anstränga sig på ett diplomatiskt plan, nånsin.

signatur

R.I.P The_maxx

Inaktiv
Medlem
Skrivet av jimmi:
Skrivet av Notumforce:

Haha, min spontana reaktion blev... väldigt "skrattfylld". Fick lite magknip tack vare ditt inlägg.

Skriv svar