äre bara jag som inte gillar den nya layouten ?
Jaja, ordmärkeri förändrar ju inte något. Hur kan ni påstå att ni har gått halvvägs när ingen jag känner och uppenbarligen många på forumet inte är nöjd? Jag har inte sett någon förfrågan om synpunkter till hur en ny design skulle kunnat se ut, var finns demokratin i -layouten-? Jag är absolut inte emot förändring och tycker för övrigt att stilen är ganska schysst, men plottrig och överskådlig. Jag antar väl att det som vanligt är meningslöst att uttrycka sin åsikt då det inte handlar om någon demokrati men det kan ju åtminstone inte skada.
Personligen tycker jag ju rent generellt att det knappast kan vara omöjligt att bibehålla en överskådlig nyhetssida utan att det för den skull behöver bli "en nyhetslisting, rakt upp och ner, centrerat på en mörk sida utan reklam.".
Ordmärkeri i denna bemärkelsen är för mig viktig för att kunna fastställa vad vi pratar om. I detta fallet Layout.
Jag tycker personligen att många verkar ganska nöjda ändå, dock inte super uber 100% nöjda. Men det är just precis _detta_ som är att mötas halvvägs.
Uppfattningen om vad som är halvvägs går ju så klart isär. Vi baserar vår uppfattning på ett års planering, ni baserar den på ett par dagar. Med lite tid och mycket av er feedback så kommer ändå allt bli supertrevligt, det är jag säker på.
Jag tycker att den nya designen är bra, men jag saknar den gamla gröna/mörkgråa designens färger en del. Det borde gå att välja färgschema i sina inställningar till ett old-school fz skin och kanske lite andra alternativ.
Det enda som är lite tråkigt är att startsidan inte längre är nyhetssidan.
<3 fz
editeditedit... om man ändrar inlägget inom tex ~10 minuter så borde det inte synas att man ändrat i inlägget i efterhand. Det är något som värkligen borde fixas.
Jaja, ordmärkeri förändrar ju inte något. Hur kan ni påstå att ni har gått halvvägs när ingen jag känner och uppenbarligen många på forumet inte är nöjd?
Dom som klagar hörs mest. Stäm av antalen besökare med antalet som klagar på det nya utseendet. ^^
Personligen tycker jag ju rent generellt att det knappast kan vara omöjligt att bibehålla en överskådlig nyhetssida utan att det för den skull behöver bli "en nyhetslisting, rakt upp och ner, centrerat på en mörk sida utan reklam.".
Miit bokmärke är på fz.se/nyheter och med AdBlock i Firefox så upplever jag inget som störande. Med andra ord, det som du upplever som störande kan du enkelt fixa själv. Läs mer om det i den här tråden: http://www.fz.se/forum/thread.fz?id=435
Har du IE så... ja... lycka till.:P
Gurkoz, hur resonerade ni när ni bestämde att testerna skulle ligga högst upp på varje sida? Ok på förstasidan även om jag tycker de får extrem mycket utrymme, men att de ligger högst upp på varenda sida känns lite önödigt. Hur var det på den gamla, låg det kvar där uppe på den också, jag minns inte..
Sen förstår jag inte varför filarkivet fått sånt utrymme på förstasidan, är det verkligen en så intressant för besökarna, man laddar ju inte ner alla nya filer som dyker upp?
Men det är asbra att ni gjort om, bra funktioner och det är säkert smidigare för er som administrerar men jag hade tyckt det hade varit trevligt om ni hade haft en mer öppen dialog med era besökare om redesignen. Samtidigt respekterar jag erat beslut attt göra det "i smyg", även om jag inte tycker ni lyckats så bra. Men det verkar som många är jättenöjda och det är ju helt omöjligt att tillfredsställa alla oss nördar
Edit:
Det är lätt att sitta här och gnälla, så jag gjorde ett snabbt förslag på hur jag skulle vilja ha det
[http://www.jensnyberg.com/images/fz.jpg]
Några frågor/funderingar:
För att få den "gamla" layouten på nyhetssidan kan man använda http://www.fz.se/nyheter .
1. Den nya startsidan för undertecknad, men var är möjligheten att kolla in dom senaste inläggen i formumet på samma sida? Eller skiljer ni mellan forumet och nyhetssidan?
2. Vem kom på den dumma iden att öppna smileys fönstret i samma fönster som man skriver i??? Där var den gamla layoten bättre, dvs alla tillgängliga smileys kom upp i en lite mindre ruta.
3. Någon möjlighet att se sina inlägg, dvs vilka trådar man har svarat på? Kanske har missat den funktionen om den finns?
Kan vara bra om man vill veta om någon har svarat på ens inlägg. Som det är nu så verkar det som om man måste leta upp den tråd där man skrev inlägget.
4. Skippa snabbsvars funktionen eller gör den mer "distinkt", snabbsvar eller svara hmm...
Lite förvirrande som det är nu (kanske en vanesak).
How can we win when fools can be kings?
Den nya designen är helt värdelöst. Jag har alltid ansett att en av de största fördelarna med FragZone var de snabba nyhetsuppdateringarna och det grymma upplägget som gjorde det lätt att se dessa nyheter. Allt som var bra med nyhetsupplägget är borta (om man nu inte kör /nyheter/ men då känns det som att man förlorar en massa annat). Snälla, ge åtminstone möjligheten till att välja den gamla designen alternativt designa om framsidan för att återigen få lättöverskådliga nyheter.:down:
Låter som du pratar mer layout än design.
Jag skulle vara övertygad om att alla skulle bli superglada om vi bara gjorde en nyhetslisting, rakt upp och ner, centrerat på en mörk sida utan reklam. Men någonstans måste vi alla mötas halvvägs.
På samma gång som vi måste ha annoser så inkräktar dom på layout.
På samma gång som vi vill förnya oss och våga gå lite ljusare så vill många ha det mörkt som förut.
På samma gång som vi vill komma med något nytt i form av en ny förstasida så vill många ha det som tidigare.
Allt detta har vi redan funderat över och resultatet är faktiskt det ni ser idag framför er. Jag personligen är glad över att vi vågat ta detta steget och jag är övertygad om att det bara kommer bli bättre och bättre.
Skulle tro att en klar majoritet här inte har något som helst emot reklamen på framsidan, utan mest det faktum att de egna "annonserna" ter sig som reklam (läs: den feta SGA-artickeln, eller bilderna till de senaste filerna) ter sig som reklam och ser väldigt "bloatat" ut.
jag har ingenting emot färgerna, mitt största problem med sidan är upplägget av startsidan.
varför prioriteras filarkivet högre än nyheterna?
varför räcker det inte med de bildlänkar som finns längst upp?
uttrycket "less is more" är väl det jag stävar efter, och startsidan skulle verkligen behövas tänkas om.
för just nu känns den faktiskt, bloatad, inte av reklamen, utan det egna materialet.
edit: sen skulle jag vilja veta vad som motiverar att man ser sin egna avatar/info vid snabbsvars-rutan känns som att man har koll på det ändå?
om det skulle försvinna skulle det inte längre se ut som ett vanligt inlägg, och fler skulle bli glada
Before you criticize someone, walk a mile in their shoes. That way, if the person gets angry, you'll be a mile away, and have their shoes.
Postar nu på nästan-rekommendation mitt inlägg igen, denna gång fri från regelbrott
Jag har länge hoppats på att FZ.se ska förnya sig, fixa en ny design, och bli lite "modernare". Visar att man ska vara försiktigt med det man önskar sig, för det kan ju faktiskt bli så
Visst, jag är negativt inställd nu efter några dagars användande, men människan kan vänja sig vid det mesta, så antingen blir det så för mig, eller så hittar jag en alternativ nyhetssida om jag inte klarar det.
Några tankar.
Framsidan
Känns nästan lite rörig. Inte så mycket bilder, fast å andra sidan väldigt mycket text i väldigt liten storlek, indelat i många sektioner. Visst kan man själv ändra storleken i sin browser efter smak, men bättre att ha dessa inställningar sparade i sin profil.
Så fort man tvingar en besökare att göra en ändring i sin browser manuellt, så tappar man tyvärr lite poäng hos denna..
Färgvalet
Är på tok för ljust för mig. Oftast sitter jag på natten och kikar på FZ.se, med ljuset lite dämpat. Valet av just FZ.se var för att sidan var mörk, och passade bra på så vis. I sin nuvarande form så hugger sidan till i ögonen, på samma sätt som Google gör.
Ett mörkare alternativ borde ha funnits vid släppet. (Vet om diverse plugins till Firefox för att hacka CSS-layouten, men detta fungerar inte fullt ut.)
Dock ser det ju helt klart fräschare ut
Forumet
Ser ut att vara ett proprietärt system utvecklat specifikt för FZ? Medan jag förstår att man vill utveckla ett eget system, så saknar det en del bekvämligheter som de flesta andra har. T.ex. möjligheten att formattera texten med kortkommandon i stil med Ctrl-B för fetstil.
EgoCode är på engelska, vilket är okej, men vi som använder brittisk engelska och skriver colour istället för color, uppskattar en [colour] tag
På plussidan så verkar det vara snabbare än phpBB. Dock så är ju det här forumets databas än så länge rätt så tomt, i jämförelse med det förra, vilket hade tiotusentals och åter tiotusentals inlägg Gillar även flera av taggarna i EgoCode:n.
Mina plattformar
Inte mycket att orda om här. Behöver dock PSP och Nintendo DS, om ni nu ska ha konsoler
Nåja, nog om detta. Trots min till synes negativa inställning hoppas jag ändå att FZ.se fortsätter att vara folks huvudsakliga källa för spelinformation
Svarar här bara på en sak för resten har jag nog diskuterat i 10 andra inlägg hehe.
Är på tok för ljust för mig. Oftast sitter jag på natten och kikar på FZ.se, med ljuset lite dämpat. Valet av just FZ.se var för att sidan var mörk, och passade bra på så vis. I sin nuvarande form så hugger sidan till i ögonen, på samma sätt som Google gör.
Det är som du säkert förstår, omöjligt att tillfredställa alla i färgval och design. Du personligen gillar en mörkare sajt men tänk då också på att det säkerligen också finns en annan person som lika väl gillar en ljus sajt.
Rent spontant kände vi på fz att det var dax för lite omväxling och när vi då förnyar sajten så blev det också ett lite ljusare tema. Generellt lever vi i en tid då ljusare sajter anses lite trevligare och vi vill så klart inte vara sämmre än någon annan. Mer komplicerat än så är det inte från vår synpunkt.
Sedan är det helt omöjligt att ta hänsyn till vilken belysning folk har i sina hem när man designar något som detta, det finns nog med saker redan att ta hänsyn till
För övrigt så tror jag resten kommer lösa sig efter hand. W2k har slitit som en kossa för att få forumet till det det är idag och jag tvekar inte en sekund på att han kommer fortsätta att också lägga in de kvarvarande funktionerna som ni alla känner fattas.
Också förstasidan kommer säkert ändras i framtiden. Nytt innehåll och fler olika upplägg.
So have no fear, fz is here.
Jo, jag har själv erfarenhet inom designvärlden och vet hur svårt det är att tillfredställa alla. Det går helt enkelt inte. När jag säger att det här inte passar mig, betyder det inte att jag tycker det ser dåligt ut. Tvärtom, det ser förjävligt bra ut, och överlag har du gjort en väldigt stilren och snygg design.
Önskar dock att i framtiden vi får se en "Dark Side"-version som vi kan välja. Kanske till och med bestämma under vilka tider på dygnet man vill använda vilken design. Du verkar vara typen som har all grafik organiserat i strukturerade PSD-filer, så nu när du har layouten färdig, så borde det går relativt snabbt att göra en "Dark Side"-version, och be W2k fixa möjligheten att byta mellan dem
Tack för det direkta svaret. Alltid kul att se designern själv svara