"Vem är Jesus?"
Ni säger att islam är en odemokratisk religion för att den är "bara" 600 år gammal? Då kan jag påpeka att det finns massvis av mindre religioner som är mycket yngre och mycket fredligare. Islam hängde inte med under upplysningen och moderniseringen som många andra religioner gjorde, inte minst kristendomen. Det är därför som det ser ut som det gör i Mellanöstern nu.
Ni säger att kristendomen har en våldsam historia? Ja, alla religioner har det. Men nu pratar vi nutid. Det hände väldigt mycket under 1700-2000 och de flesta religioner hängde med mer eller mindre. Islam valde dock att stanna kvar i medeltiden. Varför? Därför att det var Guds vilja (islam betyder just Guds vilja). Man brukar tala om bokstavstroende kristna - javisst, men då måste man kalla muslimer för bokstavsdyrkande. De kommer aldrig någonsin att acceptera kärlek om den är mellan två människor av samma kön, kvinnors rättigheter och så vidare.
Det är klart att det finns "bokstavstroende" muslimer - men det betyder (precis som i vilken annan religion som helst) inte att alla är det.
Jag har muslimska vänner som inte har ett ont ben i kroppen. Dom är muppar som är religiösa över huvud taget - men dom är sannerligen inga rabiata självmordsbombare som rutinmässigt misshandlar sina släktingar över luddiga hedersförbrytelser.
I don't necessarily agree with everything I think.
Vad händer egentligen med barn som dör innan de blir döpta?
De dör som vanligt också. Jag är övertygad om att jag hamnar på ett väldigt varmt ställe när jag dukar under dock.
(Jag vill bli kremerad när det är dags alltså )
C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik
Ni säger att kristendomen har en våldsam historia? Ja, alla religioner har det. Men nu pratar vi nutid. Det hände väldigt mycket under 1700-2000 och de flesta religioner hängde med mer eller mindre. Islam valde dock att stanna kvar i medeltiden. Varför? Därför att det var Guds vilja (islam betyder just Guds vilja). Man brukar tala om bokstavstroende kristna - javisst, men då måste man kalla muslimer för bokstavsdyrkande. De kommer aldrig någonsin att acceptera kärlek om den är mellan två människor av samma kön, kvinnors rättigheter och så vidare.
Konflikten på Irland är väl ändå ganska nutid? Och förföljelsen av muslimer av kristna i olika delar av afrika är väl också nutid eller har jag missat något? Att säga att muslimer aldrig kommer tillåta människor av samma kön, kvinnors rättigheter blah blah är som att säga att kristna aldrig kommer tillåta folk att ha andra religioner tackvare förföljesen av muslimer i afrika, vilket visar på stor brist på utveckling, tolerans och förståelse.
Varför är det tyvärr fler som inte tagit emot förlåtelsen? Finns där inget att förlåta är det meningslöst. Jag är iaf herre i mitt eget liv och jag gör det som faller mig in. Jag gör mig inte skyldig till några brott och brukar heller aldrig våld.
Om man har tagit emot Jesus som herren i sitt liv är man då förlåten vilken synd man än gör sig skyldig till efter det? Eller avsäger man sig Jesus i samma stund?
Jag skulle gladeligen avskriva mig från ateismen den dagen Gud kommer till mig i egen hög person och talar till mig övertygande och bevisande och då skulle jag omfamna denne och kalla honom Herre. Han är ju allsmäktig så det borde ju inte vara några problem eller?
Edit: Snyggat till texten.
Så du har aldrig gjort något fel med andra ord? Du har aldrig sagt något elakt eller slagit någon? Är du helt felfri?
Du säger som många andra: "Den dagen Gud visar sig för mig ...", "Den dagen jag får svart på vitt ...", osv.
Jag är inte lika säker. Se på Israeliterna i Gamla Testamentet. Trots att Gud visade sin makt med fantastiska under så levde de inte efter hans ord. Trots det övergav de honom gång på gång för grannfolkens avgudar av sten och trä - avgudar som de egentligen visste var helt maktlösa.
En tro byggd på under blir svag och bleknar snabbt.
Om Gud är god, så invitar han peeps till himlen, även fast dom inte tror på det som står i Bibeln.
(Jag är ateist)
Det går inte. Gud tål inte synden och som syndig människa kan vi inte komma nära Gud. Det är just därför som Jesu offer var absolut nödvändigt.
När människan valde att gå sin egen väg blev det en klyfta mellan Gud och människa - en klyfta som människan har försökt överbrygga med olika religioner genom tiderna eller genom att göra goda handlingar, men det räcker inte till för att överbrygga avgrunden.
Det är just därför som Jesu offer var absolut nödvändigt. Jesus är bron över den avgrunden. Jesus sa: "Ingen kommer till Fadern utom genom mig" (Matt 11:27).
Jesus är bron över avgrunden. Han är vägen till Gud.
Om Gud fanns innan tiden och blev aldrig till så har han funnits för evigt.
För som du säger ; han har alltid funnits (enligt Bibeln då).
Ja, han har funnits för evigt.
Chansen finns, den är oerhört minimal, men chansen finns alltid om du spänner det över en oändlig tid.
Frågan är ju bara var den oändliga tiden kommer ifrån.
Nu kanske jag är helt fel, men det där är väl simpel sannolikhetslära?
Ja, det är simpel sannolikhetslära, men ändå. Det känns lite fult att bara säga: "Men den har ju haft oändlig tid på sig" och så kan man inte säga emot på något sätt.
Hur är det med personer som har gjort ofantligt mycket gott som inte är kristna(Ghandi t.ex)?
Jag tror knappast att han fick särskilt mycket hjälp av Gud då han inte var kristen.
Hur man är som personer brukar också f.ö defineras av hur ens barndom har varit, barn som blir slagna brukar oftast bli som sina föräldrar och så.
Jag vet faktiskt inte. Kan inte komma på något svar på den frågan.
Ett liv utan kärlek skulle väl vara ganska monotomt, men om man aldrig har vetat hur det är att älska så är det oftast inget som bekymrar en, för man vet inte vad det är för känslor som det handlar om.
Nu menar jag inte älska som i att vara kär i någon, utan kärlek som i alla relationer.
Och såvitt jag vet kom inte våran "frihet" förens adam och eva åt äpplet, och vi vet ju hur det gick.
Det enda vi visste under våran tid i paradiset var kärlek, men så fort vi fick riktiga valmöjligheter (äpplet) så blev vi utsparkade, nästan som om det skulle vara ett misstag (eller att Gud ville att vi skulle göra denna blunder, ganska dumt att skapa nyfikna människor och sen ge dom massa förbud, tycker du inte?).
Hurvida man vill bli älskad / uppmärksammad / hatad / fruktad har mycket att göra med ens uppfostran.
Jag minns inte exakt hur det löd, men det var en tydlig modell för det. Om man inte blir älskad så vill man bli populär, hatad, fruktad, och så vidare i en skala. Det handlar inte om uppfostran. Alla vill bli älskade och alla människor behöver kärlek.
Ska avsluta här. Klockan är för mycket. For fortsätta senare.
Det är klart att det finns "bokstavstroende" muslimer - men det betyder (precis som i vilken annan religion som helst) inte att alla är det.
Jag har muslimska vänner som inte har ett ont ben i kroppen. Dom är muppar som är religiösa över huvud taget - men dom är sannerligen inga rabiata självmordsbombare som rutinmässigt misshandlar sina släktingar över luddiga hedersförbrytelser.
Det är inte människorna det är fel på, givetvis.
De som bor här anpassar sig givetvis till våra värderingar (jämlikhet, demokrati osv). De jag pratar om är de som bor i diktatoriska propagandaländer - alltså majoriteten av alla muslimer.
Såg just the God Delusion och the Virus of Faith av Richard Dawkins,, och ett stycke han säger sammanfattar mina tankar rätt bra.
"Utan religion hade det funnits goda människor som gör goda saker och onda människor som gör onda saker. Men för goda människor att göra onda saker så krävs det religion."
Utan religion hade vi haft SÅ många färre problem som hindrar människans utveckling. Tänker på de som står ivägen för forskning främst. Även de krig och konflikter religiösa emellan.. tvi,,
Finns så mkt nonsens i bibeln så man vet inte vars man ska börja. Att moral inte existerade innan? Att det inte är genetiskt kodat utan att nån gubbe var tvungen att snacka med en buske för att vi ska förstå hur vi ska leva våra liv? Till o med APOR förstår att man inte ska döda varann i sina familjer annars blir dom sannerligen utstötta.
Skulle kunna diskutera i evigheter men ville skriva av mig lite snabbt nu bara.
Just ja.. tipsar om den underbara "why creationists get laughed at" serien på youtube. En forskare där som dissekerar kreationinsternas argument i över 30delar. Extremt bra serie!
Varför vi tror på gud/gudar - Ca en timmes lång föreläsning av Andy Thomson.
Klart sevärd den också.
Varför är det tyvärr fler som inte tagit emot förlåtelsen? Finns där inget att förlåta är det meningslöst. Jag är iaf herre i mitt eget liv och jag gör det som faller mig in. Jag gör mig inte skyldig till några brott och brukar heller aldrig våld.
Om man har tagit emot Jesus som herren i sitt liv är man då förlåten vilken synd man än gör sig skyldig till efter det? Eller avsäger man sig Jesus i samma stund?
Jag skulle gladeligen avskriva mig från ateismen den dagen Gud kommer till mig i egen hög person och talar till mig övertygande och bevisande och då skulle jag omfamna denne och kalla honom Herre. Han är ju allsmäktig så det borde ju inte vara några problem eller?
Edit: Snyggat till texten.
Så du har aldrig gjort något fel med andra ord? Du har aldrig sagt något elakt eller slagit någon? Är du helt felfri?
Du säger som många andra: "Den dagen Gud visar sig för mig ...", "Den dagen jag får svart på vitt ...", osv.
Jag är inte lika säker. Se på Israeliterna i Gamla Testamentet. Trots att Gud visade sin makt med fantastiska under så levde de inte efter hans ord. Trots det övergav de honom gång på gång för grannfolkens avgudar av sten och trä - avgudar som de egentligen visste var helt maktlösa.
En tro byggd på under blir svag och bleknar snabbt.
Nja, helt felfri är jag inte. Det finns det ingen som är. Men fortsättningen jag hade på lut var egentligen efter svaret på de numera fetstilade frågorna.
Gud har inte visat sin makt på väldigt länge därför är det dags för lite showoff. Men prästerna genom tiderna har däremot visat sitt maktbegär gång efter annan.
Ja, jag antar att jag är svår när jag vill ha bevis och saker framställda svart på vitt men sån är jag.
Som Greger sa förut ska du ha en eloge för strävandet i motvind:)
C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik
Just ja.. tipsar om den underbara "why creationists get laughed at" serien på youtube. En forskare där som dissekerar kreationinsternas argument i över 30delar. Extremt bra serie!
Bra serie. Tack för tipset.
Bra serie. Tack för tipset.
Thunderf00t har många bra klipp, även cdk007 och DonExodus kan vara värda ett besök.
I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.
Hehe, har kollat TF hela kvällen. Jag bara älskar dramat mellan honom och Posterboy for Creationist Stupidity. =P
Man kan säga att TF äger sönder alla venomfangs (och alla andra kreationisters) argument så hårt att det är komiskt. Sen är det roligt att se hur dåligt pålästa dom stora pamparna inom Creationism egentligen är angående evolutionen, astronomi, fysik,, ja allt vetenskapligt :b
Sitter nu och ser Jesus Camp,, Och vet inte vad jag ska säga riktigt,, Hjärntvätt är väl ordet? Så jävla sjukt hur dom utnyttjar barn :/
Sitter nu och ser Jesus Camp,, Och vet inte vad jag ska säga riktigt,, Hjärntvätt är väl ordet? Så jävla sjukt hur dom utnyttjar barn :/
Usch. Jag pallar inte se sånt där. Jag har vanligtvis tålamod härifrån till månen och tillbaka men det sätt som vissa religiösa grupper ger sig på barn får mig att se rött.
Googla lite på termen "Hell House" om du inte redan vet vad det är. Det är poppis i bibelbältet runt halloween för att skrämma vettet ur barn (på ett väldigt stört och otäckt sätt) så att dom inte ska ifrågasätta deras föräldrars villfarelser. Konceptet traskar glatt rakt igenom termen "hjärntvätt" och mynnar ut i ren och skär psykisk terror. Jag får väldigt mörka och våldsamma (och okristna haha) reaktioner på det. Dessa försvarslösa 7-8 åringar...
Hur kan Gud sätta så mycket i spel när han är fullt kapabel att ändra och ställa (han är ju trots allt allsmäktig), det han gör är perfekt, för annars är han inte allsmäktig, eller hur?
Är det verkligen att älska någon genom att bestraffa någon med döden? (tänker primärt på gamla testamentet nu), är det verkligen att älska någon genom att bestraffa dom som inte älskar tillbaks, med ett evigt straff?
Kärleken är värd risken. Exakt hur allting fungerar och hur Gud har tänkt kan vi aldrig veta. Jag vill inte göra anspråk på att kunna besvara varenda fråga (för det kan jag inte), däremot vill jag försöka finna svar på all frågor.
Det vi däremot kan vara säkra på, är att det inte finns något bättre sätt - för i sådana fall hade Gud gjort så istället.
Hela grejen är väl lite som demokratin - som egentligen är ett dåligt system - men det finns inget bättre som fungerar.
Gud är helig och han tål ingen synd. Därför kan inte en syndig människa umgås med Gud, hur mycket han än vill det.
Syndens straff är evig frånvaro från Gud. Om det innebär helvetet med ett brinnande hav och evig plåga, eller om helvetet bara är en metafor, det kan jag inte svara på.
Själv har jag den inställningen till skapelsen, himlen och helvetet (dvs sådana saker som kan vara metaforer eller inte) att de är sanna - men jag håller mig öppen för motsatsen (mest för att jag tycker att det är mycket mer intressant om det är så som det står).
Jag blir faktiskt väldigt förvirrad över den heliga treenigheten, och även bibeln, då den säger att Jesus är Gud, hans egna far.
Varför behöver Gud döda sig själv för att visa att han älskar oss?
Varför offra sig själv för sina egna varelser, när han helt enkelt kan förlåta oss utan någon motkärlek tillbaka?
Faktiskt så har IceMan lite av en poäng: kristendomen innehåller många paradoxer. Gud är en och tre på samma gång; en kristen är helig och syndig på samma gång; tron leder både till en själslig frid och en själslig kamp, osv. Rättare sagt så är det inte paradoxer i sig, men från vår perspektiv så är det det.
Det största provet på kärlek är att offra sitt eget liv för någon.
Jesu offer var inte en sak som gjordes för skojs skull, utan det var absolut nödvändigt. Gud tål inte synden och vi kan inte vara med Gud så länge vi är syndiga.
Det låter som att Gud har oerhörda problem med sin egna självkänsla, och ett starkt behov av att straffa individer som inte ger han någon uppmärksamhet, när jag väl tänker på det så passar ditt citat in ; [...]
Gud har inte dålig självkänsla (hur skulle det gå till?). Gud är helt enkelt värd vår lovsång.
Ska man bli kristen för att det KAN vara så att kristendomen stämmer?
Jag har alltid undrat, vad hände med dom som dog/blev dödade av Gud före Jesus?
Nej. Jag kan inte göra dig till en kristen. Det jag kan göra är på sin höjd att föra dig närmare och undanröja intellektuella hinder.
På någon punkt blir man övertygad och erkänner sina fel, ber om förlåtelse och överlåter sig och sitt liv i Guds händer.
Jesu offer var retroaktivt. I Romarbrevet skriver Paulus att Abraham blev frälst inte på grund av gärningar utan på grund av tro.
Jag tycker det verkar vara väldigt märkligt, då Gregory verkar utgå från att man kan välja om man ska älska eller hata någon, det är kemiskt betingat om man blir kär i någon eller inte, inte ett val som man gör, t.ex "hmm, hon vill jag bli kär i!"
Som min pappa sa en gång: kär kan man bli i vem som helst, men man väljer vem man älskar.
Du tror väl ändå inte att ett par som varit gift i 60 år fortfarande är kära på det sätt som de var när de först träffades?
Nej, det börjar i kärlek, men snart falnar kärleken och man får välja. Vill jag älska denna människan och tillbringa resten av mitt liv med henne/honom? Det är ett val.
Och människan är fullt kapabel att kunna bryta kedjorna som har med "hat föder hat, kärlek föder kärlek", hur tror du annars vi är kapabla att t.ex förlåta varandra för hemska brott?
När man förlåter någon för ett hemskt brott så gör man det från början. Om du istället väljer att hata förövaren i 50 år så kan du till slut inte göra något annat.
Det är otroligt underbart med folk som väljer att inte hata och istället förlåta. Det är det absolut bästa för alla parter.
Eller hur folk fortfarande kan vara glada i afrika, även fast deras situation är nästintill hopplös?
I Afrika verkar folk vara gladare än här. Vad tror du det beror på?
Gud verkar ju gilla att hjälpa människor med att göra gott (moder teresa som du säger, och han skulle tydligen ha hjälpt judarna med att vinna oktoberkriget i israel), vad är det då som hindrar honom från att stoppa oss när vi gör ont?
Angående böckerna ska jag definitivt kolla in dom snarast möjligast, och en eloge för att du tar dig tid att diskutera, även fast du står i motvind!
Om jag ber om hjälp så vill jag ha hjälp. Om Gud då ingriper så gör han det för att vi vill det och ber om det. Om Gud stoppar oss när vi gör ont (då ber vi knappast om att Gud ska stoppa oss) så kan man fråga sig vart den fria viljan tog vägen.
Tack.
Bra att du vill kolla in böckerna. Trodde inte någon skulle orka bry sig.
Jag skulle gladeligen avskriva mig från ateismen den dagen Gud kommer till mig i egen hög person och talar till mig övertygande och bevisande och då skulle jag omfamna denne och kalla honom Herre.
+1.
Vad händer egentligen med barn som dör innan de blir döpta?
Jag är övertygad om att de kommer till himlen. De har inte hunnit göra något fel. Om barnet dör innan de har möjlighet att göra ett val så vore Gud riktigt orättvis om han skickade dem till helvetet.
Nja, helt felfri är jag inte. Det finns det ingen som är. Men fortsättningen jag hade på lut var egentligen efter svaret på de numera fetstilade frågorna.
Gud har inte visat sin makt på väldigt länge därför är det dags för lite showoff. Men prästerna genom tiderna har däremot visat sitt maktbegär gång efter annan.
Ja, jag antar att jag är svår när jag vill ha bevis och saker framställda svart på vitt men sån är jag.
Som Greger sa förut ska du ha en eloge för strävandet i motvind:)
Att ta emot Jesu förlåtelse är inte något man gör en gång. Det är ett aktivt ställningstagande. Man lever i förlåtelsen.
Gud gör showoffs. Det gäller att hålla ögonen öppna.
Ett exempel på det är vad som hände för en som jag känner. Han och en kompis skulle åka bil någonstans. Innan de for hade kompisen av någon anledning tvärt lagt plånboken på bakdelen av bilen, men han glömde kvar den där.
När de hade kört ett tag kom kompisen ihåg det och han jag känner bad då till Gud att den skulle finnas kvar.
De stannade bilen och plånboken låg kvar där på bakluckan. De hade inte kört rakt utan det var mycket svängar och höga farter. Alldeles omöjligt att den skulle ligga kvar där av sig självt.
Att ta emot Jesu förlåtelse är inte något man gör en gång. Det är ett aktivt ställningstagande. Man lever i förlåtelsen.
Vad har alla präster som gjort sig skyldiga för sexualbrott, hembränneri och lite annat smått och gott för ställningstagande? Dom har visat sin ståndpunkt i mina ögon och att ha levt i sån enligt kristendomen synd borde ju vara oförlåtligt.
Gud gör showoffs. Det gäller att hålla ögonen öppna.
Ett exempel på det är vad som hände för en som jag känner. Han och en kompis skulle åka bil någonstans. Innan de for hade kompisen av någon anledning tvärt lagt plånboken på bakdelen av bilen, men han glömde kvar den där.
När de hade kört ett tag kom kompisen ihåg det och han jag känner bad då till Gud att den skulle finnas kvar.
De stannade bilen och plånboken låg kvar där på bakluckan. De hade inte kört rakt utan det var mycket svängar och höga farter. Alldeles omöjligt att den skulle ligga kvar där av sig självt.
Det är vad jag kallar slumpen av samma anledning som jag råkade utför. Jag som liten grabb och tankspridd råkade glömma min plånbok på Liseberg på en parkbänk. Det är ju inte precis folktomt i den nöjesparken. Jag upptäckte att jag förlagt plånboken bara en halvtimme från att jag gått från parkbänken. Plånboken var borta och jag fick gå ledsen hem.
Efter en vecka fick jag ett brev från Liseberg som meddelade att en snäll person lämnat in den till personalen så det var bara att hämta den med allting fortfarande kvar i.
Jag anser att slumpen avgjorde att "rätt" person kom och lämnade in min plånbok. Efter den upplevelsen känner jag mig stolt att berätta att jag själv kunde ge tillbaka en plånbok men till en annan person som säkert också blev glad.
haha ursäkta Elias men det där var ett ganska tattit mirakel :P? och varför i hela friden skulle han orka bry sig i din kompis plånbok när det finns en miljard mer intressanta saker som händer i världen?
Har ni sett Religiulous förresten? Skitbra när folk försöker berätta om sina mirakel som inträffat haha,, Dom ligger i samma nivå som Elias
Och får jag fråga varför gud inte hjälper alla? Den där Mariastenen som finns i frankrike tänker jag på,, Endast 66 av alla de tusentals människor som varit sjuka och rört vid stenen har blivit friska sägs det. Och det låter inte som nån särskilt brydd gud.
Sen skulle jag vilja fråga Elias om han tycker det är rätt hur dom konverterar barn till kristendomen? Tänker på Jesus Camp främst då. Så jävla hemskt imo att hjärntvätta barn som är så lättformade. Dom skulle ha tomten som en religion om de sa att det är han som är gud.
Vad har alla präster som gjort sig skyldiga för sexualbrott, hembränneri och lite annat smått och gott för ställningstagande? Dom har visat sin ståndpunkt i mina ögon och att ha levt i sån enligt kristendomen synd borde ju vara oförlåtligt.
Tror du verkligen att sådana präster som begår sexualbrott lever i förlåtelsen? Jag hoppas inte det. Beroende på vad det rör sig om kan det ju vara mer eller mindre ogenomtänkt (t.ex. fortkörning), men något som sexualbrott känns inte som någon grej man bara råkar göra.
Alltså, alla människor gör fel och så länge man visar en vilja att förändra sig till det bättre så är det lugnt eller hur man ska säga det.
Inget är oförlåtligt, så länge den som ber om förlåtelse gör det med ett uppriktigt hjärta.
Det är vad jag kallar slumpen av samma anledning som jag råkade utför. Jag som liten grabb och tankspridd råkade glömma min plånbok på Liseberg på en parkbänk. Det är ju inte precis folktomt i den nöjesparken. Jag upptäckte att jag förlagt plånboken bara en halvtimme från att jag gått från parkbänken. Plånboken var borta och jag fick gå ledsen hem.
Efter en vecka fick jag ett brev från Liseberg som meddelade att en snäll person lämnat in den till personalen så det var bara att hämta den med allting fortfarande kvar i.
Jag anser att slumpen avgjorde att "rätt" person kom och lämnade in min plånbok. Efter den upplevelsen känner jag mig stolt att berätta att jag själv kunde ge tillbaka en plånbok men till en annan person som säkert också blev glad.
Det är ju skitbra, men det är lite annorlunda att en snäll person plockar upp plånboken från en parkbänk och lämnar in den och att plånboken omöjligt ligger kvar på bakluckan efter en bilfärd.
Ungefär en liknande grej med din plånbok hände mig i somras. Jag var ute och joggade och hade glömt lägga ur mobilen ur fickan. Jag snubblade på en rot och utan att jag märkt det hade mobilen ramlat ur. En halvtimme senare när jag nästan var hemma upptäckte jag det och sprang tillbaka. Jag mötte en person som inte hade sett den med erbjöd sig hjälpa till att leta. Vi fann den inte, så jag gick hem och ringde till mobilen och då lät det från köket!
Jag berättade om den konstiga händelsen för min syrra som sa att en person hade kommit till vårt hus och lämnat den. Han visste vem jag var hade han sagt.
haha ursäkta Elias men det där var ett ganska tattit mirakel :P? och varför i hela friden skulle han orka bry sig i din kompis plånbok när det finns en miljard mer intressanta saker som händer i världen?
Varför skulle han inte bry sig om hans plånbok, bara för att det finns annat att bry sig om? Gud kan ta hand om alltihop.
Har ni sett Religiulous förresten? Skitbra när folk försöker berätta om sina mirakel som inträffat haha,, Dom ligger i samma nivå som Elias
De flesta under är sådana att de kan bortförklaras med slumpen, det är jag mycket medveten om, men någonstans måste man fråga sig: är det verkligen sannolikt att alla dessa saker inträffade efter att jag bett?
Däremot finns det andra under som är helt omöjliga att bortförklara:
En man åkte taxi i utlandet. Efter en stunds åkande så sa chauffören: "Nu ska jag råna dig. Ge mig din plånbok."
Mannen vägrade och chauffören stannade bilen. Han sa: "Ge mig din plånbok."
Mannen vägrade fortfarande och chauffören hotade honom med en pistol. "Ge mig plånboken annars skjuter jag dig."
Mannen bad då "I Jesu namn näpser jag dig [Djävulen]" (Att näpsa någon innebär att starkt tillrättavisa någon.). Chauffören hotade honom en gång till.
Mannen bad bönen igen och då sköt chauffören fyra skott. När han tittade upp var mannen oskadd och de fyra skotten låg på marken.
Gissa om chauffören blev troende efter det.
Och får jag fråga varför gud inte hjälper alla? Den där Mariastenen som finns i frankrike tänker jag på,, Endast 66 av alla de tusentals människor som varit sjuka och rört vid stenen har blivit friska sägs det. Och det låter inte som nån särskilt brydd gud.
Aldrig hört talas om Mariastenen. Förklara gärna.
Sen skulle jag vilja fråga Elias om han tycker det är rätt hur dom konverterar barn till kristendomen? Tänker på Jesus Camp främst då. Så jävla hemskt imo att hjärntvätta barn som är så lättformade. Dom skulle ha tomten som en religion om de sa att det är han som är gud.
Har inte sett Jesus Camp. Ska ta och göra det innan jag uttalar mig.
Tror du verkligen att sådana präster som begår sexualbrott lever i förlåtelsen? Jag hoppas inte det. Beroende på vad det rör sig om kan det ju vara mer eller mindre ogenomtänkt (t.ex. fortkörning), men något som sexualbrott känns inte som någon grej man bara råkar göra.
Alltså, alla människor gör fel och så länge man visar en vilja att förändra sig till det bättre så är det lugnt eller hur man ska säga det.
Inget är oförlåtligt, så länge den som ber om förlåtelse gör det med ett uppriktigt hjärta.
Jag menar på ett djupare plan så är väl dubbelmoral i detta avseendet det värsta man tänka sig. Man är präst och begår hemska synder, borde inte ett sånt beteende vara att förkasta Gud? Det om något måste väl uppröra den allsmäktige.
Det är ju skitbra, men det är lite annorlunda att en snäll person plockar upp plånboken från en parkbänk och lämnar in den och att plånboken omöjligt ligger kvar på bakluckan efter en bilfärd.
För mig är det ändå ett för svagt tecken på ett mirakel eller besvaran på bön. Tur som en tokig.
Ungefär en liknande grej med din plånbok hände mig i somras. Jag var ute och joggade och hade glömt lägga ur mobilen ur fickan. Jag snubblade på en rot och utan att jag märkt det hade mobilen ramlat ur. En halvtimme senare när jag nästan var hemma upptäckte jag det och sprang tillbaka. Jag mötte en person som inte hade sett den med erbjöd sig hjälpa till att leta. Vi fann den inte, så jag gick hem och ringde till mobilen och då lät det från köket!
Jag berättade om den konstiga händelsen för min syrra som sa att en person hade kommit till vårt hus och lämnat den. Han visste vem jag var hade han sagt.
Det är skönt att det finns några snälla människor runt om i vårt land iaf:)
Om det är ett mirakel att en plunta ligger kvar efter man har kört bil.. ja,, tror hmm ja well, "mirakel" jag har nog sett värre. UTAN att be en jävla bön som inte ger nått pga det inte finns nån gud,. och varför skulle han uppfylla nån bön, när ditt liv redan är utstakat och har ett syfte osv.. blabalblabl
R.I.P The_maxx
eftersom att böner inte fungerar. men nu säger vi att dom gör det så är frågan:
Så gud tycker det är helt okej att låta en plånbok ligga kvar på taket på en bil
Men han tycker inte om att hjälpa när barn dör av svält och ber till gud?
fin prioritering.
..............nån mera än jag som hör hur sjukt det här är?
R.I.P The_maxx
Det hela med plånboken är enkel fysik. Plånboken är platt och fångas inte av vinden som rör över bilen. Har sett folk som glömt allt möjligt på sina biltak utan att det blåst av. Pga detta har jag och en god vän även experimenterat med det hela.
Det är inget jävla mirakel, det är enkel vetenskap.
Tyckte just
"Det går inte. Gud tål inte synden och som syndig människa kan vi inte komma nära Gud. Det är just därför som Jesu offer var absolut nödvändigt."
Var helt underbart... Att du inte kan se hur dumt det låter? Har ingen som helst logisk samman koppling nånstans. (Nej det duger inte med vi har för små hjärnor för att förstå gud). Speciellt inte när det hela tiden hävdas att gud är allsmäktig.
Det roliga med kreationister är dock att dom försöker bevisa sin tro genom att motbevisa evolution och diverse andra teorier. Som om det då skulle direkt vara självklart att dom har rätt. Att motbevisa motståndaren ger inte dig rätt, tyvärr. Try again. Eller ja dom ska ju lyckas me det först...
Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.
Jag menar på ett djupare plan så är väl dubbelmoral i detta avseendet det värsta man tänka sig. Man är präst och begår hemska synder, borde inte ett sånt beteende vara att förkasta Gud? Det om något måste väl uppröra den allsmäktige.
Ja, det är riktigt illa. Då är det bättre att vara äkta och inte säga att man följer Gud när man inte gör det.
För mig är det ändå ett för svagt tecken på ett mirakel eller besvaran på bön. Tur som en tokig.
Det är skönt att det finns några snälla människor runt om i vårt land iaf:)
Absolut. Det håller jag med om, men ja. Hur ska man säga? Äh, skit samma.
Själv så har jag för länge sedan tappat tron på Svensson som en ärlig person. Bl.a. har min plånbok blivit stulen från badhuset en gång (klantigt av mig att jag glömde att lämna den hemma, men ändå). Sedan har jag blivit avstulen grejer vid andra tillfällen. Det är mycket tråkigt, för jag skulle vilja ha förtroende på vanligt folk, men jag känner att jag inte kan det.
Mitt dåliga förtroende för Svensson gör emellertid bara min glädje över folk som inte passar in i bilden mycket större.
Det hela med plånboken är enkel fysik. Plånboken är platt och fångas inte av vinden som rör över bilen. Har sett folk som glömt allt möjligt på sina biltak utan att det blåst av. Pga detta har jag och en god vän även experimenterat med det hela.
Det är inget jävla mirakel, det är enkel vetenskap.
Om de hade kört på en raksträcka, ja. Nu gjorde de inte det. Som min bekante beskrev det så innefattade resan många svängar.
Att luften inte blåser bort plånboken är en sak, men att inte gravitationen lyckas dra bort den i starten och svängarna har jag svårare att tro på.
Själv så har jag för länge sedan tappat tron på Svensson som en ärlig person. Bl.a. har min plånbok blivit stulen från badhuset en gång (klantigt av mig att jag glömde att lämna den hemma, men ändå). Sedan har jag blivit avstulen grejer vid andra tillfällen. Det är mycket tråkigt, för jag skulle vilja ha förtroende på vanligt folk, men jag känner att jag inte kan det.
Säker på att det inte är Gud som retas lite med dig?
Ska svara på det du skrivit imorgon, har haft annat för mig och har inte haft tid med att skriva här, iallafall inte långt och givande då
Ja, det är riktigt illa. Då är det bättre att vara äkta och inte säga att man följer Gud när man inte gör det.
Vart jag vill komma för att skynda på processen lite är följande:
Tidigare inlägg jag gjort här har handlat i princip enbart om synd och Guds brist på nutida showoffs.
Gud offrade sin pojk (eller sig själv, hur det nu är) för att människan skulle kunna få förlåtelse. Gud har enligt bibeln ödelagt, t.o.m. förintat två städer (Sodom och Gomorra dessa syndens nästen). Han har låtit översvämma världen med sin syndaflod.
Med allt vi läser i dagens media om syndande präster och andra religiösa människor så väntar iaf jag på att få se och höra ett hejdundrande LÄGG AV! från Gud. Han måste visa sin avsky mot dessa människor som missbrukar hans namn med mera.
Kunde han förr så kan han nu. Det enda jag kan se med Guds makt över människan är genom film. Där går det finfint med specialeffekter.
Att jag skriver präster och religiösa människor är för jag antar att jag som ateist redan tillhör den syndande skaran. Det är redan kört för mig.
"Utan religion hade det funnits goda människor som gör goda saker och onda människor som gör onda saker. Men för goda människor att göra onda saker så krävs det religion."
Indeed.
edit: citat.
Vart jag vill komma för att skynda på processen lite är följande:
Tidigare inlägg jag gjort här har handlat i princip enbart om synd och Guds brist på nutida showoffs.
Gud offrade sin pojk (eller sig själv, hur det nu är) för att människan skulle kunna få förlåtelse. Gud har enligt bibeln ödelagt, t.o.m. förintat två städer (Sodom och Gomorra dessa syndens nästen). Han har låtit översvämma världen med sin syndaflod.
Med allt vi läser i dagens media om syndande präster och andra religiösa människor så väntar iaf jag på att få se och höra ett hejdundrande LÄGG AV! från Gud. Han måste visa sin avsky mot dessa människor som missbrukar hans namn med mera.
Kunde han förr så kan han nu. Det enda jag kan se med Guds makt över människan är genom film. Där går det finfint med specialeffekter.
Att jag skriver präster och religiösa människor är för jag antar att jag som ateist redan tillhör den syndande skaran. Det är redan kört för mig.
Kan jag svara på, skit enkelt.
"Guds vägar äro outgrundliga"
Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.