"Vem är Jesus?"

Inaktiv

haha ja det är rätt konstigt att det var 2000 år sen gud showade som mest. Tycker han borde vara lite sugen på att dela lite hav och grodregn?

Tänk om han skulle visa hela världen en jäkla stor häftig grej? Då skulle han nog konvertera en hel del

Avstängd
Skrivet av bleak:

haha ja det är rätt konstigt att det var 2000 år sen gud showade som mest. Tycker han borde vara lite sugen på att dela lite hav och grodregn?

Tänk om han skulle visa hela världen en jäkla stor häftig grej? Då skulle han nog konvertera en hel del

Ponera följande: en riktig trollkarl kommer fram till dig och visar häftiga trick. Hur reagerar du? I alla fall inte genom att älska honom.

Tror du att fler skulle börja älska Gud om han delade hav och lät det regna grodor? Nej, det tror inte jag. Visst, en del skulle kanske börja tro på en högre makt, men de flesta skulle nog försöka bortförklara det eller tro att de såg i syne.
De som började tro på en högre makt skulle nog inte nödvändigtvis tro på Gud ens, och om de gjorde det skulle de ändå inte älska Gud. Som Boyd skrev så kan man på sin höjd klämma fram ett förskrämt "Jag älskar dig" från någon genom tvång, men det går inte att tvinga någon att älska en.

Däremot kan under användas för att få folk att börja fundera.

Själv är jag inte riktigt hundra på varför inte Gud gör lika mycket under idag som förr, men jag skulle tro att det beror på att det helt enkelt inte fungerar så bra.

Ariath, jag tar ditt inlägg senare. Det kräver lite mer eftertanke.

Skribent

Ett intressant att försök att placera Jesus i historien genom att använda sig av Bibeln och sekulära källor.

Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=NBufxLab5ns
Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=alfRadYFFhQ&

Medlem

Det finns ju en anledning till att tron på tomtar och troll försvinner i takt med att utbildningsnivån stiger.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av EliasN:

Ariath, jag tar ditt inlägg senare. Det kräver lite mer eftertanke.

Ingen fara. Det får ta den tid det tar.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Jag smsade och frågade vem allah var och fick ett uber seriöst svar tillbaka. Fegisarna vågar inte säga samma sak om han :S


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag smsade och frågade vem allah var och fick ett uber seriöst svar tillbaka. Fegisarna vågar inte säga samma sak om han :S

Allah är dock inte samma sak som Jesus (profet), prova med Mohammed.

Och prova att fråga om Jesus, det är nog stor chans att dom faktiskt har ändrat sig med tanke på den enorma publicitet dom har fått på grund av detta.

Skrivet av EliasN:

Ja, han har funnits för evigt.

Skrivet av EliasN:

Frågan är ju bara var den oändliga tiden kommer ifrån.

"Den har funnits för evigt" för att svara på din fråga.
Det är lika logiskt som att Gud ska ha funnits för evigt

Skrivet av EliasN:

Ja, det är simpel sannolikhetslära, men ändå. Det känns lite fult att bara säga: "Men den har ju haft oändlig tid på sig" och så kan man inte säga emot på något sätt.

Men så är det såvitt människan vet, eller hur?

Skrivet av EliasN:

Nu menar jag inte älska som i att vara kär i någon, utan kärlek som i alla relationer.

Ah okej

Skrivet av MikaelH:

Det är inte människorna det är fel på, givetvis.

De som bor här anpassar sig givetvis till våra värderingar (jämlikhet, demokrati osv). De jag pratar om är de som bor i diktatoriska propagandaländer - alltså majoriteten av alla muslimer.

Ja absolut, för varenda jävel som bor i länder där islam råder är krigshetsande individer som hatar alla... oj justja, det var USA jag pratade om där, ett väldigt kristet land.

Tror du verkligen att dom inte är individer i mellanösttern, och är kapabla till att tänka lite?
Och nej, dom blir inte demokratiska för att dom kommer hit, dom är demokratiska för att dom är TÄNKANDE individer, det är alltid minoriteten som skriker högst och kastar sten mest.

Skrivet av EliasN:

Kärleken är värd risken. Exakt hur allting fungerar och hur Gud har tänkt kan vi aldrig veta. Jag vill inte göra anspråk på att kunna besvara varenda fråga (för det kan jag inte), däremot vill jag försöka finna svar på all frågor.
Det vi däremot kan vara säkra på, är att det inte finns något bättre sätt - för i sådana fall hade Gud gjort så istället.

Hela grejen är väl lite som demokratin - som egentligen är ett dåligt system - men det finns inget bättre som fungerar.

Om Gud nu suktar efter kärlek så mycket, och straffar dom som inte verkar älska honom ; varför vill man då skapa människor som kan göra egna val?

Skrivet av EliasN:

Gud är helig och han tål ingen synd. Därför kan inte en syndig människa umgås med Gud, hur mycket han än vill det.
Syndens straff är evig frånvaro från Gud. Om det innebär helvetet med ett brinnande hav och evig plåga, eller om helvetet bara är en metafor, det kan jag inte svara på.

Han skulle ha tänkt på det innan han lockades oss genom att skapa ett äpple som gjorde det möjligt för människor att synda...
Jag har läst någonstans att helvetet faktiskt ska vara ett ställe någonstans i mellanöstern, väldigt söderut (slutet på jorden enligt dom som skrev bibeln) där det sades brinna konstant.

Skrivet av EliasN:

Själv har jag den inställningen till skapelsen, himlen och helvetet (dvs sådana saker som kan vara metaforer eller inte) att de är sanna - men jag håller mig öppen för motsatsen (mest för att jag tycker att det är mycket mer intressant om det är så som det står).

Tänk om Gud är en metafor till energi?
Som du säkert vet så kan inte energi skapas ur tomma intet,och det kan inte heller försvinna, vilket skulle helt enkelt kunna vara Gud, för han finns överallt.

Skrivet av EliasN:

Faktiskt så har IceMan lite av en poäng: kristendomen innehåller många paradoxer. Gud är en och tre på samma gång; en kristen är helig och syndig på samma gång; tron leder både till en själslig frid och en själslig kamp, osv. Rättare sagt så är det inte paradoxer i sig, men från vår perspektiv så är det det.

Det största provet på kärlek är att offra sitt eget liv för någon.
Jesu offer var inte en sak som gjordes för skojs skull, utan det var absolut nödvändigt. Gud tål inte synden och vi kan inte vara med Gud så länge vi är syndiga.

Frågan kvarstår dock ; Varför behöver Gud offra sig själv för att förlåta våra synder?
Vi människor är kapabla att förlåta dom grövsta brotten utan att behöva döda våra söner t.ex.
+ Att det är helt möjligt att komma till himmelen utan att tro, är en länk som jag dragit upp flera gånger då vi har haft dessa diskussioner

Skrivet av EliasN:

Gud har inte dålig självkänsla (hur skulle det gå till?). Gud är helt enkelt värd vår lovsång.

Att kräva att folk ska hylla en låter som att någon har oerhört dålig självkänsla.
(Och ja det är ett krav, då du blir straffad för all evighet om du inte hyllar Gud).

Kom på en sak nu, hur är Gud allsmäktig om han förlorade en brottningsmatch mot Jakob?
(tänker på följande ; Genesis 32:24-28 )

Skrivet av EliasN:

Nej. Jag kan inte göra dig till en kristen. Det jag kan göra är på sin höjd att föra dig närmare och undanröja intellektuella hinder.
På någon punkt blir man övertygad och erkänner sina fel, ber om förlåtelse och överlåter sig och sitt liv i Guds händer.

Jesu offer var retroaktivt. I Romarbrevet skriver Paulus att Abraham blev frälst inte på grund av gärningar utan på grund av tro.

Jag skulle bli kristen ifall Gud faktiskt berättade för mig (vilket inte lär vara några större problem för han) att han finns.

Skrivet av EliasN:

Som min pappa sa en gång: kär kan man bli i vem som helst, men man väljer vem man älskar.
Du tror väl ändå inte att ett par som varit gift i 60 år fortfarande är kära på det sätt som de var när de först träffades?
Nej, det börjar i kärlek, men snart falnar kärleken och man får välja. Vill jag älska denna människan och tillbringa resten av mitt liv med henne/honom? Det är ett val.

Om du är kär i två personer, men kan bara älska en, så kommer du fortfarande ha kvar känslor för den andra personen, men ju mer tid du spenderar med den andra, desto större vikt kommer dina känslor att lägga på den personen.
Men känslor försvinner inte så lätt.

Nej ett par som varit gifta i 60 år är nog inte kära på det sätt två 15åringar är, faktum kvarstår ändå att dom förmodligen har kvar dom känslor som fanns där i deras ungdom, om än lite mer kontrollerad (dom är inte i puberteten längre )

Och nej det är knappast något aktivt val dom kan göra, känslor kan förstärkas eller avta med tiden, det är inget man kan logiskt bestämma över.

Skrivet av EliasN:

När man förlåter någon för ett hemskt brott så gör man det från början. Om du istället väljer att hata förövaren i 50 år så kan du till slut inte göra något annat.
Det är otroligt underbart med folk som väljer att inte hata och istället förlåta. Det är det absolut bästa för alla parter.

Det är oftast oerhört svårt att förlåta i början när man utsatts för ett brott, ens känslor överväldigar en och man kommer låta ens känslor bestämma, med tiden däremot så blir elden mindre kraftig, om du sedan lär dig mer om personen och situationen som ni båda sitter i, så kan du förstå personens situation och kan efter det ta ett logiskt beslut.

Skrivet av EliasN:

I Afrika verkar folk vara gladare än här. Vad tror du det beror på?

Dom har mindre triviala saker att bry sig om, när dom får mat och vatten för dagen så är det lycka, och deras situation handlar mer om att överleva dagen och njuta av sitt liv till fullo, vilket knappast är situationen vi har i västvärlden (iallafall majoriteten).

Sedan så är familjer mycket mer sammansvetsade i Afrika, människor behöver varandra och vi blir mycket gladare av att ha mänsklig kontakt.

Skrivet av EliasN:

Om jag ber om hjälp så vill jag ha hjälp. Om Gud då ingriper så gör han det för att vi vill det och ber om det. Om Gud stoppar oss när vi gör ont (då ber vi knappast om att Gud ska stoppa oss) så kan man fråga sig vart den fria viljan tog vägen.

Om Gud inte hjälper dig då, när du ber om något?
Är det ett straff?
Föräldrar stoppar sina barn när dom gör något som kan skada dom eller flera, Gud är väl våran förälder som borde hjälpa oss, eller hur?

Skrivet av EliasN:

Tack.

Bra att du vill kolla in böckerna. Trodde inte någon skulle orka bry sig.

Som jag sa förut, dessa diskussioner är oerhört lärorika och intressanta för mig, och det är alltid trevligt att diskutera med dig


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

EliasN kan du inte be för mig, att gud/jesus ska visa sig för mig idag/natt?

gör det, å sen kan jag tala om för dig imorn att det inte fungerade.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

EliasN kan du inte be för mig, att gud/jesus ska visa sig för mig idag/natt?

gör det, å sen kan jag tala om för dig imorn att det inte fungerade.

Daaaa ! Du måste tro för att se ;P


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem

Om man inte ser någon annan skillnad på länder som typ Iran och Sverige än religion så bör man nog vidga sina vyer lite.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

vem är jesus? min granne har en pudel som heter jesus, det kanske är han du söker.. håhåhåhå +1 till mig

Medlem

vaknade idag kl 9:25, å inte träffat på nån :/


signatur

R.I.P The_maxx

Avstängd

Existens ikväll på SVT2 kl 20 har ämnet tungotal. Min gamla rektor och lärare Inger Forsell deltar.

Medlem

Tungotal är väl det som skiljer en normal och icke störd kristen och en totalt mentalsjuk kristen?

Medlem
Citat:

Existens träffar pingstvännen Inger Forsell som talar i tungor och som berättar hur det känns.

Ska definitivt kolla.

Började hon tala i tungor under någon lektion?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av EliasN:
Skrivet av bleak:

haha ja det är rätt konstigt att det var 2000 år sen gud showade som mest. Tycker han borde vara lite sugen på att dela lite hav och grodregn?

Tänk om han skulle visa hela världen en jäkla stor häftig grej? Då skulle han nog konvertera en hel del

Ponera följande: en riktig trollkarl kommer fram till dig och visar häftiga trick. Hur reagerar du? I alla fall inte genom att älska honom.

Tror du att fler skulle börja älska Gud om han delade hav och lät det regna grodor? Nej, det tror inte jag. Visst, en del skulle kanske börja tro på en högre makt, men de flesta skulle nog försöka bortförklara det eller tro att de såg i syne.
De som började tro på en högre makt skulle nog inte nödvändigtvis tro på Gud ens, och om de gjorde det skulle de ändå inte älska Gud. Som Boyd skrev så kan man på sin höjd klämma fram ett förskrämt "Jag älskar dig" från någon genom tvång, men det går inte att tvinga någon att älska en.

Däremot kan under användas för att få folk att börja fundera.

Själv är jag inte riktigt hundra på varför inte Gud gör lika mycket under idag som förr, men jag skulle tro att det beror på att det helt enkelt inte fungerar så bra.

Ariath, jag tar ditt inlägg senare. Det kräver lite mer eftertanke.

lol bleak ...

klart folk skulle börja tro på gud mer om han gjorde något under.. allafall jag.. hela saken att man inte tror på gud är för man inte sett honom.. skulle han visa sig på ett sådant sätt så klart fler skulle tro på det ?????

Avstängd
Skrivet av Rissan:
Citat:

Existens träffar pingstvännen Inger Forsell som talar i tungor och som berättar hur det känns.

Ska definitivt kolla.

Började hon tala i tungor under någon lektion?

Varför skulle hon göra det, om jag får fråga?

Medlem
Skrivet av EliasN:
Skrivet av Rissan:
Citat:

Existens träffar pingstvännen Inger Forsell som talar i tungor och som berättar hur det känns.

Ska definitivt kolla.

Började hon tala i tungor under någon lektion?

Varför skulle hon göra det, om jag får fråga?

Varför inte? Eller kontrollerar hon själv när det händer?


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Avstängd
Skrivet av Rissan:

Varför inte? Eller kontrollerar hon själv när det händer?

Tror du att folk bara börjar tala i tungor hur som helst?
Det känns som att det är här är ett problem i Sverige. De flesta har begränsad erfarenhet av och kunskap om kristendomen och kristna, men många personer tror att de har mycket mer av det än de egentligen har.
Och eftersom de tror att de har mycket när de i egentligen har lite menar de att de har goda skäl att förkasta det eftersom, det de vet blandat med det de tror sig veta låter så sjukt; som att kristna rätt vad det är börjar tala i tungor eller att Bibeln är en sagobok som har blivit ändrad och redigerad tusentals gånger och motsäger sig själv på det mest otroliga sätt på var och varannan sida - när det i själva verket inte alls är på det viset.

Tungotalande i sig går självklart att kontrollera. Det är inte så att munnen poppar upp och det börjar spruta främmande ord ur den.
Tungotal innebär att du låter din ande (människan består enligt Bibeln av ande, kropp och själ, där anden är den delen av människan som sköter kommunikationen med Gud, skulle man kunna säga) be åt dig. Det kan vara på ett annat språk eller inget språk alls. Det står mycket om det i Bibeln, bl.a. att i kyrkan ska tungotalet alltid uttydas och att inte fler än två ska göra det samtidigt för att undvika röra (Paulus skrev det, minns inte var, dock).

Själv har jag aldrig talat i tungor.

Skrivet av Ariath:
Skrivet av EliasN:

Ja, det är riktigt illa. Då är det bättre att vara äkta och inte säga att man följer Gud när man inte gör det.

Vart jag vill komma för att skynda på processen lite är följande:

Tidigare inlägg jag gjort här har handlat i princip enbart om synd och Guds brist på nutida showoffs.

Gud offrade sin pojk (eller sig själv, hur det nu är) för att människan skulle kunna få förlåtelse. Gud har enligt bibeln ödelagt, t.o.m. förintat två städer (Sodom och Gomorra dessa syndens nästen). Han har låtit översvämma världen med sin syndaflod.

Med allt vi läser i dagens media om syndande präster och andra religiösa människor så väntar iaf jag på att få se och höra ett hejdundrande LÄGG AV! från Gud. Han måste visa sin avsky mot dessa människor som missbrukar hans namn med mera.

Kunde han förr så kan han nu. Det enda jag kan se med Guds makt över människan är genom film. Där går det finfint med specialeffekter.

Att jag skriver präster och religiösa människor är för jag antar att jag som ateist redan tillhör den syndande skaran. Det är redan kört för mig.

Jag ska försöka ge ett svar på frågan. Jag tror att anledningen till att Gud inte ingriper mot såna präster och sånt är samma som till varför han inte ingrep och dödade Hitler och Stalin.
Jo, vi har fortfarande en fri vilja - vi kan välja att följa eller inte följa Gud, att älska eller hata. Om Gud alltid skulle ingripa mot all ondska kan man ju fråga sig vart den fria viljan skulle ta vägen.

"Men han har ju ingripit förr."
Ja, men jag tror att det var annorlunda då, eller det var det. Det var lite annorlunda förutsättningar kan man säga, bl.a. hade inte Gud besegrat Djävulen ännu.
Man kan säga att Gud använder lite andra metoder nu för tiden (dvs sedan år ~40).

Jag läste en andakt i en andaktsbok en gång där det stod en bön:
Bedjaren: "Gud, varför gör du inget åt all ondska i världen?"
Gud: "Det gör jag ju, jag har ju sänt dig!"

Faktiskt så måste jag säga det att även om Wardancers citat är en kliché och ofta används som utväg för att slippa svara på obekväma frågor, så ligger det något i det.
Herrens vägar är - just det - outgrundliga. Vi kan inte förstå allt som Gud gör. Vi kan försöka, men vi kan inte förstå allt. Dels har vi inte tillgång till alla fakta och dels opererar Gud på lite andra nivåer.

Skrivet av bjosarn:

Det finns ju en anledning till att tron på tomtar och troll försvinner i takt med att utbildningsnivån stiger.

Det finns väl knappast några som tror på det nu för tiden.

Skrivet av Greger:

"Den har funnits för evigt" för att svara på din fråga.
Det är lika logiskt som att Gud ska ha funnits för evigt

Då blir följdfrågan: Hur kan det komma sig att den gör det?

Citat:

Men så är det såvitt människan vet, eller hur?

Såvitt människan kan gissa, skulle jag vilja säga.

Citat:

Om Gud nu suktar efter kärlek så mycket, och straffar dom som inte verkar älska honom ; varför vill man då skapa människor som kan göra egna val?

Därför att kärlek inte kan tvingas fram, vilket jag tidigare nämnt.

Citat:

Han skulle ha tänkt på det innan han lockades oss genom att skapa ett äpple som gjorde det möjligt för människor att synda...
Jag har läst någonstans att helvetet faktiskt ska vara ett ställe någonstans i mellanöstern, väldigt söderut (slutet på jorden enligt dom som skrev bibeln) där det sades brinna konstant.

Om vi inte kan välja att göra fel kan vi inte välja att göra rätt. Därför var Gud tvungen att sätta dit trädet, eftersom de annars inte skulle ha haft något val.
Såvitt jag minns så finns det några olika ord som alla översätts helvetet och ett av dem är Gehenna (Jesus har sagt det några gånger) och det var en plats utanför Jerusalem där man brände sopor, men det kanske bara var det ordet. Jesus sa det bl.a. i liknelsen om att skilja agnarna från vetet.

Citat:

Tänk om Gud är en metafor till energi?
Som du säkert vet så kan inte energi skapas ur tomma intet,och det kan inte heller försvinna, vilket skulle helt enkelt kunna vara Gud, för han finns överallt.

Hm. Låter bara fel, väldigt fel.

Citat:

Frågan kvarstår dock ; Varför behöver Gud offra sig själv för att förlåta våra synder?
Vi människor är kapabla att förlåta dom grövsta brotten utan att behöva döda våra söner t.ex.
+ Att det är helt möjligt att komma till himmelen utan att tro, är en länk som jag dragit upp flera gånger då vi har haft dessa diskussioner

Gud är domaren som ska döma alla människor rättvist. Gud kan, i egenskap av rättfärdig och rättvis domare, inte se genom fingrarna med folks brott, eller hur? Brotten måste straffas.
Därför lät Gud Jesus ta straffet för hela mänskligheten (vilket Jesus av egen vilja gjorde), så att den som accepterar det blir rättfärdig - dvs färdig i rätten. Det är samma princip som att gå i borgen för någon.

Det står en hel del på den där sidan och jag vet inte hur jag ska ta ställning till den. Känns lite drygt om jag ska argumentera mot den i ett inlägg här.

Citat:

Att kräva att folk ska hylla en låter som att någon har oerhört dålig självkänsla.
(Och ja det är ett krav, då du blir straffad för all evighet om du inte hyllar Gud).

Kom på en sak nu, hur är Gud allsmäktig om han förlorade en brottningsmatch mot Jakob?
(tänker på följande ; Genesis 32:24-28 )

Gud har inte dålig självkänsla. Gud är ingen människa utan Gud. Han är värd allt vårt lov.

Det hade varit ganska fusk om Gud hade brottats mot Jakob i egenskap av allsmäktig Gud. Han tog väl helt enkelt skepnaden av en vanlig person för att jämna ut oddsen lite. ^^

Citat:

Jag skulle bli kristen ifall Gud faktiskt berättade för mig (vilket inte lär vara några större problem för han) att han finns.

Kanske det, men då skulle det inte handla om tro (och det är något som åtminstone jag har lätt för att glömma). Vi måste välja att älska Gud.
Om Gud skulle visa sig för alla människor blir det ingen tro längre och inget direkt val och hela syftet är som bortblåst.

Citat:

Om du är kär i två personer, men kan bara älska en, så kommer du fortfarande ha kvar känslor för den andra personen, men ju mer tid du spenderar med den andra, desto större vikt kommer dina känslor att lägga på den personen.
Men känslor försvinner inte så lätt.

Nej ett par som varit gifta i 60 år är nog inte kära på det sätt två 15åringar är, faktum kvarstår ändå att dom förmodligen har kvar dom känslor som fanns där i deras ungdom, om än lite mer kontrollerad (dom är inte i puberteten längre )

Och nej det är knappast något aktivt val dom kan göra, känslor kan förstärkas eller avta med tiden, det är inget man kan logiskt bestämma över.

Klart man har känslor kvar - det handlar ju ändå om kärlek - men förälskelsen är länge sedan borta.
Att tillbringa hela livet i kärlek med en annan människa är ett aktivt val. "Vill jag leva tillsammans med honom/henne och älska honom/henne i resten av mitt liv?"
Det handlar om ett val, men självklart är ju känslor inblandade också - det vore löjligt att påstå något annat.

Citat:

Det är oftast oerhört svårt att förlåta i början när man utsatts för ett brott, ens känslor överväldigar en och man kommer låta ens känslor bestämma, med tiden däremot så blir elden mindre kraftig, om du sedan lär dig mer om personen och situationen som ni båda sitter i, så kan du förstå personens situation och kan efter det ta ett logiskt beslut.

Tror du att någon som har hatat en annan människa i 50 år bara skulle kunna resonera sig ur det?

Citat:

Dom har mindre triviala saker att bry sig om, när dom får mat och vatten för dagen så är det lycka, och deras situation handlar mer om att överleva dagen och njuta av sitt liv till fullo, vilket knappast är situationen vi har i västvärlden (iallafall majoriteten).

Sedan så är familjer mycket mer sammansvetsade i Afrika, människor behöver varandra och vi blir mycket gladare av att ha mänsklig kontakt.

Ja. Samhällsutveckling är inte enbart positivt. Se på hälsan i vårt land idag. Väldigt många människor mår psykiskt dåligt och många människor har så kallade välfärdssjukdomar.

Citat:

Om Gud inte hjälper dig då, när du ber om något?
Är det ett straff?
Föräldrar stoppar sina barn när dom gör något som kan skada dom eller flera, Gud är väl våran förälder som borde hjälpa oss, eller hur?

Vet inte riktigt vad jag ska säga.

Citat:

Som jag sa förut, dessa diskussioner är oerhört lärorika och intressanta för mig, och det är alltid trevligt att diskutera med dig

Åh, tack detsamma.
Den här nivån på diskussionen är bra. Ömsesidig respekt. Det är viktigt.

Medlem
Skrivet av EliasN:
Skrivet av Rissan:

Varför inte? Eller kontrollerar hon själv när det händer?

Tror du att folk bara börjar tala i tungor hur som helst?
Det känns som att det är här är ett problem i Sverige. De flesta har begränsad erfarenhet av och kunskap om kristendomen och kristna, men många personer tror att de har mycket mer av det än de egentligen har.

Har inte påstått att jag har någon kunskap om att tala i tungor, jag frågade bara om hon gjort det under lektion.

Begränsad kunskap om kristendomen gäller även kristna, ofta.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av EliasN:

Tungotal innebär att du låter din ande (människan består enligt Bibeln av ande, kropp och själ, där anden är den delen av människan som sköter kommunikationen med Gud, skulle man kunna säga) be åt dig. Det kan vara på ett annat språk eller inget språk alls. Det står mycket om det i Bibeln, bl.a. att i kyrkan ska tungotalet alltid uttydas och att inte fler än två ska göra det samtidigt för att undvika röra (Paulus skrev det, minns inte var, dock).

Glossolali (eller tungotal som det kallas) kan alla lära sig vare sig du har Gud uppkörd i stjärten eller inte.

Medlem
Skrivet av EliasN:
Skrivet av Rissan:

Varför inte? Eller kontrollerar hon själv när det händer?

Tror du att folk bara börjar tala i tungor hur som helst?
Det känns som att det är här är ett problem i Sverige. De flesta har begränsad erfarenhet av och kunskap om kristendomen och kristna, men många personer tror att de har mycket mer av det än de egentligen har.
Och eftersom de tror att de har mycket när de i egentligen har lite menar de att de har goda skäl att förkasta det eftersom, det de vet blandat med det de tror sig veta låter så sjukt; som att kristna rätt vad det är börjar tala i tungor eller att Bibeln är en sagobok som har blivit ändrad och redigerad tusentals gånger och motsäger sig själv på det mest otroliga sätt på var och varannan sida - när det i själva verket inte alls är på det viset.

Varför ska svenskar överhuvudtaget ödsla tid till att skaffa kunskap om kristendomen?
Du inser väl att en forskare kan använda precis samma argument?
Varför kan kristna så lite om forskning och vetenskap? Det är det verkliga problemet.

Religiösa tror sig veta allting så länge de har koll på Bibeln.

Skrivet av EliasN:

"Men han har ju ingripit förr."
Ja, men jag tror att det var annorlunda då, eller det var det. Det var lite annorlunda förutsättningar kan man säga, bl.a. hade inte Gud besegrat Djävulen ännu.
Man kan säga att Gud använder lite andra metoder nu för tiden (dvs sedan år ~40).

Det du säger är enbart spekulationer. Varför säger du inte bara att du inte har någon aning om varför han inte ingripit efter år ~40?
Vem säger att Gud använder lite andra metoder nu för tiden? Borde inte Gud bli sur för att du drar dessa slutsatser om hans arbetssätt?

Skrivet av bjosarn:

Det finns ju en anledning till att tron på tomtar och troll försvinner i takt med att utbildningsnivån stiger.

Skrivet av EliasN:

Det finns väl knappast några som tror på det nu för tiden.

Ja, precis. Det var väl det bjosarn ville säga. Varför tror vi inte på det längre? Jo, för att vi har insett att det bara är skitsnack och saga.
Glöm inte att forntida folk säkerligen trodde på troll lika passionerat som du tror på Gud idag.

Skrivet av Greger:

"Den har funnits för evigt" för att svara på din fråga.
Det är lika logiskt som att Gud ska ha funnits för evigt

Skrivet av EliasN:

Då blir följdfrågan: Hur kan det komma sig att den gör det?

Den har funnits för evigt. Om något har funnits för evigt, så kan man inte fråga hur det kan komma sig. Den har inte kommit. Den har inte skapats. En evighet är en evighet. Något människans hjärna inte kan föreställa sig.

Citat:

Men så är det såvitt människan vet, eller hur?

Skrivet av EliasN:

Såvitt människan kan gissa, skulle jag vilja säga.

Alltså såvitt människan vet....såvitt människan gissar är ju bara fumligt.

ex. Såvitt jag vet så finns det en sol.
Inte, såvitt jag kan gissa så finns det en sol.

Citat:

Tänk om Gud är en metafor till energi?
Som du säkert vet så kan inte energi skapas ur tomma intet,och det kan inte heller försvinna, vilket skulle helt enkelt kunna vara Gud, för han finns överallt.

Skrivet av EliasN:

Hm. Låter bara fel, väldigt fel.

Tycker det var väldigt intressant. Dessutom låter det hästlängder ifrån fel. Detta är faktiskt någonting jag inte tänkt på förut, och med tanke på ditt svar känns det även som det inte är något du tänkt på innan.
Tycker du verkligen att det låter fel?

Citat:

Att kräva att folk ska hylla en låter som att någon har oerhört dålig självkänsla.
(Och ja det är ett krav, då du blir straffad för all evighet om du inte hyllar Gud).

Kom på en sak nu, hur är Gud allsmäktig om han förlorade en brottningsmatch mot Jakob?
(tänker på följande ; Genesis 32:24-28 )

Skrivet av EliasN:

Gud har inte dålig självkänsla. Gud är ingen människa utan Gud. Han är värd allt vårt lov.

Nu avgudas inte Gud för att han är _värd_ det. Han avgudas eftersom det är hans order. Kristna har blivit tillsagda att avguda Gud. Är inte det falskt? Skulle inte Gud vilja att människan själv kom fram till denna tro, istället för att bli tillsagda?

Citat:

Jag skulle bli kristen ifall Gud faktiskt berättade för mig (vilket inte lär vara några större problem för han) att han finns.

Skrivet av EliasN:

Kanske det, men då skulle det inte handla om tro (och det är något som åtminstone jag har lätt för att glömma). Vi måste välja att älska Gud.
Om Gud skulle visa sig för alla människor blir det ingen tro längre och inget direkt val och hela syftet är som bortblåst.

Varför måste det vara en tro? Skulle det inte vara bättre om det är någon slags lära?

Citat:

Dom har mindre triviala saker att bry sig om, när dom får mat och vatten för dagen så är det lycka, och deras situation handlar mer om att överleva dagen och njuta av sitt liv till fullo, vilket knappast är situationen vi har i västvärlden (iallafall majoriteten).

Sedan så är familjer mycket mer sammansvetsade i Afrika, människor behöver varandra och vi blir mycket gladare av att ha mänsklig kontakt.

Skrivet av EliasN:

Ja. Samhällsutveckling är inte enbart positivt. Se på hälsan i vårt land idag. Väldigt många människor mår psykiskt dåligt och många människor har så kallade välfärdssjukdomar.

Precis, men jag kom att tänka på en sak som inte har något med detta citat att göra.
Hur kan man säga att människan har en egen vilja när vi används som Guds redskap? Du berättade om snubben i vattnet som bad till Gud om att bli räddad. Han skickade då 3 snubbar med båt. Det var alltså inte deras egna vilja att åka dit ut med båten. Är det inte motsägelsefullt?

Då skulle lika gärna en våldtäkt vara en handling av Gud, eller?

VALBOOOORG!!!!!!!!! SITTA HEMMA OCH SKRIVA OM RELIGION!!!!!!!

Avstängd
Skrivet av TobbeW:

Varför ska svenskar överhuvudtaget ödsla tid till att skaffa kunskap om kristendomen?
Du inser väl att en forskare kan använda precis samma argument?
Varför kan kristna så lite om forskning och vetenskap? Det är det verkliga problemet.

Religiösa tror sig veta allting så länge de har koll på Bibeln.

Jag menar inte att alla svenskar ska lära sig en massa om kristendomen, däremot menar jag att det är dumt att många svenskar går och tror att de kan med än de kan.

Citat:

Det du säger är enbart spekulationer. Varför säger du inte bara att du inte har någon aning om varför han inte ingripit efter år ~40?
Vem säger att Gud använder lite andra metoder nu för tiden? Borde inte Gud bli sur för att du drar dessa slutsatser om hans arbetssätt?

Ja, nästan allt man kommer fram till som inte står explicit eller implicit i Bibeln är spekulationer, eller rättare sagt antagningar, personliga slutsatser eller tolkningar.

Att det var annorlunda då mot nu, är däremot faktum.

Citat:

Ja, precis. Det var väl det bjosarn ville säga. Varför tror vi inte på det längre? Jo, för att vi har insett att det bara är skitsnack och saga.
Glöm inte att forntida folk säkerligen trodde på troll lika passionerat som du tror på Gud idag.

Jag är inte riktigt lika säker som du på att folk på fullt allvar trodde på tomtar och troll och liknande. Säkerligen gjorde vissa det, men jag tror inte att alla eller ens majoriteten gjorde det.

Tomtar och troll hör dock till sagovärlden, vare sig folk trodde det förr eller inte (men, vem vet - kanske gömmer de sig under marken och i grottor och gottar sig över att vi tror att de inte finns ).

Förresten, kan man tro på tomtar och troll passionerat? Jag tror inte det.

Citat:

Den har funnits för evigt. Om något har funnits för evigt, så kan man inte fråga hur det kan komma sig. Den har inte kommit. Den har inte skapats. En evighet är en evighet. Något människans hjärna inte kan föreställa sig.

Visst, men hur kan tiden ha funnits för evigt? Att Gud alltid har funnits har en anledning (eller vad man ska säga), men jag ser ingen orsak till att tiden eller något annat ska ha funnits för alltid.

Citat:

Alltså såvitt människan vet....såvitt människan gissar är ju bara fumligt.

ex. Såvitt jag vet så finns det en sol.
Inte, såvitt jag kan gissa så finns det en sol.

Fumlig formulering, visst, men såvitt människan vet låter lite för auktoritär i det här sammanhanget i min mening - men det här är bara en onödig bisak som inte spelar någon roll överhuvudtaget.

Citat:

Tycker det var väldigt intressant. Dessutom låter det hästlängder ifrån fel. Detta är faktiskt någonting jag inte tänkt på förut, och med tanke på ditt svar känns det även som det inte är något du tänkt på innan.
Tycker du verkligen att det låter fel?

Nej, det är inte någonting jag har tänkt på tidigare och det låter ungefär lika vettigt som: "Hm, tänk om mamma egentligen är en ärta". Det är inget jag har tänkt på förr, men för den skull behöver det inte vara vettigt. Nä, okej, det låter mer vettigt än att någons mamma skulle vara en ärta, men varför skulle Gud vara energi? Hur kan energi tänka? Och hur kan energi skapa?
Det känns alldeles för långsökt att Gud skulle vara energi. Vet inte hur jag ska uttrycka mig. Nä, jag kan inte alls tänka mig det.

Citat:

Nu avgudas inte Gud för att han är _värd_ det. Han avgudas eftersom det är hans order. Kristna har blivit tillsagda att avguda Gud. Är inte det falskt? Skulle inte Gud vilja att människan själv kom fram till denna tro, istället för att bli tillsagda?

Avgudas, lustigt val av ord.

Gud säker en massa saker i sitt ord, men om vi accepterar det eller inte är upp till oss.
Jag accepterar Guds ord och jag tror på Gud. När jag inser vad Gud har gjort för mig så VILL jag lova Gud och jag förundras över hans storhet. Det handlar inte om att jag läst i Bibeln att man måste ära Gud eller något i den stilen.

Citat:

Varför måste det vara en tro? Skulle det inte vara bättre om det är någon slags lära?

Hm. Vadå lära? Hur menar du? Känns som att vi har olika definitioner på ordet.

Citat:

Precis, men jag kom att tänka på en sak som inte har något med detta citat att göra.
Hur kan man säga att människan har en egen vilja när vi används som Guds redskap? Du berättade om snubben i vattnet som bad till Gud om att bli räddad. Han skickade då 3 snubbar med båt. Det var alltså inte deras egna vilja att åka dit ut med båten. Är det inte motsägelsefullt?

Då skulle lika gärna en våldtäkt vara en handling av Gud, eller?

Gud tvingade inte de människorna att fara dit. Att de skulle fara dit kanske berodde på att Gud tidigare sett till att få till ett bra fiskeområde där eller kanske planterade en tanke i deras sinnen att ta den vägen, jag vet inte.

Det är som med min ungdomspastor som jag har berättat om tidigare. Han bad Gud om en ny mobil eftersom hans gamla var trasig. Han berättade inte för någon om det, men en dag kom en församlingsmedlem och sa: "Gud sa att jag skulle ge dig den här" och gav honom en sprillans mobil. Gud planterade en tanke i hans sinne att ge honom mobilen.

Citat:

VALBOOOORG!!!!!!!!! SITTA HEMMA OCH SKRIVA OM RELIGION!!!!!!!

^^

Medlem

hehe, ursäktar för många lustigheter i mitt inlägg

Medlem
Skrivet av EliasN:

Jag ska försöka ge ett svar på frågan. Jag tror att anledningen till att Gud inte ingriper mot såna präster och sånt är samma som till varför han inte ingrep och dödade Hitler och Stalin.
Jo, vi har fortfarande en fri vilja - vi kan välja att följa eller inte följa Gud, att älska eller hata. Om Gud alltid skulle ingripa mot all ondska kan man ju fråga sig vart den fria viljan skulle ta vägen.

"Men han har ju ingripit förr."
Ja, men jag tror att det var annorlunda då, eller det var det. Det var lite annorlunda förutsättningar kan man säga, bl.a. hade inte Gud besegrat Djävulen ännu.
Man kan säga att Gud använder lite andra metoder nu för tiden (dvs sedan år ~40).

Där har du det egentliga svaret på varför jag inte tror på Gud. Vi vet alla hur stark makt kristendomen med prästerskapet hade förr. Du var tvingad att tro på allt religionen tutade i dig annars väntade stupstocken och allt annat omänskligt i straffväg. Oinskränkt makt med ett enda syfte. Att kontrollera människor.

Skrivet av EliasN:

Jag läste en andakt i en andaktsbok en gång där det stod en bön:
Bedjaren: "Gud, varför gör du inget åt all ondska i världen?"
Gud: "Det gör jag ju, jag har ju sänt dig!"

Det är samma sak här. Den som bad den bönen har i min mening för avsikt att få andra att tro på att han fått svar från Gud. Det gäller alla böner i andaktsboken. Det är min åsikt om saken.

Skrivet av EliasN:

Faktiskt så måste jag säga det att även om Wardancers citat är en kliché och ofta används som utväg för att slippa svara på obekväma frågor, så ligger det något i det.
Herrens vägar är - just det - outgrundliga. Vi kan inte förstå allt som Gud gör. Vi kan försöka, men vi kan inte förstå allt. Dels har vi inte tillgång till alla fakta och dels opererar Gud på lite andra nivåer.

Jag håller med men med en annan mening. "Whatever happens, happens";)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Avstängd
Skrivet av Ariath:

Där har du det egentliga svaret på varför jag inte tror på Gud. Vi vet alla hur stark makt kristendomen med prästerskapet hade förr. Du var tvingad att tro på allt religionen tutade i dig annars väntade stupstocken och allt annat omänskligt i straffväg. Oinskränkt makt med ett enda syfte. Att kontrollera människor.

Vad har det ens med saken att göra? Vad har ett antal prästers missbrukande av tron för flera hundra år sedan att göra med tron idag? Inte mycket. Det enda det säger oss idag är att kyrkorörelsen inte är kristen, utan att det är en samling människor bestående av kristna och folk som säger att de är kristna, samt att tron kan utnyttjas.

Men jag tror du överdriver. Jag tror inte att varenda präst var sådan, absolut inte. Många var säkert det, men de flesta skulle jag tro hade gott uppsåt med gjorde på fel sätt - som i t.ex. Pingströrelsen på 50-talet då det ansågs synd att permanenta håret t.ex.
Man övertolkade skriften, helt enkelt. På 50-talet och under större delen av medeltiden var man i det diket där lagen får för stor roll. Du måste göra si och så, annars blir du fördömd av pastorn och församlingen - man glömmer att kristendomen trots allt inte handlar om gärningar. Vi blir frälsta genom tro och inte gärningar.
Idag är vi mer i det diket då det inte spelar någon roll vad man gör och vi glömmer att trots att vi blir frälsta genom tro och inte gärningar ska vi göra det som är gott.
Som Luther sa: "Man blir inte kristen av goda gärningar, punkt. En kristen gör goda gärningar, punkt."

Du har rätt i att kristendomen alltid kommer att vara en maktfaktor. Den kommer alltid att kunna utnyttjas för egen vinning i någon utsträckning om man sköter sina kort rätt, men är det för den skull fel på själva kristendomen?
Är det fel på knivar - som är verktyg - för att de ibland används som vapen? Nej, det är verktyg som kan missbrukas som allt annat.

Citat:

Det är samma sak här. Den som bad den bönen har i min mening för avsikt att få andra att tro på att han fått svar från Gud. Det gäller alla böner i andaktsboken. Det är min åsikt om saken.

Jag tror inte att bönen i sig var någon riktig bön - precis som berättelsen om den drunknande mannen. Däremot tror jag att den har något att lära oss.
Istället för att bara sitta och be krävs det att vi handlar också. I Sverige idag är det lätt att tänka: "Åh, Gud, vi vill ha väckelse!" och sen inte göra mer än att be om det. Det är faktiskt något vi kan påverka och därför ska vi göra det också!
Samma sak med all ondska och allt lidande i världen. Vi ska absolut be för det, men vi kan också påverka det själva.

Citat:

Jag håller med men med en annan mening. "Whatever happens, happens";)

Visst, men man kan ju fråga sig om inte vissa saker händer av en anledning. ^^

Medlem
Skrivet av EliasN:

Vad har det ens med saken att göra? Vad har ett antal prästers missbrukande av tron för flera hundra år sedan att göra med tron idag? Inte mycket.

Det har allt med saken att göra. Människor på den tiden hade inte den fria viljan som de har idag. Kristendomens sannhet styrdes med järn och lågor. Varenda litet motbevis för dess sanning trycktes ner illa kvickt av rädsla för att tappa fotfästet från makten.

Skrivet av EliasN:

Det enda det säger oss idag är att kyrkorörelsen inte är kristen, utan att det är en samling människor bestående av kristna och folk som säger att de är kristna, samt att tron kan utnyttjas.

Kristendomen och kyrkorörelsen(alla undergrupper inkluderade) lever kvar endast av tradition. Det är trots allt världens största religion och folksamlare så att sudda ut den från världskartan görs inte på en dag. (Sudda ut religionen menar jag då, inte människorna:))

Skrivet av EliasN:

Men jag tror du överdriver. Jag tror inte att varenda präst var sådan, absolut inte. Många var säkert det, men de flesta skulle jag tro hade gott uppsåt med gjorde på fel sätt - som i t.ex. Pingströrelsen på 50-talet då det ansågs synd att permanenta håret t.ex.

Jag överdriver ingenting. Förr så fick man folk till kyrkan genom våld antingen fysiskt eller psykiskt.
Idag används inget våld kan jag hålla med om. Man lockar istället till sig folk genom "Guds kärlek".
Mer föredömligt måste jag dock säga.

Skrivet av EliasN:

Man övertolkade skriften, helt enkelt. På 50-talet och under större delen av medeltiden var man i det diket där lagen får för stor roll. Du måste göra si och så, annars blir du fördömd av pastorn och församlingen - man glömmer att kristendomen trots allt inte handlar om gärningar. Vi blir frälsta genom tro och inte gärningar.

Precis som jag sa ovanför. Gud finns kvar av traditon som är djupt rotad.

Gud:
*Skapad av människor troligen för gemenskap.
*Styrd av maktgalna präster.
*Överlever på grund av tradition.

Skrivet av EliasN:

Som Luther sa: "Man blir inte kristen av goda gärningar, punkt. En kristen gör goda gärningar, punkt."

Vilket egentligen kan tolkas: Det finns väldigt få kristna idag.

Skrivet av EliasN:

Du har rätt i att kristendomen alltid kommer att vara en maktfaktor. Den kommer alltid att kunna utnyttjas för egen vinning i någon utsträckning om man sköter sina kort rätt, men är det för den skull fel på själva kristendomen?

Som ateist tycker jag det är fel på kristendomen i den bemärkelsen att den baseras på en saga/sagor. Men som hjälporganisation världen över är den ganska bra.

Skrivet av EliasN:

Är det fel på knivar - som är verktyg - för att de ibland används som vapen? Nej, det är verktyg som kan missbrukas som allt annat.

Det är knivarna som fått människan att behålla tron.

Skrivet av EliasN:

Jag tror inte att bönen i sig var någon riktig bön - precis som berättelsen om den drunknande mannen. Däremot tror jag att den har något att lära oss.
Istället för att bara sitta och be krävs det att vi handlar också. I Sverige idag är det lätt att tänka: "Åh, Gud, vi vill ha väckelse!" och sen inte göra mer än att be om det. Det är faktiskt något vi kan påverka och därför ska vi göra det också!
Samma sak med all ondska och allt lidande i världen. Vi ska absolut be för det, men vi kan också påverka det själva.

För att besegra ondska och lidande i världen behövs inte religion men det krävs som du säger handling. Det räcker att vi är goda människor. Nu är ju inte alla det, tyvärr.

Skrivet av EliasN:

Visst, men man kan ju fråga sig om inte vissa saker händer av en anledning. ^^

I min värld är det slumpen som är avgörande.

Du får säga till om jag går för hårt på. Jag har inte för avsikt att kränka dig personligen.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Det här med att kristendomen skulle vara så duktig på att hjärntvätta folk tycker jag är en ganska fånig klyscha.

Jag håller absolut med om att kyrkan, särskilt i Sverige, har använt sig av tron som ett maktmedel för att kontrollera pöbeln. Det tråkiga är att detta på intet sätt är en biblisk förordning - under den första kristna tiden var församlingar fria och självstyrande; biskopar och påvar (och åsiktsregistrering) är ett påfund som inte är kristet utan snarare allmänmänskligt.

Vi människor gillar att streamlina våra sammanhang, så enkelt är det. Om jag får spetsa till det lite, så är ju den ateistiska rösten i dagens Sverige -oerhört- enkelspårig, och alla försök att ifrågasätta "det som är så självklart" bemöts med hån av olika grader.

Däremot upprepar jag att nej, den kristna kyrkan är -tyvärr- inte immun mot att utnyttja makt. Att den skulle vara ensam om att försöka kontrollera folks trosuppfattningar och liv är dock BS.

Appropå det här med tungotal: man brukar säga att det finns två sorters tungotal.

Xenolali är när man talar ett språk som existerar men som dock är okänt för en själv. Min ungdomspastor sa, mitt i en predikan i ett ungdomsmöte för en massa år sen, en konstig mening som ingen fattade. Han själv berättade att han bara känt att han skulle säga det. Efteråt kom en man fram och tackade honom för att han på swahili gett en hälsning från Gud rakt in i dennes liv.

Glossolali är tungotal som är på ett helt obegripligt språk. Man kontrollerar det själv (EliasN, bibelordet du letar efter står nog i 1 Kor 14) och använder det vid de tillfällen då man känner att ens egna ord inte riktigt räcker till. För att ta en grov jämförelse: När Sverige gjorde 5-5 mot Ryssland igår vråååålade jag rakt ut. Av glädje. Fanns inget ord som kunde beskriva min glädje, utan det var ju ett stort vrål som passade bra (Nej, man vrålar inte i tungor. Jag sa att det var en grov jämförelse )

Inaktiv

jag litar mer på Buddah än jesus. Buddha verka ha funnits, forskarna hitta väl på jesus tror jag :S

Medlem
Skrivet av harre:

jag litar mer på Buddah än jesus. Buddha verka ha funnits, forskarna hitta väl på jesus tror jag :S

Mja, forskarna önskar nog helst att det -var- de som hittat på Jesus.

Men Jesus är dokumenterad i minst 2-3 historieverk från antiken, om man inte räknar med vittnesbörden i Nya Testamentet. Så Jesus fanns definitivt - den gyllene frågan är bara, vem var Han?

Skriv svar