Uppkoppling piratskyddar Ubisoft-spel

Medlem

så... jag ska ha steam, games for windows live, ea, ubisoft program körandes eller konto...

undra om dom bjuder på en ramsticka för allt skit man måste ha igång...

hoppas verkligen att steam fixar något som kopplar steam till dom andra kontona så jag slipper komma ihåg femtioelva lösenord. Tur att jag inte är speciellt intresserad av många ubi titlar.... får väl ta en extra tänkare över det kanske spendera pengarna på andra titlar än deras då.

Medlem
Skrivet av SciiBione:

Dom som laddar hem spel för att testa det, är bara löjligt de finns demos för det och 90% av dessa som "testar" dom köper det aldrig heller...
Det är inte svårt o hitta ett bra spel att köpa, finns sidor som fz som hittar dom åt dig om inte så ser du ett spel du är intresserad av och då tycker jag man ska köpa det.

Nej, tyvärr har långt ifrån alla spel demos. Det verkar som att alla demoversioner har flytt fältet över till PS3 och 360 för att helt överge PC-marknaden där piratismen är som värst.
Och 90%? Varifrån fick du de siffrorna?

För att kommentera på nyheten börjar jag bli redigt trött på alla tjänster som ska behövas för att få spela ett spel, eller som någon tidigare i tråden uttryckte det; "behöva ha ett konto per utvecklare".
GTA IV var ett riktigt skräckexempel på det, särskilt om man köpte det via Steam då man behövde inte mindre än tre (!) konton för att få spela.

Till Ubisoft säger jag bara: Varsågoda att inskränka betalande kunder, jag är nyfiken på hur länge det håller.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Excerion:
Skrivet av SciiBione:
Skrivet av Silverfish:

Men vad håller de på med? Vad vill de uppnå?! Piraterna kommer ju ändå bara ta sig runt det så de som laddar ner det olagligt kan spela utan att behöva vara uppkopplade (de kommer därmed ha en fördel gentemot de som köper det). Min mamma diggar den här typen av spel och hon har ingen Internetuppkoppling.

Shit de kan ju ingenting på Ubi verkligen!

Som jag skrev skyll inte Ubi skyll på dom som laddar ner...
Hade inte så många gjort det, så hade aldrig det här behövs heller.

Såklart företag försöker göra så dom får pengar för sina spel, tro mig du hade väl inte släppt ett spel som massa pengar hade laggts ner på utan något piratskydd alls?

Suck

Antingen lägger man till ett skydd som kommer orsaka förtret för kunderna eller så gör du inte det.

Valet är relativt enkelt om du inser att oavsett vilket jäkla skydd du lägger på det dära spelet så kommer piraterna inte bry sig. För dom kommer inte att behöva ha med det där skyddet att göra ö.h.t.

Vilket ironiskt nog gör så piratkopian blir MER attraktiv än att köpa spelet. Skjuta sig själv i foten någon...?

Hade jag utvecklat spel så hade jag defenetivt skippat kopieringsskyddet. Det är så himla meningslöst i dagens läge och gör absolut inget för att skydda utan snarare så uppmuntrar dom till att man ska pirata det istället.

Nej utvecklare/distributörer måste sluta skjuta sig själva i foten. Skulle dom börja ge mervärde för produkterna via updates, gratis DLC, något vettigt online läge, etc så skulle det dära med "pirater" lösa sig självt. (FÖRUTSATT att det är ett bra spel då.)

Men det är klart. Det är väldigt enkelt att i dagens läge skylla dalande försäljningskurvor på pirater. För att sedan lägga in något "super skydd" sedan som snarare uppmuntrar dom där fallande kurvorna att falla ÄNNU MERA än att göra något som faktiskt löser problemet.

Jag tror knappast någon av oss skulle köpa något som kunde blir 100% gratis...
Om du såg t.ex (säger att du gillar bilar) skulle du ta din drömbil eller skulle du betala för den?

Jag har aldrig haft problem med t.ex steam clouds, visst pirater kan spela steam spel men aldrig på officiella servrar vilket är helt klart roligaste.

Wow som t.ex hur jävla kul är det att spela private server? helt värdelöst...

Och att pirateskydd uppmuntrar pirater är bara bullshit... visst maybe, men utan pirateskydd hade dom inte funnits och för den delen inga spel heller då ingen hade köpt spelen...

Medlem

Intressant att småspel som The Witcher då kan sälja över 1 000 000 exemplar, utan nämnvärd marknadsföring och som PC-exklusiv titel, fast helt utan kopieringsskydd.

Medan Ubisoft behöver investera fler miljoner i kopieringsskydd, som drabbar de som köper spelet (synd om dem) medan piraterna slipper problem (som vanligt), är det så smart?

Medlem
Skrivet av zyr0k:
Skrivet av SciiBione:

Dom som laddar hem spel för att testa det, är bara löjligt de finns demos för det och 90% av dessa som "testar" dom köper det aldrig heller...
Det är inte svårt o hitta ett bra spel att köpa, finns sidor som fz som hittar dom åt dig om inte så ser du ett spel du är intresserad av och då tycker jag man ska köpa det.

Nej, tyvärr har långt ifrån alla spel demos. Det verkar som att alla demoversioner har flytt fältet över till PS3 och 360 för att helt överge PC-marknaden där piratismen är som värst.
Och 90%? Varifrån fick du de siffrorna?

För att kommentera på nyheten börjar jag bli redigt trött på alla tjänster som ska behövas för att få spela ett spel, eller som någon tidigare i tråden uttryckte det; "behöva ha ett konto per utvecklare".
GTA IV var ett riktigt skräckexempel på det, särskilt om man köpte det via Steam då man behövde inte mindre än tre (!) konton för att få spela.

Till Ubisoft säger jag bara: Varsågoda att inskränka betalande kunder, jag är nyfiken på hur länge det håller.

Jag vet att det är så om demos på PC, tacka piraterna för de dude och sluta whina på steam/ubi o alla andra...

tar bil som exempel igen
Har du larm/lås på bilen? varför har du det... folk ska väl kunna testa din bil även fast du lagt ner pengar på den ?:O
(Tror inte du vill de va...?)

Medlem

Det hade nog varit smartare o bara släppa det på steam... Som MW 2 gjorde. Då slipper man iaf ubi softs program.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Det hade nog varit smartare o bara släppa det på steam... Som MW 2 gjorde. Då slipper man iaf ubi softs program.

Jag håller med dig, bättre att alla försöker använda en och samma tjänst...

Men trots allt vad jag tror...
Så finns de två sätt,
1. Piratskydd osv...
2. Sponsorer till att göra spel från t.ex hårdvara utvecklar vilket gör spelet så gott som gratis, vilket dock medföljer reklam i spelen...

Kom gärna på fler idér

Medlem
Skrivet av SciiBione:

Jag tror knappast någon av oss skulle köpa något som kunde blir 100% gratis...

Tala för dig själv.


signatur
Medlem

Blir fan trött på spel som behöver kontakt med en central server medans man spelar, helt ok om man kör rankade mp matcher. Men i ex. empire total war så avbryts spelet när steam går ner, hade ju varit bättre om statsen inte sparades och spelet fortgår. Lirade mp kampanj med en kompis, gick fan ner stup i kvarten när man körde battaljer mot varandra, finns ingen som helst anledning att det ska ha kontakt med en central server.

Medlem
Skrivet av SciiBione:

Och att pirateskydd uppmuntrar pirater är bara bullshit... visst maybe, men utan pirateskydd hade dom inte funnits och för den delen inga spel heller då ingen hade köpt spelen...

Jag vet inte vad du baserar detta på, annat än antaganden. Det finns mängder av exempel på spel som släppts utan kopieringsskydd som sålt bra. Folk betalar till och med när de får välja hur mycket de vill betala.

http://mashable.com/2009/10/20/world-of-goo-huge-success/

Medlem

Gillar inte detta alls, för att det gör ett spel mindre framtidssäkert. Om Ubisoft slutar att stödja spelet eller helt enkelt lägger ner servern, så kommer det inte gå att spela spelet längre.

Och jag spelar fortfarande om gamla spel då och då, klarade Monkey Island 2 igår för femtielfte gången. Om det hade krävt en internetuppkoppling, tror ni att Lucasarts fortfarande hade kört den nu 18 år senare? Knappast.

Köpte inte Half-Life 2 förrän förra året då jag såg det riktigt billigt pga att det använder sig av online tjafs också, även om man köper butiksversionen. Vi kan tacka Valve och Half-Life 2 för att börja denna online DRM för spel som är single-player. Detta är bara en mindre evolution av vad Valve startade.

Hur länge kommer man kunna spela PC-versionen av Assassin's Creed II tror ni? 10 år?

Medlem

Inget jag bryr mig om, efter alla deras failade spel så köper jag ändå inget av dem. Tur att man kan ta ner "demos"

Medlem

Ubisoft vill _TJÄNA_ pengar på sina spel och detta är ett sätt att göra det, att alla sitter och klagar på att man vill spela offline är ju bara löjligt, man kan hur enkelt som helst få internet i stort sätt var som helst i Sverige.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Uff, nu blev jag trött igen. Steam, Games for Windows Live, Rockstar Social Club, och nu detta?
Låt mitt arbetsminne vara ifred

Medlem

Tycker många av seriöst detta är okey?

http://torrentfreak.com/mass-effect-2-leaks-to-bittorrent-bef...

Minst 300.000 har laddat hem det...
49.99 euro (steam) gånger 300.000 = 14997 euro...

Tycker det är synd om Bioware som gör bra spel... så bullshit att bra spel får köpare... även dom förlorar tusentals på pirater.

Som dom mycket väl kunde ha lagt pengar på det ni vill, nya sett att slippa tjänster som steam clouds.

Det är inte företagen fel... utan piraternas

Medlem

personligen så köper jag mer spel som endas är sp och typ inget kopierings skydd varför? dom är ofta så himmla mycket bättre en dom andra spelen. och det dom flästa som köper spel och därför säljs som bra endå. även om det är frit fram för piraterna elelr att dom inte ens behöver göra nåt. kanske ubi bara behöver göra bättre spel


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem
Skrivet av SciiBione:

Jag vet att det är så om demos på PC, tacka piraterna för de dude och sluta whina på steam/ubi o alla andra...

tar bil som exempel igen
Har du larm/lås på bilen? varför har du det... folk ska väl kunna testa din bil även fast du lagt ner pengar på den ?:O
(Tror inte du vill de va...?)

Oj oj, gosse... Var ska jag riktigt börja?

Du menar alltså att spelutvecklarna resonerar så här:
"Nä nu piratkopierar folk för mycket av våra produkter, hur ska vi göra? ...Nu vet jag, vi slutar distribuera demoversioner, då lär de sig säkert!"
Logik? Nej, just det.

Och eftersom du verkar älska bilar så ska jag fortsätta på ditt spår. Jag har lås på min bil, ja. Varför? För att jag har köpt den. Den är min egendom och ingen annan än jag har rätt till den, varken biltjuvar eller Volvo Personbilar AB. Tänk om företaget du köpt din bil ifrån skulle komma och säga till dig att du minsann måste parkera din bil i deras officiella garage istället för på din egen uppfart. Plötsligt var det inte så kul att äga bil, va?


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av SciiBione:

Ni som whinar på att man måste ha internet igång... tycker ni ska whina på dom som laddar hem. o.O

Dom som laddar hem spel för att testa det, är bara löjligt de finns demos för det och 90% av dessa som "testar" dom köper det aldrig heller...
Det är inte svårt o hitta ett bra spel att köpa, finns sidor som fz som hittar dom åt dig om inte så ser du ett spel du är intresserad av och då tycker jag man ska köpa det.

Inte konstigt att dom som pluggar för spelutveckling aldrig får en chans då det krävs 3år inne i branshen för att få komma på arbetsinterljuv, och vi kan nog tacka en del av det pga piratkopiering att knappt några företag vågar chansa numera varken på nytt folk eller nya "ovanliga" spel.

Tack för mig.:)

Demo släpps knappt längre och utvecklingen visar på att de kommer bli bisarrt. Nu har det ju släppts titlar som man måste FÖRBOKA för att få tag i ett demo. Sedan så har många demosläpp varit oerhört missvisande mot fullversionen. T ex Brütal Legend.

Själv så har jag piratat en hel del genom åren - dock så köper jag spel ändå. Jag är helt enkelt less på att få grisen i säcken.


signatur

(PS. Detta inlägg har ingenting med sympatier mot sovietunionen, gamla nazityskland eller något annat politiskt styre att göra. DS.)

Medlem

Sluta göra konsolkonverteringar så behövs inte sånt här.


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem

Men för i helvete... Stardock och Gas Powered Games gör det ända rätta med denna:

http://www.edge-online.com/blogs/the-gamers-bill-rights

Medlem
Skrivet av zyr0k:
Skrivet av SciiBione:

Jag vet att det är så om demos på PC, tacka piraterna för de dude och sluta whina på steam/ubi o alla andra...

tar bil som exempel igen
Har du larm/lås på bilen? varför har du det... folk ska väl kunna testa din bil även fast du lagt ner pengar på den ?:O
(Tror inte du vill de va...?)

Oj oj, gosse... Var ska jag riktigt börja?

Du menar alltså att spelutvecklarna resonerar så här:
"Nä nu piratkopierar folk för mycket av våra produkter, hur ska vi göra? ...Nu vet jag, vi slutar distribuera demoversioner, då lär de sig säkert!"
Logik? Nej, just det.

Och eftersom du verkar älska bilar så ska jag fortsätta på ditt spår. Jag har lås på min bil, ja. Varför? För att jag har köpt den. Den är min egendom och ingen annan än jag har rätt till den, varken biltjuvar eller Volvo Personbilar AB. Tänk om företaget du köpt din bil ifrån skulle komma och säga till dig att du minsann måste parkera din bil i deras officiella garage istället för på din egen uppfart. Plötsligt var det inte så kul att äga bil, va?

Jag säger inte att det är rätt att sluta med demos på PC aldrig sagt...

Jo men det spelar ingen roll att det är din egendom... eftersom spelen är företagets egendom? eller hur. "Plötsligt var det inte så kul att äga spel, va?"

Jag är inte ett dugg intresserad av bilar tycker bara det är ett bra exempel...

Bil är din egendom, spel är företagets egendom...
Ladda hem ett spel för att testa det är detsamma som att "låna din bil/bil företagen" till vem som bara för att få testa det och sen kunna behålla den.

Tycker man Pirat är okej, då tycker man även bilstöld är det.

Medlem
Skrivet av SciiBione:

Ni som whinar på att man måste ha internet igång... tycker ni ska whina på dom som laddar hem. o.O

Dom som laddar hem spel för att testa det, är bara löjligt de finns demos för det och 90% av dessa som "testar" dom köper det aldrig heller...
Det är inte svårt o hitta ett bra spel att köpa, finns sidor som fz som hittar dom åt dig om inte så ser du ett spel du är intresserad av och då tycker jag man ska köpa det.

Inte konstigt att dom som pluggar för spelutveckling aldrig får en chans då det krävs 3år inne i branshen för att få komma på arbetsinterljuv, och vi kan nog tacka en del av det pga piratkopiering att knappt några företag vågar chansa numera varken på nytt folk eller nya "ovanliga" spel.

Tack för mig.:)

demos säger du... tycker demos är rätt sällsynt idag.


signatur

Retro.

Medlem

Golvis, troligtvist för att så många laddar hem och "Testar" det?

Medlem
Skrivet av SciiBione:

Jag säger inte att det är rätt att sluta med demos på PC aldrig sagt...

Jo men det spelar ingen roll att det är din egendom... eftersom spelen är företagets egendom? eller hur. "Plötsligt var det inte så kul att äga spel, va?"

Jag är inte ett dugg intresserad av bilar tycker bara det är ett bra exempel...

Bil är din egendom, spel är företagets egendom...
Ladda hem ett spel för att testa det är detsamma som att "låna din bil/bil företagen" bara för att få testa det och sen kunna behålla det.

Tycker man Pirat är okej, då tycker man även bilstöld är det.

När påstod jag någonsin att du sa att det är rätt att sluta med demoversioner till PC? Jag tycker däremot att du ska motivera varför det är piraternas fel att demoversioner inte längre existerar i lika stor utsträckning som förr.

Och nej, spel är INTE utvecklarens egendom efter att man som kund har köpt det. Jag vill kunna spela mitt spel ifred utan att utvecklaren ständigt ska närvara för att peka och tycka till om var och när jag får spela MITT ärligt inhandlade spel. Så nej, plötsligt är det inte så kul längre att "äga" spel, när man snarare hyr dem från utvecklaren.

Har jag någonsin påstått att piratism är okej? Nej.
Men eftersom du utöver bilar verkar älska att dra till med sådana oneliners ska jag inte vara sämre:

Tycker man dessa kundkränkande metoder är okej, är man ett otäckt kapitalistsvin!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av SciiBione:

Golvis, troligtvist för att så många laddar hem och "Testar" det?

Mm för det hjälper ju säkert att sluta släppa demos helt menar jag.


signatur

Retro.

Medlem
Skrivet av zyr0k:
Skrivet av SciiBione:

Jag säger inte att det är rätt att sluta med demos på PC aldrig sagt...

Jo men det spelar ingen roll att det är din egendom... eftersom spelen är företagets egendom? eller hur. "Plötsligt var det inte så kul att äga spel, va?"

Jag är inte ett dugg intresserad av bilar tycker bara det är ett bra exempel...

Bil är din egendom, spel är företagets egendom...
Ladda hem ett spel för att testa det är detsamma som att "låna din bil/bil företagen" bara för att få testa det och sen kunna behålla det.

Tycker man Pirat är okej, då tycker man även bilstöld är det.

När påstod jag någonsin att du sa att det är rätt att sluta med demoversioner till PC? Jag tycker däremot att du ska motivera varför det är piraternas fel att demoversioner inte längre existerar i lika stor utsträckning som förr.

Och nej, spel är INTE utvecklarens egendom efter att man som kund har köpt det. Jag vill kunna spela mitt spel ifred utan att utvecklaren ständigt ska närvara för att peka och tycka till om var och när jag får spela MITT ärligt inhandlade spel. Så nej, plötsligt är det inte så kul längre att "äga" spel, när man snarare hyr dem från utvecklaren.

Har jag någonsin påstått att piratism är okej? Nej.
Men eftersom du utöver bilar verkar älska att dra till med sådana oneliners ska jag inte vara sämre:

Tycker man dessa kundkränkande metoder är okej, är man ett otäckt kapitalistsvin!

Någon verkar arg

Men hahha men det är ju samma.... du slipper iaf betala för det? va glad för det och inte som med din bil då du behöver betala skatt?

Tro mig spelföretagen skulle kunna göra allt mycket jobbigare igenom att starta en månadskostnad, och det skulle inte förvåna mig om ingen kommer på en bra idé att hindra pirater.

Våga öppna dina ögon och se att spelföretagen inte har så mycket val, tro mig om inte så många hade laddat hem spel osv, så hade inte det här behövs heller? aight:P

Medlem

Om det fungerar utan krångel så lär jag inte bry mig. Däremot om det strular med inloggning eller någonting annat så kommer jag inte köpa spel från dem. Hatar att inte kunna spela spel när man installerat dem pga att man inte kan kontakta deras servrar. Sådant är IG.

(Har själv inte piratkopierat spel under nuvarande eller förra årtiondet. Syndade på c64-tiden, men då var jag ung och dum. Hehe, kassettband, det var tider det. Skruva på tonhuvudet, på tal om strul alltså.)

Edit: SciiBone borde börja läsa licensavtalen till den programvara han använder. Välkommen till 80-talet. lol


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

För er som undrar:

Begagnade spel: Utgivarna får ingenting för begagnade spel, så alla är nog lika måna om att minska den marknaden (finns ju redan många som hindrar, t.ex. Steam eller Games 4 Windows Live spel).

Skrivet av Silverfish:

Shit de kan ju ingenting på Ubi verkligen!

Mmm, verkligen... Suck.

Medlem
Skrivet av Golvis:
Skrivet av SciiBione:

Golvis, troligtvist för att så många laddar hem och "Testar" det?

Mm för det hjälper ju säkert att sluta släppa demos helt menar jag.

Nejdå det tror inte jag heller.
Men jag ser ingen annan idé varför dom skulle ha slutat med demos till pc.:\

Medlem
Skrivet av linuxares:

Men för i helvete... Stardock och Gas Powered Games gör det ända rätta med denna:

http://www.edge-online.com/blogs/the-gamers-bill-rights

Den där listan är helt underbar..

Men angående ubis idé så tvivlar jag starkt på att den kommer bli någon direkt hit. Det finns så sjukt mycket dom måste tänka på med en sån funktion.

Vad händer om ens uppkoppling dör medans man spelar? Stängs spelet av? Kan man inte längre spara spelen?

Hur är dom säkra på att piraterna inte kommer att lyckas cracka spelen ändå? Isåfall blir det konsumenterna som tvingas spela med uppkopplingen igång medans piratkopior går att köras utan uppkoppling.

Hur påfrestande kommer det vara? Kommer man få sitta 10 sekunder extra varje gång man ska spara ett spel för att den ska ansluta till servrarna?

Hur många olika skydd finns det? 10? 20? Hur många har folk lyckats bryta sig igenom? Så vitt jag vet så är det alla. Men jag antar att dom måste fortsätta testa nya idéer.

123
Skriv svar