00-talets viktigaste spel

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Fletchett:

Halo visade att FPS kunde göras på konsol. Innan det kom ut var inte FPS på dumburkarna något som folk tog på allvar.

Nä, det visade det inte alls. FPS på konsol kan man inte ta på allvar. Ungefär som att jämföra formel 1 med permobilrally...

Nästan rätt, på konsol så märker man att det bara är ens egna färdigheter som avgör, inte hårdvaran. På konsol är upplevelsen så rättvis den kan bli, alla har samma kontroll/hårdvara. Halo visade att konsol-multiplayer kunde vara lika bra (och bättre) än PC's dito, att konsol dessutom var en marknad för äkta Gamers. Golden Eye saknade onlineläge vilket förstörde lite av spelets potential...

På Pc är ens dator och mus/tangentbord mer avgörande för huruvida det går bar när man spelar, än egentlig skicklighet (på låg/mellannivå). Därför kan bara äkta gamers bli bra på FPS på konsol, medan valfri wannabe-gamer kan köpa en Razer och en hyfsad dator. Men det är sådant som få PC-fanboys vill tala högt om...

Ska man tala andra grymma spel som inte rymdes, är väl Empire Earth 90-talets grymmaste. Fler åldrar (forntid-framtid), fler enheter, bättre resurssystem och unikt uppgraderingssystem gav varje spelare unika enheter med väl valda förmågor. Sen finsn spel som Sacred, som tar en klassisk genre som a-rpg och gör något så mycket mer än föregångarna (Diablo m.fl). Bort med låsta klasser, små världar och repetitivt upplägg, in med utforskande, frihet och humor

Inaktiv

riktigt schysst lista.

Ända spelet jag vill ha bort från listan är Halo. Klart överskattat spel.

Citat:

Halo visade att FPS kunde göras på konsol. Innan det kom ut var inte FPS på dumburkarna något som folk tog på allvar.

Det priset skulle jag ge Golden Eye och inte Halo.

Precis det enda halo lyckades med var markandsföring.

Halo är ju ungefär lika bra som goldeneye som släpptes 4 år tidigare.

Sen kallar man en multiplayer upplevelse för något där man får sikta 20m framför för att träffa med ett sniper rifle så fattar jag ingenting. Grafik som är ungefär som ett 4år gammalt spel. Story som är långt från tex halflife 2. Så hamnar det på listan bara för att det är consol?

Det är ju typ som att säga att årets bil är en lada från öst för att dem kunde inte bättre där borta.

Ja smaken är som baken. Men halo suger.

Medlem
Skrivet av simulacra:

Var är Command and Conquer?

På 90-talet


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem

Bra lista förutom HL2. Jag fattar inte. Hade vi inte fått uppleva trånga och extremt linjära FPS tidigare, eller vad? Även den sk "storyn" är ju obefintlig om man bara tänker efter lite.

Istället saknar jag Crysis, i kategorin spelgrafik. Har full förståelse för att inte alla gillar spelet och idén är inte ny, men att det satte en milstolpe i spelgrafiken för 00-talet går inte att komma ifrån.

Inaktiv

Tack för en underbar läsning!

Halo satt på pricken! Mitt första spel till min första spelkonsol och fortfarande brukar jag lira det!

Halo 1

Medlem
Skrivet av TobbeW:

Han är mystisk. Han säger ingenting. Man kan helt enkelt inte irritera sig så lätt på honom (han säger inget idiotiskt). ---> Alla spelare får en egen uppfattning om hur han skulle vara som person ----> Uppfattningen blir givetvis ultrapositiv och överdriven ---> Han blir en superhjälte i mångas ögon ----> Han knuffar undan Mario från pallen.

Detta är en av anledningarna till att varför jag tycker HL är så bättre än HL2. I HL så är Gordon ingen alls. I HL2 så beter sig alla som om han vore stålmannen och jag finner det väldigt störigt.

Sen så har HL andra fördelar som att det är roligare att springa omkring i Black Mesa än en stad i ruiner.

Medlem
Skrivet av Frux:

Istället saknar jag Crysis, i kategorin spelgrafik.

Visst att Crysis har imponerande grafik men enligt mig så vart det inte "wow vilken grafik förbättelse det är!" utan den platsen tar enligt mig FarCry.

Medlem

Alla spel har förtjänat sin plats här.
Förutom ICO.


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem

När jag ändå har klagat så kan jag komma med bidrag själv; F.E.A.R. borde ha en plats på listan, utan tvekan. Inte bara för att det var en milstolpe som actionspel, utan för att det tog fps till en helt ny nivå där du kunde använda hela kroppen.

Melee-vapen begränsades inte till att springa fram och banka med kolven, utan du kunde överraska dina smarta (AIn står sig än idag som en av de bättre i fps) motståndare med slag, sparkar, glidsparkar och hoppsparkar.

Utöver detta så var F.E.A.R. det spel som gjorde pistolen användbar igen, vilket alltid är värt någonting.

Att spelet inte ligger med går antagligen att förklara med att det inte riktigt påverkade spel i allmänhet; Det var ingen trendsättare och gjorde således inget nämnvärt avtryck i branschen (de flesta spel idag låter dig t.ex. fortfarande bara springa fram och slå till med kolven, vilket gör att närstrid blir svintråkigt). Å andra sidan gäller detta många andra spel som står i listan, så jag förblir frågande.

Medlem
Skrivet av kebbe:

När jag ändå har klagat så kan jag komma med bidrag själv; F.E.A.R. borde ha en plats på listan, utan tvekan. Inte bara för att det var en milstolpe som actionspel, utan för att det tog fps till en helt ny nivå där du kunde använda hela kroppen.

Melee-vapen begränsades inte till att springa fram och banka med kolven, utan du kunde överraska dina smarta (AIn står sig än idag som en av de bättre i fps) motståndare med slag, sparkar, glidsparkar och hoppsparkar.

Utöver detta så var F.E.A.R. det spel som gjorde pistolen användbar igen, vilket alltid är värt någonting.

Att spelet inte ligger med går antagligen att förklara med att det inte riktigt påverkade spel i allmänhet; Det var ingen trendsättare och gjorde således inget nämnvärt avtryck i branschen (de flesta spel idag låter dig t.ex. fortfarande bara springa fram och slå till med kolven, vilket gör att närstrid blir svintråkigt). Å andra sidan gäller detta många andra spel som står i listan, så jag förblir frågande.

Chronicles of Riddick: EfBB hade även det strålande hand to hand-combat för att vara ett fps, det kändes revolutionerande när det kom 2004. Inga hoppsparkar men rejäla höger-, vänsterkrokar och uppercuts. Även smygattacker och brutala meleevapen.

Inaktiv
Skrivet av yoyisy:

Alla spel har förtjänat sin plats här.
Förutom ICO.

ICO är ju ett helt underbart spel.

Medlem

Förstår att folk är lite kluvna över Half Life 2 på listan, o de e väl jag me faktiskt.

Tyckte det var rent fantastiskt när de kom, och gör fortfarande. Kalasstory, och grafiken va ju inte tokig på den tiden. Men nä, inte fan tillförde den nått revolutionerande som andra speltilverkare försökt efterlikna eller skapa ellr nått, typ som Wow, som spelas än idag av miljontals människor. Eller Battlefield, finns det fortfarande folk som spelar. Half Life 2 grymt, men de är faktiskt inget jag skulle kunna sätta mig o spela sådär bara idag, av nån anledning. Kanske är de för linjärt helt enkelt?

Nu kanske Left 4 Dead är aningen för nytt med 1 år på nacken, annars saknar ja faktiskt de på listan. Nytänkande, kan spelas om o om igen (för en del), och är fortfarande roligt just för att varje runda är unik i sig. Inte nostalgiskt nog än antar ja

Saknar Mass Effect o Max Payne me!

Medlem

Håller helt med.
Det svider en del att Halo lyckats ta sig upp på en lista över förra decenniets viktigaste spel

Skrivet av jonne_man:

riktigt schysst lista.

Ända spelet jag vill ha bort från listan är Halo. Klart överskattat spel.

Citat:

Halo visade att FPS kunde göras på konsol. Innan det kom ut var inte FPS på dumburkarna något som folk tog på allvar.

Det priset skulle jag ge Golden Eye och inte Halo.

Precis det enda halo lyckades med var markandsföring.

Halo är ju ungefär lika bra som goldeneye som släpptes 4 år tidigare.

Sen kallar man en multiplayer upplevelse för något där man får sikta 20m framför för att träffa med ett sniper rifle så fattar jag ingenting. Grafik som är ungefär som ett 4år gammalt spel. Story som är långt från tex halflife 2. Så hamnar det på listan bara för att det är consol?

Det är ju typ som att säga att årets bil är en lada från öst för att dem kunde inte bättre där borta.

Ja smaken är som baken. Men halo suger.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem

Bra lista, själv adde jag nog addat Doom 3, Medal of Honor

Medlem
Skrivet av asdfg:

Chronicles of Riddick: EfBB hade även det strålande hand to hand-combat för att vara ett fps, det kändes revolutionerande när det kom 2004. Inga hoppsparkar men rejäla höger-, vänsterkrokar och uppercuts. Även smygattacker och brutala meleevapen.

Ja, givetvis. Men Riddick begränsade fortfarande spelaren till att vara ett par händer (nu stämmer inte detta helt då bandesignen krävde en hel del mer). F.E.A.R. öppnade upp för nya möjligheter när det gäller närstrid.

Jag tycker nog att Riddick lös som mest när det gäller stealth; Detta var dock någonting som gjordes bättre redan en månad innan release i Thief: Deadly Shadows samt flera gånger innan om man blickar tillbaks (däribland de tidigare spelen i Thief-serien).

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av asdfg:

Chronicles of Riddick: EfBB hade även det strålande hand to hand-combat för att vara ett fps, det kändes revolutionerande när det kom 2004. Inga hoppsparkar men rejäla höger-, vänsterkrokar och uppercuts. Även smygattacker och brutala meleevapen.

Ja, givetvis. Men Riddick begränsade fortfarande spelaren till att vara ett par händer (nu stämmer inte detta helt då bandesignen krävde en hel del mer). F.E.A.R. öppnade upp för nya möjligheter när det gäller närstrid.

Jag tycker nog att Riddick lös som mest när det gäller stealth; Detta var dock någonting som gjordes bättre redan en månad innan release i Thief: Deadly Shadows samt flera gånger innan om man blickar tillbaks (däribland de tidigare spelen i Thief-serien).

Problemet med FEAR, för min del, var att spelet inte kändes lika melee-orienterat som Riddick och Condemned gjorde. Man valde hellre hagelbrakaren i FEAR än sparkarna, som dessutom kändes väldigt stela.
Det är där skillanden ligger tycker jag.

Medlem
Skrivet av Lord Darkness:

Det enda spel jag är lite tveksam till är HL2. Ett stort och viktigt spel, ingen tvekan om det. Men så här i retrospet; var det så nyskapande igentligen? Jag tyckte det var ett alldeles för linjärt spel med samma gamla story och spelsätt som man hade sett i 10 år innan.

HL2 var långt ifrån det första spelet som släpptes i episoder, inte ens det första FPS (Sin var ju t.ex före).

Vet inte riktigt vad ni syftar på med "karaktärsgalleri"? Jag tycker inte HL2 skapade några som helst intressanta karaktärer? Visst, Gordon är numera en känd figur, men dels upplevs han inte som någon speciellt intressant karaktär (snarare så att man förknippar honom med ett bra/populärt spel) och dels så introducerades han ju i HL1.

Visst, HL2 gav oss Steam och det var ju en stor händelse. Men man kan fråga sig om det var så lyckat från oss konsumenters sida?

//LD

Det här kan vara det klokast inlägg jag läst på FZ punkt!
Visst, smaken är olika och jag spelade detta spel några år efter releasen men detta spel är enligt mig ett av de mest överskattade i spelhistorien. Förstå mig rätt, HL2 är ett habilt spel men det har ofta rankat som top 3 spel genom tiderna. Näppeligen!

Medlem
Skrivet av yoyisy:

Alla spel har förtjänat sin plats här.
Förutom ICO.

Av ren nyfikenhet, vilket spel innan ICO har förmedlat känslor eller de pussel på det sätt som ICO faktiskt gjorde?

För mig, och många andra, var ICO inte bara ett spel i raden, utan fick en verkligen att känna något för den "NPC" du hade med dig, och man ville verkligen inte att något ont skulle hända med Yorda. Tidigare har jag, personligen, inte upplevt ett spel som levererat samma känsla, vilket i sin tur bidrar till att det är ett spel av yttersta tyngd.

Medlem

PORTAL DÅ?

Halo & Half Life 2 var bara upprepningar och finputsningar av ett redan extremt välbebröpat spelsätt. De var fantastiskt välgjorda men fortfarande endast linjära shooters utan något nytt att tillföra.

Nä, nog fan var Portal det som väckte mest uppmärksamhet av de tre...

Medlem

Bra lista. Har inte spelat ICO då jag inte har någon PS2a, men har hört goda ting om det också.

Vill bara poängtera att detta är 00-talets VIKTIGASTE spel! Det är inte dom bästa spelen nödvändigtvis utan dom som revolutionerade det mest.

Chansen finns att många tycker att exempelvis BF2 var bättre än bf1942, möjligt, men bf1942 var VIKTIGARE för att föra dator och tv spelen vidare.

Medlem
Skrivet av Lord Darkness:

Det enda spel jag är lite tveksam till är HL2. Ett stort och viktigt spel, ingen tvekan om det. Men så här i retrospet; var det så nyskapande igentligen? Jag tyckte det var ett alldeles för linjärt spel med samma gamla story och spelsätt som man hade sett i 10 år innan.

HL2 var långt ifrån det första spelet som släpptes i episoder, inte ens det första FPS (Sin var ju t.ex före).

Vet inte riktigt vad ni syftar på med "karaktärsgalleri"? Jag tycker inte HL2 skapade några som helst intressanta karaktärer? Visst, Gordon är numera en känd figur, men dels upplevs han inte som någon speciellt intressant karaktär (snarare så att man förknippar honom med ett bra/populärt spel) och dels så introducerades han ju i HL1.

Visst, HL2 gav oss Steam och det var ju en stor händelse. Men man kan fråga sig om det var så lyckat från oss konsumenters sida?

//LD

Steam kom redan till hl1. en stor mängd mods är baserade på hl2 motorn. Hl2 är helt klart ett utav 00-talets viktigaste spel!

Medlem
Skrivet av kebbe:

Varken Halo eller Half-Life 2 var viktiga på något sätt. Båda var och är mediokra actionspel som har och hade gjorts flera gånger innan.

+1.
håller med tills jag spricker.

Medlem

Mycket bra lista. Känslan när man lirade GTA III är än idag obeskrivlig. Finns dock två spel som ska bort, och två som ska in enligt mig;

UT: Halo och HL2

IN: Max Payne och Morrowind

Medlem
Skrivet av tizfax:

Steam kom redan till hl1. en stor mängd mods är baserade på hl2 motorn. Hl2 är helt klart ett utav 00-talets viktigaste spel!

Sant, Steam kom innan HL2. Fast HL2 var det första spel som krävde Steam.

Så Steam är ingen anledning till varför HL2 är viktigt.

Fysiken är heller ingen anledning till varför HL2 är viktigt, då andra spel kom tidigare med Havok-fysik så som Psi-Ops.

Moddarna är inte heller speciellt viktiga då det finns andra spel, så som Morrowind, som har många fler mods.

Och när det gäller själva spelet så hade jag bra mycket mer kul med första HL än HL2.

Det enda som imponerade mig när HL2 kom var ansiktena.

Så jag tycker inte att det är något av 00-talets viktigaste spel alls, även om ansiktena fortfarande ser bra ut.

Flakmonkey

Halo är viktigt inte för att det var bra utan för att det satte onlinegaming på kartan för konsoler och att det på princip egen hand satte Xbox på kartan. Var hade Xbox varit utan Halo? Förmodligen ingenting. Och hur tror vi att spelvärlden sett ut utan Xbox? Hade onlinelösningarna till konsolerna varit lika bra som de trots allt är idag? Knappast. Så Halo är fantastiskt viktigt även om jag inte heller tycker att det är ett särskilt märkvärdigt FPS.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Halo är viktigt inte för att det var bra utan för att det satte onlinegaming på kartan för konsoler och att det på princip egen hand satte Xbox på kartan. Var hade Xbox varit utan Halo? Förmodligen ingenting. Och hur tror vi att spelvärlden sett ut utan Xbox? Hade onlinelösningarna till konsolerna varit lika bra som de trots allt är idag? Knappast. Så Halo är fantastiskt viktigt även om jag inte heller tycker att det är ett särskilt märkvärdigt FPS.

Bra poäng där, tänkte inte på det själv, när jag tänker Halo så tänker mest på "The Library"-banan som är så fruktansvärt dålig

Men Xbox har sannerligen mycket att tacka Halo för.

Medlem
Skrivet av Nielsen:

Av ren nyfikenhet, vilket spel innan ICO har förmedlat känslor eller de pussel på det sätt som ICO faktiskt gjorde?

För mig, och många andra, var ICO inte bara ett spel i raden, utan fick en verkligen att känna något för den "NPC" du hade med dig, och man ville verkligen inte att något ont skulle hända med Yorda. Tidigare har jag, personligen, inte upplevt ett spel som levererat samma känsla, vilket i sin tur bidrar till att det är ett spel av yttersta tyngd.

Another World?


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av HYBRiS:
Skrivet av Nielsen:

Av ren nyfikenhet, vilket spel innan ICO har förmedlat känslor eller de pussel på det sätt som ICO faktiskt gjorde?

För mig, och många andra, var ICO inte bara ett spel i raden, utan fick en verkligen att känna något för den "NPC" du hade med dig, och man ville verkligen inte att något ont skulle hända med Yorda. Tidigare har jag, personligen, inte upplevt ett spel som levererat samma känsla, vilket i sin tur bidrar till att det är ett spel av yttersta tyngd.

Another World?

Hehe, skaparen av Ico, Fumito Ueda, har även sagt att han är ett stort fan av Another World.

Medlem
Skrivet av robineng:

Det här handlar inte om dom 10 bästa spelen, utan dom 10 viktigaste spelen. Från att ha kollat i listan ser det ut som dom tar upp dom 10 spel som mest tillfört något till sina genrer och faktiskt ändrat hur vi ser på spel inom den. Diablo 2 saknas då det var samma sak som vi sett förut, visst var det välpolerat och ett väldigt bra spel, men inte nyskapande på något sätt.

Diablo 2 förde aRPG till helt nya nivåer och la ribban för spel som släpps än idag 10 år senare, så där håller jag inte med.
aja, på min lista är det med, hur det ser ut på andras listor är egentligen inte så viktigt

Medlem
Skrivet av HYBRiS:
Skrivet av Nielsen:

Av ren nyfikenhet, vilket spel innan ICO har förmedlat känslor eller de pussel på det sätt som ICO faktiskt gjorde?

För mig, och många andra, var ICO inte bara ett spel i raden, utan fick en verkligen att känna något för den "NPC" du hade med dig, och man ville verkligen inte att något ont skulle hända med Yorda. Tidigare har jag, personligen, inte upplevt ett spel som levererat samma känsla, vilket i sin tur bidrar till att det är ett spel av yttersta tyngd.

Another World?

Det är ju helt subjektivt, jag älskar Another World, men kan inte säga att jag blivit tagen eller berörd på samma sätt som med ICO, även om man till viss del påbörjade vad Fumito Ueda sedan fortsatte utveckla.

Skriv svar