Trots Skyrim-fiaskot – Valve vill testa betalmoddar igen

Medlem

http://www.moddb.com/mods/enderal

https://tesrenewal.com/skywind-faq

http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/37994/?

Hur kan någon säja att dessa människor INTE borde kunna få något för allt arbete de har lagt ner ? (Sen om de nu vill att deras arbete ska vara gratis är upp till dom)

Dock är jag helt emot att någon ska kunna ta ett redan existerande vapen, reskina det lite fort kalla det typ "death eater" och lägga ut det för en dollar.
Ett greenlight system där saker som faktiskt verkar värt att betala för kanske skulle behövas

Medlem
Skrivet av Wattem:

http://www.moddb.com/mods/enderal

https://tesrenewal.com/skywind-faq

http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/37994/?

Hur kan någon säja att dessa människor INTE borde kunna få något för allt arbete de har lagt ner ? (Sen om de nu vill att deras arbete ska vara gratis är upp till dom)

Dock är jag helt emot att någon ska kunna ta ett redan existerande vapen, reskina det lite fort kalla det typ "death eater" och lägga ut det för en dollar.
Ett greenlight system där saker som faktiskt verkar värt att betala för kanske skulle behövas

TC moddar skulle jag lätt kunna slänga en slant på.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Fan vad många smålänningar som har röstat!


signatur

Snusar till varje pris!

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:
Skrivet av ClockWise:

Minns att det var ett jävla liv om att Valve tog 75 % av intäkterna, när det i själva verket var Bethesda som tog majoriteten av kakan (inte 75 % dock). Men allt lät väldigt löst och kommer inte ihåg hur källorna kastades till detta påstående. Men skulle inte förvåna mig om det kommer variera helt från utvecklare till utvecklare, och spel till spel.

Valve tar alltid 30% för allt som finns på Steam, och sedan 45% till Bethesda (om det nu var 75% men det var det nog). Vilket jag faktiskt tycker är rimligt. Alla Skyrimmoddar förlitar sig oerhört mycket på det Bethesda har skapat, vare sig det är modeller, texturer, editorn osv, så Bethesda förtjärnar det.

Bara för att man har betalat för att spela deras spel, så betyder det inte att man har rätt att utnyttja spelet för sina egna grejer utan att dom får en kompensation för det.

Ah, så kanske det är. Tycker inte heller det är direkt orimligt. Om utvecklarna inte lagt till mod-stöd från första början så hade det aldrig blivit några mods alls. Och, precis som du säger, använder de utvecklarnas resurser och spel för att skapa eget innehåll som de sedan tjänar pengar på. Tycker inte det är konstigt att de vill ha betalt, men tanken med moddar har aldrig tidigare varit för att tjäna pengar, utan för att locka folk och community till ens spel. Bethesda gjorde knappast modstöd för att tjäna pengar på det (tänker då på själva modden i sig). Jag förstår varför community blir upprörda, och jag förstår varför utvecklarna vill ha sin bit av kakan.

Sen har moddare gjort moddar utan sikte på att tjäna på det från första början. Tycker inte riktigt de handlar om att de "förtjänar" pengar för det de gjort, även om det är mycket arbete i det, då de från början har gjort det ur en synvinkel utanför det ekonomiska. Däremot OM det blir en betalningsplatform av det hela så ska de självklart ha sin slant, inte minst för att bli visade uppskattning för deras arbete. Men att de sedan bli outraged för att de inte får 100% av kakan när utvecklarna, och Valve, gör det möjligt för dom att tjäna pengar över huvud taget är jag lite tvetydig mot.

Har aldrig gjort en mod själv, och inte spelat någon sen CS, så kanske gräver min egen grav här, men detta är min objektiva, ignoranta åsikt

Medlem
Skrivet av zaphox:
Skrivet av Kleptomaniac:
Skrivet av fisktjuven:
Skrivet av Kleptomaniac:

Trodde moddare helt enkelt var eldsjälar som vill visa att de älskar spelet och vill ge någonting till communityn i form av nya upplevelser i spelet. Men nu är de tydligen affärsmän..?

Har du själv jobbat på en mod nån gång?
Eldsjälar eller inte upptar det en väldigt stor del av ens vardag, vad är "affärsmässigt" med att tjäna en så liten summa på sin hobby? Du verkar tro att moddare skulle bli rika på det här.

Nope, har ingen som helst kunskap angående kodning.
Angående betalningen tror jag helt enkelt att färre kommer att använda sig av moddar ifall de kommer kosta. Måste verkligen allt folk gör resultera i att det blir pengar i plånboken? Ett arbete av passion är IMO bättre än ett arbete för profit. Fast det är bara min åsikt.

Man måste inte ta betalt för sin mod. Men folk kommer ju kunna skapa större och bättre moddar om de får en inkomst från det. Tycker det är självklart att folk ska kunna få betalt för sina moddar.

Dock så behövs någon form av kvalitetssäkring från steam/spelutvecklaren. Så att det inte blir för mycket skit som folk försöker ta betalt för. Kanske göra så att enbart godkända modskapare kan lägga upp sina moddar för betalning.

Instämmer helt och hållet. Kanske måste man ha gjort en gratismod med tillräckligt högt betyg för att få sälja?
Problemet med betyg är konkurrens. Tro det eller ej, men moddar i Arma 3- communityn och det är VÄLDIGT mycket skitsnack och bajskastning. Kan vara så för spel som Skyrim och Fallout 4 också..

Medlem

Nej åter nej, betalmoddar är ren idioti.
Moddning skulle aldrig ha funnits som det gör idag om det handlade om pengar.

Och det handlar inte bara om att det är något folk kan få gratis, utan också ett fritt utbyte av resurser och kunskap bland moddare, som INTE skulle existera om det var pengar som gällde.

Allting I världen handlar faktist inte om pengar, och inte heller bör det.

Medlem

Om kraven för en betalmod är du får ENBART förlita dig på "vanilla spelet" som krav för din mod, då skulle det kunna funka.

Men när modsen kanske förlitar sig på 10 andra mods, varav några av dessa 10 förlitar sig på 5 andra mods...

Då kommer betalmods ALDRIG fungera på ett bra sätt.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Ett Problem med det här är ju att om utvecklarna uppdaterar sitt spel så är risken att en eller flera mods inte kommer funka om moddarna inte uppdaterar sina mods vart efter. Vissa tröttnar på att uppdatera sina mods efter ett tag och tillslut sitter man där med en mod man har betalat för som sen inte funkar.
Det bästa vore att lägga upp en donations funktion och inte en "paywall".

Medlem

Vem fan svarade 1000 kr eller mer??

Medlem
Skrivet av Seraium:

Att kunna donera hade varit bättre.

Ett naturligt första steg, så varför är valve inte intresserade? De tjänar inga $ på donationer....

Skrivet av Wattem:

http://www.moddb.com/mods/enderal

https://tesrenewal.com/skywind-faq

http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/37994/?

Hur kan någon säja att dessa människor INTE borde kunna få något för allt arbete de har lagt ner ? (Sen om de nu vill att deras arbete ska vara gratis är upp till dom)

Jag tror du missförstår, alla dessa har valt att inte ta betalt för sitt nöje ( inte arbete ). Arbete är per definition något du gör för att få pengar i ersättning = inte moddar.

Många moddar du hittar där skulle aldrig vara möjliga om de vorde betalmoddar. Jag känner många som gjort om sin hobby till sitt yrke, och tröttnat efter ett år eller två. Som hobby var det skitkul, men när man måste göra det varje dag slutar man. Dessutom, allvarligt talat, hur bra timlön tror du de flesta skulle få om de skulle ta betalt för sina moddar? Det är inte arbete, det är slavlöner vi pratar om för 99%.

Donationer är bättre på alla sätt och vis, 100% frivilligt och 100% utan krav på motprestationer.

Medlem

För den perfekta modden skulle jag i princip kunna betala en tusenlapp.
Jag tänker inte handla sådana i steam dock.
Donationer är definitivt bättre, så att man får prova saker och ting först.

KoP
Medlem
Skrivet av Bennii:

Inget fel i att människor som lägger ner tusentals timmar på att skapa en mod ska kunna ta betalt för den. Men det här kommer också att leda till att vi som spelar förväntar oss mer. Vi accepterar att en Skyrim-mod är lite oslipad och inte uppdateras speciellt ofta därför att den är gratis och görs av en glad amatör på dennes fritid. Ska du ha betalt får du ge något för pengarna.

Så fort du tar betalt för något äntrar du en helt annan arena med högljudda kritiker, krav från köparna och massiv negativ respons om du inte möter kraven.

Det här kommer också att skapa krav på utvecklarnas eget DLC. Om jag kan köpa en mod som lägger till story och innehåll för 4 dollar, är jag då beredd att betala 15 dollar för Bethesdas eget DLC? Vad får jag om jag köper det officiella DLCt som betalmodden inte erbjuder?

Du får professionella röstsskådespelare som läser dialogen istället för en 14-åring i målbrottet som i en halvtaskig mic försöker sig på repliker men helt saknar känsla. Du får professionell artwork. Du får professionellt skriven dialog och story.

Medlem

Förstår inte riktigt folk som svarar 'Ingenting', många spel som kostar runt 400kr är egentligen inte mycket mer än en mod på ett annat spel.

Är det ordet 'mod' som gör att folk inte vill betala medans 'spel' är ok ett betala för?

Medlem
Skrivet av MonsterGuden:

Förstår inte riktigt folk som svarar 'Ingenting', många spel som kostar runt 400kr är egentligen inte mycket mer än en mod på ett annat spel.

Är det ordet 'mod' som gör att folk inte vill betala medans 'spel' är ok ett betala för?

Hur så? Bara för att dom använder sig av samma spelmotor? Knappast.
Det enda som ens skulle kunna vara någolunda jämförbart är en så kallad "Total Conversion Mod" som ibland är faktist likvärdigt ett helt nytt spel I sig.
Och det finns ju faktist redan pengar att tjäna där om dom är tillräckligt bra. Kolla bara på Counter-Strike, Day of Defeat, Red Orchestra, osv.

Medlem

Själv tycker jag det ger för dåliga konsekvenser för modscenen, om man tar betalt. Skyrim är litet av ett extremexempel men betänk möjligheten om man har ett spel - låt säga ett nytt spel med goda modmöjligheter - inser de inte vilket snår av problem som skulle uppstå även om designern får sätta priset?

I Skyrim idag är det ju så att många mods bygger på varandra. Om man inte vill stödja en viss mod som andra kräver så låser det t.ex ute en från en hel bunt med mods utan att de för den skull är betalmoddar. Det skulle vara ännu värre om det är ett sådant där spel där varje spelare måste ha samma version för att kunna spela med varandra.

I så fall tycker jag att man skall förbättra synligheten för donationer än vad som finns idag. Jag har inget emot att donera litet pengar till talangfulla modskapare om jag kan; jag vill bara inte se den här kulturen få ett avbräck i en uppsjö av trademark-problem, inkompabilitet, osv. Dessutom vill jag inte se Valve ta betalt igen för sin produkt - inga avgifter.

Medlem
Skrivet av toern:

Själv tycker jag det ger för dåliga konsekvenser för modscenen, om man tar betalt. Skyrim är litet av ett extremexempel men betänk möjligheten om man har ett spel - låt säga ett nytt spel med goda modmöjligheter - inser de inte vilket snår av problem som skulle uppstå även om designern får sätta priset?

I Skyrim idag är det ju så att många mods bygger på varandra. Om man inte vill stödja en viss mod som andra kräver så låser det t.ex ute en från en hel bunt med mods utan att de för den skull är betalmoddar. Det skulle vara ännu värre om det är ett sådant där spel där varje spelare måste ha samma version för att kunna spela med varandra.

I så fall tycker jag att man skall förbättra synligheten för donationer än vad som finns idag. Jag har inget emot att donera litet pengar till talangfulla modskapare om jag kan; jag vill bara inte se den här kulturen få ett avbräck i en uppsjö av trademark-problem, inkompabilitet, osv. Dessutom vill jag inte se Valve ta betalt igen för sin produkt - inga avgifter.

Och sedan så finns det ju rejält mycket med fan moddar som är baserade på andra IP'n som modskapare inte har någon som helst rättighet att ta betalt för.
And that's an entirely new can of worms!

Medlem
Skrivet av USF-BH:

Fan vad många smålänningar som har röstat!

Fan va många kapitalister som tror pengar gör allt bättre som har röstat! ( Stockholmare? ).

Medlem

Jag skulle utan problem kunna betala 25-50kr för en bra och rejäl mod som Exile till Arma3. Speciellt som det ju faktiskt är utvecklat utan några Steam-pengar i åtanke. Däremot känns det plötsligt mindre lustigt om modden är utvecklad med betalning som motiv, men varför egentligen? Är modden bra är modden bra, skulle man ju kunna tänka.

Jag är nog kluven. Tror jag.

Medlem

Tycker de har helt rätt i att de ska kunna ta betalt. Sen visar väl användare om de är villiga att betala, tillgång och efterfrågan gör sin grej.
Att däremot jämföra det med t.ex. CS-Skins är väl lite fel, ett av de fel som togs upp väldigt mycket förra gången detta hände, nämligen kvalitetskontroll.
Vad händer om moddet jag betalat för går sönder i en patch osv osv.
Det har Valve tagit på sig när det gäller skins mm. men vem har ansvar nu? Finns det ett ansvar?


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av Bennii:

Inget fel i att människor som lägger ner tusentals timmar på att skapa en mod ska kunna ta betalt för den. Men det här kommer också att leda till att vi som spelar förväntar oss mer. Vi accepterar att en Skyrim-mod är lite oslipad och inte uppdateras speciellt ofta därför att den är gratis och görs av en glad amatör på dennes fritid. Ska du ha betalt får du ge något för pengarna.

Så fort du tar betalt för något äntrar du en helt annan arena med högljudda kritiker, krav från köparna och massiv negativ respons om du inte möter kraven.

Det här kommer också att skapa krav på utvecklarnas eget DLC. Om jag kan köpa en mod som lägger till story och innehåll för 4 dollar, är jag då beredd att betala 15 dollar för Bethesdas eget DLC? Vad får jag om jag köper det officiella DLCt som betalmodden inte erbjuder?

Du får professionella röstsskådespelare som läser dialogen istället för en 14-åring i målbrottet som i en halvtaskig mic försöker sig på repliker men helt saknar känsla. Du får professionell artwork. Du får professionellt skriven dialog och story.

Bra röstskådespelare och välskriven story. Typ som i den här gratismodden till Skyrim?
http://www.moddb.com/mods/the-forgotten-city

Medlem
Skrivet av BladeCrazy:

Kanske om mod skaparen fick den större delen av pengarna, det är trotsallt dom som har gjort det och inte steam.

Alltså detta. Visst skulle man kunna betala en slant för en mod men då tycker man ju att det är skaparen som ska få betalt och inte nå jäkla steam eller någon annan. Steam kanske kan ta en viss procent men största inkomsten SKA gå till skaparen.

Medlem

Fan FZ, skärp till er. Ännu ett citationsfel!
"Vi tycker det är väldigt viktigt att folk får betalt" ska naturligtvis vara
"Vi tycker det är väldigt viktigt att vi får ännu mer betalt"

Medlem

Betalda moddar har många problem, inte minst att man inte kan garantera kvalitén, vilket det är lag på i de flesta länder i världen när du säljer saker, även mjukvara.

Det allra största problemet jag ser är att det kommer splitta communityn i två grupper, de som vill ha betalt för sina moddar, och de som anser att moddar ska vara gratis, av blandade skäl. Detta är en splittring av en community som funnits sen väldigt lång tid tillbaka, och det är svårt att se hur communityn som helhet, samt användarna (dessa båda grupper är tillsammans något enormt mycket större en den grupp moddare som vill ha betalt) verkligen kan tjäna på detta.

Vad händer när sådana moddar som alla använder, exempelvis alla elder scrolls-spelens script extenders (de har varsin, som nästan alla moddar använder) inte längre är gratis? Vad händer när de som utvecklar script extender tycker att de andra som gör gratis moddar kan använda den, men inte de som vill ha betalt? De får göra sin egen version, och helt plötsligt har vi två, eller femhundratvå snarlika versioner av samma sak. Det är plötsligt inte längre enkelt att modda sitt spel.

I grund och botten kommer hela debatten ner till denna frågan anser jag: Kommer moddningscommunityn som helhet bli bättre av detta, är detta något den går plus på när allt är inräknat?

Om man svarar ja på den frågan tror jag verkligen inte man har tänkt igenom alla detaljer. Försök inte reparera det som inte är trasigt, känns som ett talesätt som passar in perfekt här.

Medlem

Så länge Valve inför refunds även på mods så är jag 100% för det, annars kan de dra något gammalt över sig eftersom deras kvalitetskontroll är under all kritik om man kollar på deras egen store.

Medlem

Om man prompt måste ta betalt för moddar så tycker jag att man fan kan ta och utveckla ett eget spel i stället. Det finns bra verktyg för det. Det finns crowdfunding. Alternativen finns där. Men när man börjar försöka göra om något som varit gratis sen begynnelsen så leker man verkligen med eld. Det räcker fan att majoriteten redan har gått över till DLC och stängt av alla modmöjligheter.

Nu utesluter jag inte valfria betalningar i form av donationer. Jag har själv donerat pengar till några Skyrim-moddar som jag tycker är riktigt bra, men hade jag blivit tvingad till att betala så är det tveksamt om jag ens hade brytt mig om dessa moddar, hur bra och välgjorda de än är. Utan då hade jag letat efter gratis alternativ i stället.

Medlem
Skrivet av Zerp:
Skrivet av Seraium:

Att kunna donera hade varit bättre.

Ett naturligt första steg, så varför är valve inte intresserade? De tjänar inga $ på donationer....

Skrivet av Wattem:

http://www.moddb.com/mods/enderal

https://tesrenewal.com/skywind-faq

http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/37994/?

Hur kan någon säja att dessa människor INTE borde kunna få något för allt arbete de har lagt ner ? (Sen om de nu vill att deras arbete ska vara gratis är upp till dom)

Jag tror du missförstår, alla dessa har valt att inte ta betalt för sitt nöje ( inte arbete ). Arbete är per definition något du gör för att få pengar i ersättning = inte moddar.

Många moddar du hittar där skulle aldrig vara möjliga om de vorde betalmoddar. Jag känner många som gjort om sin hobby till sitt yrke, och tröttnat efter ett år eller två. Som hobby var det skitkul, men när man måste göra det varje dag slutar man. Dessutom, allvarligt talat, hur bra timlön tror du de flesta skulle få om de skulle ta betalt för sina moddar? Det är inte arbete, det är slavlöner vi pratar om för 99%.

Donationer är bättre på alla sätt och vis, 100% frivilligt och 100% utan krav på motprestationer.

Fast tror nog du missförstår vad jag faktiskt skrev. Det är inte så att dessa personer VILL ha betalt, utan dessa personer är några JAG skulle kunna ge lite pengar till om de skulle lägga ut sina mods mot betalning. För det är helt fantastiskt att de kan lägga så mycket tid och värde i det de gör, och helt gratis också!

Sen är det väl ingen som tror på allvar att någon skulle gå in och försöka göra mods på heltid och tro att man kommer få ihop lika mycket pengar som om du jobbade heltid någon annanstans, utan det handlar om att kunna få lite pengar för det man gör som en hobby, så enkelt är det.

Medlem
Skrivet av Wattem:

Det är inte så att dessa personer VILL ha betalt, utan dessa personer är några JAG skulle kunna ge lite pengar till om de skulle lägga ut sina mods mot betalning. För det är helt fantastiskt att de kan lägga så mycket tid och värde i det de gör, och helt gratis också!

Sen är det väl ingen som tror på allvar att någon skulle gå in och försöka göra mods på heltid och tro att man kommer få ihop lika mycket pengar som om du jobbade heltid någon annanstans, utan det handlar om att kunna få lite pengar för det man gör som en hobby, så enkelt är det.

Precis jag håller med helt.

Då återstår bara en fråga. Varför kan inte detta lösas helt med hjälp av donationer? Varför måste valve och spelutvecklaren ha majoriteten av de pengar du vill betala till de som lagt ned så mkt tid på en mod?

Medlem

Låter som DLC för mig. Och när det gäller Skyrim, så såg jag det bara som att Valve försökte göra vinst på moddarna.

Medlem

Problemet med moddar är att dom kan vara inkompatibla med andra moddar. Sen kan de även sluta fungera efter en patch och då måste ju moddaren kunna fixa problemet eller så får steam ge tillbaka pengarna. Går det är jag på.

12
Skriv svar