Skaparen av Dead Space berättar om målet att skapa världens läskigaste spel

Robot
Skaparen av Dead Space berättar om målet att skapa världens läskigaste spel

Historielektion med Glen Schofield.

#dead-space


Medlem

Fast jag blir aldrig rädd i spel - snarare irriterad på skräck-element

Skrivet av Ruskendrul:

Fast jag blir aldrig rädd i spel - snarare irriterad på skräck-element

Samma här, förutom i "Alien Isolation", där fanns det ett par läskliga ögonblick. "Dead Space" är bra, men inte så att man vill gå tillbaka och spela om det för att det är så njutbart.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Inte spelat ett enda spel som slår Alien Vs Predator 1999 när man spelar som marine. Dead Space var bra men det kunde inte slå AvP, dock gillade jag var som i stort sett var The Thing förlagd i rymden.

Edit: Off topic men spelet A Story about my uncle är gratis på Steam ("offer ends January 14th at 10AM Pacific or when supplies run out. Limited quantity.")

Medlem

Jag blir mest rädd, när jag är nära att dö i ett spel som har save points och jag vill absolut inte spela om sekvensen igen...

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Gillade intervjun! Inte spelat Dead Space då skräckspel inte är något för mig.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Dead Space har alldeles för många klichésynder för att ens vara i närheten av det läskigaste spel någonsin. Förlitar sig alldeles för mycket på billiga saker som jumpscares och spelet har generellt lite återhållsamhet och saknar finess. Dessutom har spelaren alldeles för mycket kontroll över situationen, för mycket action och spelet är för lätt och förlåtande. Diskvalificerad! Visceral Games hade kanske allteftersom kunna göra något bättre, om inte det riktiga monstret EA hade dragit serien åt helt fel håll, för att som vanligt sen mörda utvecklarna och skända liket.

Många verkar även tro Alien Isolation är något mästerverk i den här genren, men det spelet diskvalificeras genom att spelet saknar nästan all form av mystik, vad det är som jagar en och var det kommer ifrån. Det är det straffet man får ta när man förlitar sig på att göra en uppföljare, kanske den absoluta värsta synden man kan begå inom genren. Om ni inte fattat det redan så fanns en anledning till varför James Cameron gjorde Aliens till en action film istället. Men även om man nu aldrig sett någon utav Alien filmerna, klantar ändå Alien Isolation bort mycket utav spänningen genom att visa upp monstret, för mycket, för tidigt och för ofta.

Återhållsamhet, återhållsamhet, återhållsamhet!

Gameplayet i Alien Isolation suger också. Bara för att det är ett skräckspel har man inte rätt att komma undan med vad det för det mesta är hjärndöda och understimulerade pussel och QTEsih trams, åtminstone inte när det utgör basen i spelet. Generellt är väl tyvärr den aspekten svag i de flesta spel i genren. Är väl för att det är en svår balans att få till. Problemet ligger i att antingen har man bra gameplay, med risken är att spelaren har för mycket agency, typ Clive Barker's Undying. Eller så fråntar man den makten genom att man istället fokuserar på att lösa pussel, eller fly undan, gömma sig, med risken att gameplayet är ganska undersimulerande, typ som Penumbra serien eller som de flesta äventyrs skräckspelen.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Samma här, förutom i "Alien Isolation", där fanns det ett par läskliga ögonblick. "Dead Space" är bra, men inte så att man vill gå tillbaka och spela om det för att det är så njutbart.

Jag måste nästan spela igenom det igen, för jag kom inte ihåg att det var jättemånga "jump scares" i ettan. Tycker att ljudbilden är det läskigaste i Dead Space, roligt att de nämnde inspirationen från Event Horizon också, det osar det verkligen av.

Medlem

Spelade aldrig spelet men gillade intervjun! Bra längd och killen var duktig pp att beskriva och uppenbart engagerad både när spelet gjordes och nu i intervjun

Medlem
Skrivet av newlander:

Jag blir mest rädd, när jag är nära att dö i ett spel som har save points och jag vill absolut inte spela om sekvensen igen...

Särskilt när detta innebär att titta på en obligatorisk cutscene, som inte går att klicka förbi.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Jag älskar verkligen Dead Space. Minns inte heller några jump scares direkt. Det som gjorde det så bra va stämningen och atmosfären. Personligen tycker jag jump scares är billiga och tillför inget, speciellt när dom drar upp ljudnivån i max när det händer. När jag spelar brukar jag ha ordentlig volym i mina lurar och jump scares brukar leda till man får ta en paus och låta tinnitusen lägga sig. Haha.

Medlem

Jag önskar att Glen Schofield skulle vända sig till kickstarter och fråga om skräck fans skulle vilja ha ett nytt spel i stil som DS och sen dra ihop gamla teamet på Visceral Games bakom klassiska DS1 ialf och sedan börja jobba på kanske en andlig uppföljare, Kanske en forts på historian men från annat håll. Vi behöver ett nytt skräck spel i rymden med hög klaustrofobi nivå mer än Alien Isolation

Medlem

jag vill verkligen ha ett DS4, gillade ettan och tvåan skarpt.

Medlem

Många kritiska röster mot Dead Space... Det är absolut ett av mina topp 10, kanske topp 5 sett till hela serier. Stämningen är verkligen utan motstycke på många vis. Jag tycker personligen det är någon tröst i att vara bemyndigad med vapen/i kontroll på något sätt, med någon form av vapen; själva desperationen ligger ju just i att man är avskuren någonstans mitt i rymden utan hopp om räddning eller förstärkning. Jag undrar om det är en generationsfråga, då många yngre (genom Pewdiepie kanske) verkar tycka om dessa skräckspel där man maktlös och skrikande ska springa från och gömma sig från odödliga väsen.

Medlem
Skrivet av newlander:

Jag blir mest rädd, när jag är nära att dö i ett spel som har save points och jag vill absolut inte spela om sekvensen igen...

Det tråkigaste som finns är ju när någon håller ens hand genom hela upplevelsen som det är i 95% av alla spel idag. Jag tycker det är schysst med spel där du får ta lite punishment och inte bara kan 'reloada' 5 sekunder innan du dog. Tar ju bort hela utmaningen. Dead Space gjorde detta rätt ok ändå, Isolation ännu bättre.

Skrivet av Sapiens:

Dead Space har alldeles för många klichésynder för att ens vara i närheten av det läskigaste spel någonsin. Förlitar sig alldeles för mycket på billiga saker som jumpscares och spelet har generellt lite återhållsamhet och saknar finess. Dessutom har spelaren alldeles för mycket kontroll över situationen, för mycket action och spelet är för lätt och förlåtande. Diskvalificerad! Visceral Games hade kanske allteftersom kunna göra något bättre, om inte det riktiga monstret EA hade dragit serien åt helt fel håll, för att som vanligt sen mörda utvecklarna och skända liket.

Många verkar även tro Alien Isolation är något mästerverk i den här genren, men det spelet diskvalificeras genom att spelet saknar nästan all form av mystik, vad det är som jagar en och var det kommer ifrån. Det är det straffet man får ta när man förlitar sig på att göra en uppföljare, kanske den absoluta värsta synden man kan begå inom genren. Om ni inte fattat det redan så fanns en anledning till varför James Cameron gjorde Aliens till en action film istället. Men även om man nu aldrig sett någon utav Alien filmerna, klantar ändå Alien Isolation bort mycket utav spänningen genom att visa upp monstret, för mycket, för tidigt och för ofta.

Återhållsamhet, återhållsamhet, återhållsamhet!

Gameplayet i Alien Isolation suger också. Bara för att det är ett skräckspel har man inte rätt att komma undan med vad det för det mesta är hjärndöda och understimulerade pussel och QTEsih trams, åtminstone inte när det utgör basen i spelet. Generellt är väl tyvärr den aspekten svag i de flesta spel i genren. Är väl för att det är en svår balans att få till. Problemet ligger i att antingen har man bra gameplay, med risken är att spelaren har för mycket agency, typ Clive Barker's Undying. Eller så fråntar man den makten genom att man istället fokuserar på att lösa pussel, eller fly undan, gömma sig, med risken att gameplayet är ganska undersimulerande, typ som Penumbra serien eller som de flesta äventyrs skräckspelen.

Tycker du är lite väl hård, både DS och Isolation är bland de bästa skräckspel som gjorts och båda i segmentet AAA. Visst håller jag med om att de överanvände ventilationssystemet i DS vilket blev gammalt efter ett tag, men atmosfären, ljuden, grafiken var på topp, även vissa jumpscares var helt ok. Inte lätt att lyckas träffa rätt på så många punkter med ett helt orginellt och nytt IP inom en niche-marknad.

Spelade man spelet med handkontroll med volymen uppskruvad i en mörk omgivning (det var verkligen inte designat för M&KB) så var det ett kanonspel. Förstår inte alls att du säger att det var för lätt ? Sänk ljus & kör med handkontroll och skruva upp svårhetsgraden och det var ett otroligt adrenalinfyllt spel. Snurra runt med PC sensitivity på en femöring är inte något spelet är designat för. Jag testade det något år efteråt på PC och den versionen med dem kontrollerna kändes inte alls bra, lite som att köra Resident Evil med mus och tagentbord, bara nej, nej..

Isolation är ju fenomenalt, men deras introduktion till monstret var lite klen. De överanvände också ventilationssystemet och alienen kunde haft lite mer egenskaper som att tex krypa på väggar och tak. (de hade säkert att göra med att första Alienen i filmen inte gjorde det, kommer inte ihåg, men ändå). Men svårt att bortse att de även här gjort ett kanonspel från ingenting med en helt egen motor (lipsync excluded). Spelet har ju otrolig spänning i och med den dynamiska AI:n, och jag gillade skarpt hur stationen kändes verklig eftersom man återbesökte och låste upp flera platser allt eftersom, samt kunde gå bakåt om man ville.

Ja indiescenen kanske har mer skrämmande titlar, men när man väl ser monstren osv så är de ju ingen direkt kvalitè. Svårt att bortse från att både Isolation och DS som paket är bland det bästa inom genren. Önskar gärna fler av dessa även om jag starkt gillar spel som Amnesia, Penumbra, Soma, Outlast osv.

Event Horizon!

Medlem

Vill ha ett DS4..................... Fruktansvärt coola fiender och Necromorphs kulturen. Vill veta mer och ta ner fler sådana Necromånar!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Avstängd
Skrivet av PcGamer:

Inte spelat ett enda spel som slår Alien Vs Predator 1999 när man spelar som marine.

helt klart, och innan save-anywhere patchen. hela grejen med spelet är ju att du inte ska kunna spara när som helst och därmed slippa bli rädd, då kan du vara hur oförsiktig som helst och bara ladda om.

Men ja, dead space var också bra. i jämförelse med te.x doom3 är det ju ett rent mästerverk i skräck.

System shock 2 är också fantastiskt, men det är inte superotäckt, går dock att modda till det så det blir tuffare och mer otäckt.

Medlem
Skrivet av heady89:

Det tråkigaste som finns är ju när någon håller ens hand genom hela upplevelsen som det är i 95% av alla spel idag. Jag tycker det är schysst med spel där du får ta lite punishment och inte bara kan 'reloada' 5 sekunder innan du dog. Tar ju bort hela utmaningen. Dead Space gjorde detta rätt ok ändå, Isolation ännu bättre.

Tycker du är lite väl hård, både DS och Isolation är bland de bästa skräckspel som gjorts och båda i segmentet AAA. Visst håller jag med om att de överanvände ventilationssystemet i DS vilket blev gammalt efter ett tag, men atmosfären, ljuden, grafiken var på topp, även vissa jumpscares var helt ok. Inte lätt att lyckas träffa rätt på så många punkter med ett helt orginellt och nytt IP inom en niche-marknad.

Spelade man spelet med handkontroll med volymen uppskruvad i en mörk omgivning (det var verkligen inte designat för M&KB) så var det ett kanonspel. Förstår inte alls att du säger att det var för lätt ? Sänk ljus & kör med handkontroll och skruva upp svårhetsgraden och det var ett otroligt adrenalinfyllt spel. Snurra runt med PC sensitivity på en femöring är inte något spelet är designat för. Jag testade det något år efteråt på PC och den versionen med dem kontrollerna kändes inte alls bra, lite som att köra Resident Evil med mus och tagentbord, bara nej, nej..

Isolation är ju fenomenalt, men deras introduktion till monstret var lite klen. De överanvände också ventilationssystemet och alienen kunde haft lite mer egenskaper som att tex krypa på väggar och tak. (de hade säkert att göra med att första Alienen i filmen inte gjorde det, kommer inte ihåg, men ändå). Men svårt att bortse att de även här gjort ett kanonspel från ingenting med en helt egen motor (lipsync excluded). Spelet har ju otrolig spänning i och med den dynamiska AI:n, och jag gillade skarpt hur stationen kändes verklig eftersom man återbesökte och låste upp flera platser allt eftersom, samt kunde gå bakåt om man ville.

Ja indiescenen kanske har mer skrämmande titlar, men när man väl ser monstren osv så är de ju ingen direkt kvalitè. Svårt att bortse från att både Isolation och DS som paket är bland det bästa inom genren. Önskar gärna fler av dessa även om jag starkt gillar spel som Amnesia, Penumbra, Soma, Outlast osv.

Event Horizon!

Både Dead Space och Alien Isolation har bra produktionsvärde men de är inte bra som skräckspel och inte speciellt läskiga. Dead Space tycker jag är mer ett actionspel med skräck element, typ liknande Doom 3, Avp 1&2. Vilket inte är något fel med, men att hävda att det är något mästerverk inom skräckgenren, nä då är man helt ute och cykla tycker jag.

Alien Isolation är då ett mer ett skräckspel. Men har som sagt problemet att man redan vet om vad som pågår, vad det är som jagar en, hur monstret fungerar osv. Och det blir ju inte bättre av att utvecklarna slänger monstret framför en hela tiden och tar bort den lilla mystik som fanns. Då spelar det ingen roll hur bra produktionsvärde man har eller om det är ett AAA-spel eller inte. Misslyckas man med det fundamentala kan man inte säga att det är ett bra skräckspel längre. Mycket av det jag tar upp sägs i den här genomgången, varför spelet misslyckas och varför tex de inte hela tiden visa upp monstret i första filmen.

Se om första Alien filmen och kolla på vad som visas, och inte, och varför.

Om man sen vill ha en film som är raka motsatsen är snarare skräp som Event Horizon ett typexempel på hur man inte bör göra. Förstår inte varför den filmen fått sådan kultstatus av vissa, är kanske en guilty pleasure men herregud vilken ostig b-film x). Visar också att bara för man har en hög budget och mycket marknadsföring, blir det inte automatiskt en bra produkt.

Medlem

Jag grämer mig att Dead Space 4 aldrig lär komma då EA inte tar i single palyer med tång ens. Ettan var riktigt creepy när det kom. Tyvärr fungerar deras PC portar av Dead Space 1 o 2 katastrof med snurrande kameror och osynliga väggar. Och PS3 o X360 versionerna har för gammal grafik o låg upplösning för att jag ska kunna njuta. Skulle kunna tänka mig en remaster av 1an o 2an då jag aldrig kom särskilt långt i de spelen.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Älskade verkligen DS... ett av de få spelen jag kört igenom flera gånger! Som många nämner så var stämningen och atmosfären perfekt! Man suktade verkligen efter ett rymd-skräckspel just då. Kommer ihåg att jag såg Pandorum filmen något år senare och den gav nästan samma känsla i vissa lägen

Medlem

Synd att serien gick från skräck till action.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av heady89:

Det tråkigaste som finns är ju när någon håller ens hand genom hela upplevelsen som det är i 95% av alla spel idag. Jag tycker det är schysst med spel där du får ta lite punishment och inte bara kan 'reloada' 5 sekunder innan du dog. Tar ju bort hela utmaningen. Dead Space gjorde detta rätt ok ändå, Isolation ännu bättre.

Jag håller med dig där, men det är just när det inte är bra gjort, som det är skrämmande. Det är väl naturligtvis en avvägning, för man ska ju känna av man inte blir hållen i handen, samtidigt får det inte straffa en för hårt om det är en situation som svår att lösa.

När jag hade en rejäl backlogg så spelade jag flera spel med endast ett liv, alltså om jag dog så slutade jag spela spelet, detta gjorde att man var livrädd hela tiden när man spela, men var också svårt att implementera i vissa spel.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Jag grämer mig att Dead Space 4 aldrig lär komma då EA inte tar i single palyer med tång ens. Ettan var riktigt creepy när det kom. Tyvärr fungerar deras PC portar av Dead Space 1 o 2 katastrof med snurrande kameror och osynliga väggar. Och PS3 o X360 versionerna har för gammal grafik o låg upplösning för att jag ska kunna njuta. Skulle kunna tänka mig en remaster av 1an o 2an då jag aldrig kom särskilt långt i de spelen.

Nä fick ettan gratis på Origin för något år sedan, men det går inte. Alldeles för klumpigt i styrningen och handhavandet.
Verkar ok spel i övrigt


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

@Sapiens:

Håller absolut inte med dig efter att ha spelat åtskilliga skräckspel genom åren. Älskar även Doom 3 som många hatade på så mycket. D3 var en schysst "re-imagining" av serien och bra för vad det var vilket många inte kunde ta till sig, ett tekniskt under precis som HL2 när det begav sig. Sedan är ju Dead Space betydligt mer skräck än Doom alla dagar i veckan.

Vet inte riktigt hur man får ihop det till att de misslyckas med det fundamentala. Varken Alien eller DS har misslyckats och de går ändå ner i historien som ett par av de mest välgjorda Sci-Fic/Skräck/Action-spel vi kommer få. Ja det finns lite buggar eller man kan sitta i hörn och Alienen missar dig, so?, det är långt ifrån hela upplevelsen om vi ska vara ärliga, vilket faktiskt är ganska polerad. Killen ser ju förövrigt ut att köra med 100% brightness, komiskt..

Självfallet kan du bygga ett obehagligt spel trots att du vet hur fienden ser ut. Du personligen kanske inte påverkas men Alien-serien är ju levande bevis för det, väldigt många tyckte exempelvis AVP 99 var ett riktigt obehagligt spel utan att ens vara ett skräckspel per sig. Miljön, Atmosfären, Ljud och Fiendernas effektivitet bidrog. Att man vet hur monstret ser ut behöver inte betyda att ett spel inte kommer vara läskigt, tycker det finns rätt många exempel på detta. Inget man bör låta sig begränsas av som spelutvecklare åtminstone.

Nja jag skulle inte direkt basera mina köp på din kritik helt klart

Event Horizon är inte någon världklass det kan ja ge dig. Men det jag gillar är säkert detsamma som fick Viseral att plocka inspiration från filmen, rå rymdmystik med industriellt tema. Finns inte möe på den fronten så det är väl därför en del gillar EH. När var senast vi ens fick något vettigt i Sci-Fic väg på filmfronten liksom? The Expanse? (ej ens inräknat Sci-Fic horror).

Medlem
Skrivet av Castor.T:

Nä fick ettan gratis på Origin för något år sedan, men det går inte. Alldeles för klumpigt i styrningen och handhavandet.
Verkar ok spel i övrigt

Har bara testat min Steam version av Dead Space 1 o 2 men äger de även till EA Origin. Stötte du på den automatiskt snurrande kameran på Origin plattformen eller fungerar spelen? Man är tvungen att fixa i ini filer för att styra till detta. Provade med båda. 2an gick inte men lyckades få bort det i 1an men stötte sedan på en osynlig vägg som var omöjlig att ta sig förbi.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Fast jag blir aldrig rädd i spel - snarare irriterad på skräck-element

Tuffing


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Dead space körde jag om 4-5 gånger. Dead space2 3 gånger. Dead space3 1 gång och ogillade flera nya inslag. Underbart spel lagom små läskigt och passar mig som har svårt med ren skräck. Dead space 1&2 har betytt väldigt mycket för mig. I samma liga som the last of us.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Har bara testat min Steam version av Dead Space 1 o 2 men äger de även till EA Origin. Stötte du på den automatiskt snurrande kameran på Origin plattformen eller fungerar spelen? Man är tvungen att fixa i ini filer för att styra till detta. Provade med båda. 2an gick inte men lyckades få bort det i 1an men stötte sedan på en osynlig vägg som var omöjlig att ta sig förbi.

Jag vet att jag gjorde någon tweak ini filer för att få bättre flyt, kan mycket väl vara kopplat till kameran.
Har tyvärr inget konkret minne sådär.
Men till syvende og sist så var det alldeles för knepig styrning, gick ej att skjuta vettigt eller hantera Isaac.
Sen kan vissa mena på att han inte är någon soldat och ska således inte vara bra på skjuta, men va fan, någon måtta får det vara!


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

1
Skriv svar