Snabbguide till retrospel på modern skärm/TV
Denna guide går snabbt igenom de alternativ som jag tycker är värda att kolla på om du vill uppleva dina gamla spel på en ny TV.
Jag kommer inte gå in på superdetalj, utan bara det mest nödvändiga för de som vill hitta en bra produkt i denna rätt nischade djungel.
Problematiken
Det finns några problem just att spela äldre spel på moderna skärmar.
Gamla signaler
Äldre konsoler använder sig av obsoleta analoga signaler av SD-typ, standard definition. för äldre konsolerl är ofta en progressiv signal som visar alla 240/288 linjer samtidigt, till skillnad från TV-standardens sig sl som visar totalt 480/576 fält, men bara hälften åt gången. TV:n tror att konsolerna följer TV-standarden och hanterar dessa på fel sätt. Det blir en missmatch av signal in och förväntad signal ut. Det ser fult ut samt innebär onödig bearbetning av signalen som medför input-delay.
TV-apparater tar bort de gamla analoga ingångarna
Inte nog med att signalerna hanteras på fel sätt, snart är det inte ens möjligt att koppla in dem i TV:n då de fysiska konkontakterna tas bort. Det blir mer och mer HDMI.
Går det att lösa?
Dessa två frågor går att lösa på ett enkelt sätt. Genom att använda en enhet mellan konsolen och TV:n som översätter signalen och den mer kompatibel med dagens teknik. Från den obsoleta analoga standarden till HDMI som TV:n förstår sig på!
Då är frågan, vad ska man välja?
Det första problemet är att många av de lösningar som finns tillgängliga inte är anpassade till spelande utan till video. Som att koppla in en gammal VHS-spelare i 4K-TV:n.
Detta innebär tyvärr att enheterna har mycket fördröjning i sig (input-delay), se yotube-videon ovan ovan. Då video inte bryr sig om detta så är det inget problem, däremot är det ett problem för oss som spelar. Märken som Pound, eller genetiska Noname-produkter likt "SNES to HDMI-adapter" är det bäst att hålla sig bort från. Då dessa bygger på samma chip som i enheterna ovan för videouppspelning i ett gamer-anpassat paket.
Det finns några enheter som jag rekommenderar som är skapade för just äldre spel i åtanke. De är dessutom skapade som en reaktion till de mer tillgängliga men mindre optimala enheterna. Några stödjer SD-upplösningar (240/288p, 480/576i), andra kan även ta in ED-signaler (480p). Det som alla har gemensamt är att de en input-delay som inte går att märka, vi pratar mikrosekunder.
Produkter
Den första är RetroTINK2X-enheterna. Det är en serie linjedubblare som ökar den upplösningen två gånger till 480p (NTSC)/576p (PAL). Det som skiljer dem åt är ingångar och extra features.
RetroTINK2X Classic
Det är en enhet som tar in komposit (gul RCA kontakt), S-video (svart miniDIN-4-kontakt) samt komponent (3x RCA-kontakt). Den har HDMI ut och skickar ut en 480p-signal.
Plug n Play: JA
Signalers som stöds: Komposit, S-video och Komponent (YPbPr) (SD)
Universell: JA
Fungerar för: NES, SNES, PAL Gamecube*, Wii*, Master System, Mega Drive, Saturn, PlayStation, PlayStation 2*
Extrafunktioner: Smoothing-filter
*Bara i SD-läge
RetroTINK2x SCART
Gör samma jobb som den enheten kan med tar RGB genom Scart, optimal för GameCube och SNES då de har stöd för RGB genom just SCART. Går inte att koppla in komposit genom ett "scart-block).
Plug n Play: JA
Signalers som stöds: RGB (genom scart)
Universell: JA
Fungerar för:, SNES, PAL Gamecube*, Wii*, Master System, Mega Drive, Saturn, PlayStation, Playstation 2*
Extrafunktioner: Scanlines, Smoothing-filter
*Bara i SD-läge
RetroTINK2X Pro
En lite mer premiumprodukt med snyggare utseende samt stöd för scanlines (fejkade svarta linjer mellan färgade linjer för att få CRT-looken).
Plug n Play: JA
Signalers som stöds: komposit, S-video, Komponent (SD)
Universell: JA
Fungerar för: NES, SNES, PAL Gamecube*, Wii*, Master System, Mega Drive, Saturn, Playstation, Playstation 2*
Extrafunktioner: Scanlines, Smoothing-filter
*Bara i SD-läge
RAD2X
Denna enhet är en kabeldongel som finns med Nintendos multi-out (SNES, N64 och GCN). Finns även andra modeller för Mega Drive och Playstation.
Tar in SD-signaler från specifika konsol-familjer.
Är helt plug n play. Använder RGB för SNES och Gamecube samt komposit för N64. Allt i samma lilla kabel.
Om du är intresserad av just Nintendos konsoler från 4e till 6e generationen skulle jag rekommendera denna. Det är den billigaste lösningen av alla jag nämner.
Plug n Play: JA
Signalers som stöds: RGB och komposit
Universell: NEJ
Fungerar för: SNES, N64 och PAL Gamecube
OSSC (Open Source Scan Converter)
Den mest avancerade retroinriktade "uppskalningsmetoden". Den kan linjedubbla gamla spel upp till 1200p genom sin 5x-dubblering. Däremot är signalen inte kompatibel med alla skärmar/TVs och capturekort. Helt klart en mer avancerad enhet än de ovan nämnda.
Klarar SD och ED samt HD-upplösningar, men är designad för SD och ED där de kan linjedubbla upp till 1200p för progressivt SD-material och 960p gör ED-material.
Absolut den dyraste enheten, dessutom den som är krångliast att få till, inte plug n play, men överlägset bäst resultat om ens utrustning är kompatibel om man orkar pilla.
Plug n Play: NEJ
Signaler som stöds: RGBS, Komponent (YPbPr), VGA
Universell: JA
Fungerar för: SNES, PAL Gamecube, Wii, Wii U,Master System, Mega Drive, Saturn, Dreamcast, XBOX, PS, PS2, PS3
Gamecube HDMI-donglar
Om det bara är GameCube som är intressant så är väl egentligen denna lösning den bästa. En sak som man måste veta om, är att det bara funkar på den första Gamecube-modellen, den med två bildutgångar på baksidan.
Det finns olika tillverkare av detta som bygger på ett öppet projekt som heter GCVideo.
En av dessa är Insurrection Industries produkt carby:
https://insurrectionindustries.com/product/carby-v2/
En Digital out till hdmi-dongel. Insurrection industries gör nog den bästa varianten då pluggen är i metall och inte i plast som många andra varianter.
Plug n Play: JA
Signaler som stöds: YCbCr
Universell: JA
Fungerar för: Gamecube (DOL-001)
Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S
Öppningsinlägget kommer uppdateras med info och bra produkter allteftersom.
Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S
Öppnningsinlägget uppdaterades precis med en video som visar skillnaden i "input-lagg" mellan enheter anpassade för retrospel samt andra mer genetiska produkter som inte är gjorda för spel, även om de marknadsförs som det.
Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S
Tack för denna braiga (det är ett ord) guide.
Köpte en Framemeister när den kom, men använder den knappt, hittade en gammal Bang & Olufsen MX2000 (Någon som har en Mx4000 till övers? ) i grovsoporna som används till dom flesta retrospelen.
Xbox och Dreamcast (via en Akura) är dock kopplade via Framemeistern som gör ett bra jobb där.
Bra att det finns entusiaster som tillverkas dyliga prylar för oss retrofantaster.
Skippy R.I.P. 17/7 2006
Tack för denna braiga (det är ett ord) guide.
Köpte en Framemeister när den kom, men använder den knappt, hittade en gammal Bang & Olufsen MX2000 (Någon som har en Mx4000 till övers? ) i grovsoporna som används till dom flesta retrospelen.
Xbox och Dreamcast (via en Akura) är dock kopplade via Framemeistern som gör ett bra jobb där.
Bra att det finns entusiaster som tillverkas dyliga prylar för oss retrofantaster.
Kul att den uppskattas!
Framemeistern tog jag inte med då den inte tillverkas längre, men det är en häftig produkt!
Använder du egna profiler till framemeistern eller har du laddat in någon annans profiler som är optimerade för de konsoler du använder den för?
Denna hemsida har framemeister-profiler för många konsoler, dock ser jag nu att det mest verkar vara NTSC-konsoler, så om dina är PAL så kanske det inte fungerar så bra eftersom det är olika antal linjer för NTSC och PAL.
Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S
@Grukk: Testat mig fram med olika profiler från nätet och sedan trixat lite själv med dom tills jag varit nöjd.
Den har fungerat riktigt bra till retrotv-spel, men jag föredrar fortfarande en tjock-tv.
Tyvärr har den inte varit lika bra till arkadspel via supergun, där har det varit lite si och så med bilden på olika hårdvara och vissa (Taito F3) tar den inte alls.
Skippy R.I.P. 17/7 2006
@Grukk: Testat mig fram med olika profiler från nätet och sedan trixat lite själv med dom tills jag varit nöjd.
Den har fungerat riktigt bra till retrotv-spel, men jag föredrar fortfarande en tjock-tv.
Tyvärr har den inte varit lika bra till arkadspel via supergun, där har det varit lite si och så med bilden på olika hårdvara och vissa (Taito F3) tar den inte alls.
Kul, det är ju hel del trixande med profiler!
CRTer är ju helt klart kung för retro. Men de tar så mycket plats.
Jag gav faktiskt bort min MX4000 till en kompis förra hösten. Annars hade du fått komma och hämta den.
Jag spelar allt mitt retro på en HD-skärm nu med låg input-lagg just för att jag inte har plats för en CRT.
Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S
Värt att nämna är att LGs tvs är i särklass de bästa vi i Sverige kan köpa för retrogaming och gaming generellt där LGs C9 2019s modell är den bästa just nu. Det finns en 2020-modell också men den har lite problem med peak brightness fortfarande enligt HDTVTest på youtube (väldigt bra informativ snubbe).
LG har nämligen lägst input lag av alla tillverkare.
Just C9 har stöd för framtida XbSeriesX och PS5:s HDMI 2.1 därför är den bra för future gaming också. Den stödjer också upp till 5X för SNES på OSSC:n.
För NES/Famicom är det värt att nämna Analogue Nt Mini som är bästa alternativet för 1080p hdmi output. Sen snäppet sämre är Retro USB AVS som också är fantastiskt för NES/Famicom som endast klarar 720p.
Sen finns alternativet Super NT för SNES och Mega SG för MegaDrive som båda är fantastiska och outputtar 1080p direkt.
Sen lite mer ovanliga saker där jag faktiskt inte har så mycke koll:
Philips CD-i, Atari Jaguar, Amiga CD32 osv.
Men jag kör min Cd-i med RetroTink2X:n. Jaguar och cd32 är två konsoller jag inte införskaffat.
Sen lite retrodatorer såsom:
C64, Amiga 500+, Atari 520 STF/M, MSX
C64:an har nyligen fått en Component-mod som kan installeras som kan sen nyttjas via RetroTink2X eller OSSC:n.
Atari 520 STF/M, MSX och Amiga500+ kan alla outputta scart rgb natively och fungerar utmärkt i OSSC:n.
Sen lite mer obskyrare: Fm Towns, X68K, Pc98 som alla kan konverteras från deras native RGBH till vanlig scartrgb eller till vanlig VGA vilket OSSC:n kan läsa.
Som jag skrev i en annan tråd så är jag ute efter att köpa en sån här manick men har inte slagit till än. Då skrev du att retrotink tas PS2 men i den här guiden står det inte med (men däremot för OSSC), tacksam för klargörande
Jag hade missat Playstation helt. Tack att du uppmärksammade det!
PS2 funkar utmärkt med med RetroTINK-enheterna. Men bara i SD-upplösningar där 480i/576i är de vanligaste för PS2.
Det innebär att linjedubbleringen blir en sådan kallade bob-deinterlacing. Bilden ser ut att "hoppa upp och ner"(bob) för att linjerna ritas ut alternerande, precis som en CRT hanterar signalen.
Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S
Finns inte många adaptrar eller prylar som kan fixa problemet med input lag på en modern TV. De flesta TV som man kan köpa har en enorm delay p.g.a sin långsamma responstid så oavsett vad man kopplar in konsolen till så är det jobbigt att spela spel.
Kollar man som exempel på en LG OLED65B9P så har den mellan 13-14ms input lag. Det är helt ok för vissa saker men om man är van att spela vissa NES spel med nästintil instant respons så är det obekvämt oavsett frame meister eller liknande produkter. Och då är den TV:n ett undantag, de flesta ligger mellan 20-50ms.
Den TV:n / skärmen jag själv har är nere på 8ms och den är extremt billig, det är långt ifrån den bästa TV:n men just för spel så fungerar den utmärkt. Deras 58" är nere på 6.5ms t.om.
https://www.swedx.se/product_info.php?cPath=133_12800038&prod...
Finns inte många adaptrar eller prylar som kan fixa problemet med input lag på en modern TV. De flesta TV som man kan köpa har en enorm delay p.g.a sin långsamma responstid så oavsett vad man kopplar in konsolen till så är det jobbigt att spela spel.
Kollar man som exempel på en LG OLED65B9P så har den mellan 13-14ms input lag. Det är helt ok för vissa saker men om man är van att spela vissa NES spel med nästintil instant respons så är det obekvämt oavsett frame meister eller liknande produkter. Och då är den TV:n ett undantag, de flesta ligger mellan 20-50ms.
Den TV:n / skärmen jag själv har är nere på 8ms och den är extremt billig, det är långt ifrån den bästa TV:n men just för spel så fungerar den utmärkt. Deras 58" är nere på 6.5ms t.om.
https://www.swedx.se/product_info.php?cPath=133_12800038&prod...
Dessa enheter löser ju inte panelerna inbyggda lagg (fördröjning). Dessa enheter ger oss möjligheten för TVn att hantera signalen på rätt sätt, eftersom TV:n själv inte är anpassade för att göra det. Det ger bättre kompatibilitet och stöd för signalerna för att minimera lagget som introduceras av TV-apparater är när de försöker göra den processen själv.
En 288p-signal är väldigt ovanlig och svår för en modern TV att hantera, en progressiv 480/576p-signal däremot är enklare för TV:n att hantera.
Det är denna process som generiska uppskalningsenheter gör på ett sätt som introducerar massa onödig fördröjning som vi nu undviker genom att använda specialiserade enheter.
Själv använder jag en AOC-skärm som har 5ms i uppmätt fördröjning. Fungerar mycket bra.
Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S
Dessa enheter löser ju inte panelerna inbyggda lagg (fördröjning). Dessa enheter ger oss möjligheten för TVn att hantera signalen på rätt sätt, eftersom TV:n själv inte är anpassade för att göra det. Det ger bättre kompatibilitet och stöd för signalerna för att minimera lagget som introduceras av TV-apparater är när de försöker göra den processen själv.
En 288p-signal är väldigt ovanlig och svår för en modern TV att hantera, en progressiv 480/576p-signal däremot är enklare för TV:n att hantera.
Det är denna process som generiska uppskalningsenheter gör på ett sätt som introducerar massa onödig fördröjning som vi nu undviker genom att använda specialiserade enheter.
Själv använder jag en AOC-skärm som har 5ms i uppmätt fördröjning. Fungerar mycket bra.
Har kört alla konsoler på TV:n och ser ingen som helst anledning att köra någon uppskalning. Bilden tillräckligt bra utan några konstigheter, då har jag kört allt från NES, SNES, PS1, PS2, Gamecube. Visst jag är inte så kinkig när det kommer till bilden, men har aldrig haft problem med att bilden är dålig, däremot input lag är horribelt på en modern TV. Kopplade in min Snes med en Scart split till en gammal tjock TV och en relativt ny LG, det var minst en halv sekunds fördröjning på den moderna TV:n, man tänker inte så mycket på det när man spelar men när man ser det så förstår man varför man missar inputs. Sen när jag köpte den skärmen jag har nu så var det minimal skillnad mellan tjock TV:n och den skärmen. Sure, det är inte perfekt, men väldigt nära.
Har kört alla konsoler på TV:n och ser ingen som helst anledning att köra någon uppskalning. Bilden tillräckligt bra utan några konstigheter, då har jag kört allt från NES, SNES, PS1, PS2, Gamecube. Visst jag är inte så kinkig när det kommer till bilden, men har aldrig haft problem med att bilden är dålig, däremot input lag är horribelt på en modern TV. Kopplade in min Snes med en Scart split till en gammal tjock TV och en relativt ny LG, det var minst en halv sekunds fördröjning på den moderna TV:n, man tänker inte så mycket på det när man spelar men när man ser det så förstår man varför man missar inputs. Sen när jag köpte den skärmen jag har nu så var det minimal skillnad mellan tjock TV:n och den skärmen. Sure, det är inte perfekt, men väldigt nära.
Äldre konsoler har en output på 240/288p vilket är en "hack" på SDTV-standardens 480/576i. Detta fungerade fint på äldre analoga TV-apparater då de inte var så kinkiga med vad för signal som de fick till sig.
Däremot när vi rör oss mot plsattskärmar är det många enheter som hanterar den här 240/288p-signalen (240/288 samtidigt utritade linjer med svarta linjer emellan) som en 480/576i-signal (240/288 alternerat utritade fält) och försöker gör om den till en progressiv signal genom processen deinterlacing (avsammanflätning) trots att signalen redan är progressiv. Denna onödiga bearbetning av signalen är vad som ökar fördröjningen för TV-apparater när det kommer till retrospel. Det är dessutom väldigt otrevligt att titta på. Det är det vi går runt med skala upp (eller linjedubblera) signalen till 480/576p vilket är bättre anpassade för plattskärmar.
Denna visar felaktiga hantering som TV:n gör med signalen. Har satt tidsstämpel på videon.
En annan anledning till att använda dessa lådor är för att RCA och SCART-kontakterna tas bort mer och mer från TV-apparater. Då måste vi ha någon typ av låda som gör denna konvertering från analogt till digitalt.
Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S
Äldre konsoler har en output på 240/288p vilket är en "hack" på SDTV-standardens 480/576i. Detta fungerade fint på äldre analoga TV-apparater då de inte var så kinkiga med vad för signal som de fick till sig.
Däremot när vi rör oss mot plsattskärmar är det många enheter som hanterar den här 240/288p-signalen (240/288 samtidigt utritade linjer med svarta linjer emellan) som en 480/576i-signal (240/288 alternerat utritade fält) och försöker gör om den till en progressiv signal genom processen deinterlacing (avsammanflätning) trots att signalen redan är progressiv. Denna onödiga bearbetning av signalen är vad som ökar fördröjningen för TV-apparater när det kommer till retrospel. Det är dessutom väldigt otrevligt att titta på. Det är det vi går runt med skala upp (eller linjedubblera) signalen till 480/576p vilket är bättre anpassade för plattskärmar.
Denna visar felaktiga hantering som TV:n gör med signalen. Har satt tidsstämpel på videon.
https://youtu.be/43dzrCAfU3A?=153
En annan anledning till att använda dessa lådor är för att RCA och SCART-kontakterna tas bort mer och mer från TV-apparater. Då måste vi ha någon typ av låda som gör denna konvertering från analogt till digitalt.
Som sagt, har inte stött på några problem med de skärmar/TV:s jag har haft när det kommer bildkvalité, att scart försvinner är en helt annan sak. Min uppsättning just nu är en billig hdmi->scart converter, långt ifrån perfekt bild men det är knappast jobbigt att titta på.
Sen är det däremot ingenting som slår en Sony Trinitron när det kommer till perfekt bild för äldre konsoler, spelar ingen roll vad man kör för utrustning, sen att dessa TV:s har blivit dyrare på senaste tiden om de går att få tag på överhuvudtaget är en helt annan sak. Vill man ha det bästa så måste man ändå ha plats för en tjock TV.
Har väntat i tusen år på någon bra lösning för N64, men det kommer aldrig någon. Riktigt segt.
Man blir lite tvungen till emulering när det kommer till de spelen, tråkigt nog,
Just 64 är begränsad mer eller mindre till komposit på PAL konsoler. Så utan moddning så kommer kvaliteten aldrig bli riktigt bra.
Men en RetroTINK2X Classic/Pro eller RAD2X fungerar med N64, även om det är komposit. Det ger en bra upplevelse, men kompositsignalens störningar i bilden blir tydligare på en digital skärm än på en CRT.
Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S
Ingen som har stöd för NES?
Hade missat NES! Superbra att du säger till!
Jo, alla som har komposit in (kabel med gul RCA-kontakt).
VIlket är RetroTINK2X Classic och RetroTINK2X Pro av produkterna ovan!
Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S
Mycket informativt inlägg @Grukk, har själv funderat på en RetroTINK efter att Metal Jesus pratade om den (https://www.youtube.com/watch?v=pcpcBt-JO1o)
Men, bästa och billigaste lösning just nu är ändå en gammal CRT TV! Själv har jag en bra Panasonic 28" och en Sony PVM 22" - där den förstnämnda var gratis och den andra köpte jag (förhållandevis) billigt. Bättre bild än på PVM kan man inte få, så jäkla krispigt!
:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::
Mycket informativt inlägg @Grukk, har själv funderat på en RetroTINK efter att Metal Jesus pratade om den (https://www.youtube.com/watch?v=pcpcBt-JO1o)
Men, bästa och billigaste lösning just nu är ändå en gammal CRT TV! Själv har jag en bra Panasonic 28" och en Sony PVM 22" - där den förstnämnda var gratis och den andra köpte jag (förhållandevis) billigt. Bättre bild än på PVM kan man inte få, så jäkla krispigt!
Tack! Vad bra att det kunde vara till hjälp!
En PVM är som du säger det bästa man kan ha om platsen finns. Hoppas tuben mår bra i den så den håller länge!
Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S
Är det någon som har några tips för Dreamcast som kanske är något billigare och lite mer plug-n-play än OSSC? Min TV HAR faktiskt Scart-ingång, men det sitter så konstigt till att det är omöjligt att använda när TV:n sitter på väggen, hehe.
För Dreamcast som har stöd för 480p finns det en produkt som heter the Akura som är en extern HDMI-lösning för Dreamcast.
https://www.beharbros.com/akura#
Den gör inget annat än att ta VGA-signalen från Dreamcasten och gör om den till HDMI, ingen ytterligare uppskalning eller så. Det finns nog en inbyggt scanline-generator i den om det skulle vara intressant, annars är det nog den smidigaste HDMI-lösningen för Dreamcast.
Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S
För Dreamcast som har stöd för 480p finns det en produkt som heter the Akura som är en extern HDMI-lösning för Dreamcast.
https://www.beharbros.com/akura#
Den gör inget annat än att ta VGA-signalen från Dreamcasten och gör om den till HDMI, ingen ytterligare uppskalning eller så. Det finns nog en inbyggt scanline-generator i den om det skulle vara intressant, annars är det nog den smidigaste HDMI-lösningen för Dreamcast.
Hmmm, definitivt intressant. Dock lite saftigt pris för vad den gör, kan jag tycka - men det ger mig en bra grund att kolla lite jämförelsebilder. Ska researcha lite, tack så mycket!
Hmmm, definitivt intressant. Dock lite saftigt pris för vad den gör, kan jag tycka - men det ger mig en bra grund att kolla lite jämförelsebilder. Ska researcha lite, tack så mycket!
Alltid bra att ha en enkel lösning att jämföra med. För det finns alltid mer komplicerade lösningar.
Säg gärna till vilken väg du kommer gå om det blir av med något! 😃
Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S