Recension - Shadow of the Colossus (2018)

Medlem
Recension - Shadow of the Colossus (2018)

En Team Ico-novis första stapplande steg

Lågmälda stråkar och storslagna vyer möter mig redan innan menyn. Det skapar en innerlig känsla som tränger igenom den härdade gamerns hårda skal. Shadow of the Colossus är inte som andra spel. Jag möts emellanåt av den obehagliga åsikten att Zelda the Twiligt Princess, ett av mina absoluta favoritspel, förlorar på att det är för stort och tomt. För min del hade det gärna kunnat få vara ännu större och tommare. Låta en få ta in världen ifred ännu mer. Som Shadow of the Colossus. Detta kan vara det största tommaste spel jag spelat.

Du startar i ett tempel i mitten av kartan. Ditt mål är att via en riktningsvisare finna en av 16 kolosser att besegra. Det finns inget annat att strida mot. Efter varje strid startar sökandet efter nästa koloss om vid templet. Det känns lite indie. Tyvärr har jag aldrig varit särskilt förtjust i bossar.

Hur kan man tycka om ett spel vars huvudsakliga gameplay inte rimmar med ens preferenser? För det första spiller det inte min tid med billiga micro-belöningar. Jag är inte någon snabb spelare men fick njuta av eftertexterna redan efter ett fåtal timmar. För det andra anar jag ett djup i miljöer och historia, något outtalat som skänker förståelse för de som tar sig djupare in i denna värld. En ödmjukhet inför pöbelns ignorans som troligtvis endast någon som co-opar Halo på Legendary i splitscreen kan besitta. För det tredje skapade grafisk briljans, teknisk som artistisk, en vilja av att försöka hålla kvar detta stora vackra i hjärtat genom dessa fotografier. Det var längesedan senast.

Spelet Shadow of the Colossus är underhållande och helt ok.
Upplevelsen Shadow of the Colossus kan jag varmt rekommendera till alla.

Shadow of the Colossus
4
Mycket bra
+
Presentationen
+
Open world utan onödig fyllnad
-
Går man ej igång på bossar är det ju lite trist
Det här betyder betygen på FZ
Testpilot

Fin recension och jag gillar att spelet har en så avskalad presentation och miljö. Det är som du säger något av en motpol mot mycket annat i spelvärlden.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Fin recension och jag gillar att spelet har en så avskalad presentation och miljö. Det är som du säger något av en motpol mot mycket annat i spelvärlden.

Tack dude❤️

Skribent

Kom mig aldrig för att nöta ner Colosserna på den tiden det begav sig. Tor jag fick ner 4-5 st. Har glömt bort varför jag inte spelade klart.

Medlem

jag tror det som är riktigt intressant är att man är avkild från omvärlden i detta spel, och man på sätt och vis är ensam och har ett direkt uppdrag att utföra, för att du vill återuppliva kärleken. Har sett en del gameplay från ursprungliga utgåvan, men det kittlar i själen att kanske köpa det.


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem

Riktigt bra spel, men tycker det är synd att nyversionen har en mera realistiskt ljussättning. Det sagolika bloom som finns i originalet till PS2 är som bortblåst.

Medlem

Fantastiskt bra spel.

Spelade det första gången på PS3 och var riktigt imponerad av att spela det på min 3DTV. Var tvungen att köpa det igen till PS4 men fick såklart inte samma wow-känsla när jag spelade igenom det igen även om det såg snyggare ut och flöt på bättre.

Är inget större Zelda-fan men detta gillade jag bättre än Twilight Princess (enda jag spelat från början till slut)

Medlem

Minns fortfarande när jag spelade det när det kom ut på PS2:an när

man började få en dålig känsla när man dödade en boss.

Fantastiskt spel. Spelade igenom remastern, kan starkt rekommenderas. Den enda dåliga med orginalet var en taskig framerate.

Medlem
Skrivet av brunnlake:

Fantastiskt bra spel.

Spelade det första gången på PS3 och var riktigt imponerad av att spela det på min 3DTV. Var tvungen att köpa det igen till PS4 men fick såklart inte samma wow-känsla när jag spelade igenom det igen även om det såg snyggare ut och flöt på bättre.

Är inget större Zelda-fan men detta gillade jag bättre än Twilight Princess (enda jag spelat från början till slut)

Var det något 3d stöd i spelet eller hur funka de på en 3dtv?

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Var det något 3d stöd i spelet eller hur funka de på en 3dtv?

Det är 3D endast på PS3, dessvärre endast 15-20 fps i 3D läge.

ICO (PS3) däremot är magiskt på 3D Tv. Låsta 30 fps och otroligt snyggt o stämningsfullt. 👌

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Riktigt bra spel, men tycker det är synd att nyversionen har en mera realistiskt ljussättning. Det sagolika bloom som finns i originalet till PS2 är som bortblåst.

Skulle det rekommenderas ett inköp av originalet till Ps2 även efter att man spelat remastern? Eller kombon med Ico till Ps3? Någon timme in i detta bestämde jag mig i alla fall för att skaffa The last Guardian så nu är det beställt. Det är lite lustigt det där du nämner om det grafiska för precis samma känner jag för just Zelda TP vad gäller originalet till Gamecube/Wii kontra HD-remastern till Wii U. Det suddiga hjälpte till att skapa en mer suggestiv sagolik känsla. Jag föredrar nog remastern trots allt då den slipar bort en del vassa törnar i spelmekaniken.

NuZ
Testpilot

Bra och rak recension, snyggt!
Spelet är riktigt bra tycker jag.

Tips
Om du vill göra bildspel av dina bilder använd

[slideshow*
[slide] din bild [/slide*
[slide] din bild [/slide*
[slide] din bild [/slide*
[/slideshow*

* är tecknet ]


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Köpte det för 99:- på PS-store, och ja, det ser ju bra ut, sedan är det där med kontrollerna.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av TTuffing:

Skulle det rekommenderas ett inköp av originalet till Ps2 även efter att man spelat remastern? Eller kombon med Ico till Ps3?

Att köpa det till PS3 tillsammans med Ico låter som en bra ide, tycker jag. Men du borde nog ta en titt på youtube hur det ser ut innan du bestämmer dig.

Medlem

Kort och bra recension!

Jag hängde inte riktigt med i vad som försökte bli uttryckt i nedanstående citat. Fick läsa det tre gånger och ge upp. Hjälp :/

Citat:

För det andra anar jag ett djup i miljöer och historia, något outtalat som skänker förståelse för de som tar sig djupare in i denna värld. En ödmjukhet inför pöbelns ignorans som troligtvis endast någon som co-opar Halo på Legendary i splitscreen kan besitta.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag kände mig jättehemsk och började gråta efter att ha dräpt första kolossen 😭

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Kort och bra recension!

Jag hängde inte riktigt med i vad som försökte bli uttryckt i nedanstående citat. Fick läsa det tre gånger och ge upp. Hjälp :/

Tack!

Haha ja det var kanske lite luddigt. Bra kämpat ändå😅. Det var ett försök att pyttelite skämtsamt beskriva att ett spel kan ha ett stort djup, även om det inte engagerar tillräckligt mycket för att man personligen ska kunna/hinna upptäcka detta. Jag saknar t.ex tålamodet att kunna uppskatta From softwares alster, medans andra inte ser ”grejen med Halo” (riktigt vass AI till stor del) som för mig uppenbarade sig först på de högre svårighetsgraderna i co-op.

Medlem

Fin recension! Stör mig också på alla miljoner halvt meningslösa saker som ska plockas upp i open world-spel. Då kanske det är bättre att ta bort det helt, tillsammans med alla trash-mobs

1
Skriv svar