Fanatec Podium Racing Wheel F1

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Fast man känner väl också tröghet/halka i pedalen, särskilt nu när det är isgata på vissa ställen. Eller inbillar jag mig? :k)

Håller med! 8)


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Fast man känner väl också tröghet/halka i pedalen, särskilt nu när det är isgata på vissa ställen. Eller inbillar jag mig? :k)

I gaspedalen? Nej. Inte bromspedalen heller.
Gaspedalen i moderna bilar är bara en sensor. Du skulle lika gärna ha en fanatec-pedal.
Bromspedalen styr oljetrycket mot bromskolvarna. Ingen återkoppling från vägbanan. Det enda du känner är trögheten i oljesystemet och kolvarnas tröghet.
Det man skulle kunna argumenters för är att kopplingen på en manuell bil har en tendens att plocka upp vibrationer från motorpaketet. Precis som växelspaken i en manuell bil. Den vibrationen kan de nyare CSP pedalerna också emulera om jag minns rätt. Osäker mina kan inte.

Medlem
Skrivet av autograph:

Håller med! 8)

Placebo. Finns ingen koppling alls mellan hjulgrepp och vare sig broms eller gaspedal. Det du känner när greppet släpper är att ratten blir lealös. Finns inget grepp och trögheten i den försvinner. Sen upplevs bromspedalen som lealös när paniken slår till för bilf-n vill ju inte stanna, men det är exakt samma tryck i oljesystemet oavsett om däcken har grepp eller inte.

Fun fact: de flesta bilar drar ratten mot mitten/rakt fram när du kör. Denna effekt upplevs som en tyngd när du styr. När greppet försvinner så finns inte denna kraften kvar längre. Därav lealös ratt.
Denna effekt återskapas av en bra ratt med force feedback. Inte bara vibrationer. När greppet är på väg att släppa blir ratten lättare att vrida och du har din varning om att gränsen är nådd. Ju finare detaljer i ratten desto snabbare kommer du att bli tunt bana då du hela tiden känner när du är på gränsen. I teorin

Medlem
Skrivet av autograph:

Oj! Behövs det verkligen bättre och starkare force feedback?
Min G27-ratt beter sig som en rodeohäst! Och oväsendet som den ger ifrån sig.

Jag har ungefär samma specifikation i min rigg, sannolikt samma motor då det finns 2 väldigt vanliga servomotorer som använts i custombyggen som börjar leta sig in i "vanliga produkter" men med lite högre prislapp

1000hz och 3 miljoner "steps" i 20-25 newton behövs inte (runt 3 nm på konsumentrattar) då det blir starkare än i en Volvo med halvslapp servo på sladd, men;

- en starkare motor gör så att du faktiskt får detaljer när du ligger i kurvtagning och du kan sätta på en normalstor rätt utan att det bara känns som fjädermotstånd med lite skak i kurvor.

- en sådan här har framförallt lösare känsla när den inte drar, vilket gör hela magin och ett du "känner vägen" tycker jag.

- enorm skillnad mellan spel, bilar och banor och kräver nästan en force feedback setup för varenda bil du tänkt köra om det ska bli "roligt" 😀

Massa meck och massa behållning. Ingen för nån som gillar bilspel utan något för en entusiast ✌️

FZ: Ni MÅSTE testa denna med RF2 som har en riktigt stöddig force feedback hantering i rätt bilar med direct drive.

RHK
Medlem
Skrivet av kebbe:

För 18k kan man väl köpa sig en riktig bil och dra till Mantorp för trackday när man vill.

Många som kört t.ex track days som gått över till sim racing.
Kostnaden är initialt hög i sim racing men slår du ut över tid är det inte så högt ändå.

Hur många track days per år är realistiskt att köra t.ex? Mantorp t.ex är väl bara en gång i månaden maj-nov? En sim rig hemma kan man enkelt lägga flera timmar per dag, året om.

Riktig bil kostar kanske inte så mycket i inköp men lägg till bränsle, däck, reperationer och reservdelar, kostnaden för trackday och det rinner iväg.

De flesta vågar (förhoppningsvis) inte köra lika tät racing irl som de vågar i sim racing. Sen är det ju mycket enklare att arrangera olika typer av race med samma förutsättningar i sim racing vilket leder till jämna och tighta race. Tror de flesta som inte testat seriös simracing på en seriös rig avfärdar det för lätt.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Youjimbo:

I gaspedalen? Nej. Inte bromspedalen heller.
Gaspedalen i moderna bilar är bara en sensor. Du skulle lika gärna ha en fanatec-pedal.
Bromspedalen styr oljetrycket mot bromskolvarna. Ingen återkoppling från vägbanan. Det enda du känner är trögheten i oljesystemet och kolvarnas tröghet.
Det man skulle kunna argumenters för är att kopplingen på en manuell bil har en tendens att plocka upp vibrationer från motorpaketet. Precis som växelspaken i en manuell bil. Den vibrationen kan de nyare CSP pedalerna också emulera om jag minns rätt. Osäker mina kan inte.

Intressant hur mycket hjärnan fyller i information när man inte har koll på de tekniska detaljerna


signatur
KoP
Medlem

Och för 18 lax kan man få en "bättre" begagnad bil. (-.-)

Redaktör
Skrivet av KoP:

Och för 18 lax kan man få en "bättre" begagnad bil. (-.-)

Jag misstänker högre service- och driftskostnad för den.


signatur
Redaktör

@Youjimbo - insatt och spännande info - tack!

@sCaz - jag lägger RF2 på minnet och testar så fort Tegnell låter mig åka tillbaka till kontoret. (Kan inte ha ratten här hemma, för vekt skrivbord :/ ). Jag googlade efter bästa FF-spelen men fick inget jättetydligt svar, kanske därför jag missade ditt tips. Men jag har kört t.ex. båda Assetto Corsa, Dirt Rally 2 och Automobilista 2, och där funkar det fint. F1 2020 var däremot ingen höjdare.


signatur
KoP
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag misstänker högre service- och driftskostnad för den.

Det lär det vara. :'D

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

@Youjimbo - insatt och spännande info - tack!

@sCaz - jag lägger RF2 på minnet och testar så fort Tegnell låter mig åka tillbaka till kontoret. (Kan inte ha ratten här hemma, för vekt skrivbord :/ ). Jag googlade efter bästa FF-spelen men fick inget jättetydligt svar, kanske därför jag missade ditt tips. Men jag har kört t.ex. båda Assetto Corsa, Dirt Rally 2 och Automobilista 2, och där funkar det fint. F1 2020 var däremot ingen höjdare.

Kan hålla med om RF2. Helt fysikaliskt korrekt modellerat också om jag minns rätt. AC gillar jag också, men om jag minns rätt har de där mer gjort fejkmodeller som de kalibrerat för hyfsat korrekt beteende. Inte fysikaliskt korrekt på samma sätt. Dock har de fått till känslan betydligt bättre än Project Cars-spelen i mitt tycke. F1 körde jag för några år sedan och det var inte alls lika kul just ur ett FF-perspektiv och förmågan skapa en känsla av kontroll och feedback.

Medlem

Av vad jag har har hört så ska man definitivt kryssa i den extra garantin på de här Fanatec produkterna då de kan vara lite hit eller miss (med min otur kring teknisk utrustning hade jag köpt på mig det).

Hade varit kul med jämförelser mot SimiCube, Accuforce

Medlem
Skrivet av Raven_cc:

haha jag har testat en hel del, den är helt fantastisk... men lite väl för dyr för mig

Kombinerar mitt svar här. Jag har själv en G27 som låter absurt mycket om man hamnar på kerb eller gräset, Fanatec-ratten är inte ens i närheten av liknande ljudnivåer. Nu har jag bara spelat med hörlurar men tycker den är nästintill ljudlös trots att feedback-kraften är betydligt starkare än G27.

Bygger på mitt svar här ytterligare. Har också en G27 hemma som låter en del, har dock en GTTrack cockpit den är fäst vid och gummimatta under så den gör inte i närheten av lika mycket oljud som när jag hade den monterad i ett halvt stabilt Ikea bord.

Har Fanatec ratt på jobbet och har även bla även testat AccuForces Direct Drive ratt, ingen av dom förde ens i närheten av samma oväsen som min G27:a gör.

Att tänka på dock är du troligen vill ha ett par mer rejäla pedaler till den ratten och det låter betydligt mer när du stampar ner bromsen. Ex. Clubsport pedalerna går att få med force feedback och den för ett himla oväsen (möjligen är de fel på den).

Har lagt en gummimatta (samma typ som man har under ex. löpband) under min cockpit som tar bort det mesta av oljudet och håller grannen under nöjd.

Medlem

Intressant F1 ratt, men vilken Simulator kan göra denna ratt rättvis fullt ut, är det iRacing som gäller? Sen bör man ju ha en stol som matchar ratten.

Önskar Logitech kunde släppa en ratt med F1 layout för ca 7000 kr inkl pedaler, mer riktat för F1 2020.

Redaktör
Skrivet av xverminator:

Intressant F1 ratt, men vilken Simulator kan göra denna ratt rättvis fullt ut, är det iRacing som gäller? Sen bör man ju ha en stol som matchar ratten.

Önskar Logitech kunde släppa en ratt med F1 layout för ca 7000 kr inkl pedaler, mer riktat för F1 2020.

Det är Rfactor 2 som gäller för tokbra ff-simulering, sägs det ovan. Assetto Corsa-spelen funkar grymt bra i mitt tycke, Dirt Rally 2 också för den delen.

F1-spelen har genomgående dålig force feedback, det kan inte ratten göra så mycket åt. Exempel: jag testade Thrustmaster T-GT i F1 2017, spelet gav ingen feedback alls i ratten vid däcksläpp. Då spelar det liksom ingen roll hur bra ratten är. Nåt för Codemasters att fixa.


signatur
Medlem

Å jag klagar på att min G27 skakar för mycket. Men, jag vet att man kan göra justeringar i inställningarna för skakigheten, men jag orkar bara inte. En gång i början stängde jag av allt. Blev så trött på "kraften" och oljudet. Så trög var aldrig servon i Volvon på riktigt.
Jag skulle vilja ha en ratt med äkta känsla, gärna i pedalerna också. Man skulle kanske köpa bättre stol också. Har en gammal hård gamingstol nu.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det är Rfactor 2 som gäller för tokbra ff-simulering, sägs det ovan. Assetto Corsa-spelen funkar grymt bra i mitt tycke, Dirt Rally 2 också för den delen.

F1-spelen har genomgående dålig force feedback, det kan inte ratten göra så mycket åt. Exempel: jag testade Thrustmaster T-GT i F1 2017, spelet gav ingen feedback alls i ratten vid däcksläpp. Då spelar det liksom ingen roll hur bra ratten är. Nåt för Codemasters att fixa.

Okidoki. I F1 2020 tycker jag force feedbacken har blivit väldigt mycket bättre. Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig.

Undrar hur det blir med utveckligen av Codemasters F1 om nu EA köper upp det hela. Jag är lite rädd att utvecklingen kommer stagnera med tanke på hur det gått för Fifa och NHL serien :/

12
Skriv svar