Half-Life: Alyx firar ettårsdagen med rejäl rea

Robot
Half-Life: Alyx firar ettårsdagen med rejäl rea
Medlem

Det är trist att VR lider av Nintendo syndromet. Med det menar jag att det är ytterst få spel som både är exklusivt till formatet samt är något man vill spela.

Nintendo har i stort sett endast Zelda och VR har nu endast Alyx. Tänker inte köpa varken en nintendo konsol eller ett VR headset för att spela ett spel.

Medlem

Jag förstår din poäng men Zelda är inte ens top tre sålda spelet på NS!

Medlem
Skrivet av Striva:

Det är trist att VR lider av Nintendo syndromet. Med det menar jag att det är ytterst få spel som både är exklusivt till formatet samt är något man vill spela.

Nintendo har i stort sett endast Zelda och VR har nu endast Alyx. Tänker inte köpa varken en nintendo konsol eller ett VR headset för att spela ett spel.

Tror du behöver se dig om ifall du säger att nintendo i stort sett endast har Zelda. Finns hur mycket som helst.

När det kommer till VR så vist önskar man att det fanns mer men även där finns det oerhört mycket som är roligt även om Alyx sticker ut med överlägsen kvalitet.

Skrivet av Striva:

Det är trist att VR lider av Nintendo syndromet. Med det menar jag att det är ytterst få spel som både är exklusivt till formatet samt är något man vill spela.

Nintendo har i stort sett endast Zelda och VR har nu endast Alyx. Tänker inte köpa varken en nintendo konsol eller ett VR headset för att spela ett spel.

Nintendo har givetvis en begränsad mängd exklusiva spel, alternativet hade varit konstigt. Men de har bra många fler än bara Zelda och sen kan du ju även spela icke exklusiva spel oss deras konsoler. De har en uppsjö av Mariospel, zelda, animal crossings, captain Toad osv...

Det finns också en stor mängd VR-spel. Få som är lika bra som Alyx, men det finns ingen brist ändå.

Här har du en sammanställning med lite inspiration:
https://www.youtube.com/watch?v=dwUjvGKzQbE

Det finns mer VR-spel än jag har tid att spela. Givetvis ser du ingen marknadsföring för dem, men det betyder inte att det saknas något.

Medlem

That's it, på fredag köper jag det! Hoppas det funkar fine på gen1 HTC Vive och teleporting. 🙂

PS Kommer med mina first impressions under helgen så stay tuned. 😎

Medlem

Najs! Sen måste man bara köpa ett VR headset för mellan 4-10 papp också

Medlem
Skrivet av A1200G:

That's it, på fredag köper jag det! Hoppas det funkar fine på gen1 HTC Vive och teleporting. 🙂

Jag har sett folk spela hela spelet på det viset utan problem så det ska nog funka bra.

Quake-konnässsör

Sugen på att köpa, men jag vet att jag kommer ha sönder minst ett knä, fem olika typer av dryckesbehållare, en hund och två till tre olika typer av fönster.

Medlem

Har man inte köpt så passa på.
Alyx är en "system seller" men att tro att det är det enda VR-spelet som finns stämmer inte, finns mycket att underhålla sig med.
Så pass att vissa drar ner nästan helt på "pannkakslir" när man väl kommit in i det (egna erfarenheter)


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Molotov:

Har man inte köpt så passa på.
Alyx är en "system seller" men att tro att det är det enda VR-spelet som finns stämmer inte, finns mycket att underhålla sig med.
Så pass att vissa drar ner nästan helt på "pannkakslir" när man väl kommit in i det (egna erfarenheter)

Ja, för min del är platta spel begränsade till något jag kan spela på en skärm medan jag kollar på video på en annan. Ska jag spela något med hela min uppmärksamhet så blir det ett VR-spel nu för tiden.

Medlem
Skrivet av almblad:

Sugen på att köpa, men jag vet att jag kommer ha sönder minst ett knä, fem olika typer av dryckesbehållare, en hund och två till tre olika typer av fönster.

He, he, 🙂 Min bokhylla har tagit rejält med stryk liksom Vive wands. TV:n och högtalarna har också tagit ett par slag, speciellt från kids. Så är det när man bor i en hundkoja och spelutrymmet är 1.5x2 meter. 😎

@johanAndersson:

Vad är det du insinuerar? 😁

Quake-konnässsör
Skrivet av A1200G:

He, he, 🙂 Min bokhylla har tagit rejält med stryk liksom Vive wands. TV:n och högtalarna har också tagit ett par slag, speciellt från kids. Så är det när man bor i en hundkoja och spelutrymmet är 1.5x2 meter. 😎

Har funderat på att bygga en sån där bäbisbur, fast för vuxna som spelar VR spel bara mjuka sidor

Skrivet av almblad:

Har funderat på att bygga en sån där bäbisbur, fast för vuxna som spelar VR spel bara mjuka sidor

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Padded_cell

Medlem
Skrivet av almblad:

Sugen på att köpa, men jag vet att jag kommer ha sönder minst ett knä, fem olika typer av dryckesbehållare, en hund och två till tre olika typer av fönster.

Sjukförsäkring, hemförsäkring, djurförsäkring, drulleförsäkring, livförsäkring... sen är det bara att köra på!

Medlem

Varit sugen på att prova Alyx länge, men det här med VR-headset verkar knepigt. Någon som vet om det går att prova någonstans eller är det att köpa och returnera på öppet köp om det inte passar?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Varit sugen på att prova Alyx länge, men det här med VR-headset verkar knepigt. Någon som vet om det går att prova någonstans eller är det att köpa och returnera på öppet köp om det inte passar?

Kanske kan vara svårt att prova nu med corona men det fanns i alla fall vive uppställt i vissa butiker när det var nytt. Annars kan du ju köpa ett begagnat, är det inget för dig bör du kunna sälja det för typ samma summa.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Nintendo har givetvis en begränsad mängd exklusiva spel, alternativet hade varit konstigt. Men de har bra många fler än bara Zelda och sen kan du ju även spela icke exklusiva spel oss deras konsoler. De har en uppsjö av Mariospel, zelda, animal crossings, captain Toad osv...

Det finns också en stor mängd VR-spel. Få som är lika bra som Alyx, men det finns ingen brist ändå.

Här har du en sammanställning med lite inspiration:
https://www.youtube.com/watch?v=dwUjvGKzQbE

Det finns mer VR-spel än jag har tid att spela. Givetvis ser du ingen marknadsföring för dem, men det betyder inte att det saknas något.

Finns hur mycket som helst på PS store också, blir sjukt sugen, men försöker hålla mig till PSVR2.
Hoppas att Alyx även kommer släppas där.

Skrivet av magma:

Varit sugen på att prova Alyx länge, men det här med VR-headset verkar knepigt. Någon som vet om det går att prova någonstans eller är det att köpa och returnera på öppet köp om det inte passar?

Det brukar väl vara 30 dagars ånger rätt? Annars så är väl andrahandsvärdet på Quest 2 ganska högt, skulle jag tro.

Skrivet av Fatmajk:

Najs! Sen måste man bara köpa ett VR headset för mellan 4-10 papp också

Nej. Du kan köpa en Quest 2 för 3500 ;-

Jag vill verkligen spela Alyx men jag sitter på ett gammelt grafikkort i form av GTX 970. Vettikatten om det pallar med?
Tanken var ju att byta upp mig till ett 3060 Ti men det är ju lättare sagt än gjort.

Medlem

Värt varenda krona. Med Half-Life: Alyx visade Valve med enorm tydlighet att VR kan vara så mycket mer än bara gimmicks och techdemos. HL:A är ett fullfjädrat AAA-spel med en 12-15 timmars storydriven singleplayerkampanj.

För den som känner sig lite osäker på val av headset så rekommenderar jag Oculus Quest 2. Fantastiskt VR-headset till ett väldigt bra pris (strax under 4000 kr för 64 gb-modellen). Jag hade tidigare Rift S men gick över till Quest 2 och är väldigt nöjd.

Medlem
Skrivet av Captain_Dracula:

Jag vill verkligen spela Alyx men jag sitter på ett gammelt grafikkort i form av GTX 970. Vettikatten om det pallar med?
Tanken var ju att byta upp mig till ett 3060 Ti men det är ju lättare sagt än gjort.

Sökte lite snabbt. En på reddit kör med 970 och det fungerar bra på låga inställningar men han tycker att det "looks and runs amazing" har du redan headset så passa på nu med rean testa. Tycker du inte om hur det ser ut så kan du ju börja spela när du fått tag på dit nya grafikkort.

Hade själv ett 970 och mitt exemplar överklockade riktigt bra så kan rekommendera dig att överklocka kortet.

Medlem

Detta spel är den bästa spelupplevelse jag någonsin haft. Slår Ocarina of time och FFVII i tonåren när dom släpptes. Sån obeskrivligt bra stämning.
Spelar på oculus quest 2 med kabel och det funkar kanon.

Medlem
Skrivet av Captain_Dracula:

Nej. Du kan köpa en Quest 2 för 3500 ;-

Haha, fair enough!

Inaktiv
Skrivet av Fatmajk:

Haha, fair enough!

Det riktiga priset är dock din integritet, inte pengar

Skrivet av Captain_Dracula:

Jag vill verkligen spela Alyx men jag sitter på ett gammelt grafikkort i form av GTX 970. Vettikatten om det pallar med?
Tanken var ju att byta upp mig till ett 3060 Ti men det är ju lättare sagt än gjort.

Half Life Alyx rullar förvånansvärt bra på sämre grafikkort, men ett 970 är lite för dålig för att vara säker. Det kanske fungerar, men det är högst tveksamt, beroende på vilken upplösningen du anser är acceptabel. Jag tror du kommer uppleva upplevelsen icke tillfredsställande.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Sjukförsäkring, hemförsäkring, djurförsäkring, drulleförsäkring, livförsäkring... sen är det bara att köra på!

He, he, de borde erbjuda VR-försäkring också. 🙂

Skrivet av A1200G:

He, he, de borde erbjuda VR-försäkring också. 🙂

https://www.reddit.com/r/VRtoER

Avstängd

Nej tack, helt ointresserad av VR. Hade gärna sett ett riktigt Half-Life dock, men tänker inte hålla andan i väntan på det..

Skrivet av johanAndersson:

Half Life Alyx rullar förvånansvärt bra på sämre grafikkort, men ett 970 är lite för dålig för att vara säker. Det kanske fungerar, men det är högst tveksamt, beroende på vilken upplösningen du anser är acceptabel. Jag tror du kommer uppleva upplevelsen icke tillfredsställande.

Misstänkta detta och tveksamt om jag vill ha en sisådär upplevelse av ett sånt spel när jag kan vänta istället.
Man vill ju lira i maxupplösning för Quest 2 med allt påslaget.

12
Skriv svar