Påtryckningar från Sonys egna studior gav oss Playstation-spel till PC

Medlem

En rolig utveckling för mig som spelar på PC och inte har eller vill köpa någon konsol. Jag har sneglat lite mot några av spelen som är exklusiva på PS, men oavsett om det var aktuellt eller inte så är det ju ett rätt stort steg att sedan gå och köpa en hel konsoll för några spel som "ser intressanta ut". Det bidrar säkert till Sonys försäljning av konsoler när fler får prova deras spel och fastnar för dem och deras serier.

Själv hoppas jag det fortsätter portas bra PS-spel till PC då och då. Gör inget om det behöver väntas tills en tid efter PS-releasen. Jag har ändå fler spel jag vill spela än tiden räcker till!

Medlem

För att vara en pengakåt megakoncern verkar de lite korkade. Pc-släpp måste ju generera grova summor på deras konto. Så att det tagit så här lång tid innan de kom igång är fanimej sjukt.


signatur

- pixelfantast

Medlem

För mig kvittar det egentligen. Sålänge som de fortsätter sin satsning på singleplyer-spel till konsol så gör det mig inget. Jag gillar PC men äger ingen i dagsläget och konsol är så fruktansvärt smidigt och välfungerande att jag inte saknar PC det minsta. Nu kommer ju de flesta spelen i 60 fps även på konsol dessutom.

Medlem
Skrivet av skymf:

För att vara en pengakåt megakoncern verkar de lite korkade. Pc-släpp måste ju generera grova summor på deras konto. Så att det tagit så här lång tid innan de kom igång är fanimej sjukt.

Det är nog inte bara så enkelt som att släppa till PC och sen casha in. Huvudfokus för Sony är ju fortfarande konsol och risken finns ju att de tappar konsumenter rejält när det släpps friskt till andra plattformar.
Förmodligen myssläpper de ju lite nu i början för att känna av mottagandet från båda sidor.

Medlem

Det är rätt mycket jobb med portningar också, PC förväntar sig och behöver kunna köra på flera olika settings bland annat. Dock tror jag att det är värt det för de stora titlarna.

Personligen köper jag inte gärna en konsol för ett par enstaka spel. Hög upplösning på bra skärm med hög FPS är det viktigaste för mig(när det gäller grafik), kanske blivit känsligare med åldern också. Det är mysigt att sitta i soffan med sambon och spela något fighting spel, men för dagligt spelande vill jag sitta på desktop PC.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Själva lådan går de ju oftast +/-0kr på. Skaffar du Gamepass till PC så har Microsoft vunnit ändå!

Nja de vill nog ändå hellre sälja konsolen. Det ökar chansen att du köper saker Microsoft tjänar pengar på utöver gamepass. Ex om du köper cod digitalt till xboxen köper du med stor sannolikhet via deras butik. På PC gör du troligtvis inte det.

Skribent
Skrivet av skymf:

För att vara en pengakåt megakoncern verkar de lite korkade. Pc-släpp måste ju generera grova summor på deras konto. Så att det tagit så här lång tid innan de kom igång är fanimej sjukt.

Fast hade de velat satsa enbart på att tjäna pengar hade de ju gått helt till att producerad mobilspel. Jag tror som jag skriver tidigare att Sony värnar om varumärket Playstation och ser det långsiktigt. Genom att börja släppa alla sina spel till PC vattnar de ur hela varumärket lite, de vill ju fortfarande att Playstation ska vara en premiumprodukt. Jag älskar vägen Microsoft har tagit med Game Pass, men samtidigt så har Xbox blivit mer en service än en "konsol", vilket är lite tråkigt. Jag tror inte Sony vill gå den vägen, dels för att MS redan har försprång på den marknaden och dels för att de, som skrivet, värnar om Playstation som varumärke. Sen är de klart de vill tjäna pengar, men jag tror de kollar mer på långsiktig basis än kortsiktig.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Fattar inte varför de inte vill släppa till PC självmant? Gillar de inte pengar? Det är väl ganska allmänt känt att inbitna pcspelare håller sig till PC och inte köper en konsol bara för att spela ett antal exklusiva spel. Lika bra att släppa allt till PC för eller senare. Borde inte det generera mer pengar än de fåtal som köper konsol utöver sin gamingpc? Eller är jag ute och cyklar?

Anledningarna är många.
Det är bland annat betydligt bättre förutsättningar att göra ett bra, optimerat och snyggt spel när man kan fokusera 100% på en hårdvarukonfiguration. Ett signum som Sony ofta levererat på med sina exklusiva titlar.

Medlem
Skrivet av heady89:

Anledningarna är många.
Det är bland annat betydligt bättre förutsättningar att göra ett bra, optimerat och snyggt spel när man kan fokusera 100% på en hårdvarukonfiguration. Ett signum som Sony ofta levererat på med sina exklusiva titlar.

Det stämde en gång i tiden. Idag är det enklare än någonsin att göra multiplattform.
Se bara på GoW idag, det hade varit "så myclet bättre" än playatation även om det kom till pc day 1


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tror inte det, konsol kommer fortfarande vara billigare och enklare, det räcker för många.
Precis som folk inte kommer köpa en konsol enbart för exclusiva spel så finns det dom som inte kommer börja spela på pc bara för att deras favoritspel även släpps där.

Om Nintendo börjar släppa sina spel på pc och möjlighet att höja grafiken till 4k, 144fps osv samt välja vilken handkontroller du vill.

Skulle du köpa en Nintendo switch då eller köpa Nintendospelen på pc?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Om Nintendo börjar släppa sina spel på pc och möjlighet att höja grafiken till 4k, 144fps osv samt välja vilken handkontroller du vill.

Skulle du köpa en Nintendo switch då eller köpa Nintendospelen på pc?

I mitt fall på PC eftersom jag har en PC och snart en Steam deck. Men jag representerar inte majoriteten.
En stor anledning varför jag har en switch är också för att den är bärbar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av baxtex:

Själva lådan går de ju oftast +/-0kr på. Skaffar du Gamepass till PC så har Microsoft vunnit ändå!

Absolut har de gjort de men när min 10:- period går ut i sommar tänker jag inte fortsätta. Inte för att tjänsten inte är bra men blir billigare att köpa de få spel man hinner med för 300 ( köper sällan spel direkt vid realese).

Medlem
Skrivet av Molotov:

I mitt fall på PC eftersom jag har en PC och snart en Steam deck. Men jag representerar inte majoriteten.
En stor anledning varför jag har en switch är också för att den är bärbar.

Jag insåg snabbt att switch inte är ergonomisk och pro controllern gör det lättare att spela med. Vore underbart om Nintendo spelen gick att köra på Steam deck.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag insåg snabbt att switch inte är ergonomisk och pro controllern gör det lättare att spela med. Vore underbart om Nintendo spelen gick att köra på Steam deck.

Dom kommer nog funka på steam deck
och jag håller med om att Switch inte är ergonomisk, jag var tvungen att köpa ett sån där grip så själva switchen bli som en kontroll när man håller i den.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det stämde en gång i tiden. Idag är det enklare än någonsin att göra multiplattform.
Se bara på GoW idag, det hade varit "så myclet bättre" än playatation även om det kom till pc day 1

Nja, att fokusera på en hårdvarukonfiguration är alltid lättare ur ett utvecklingsperspektiv, men sen kanske det inte har någon större betydelse för någon som bara ska dra nytta av en grundmotor för ett indie-spel eller AA på plattformar som Unity eller UE med i princip färdig funktionalitet för pipen på alla möjliga plattformar.

Men det är ju inte på plattformar som Unreal Engine eller Unity som stor ingenjörskonst görs utan snarare egenutvecklade och högeffektiva motorer som tex ID Tech 7, eller företag som gör en helt hyperanpassad motor bara för ett spel som tex Alien Isolation. Om dem i sin tur sen också bara behöver foka på en hårdvara ja då kan man få ganska sjuka resultat, även om nämnda exempel är multiplattform.

Värd att poängtera såklart att UE och Unity i sig själva är hög ingenjörskonst men inte nödvändigtvis de som använder dem. Man känner den där Unreal känslan dag 1 när företag bara byggt det ovanpå utan att grundligt anpassa för vad de tänkt göra. Det finns fåtal undantag så som Valorant där jag aldrig hade gissat att det var ett Unreal-engine spel för att de har byggt om så otroligt mycket i grunden av hur det mest fundamentala funkar.

Medlem
Skrivet av heady89:

Nja, att fokusera på en hårdvarukonfiguration är alltid lättare ur ett utvecklingsperspektiv, men sen kanske det inte har någon större betydelse för någon som bara ska dra nytta av en grundmotor för ett indie-spel eller AA på plattformar som Unity eller UE med i princip färdig funktionalitet för pipen på alla möjliga plattformar.

Men det är ju inte på plattformar som Unreal Engine eller Unity som stor ingenjörskonst görs utan snarare egenutvecklade och högeffektiva motorer som tex ID Tech 7, eller företag som gör en helt hyperanpassad motor bara för ett spel som tex Alien Isolation. Om dem i sin tur sen också bara behöver foka på en hårdvara ja då kan man få ganska sjuka resultat, även om nämnda exempel är multiplattform.

Värd att poängtera såklart att UE och Unity i sig själva är hög ingenjörskonst men inte nödvändigtvis de som använder dem. Man känner den där Unreal känslan dag 1 när företag bara byggt det ovanpå utan att grundligt anpassa för vad de tänkt göra. Det finns fåtal undantag så som Valorant där jag aldrig hade gissat att det var ett Unreal-engine spel för att de har byggt om så otroligt mycket i grunden av hur det mest fundamentala funkar.

Ja så klart men det är som sagt aldrig varit enklare med multiplattform än vad det är nu och framåt, allt är mer standard än eget. Jämför tex ps3 och ps4.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar