Diablo Immortal har dragit in 24 miljoner dollar på två veckor

Robot
Diablo Immortal har dragit in 24 miljoner dollar på två veckor

Diablo drar in djävulskt med pengar.

#Blizzard, #Diablo-immortal


Medlem

Ca $2 per spelare i snitt?

Quake-konnässsör

Skulle gärna vilja se statistik på detta, liknande med länder som har spenderat mest etc, åldersgrupper, speltider.

Medlem

Djävlar!!!!


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Medlem

Jag tycker lite synd om Blizzards fansen nu som får lida. Färre riktiga spel och mer sällan. Om det nu är en möjlighet. Känns rätt bra att Microsoft valde att köpa upp både Blizzard och Bethesda.......

Geeks Gaming

[…] och delat ut totalt 8st 5-stjärniga legendaries

Medlem

Ytterligare en pengako till Microsoft. Man inser att vi som klagat på p2w är en minoritet.

Medlem

Som vanligt är det "the vocal minority" som hörs och ses på forum och dylikt. Vad majoriteten tycker är däremot en helt annan sak. Vad jag skulle vilja se här på fz är hur gamla folk faktiskt är generellt sett. Poll kanske? Jag är lite fördomsfull nu, men jag blir ju inte jätte förvånad om det är kategorin "yngre" som tycker dessa spel med microtransaktioner är ok, medans kategori "äldre" tycker tvärtemot.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Geeks Gaming
Skrivet av vbgbasse:

Som vanligt är det "the vocal minority" som hörs och ses på forum och dylikt. Vad majoriteten tycker är däremot en helt annan sak. Vad jag skulle vilja se här på fz är hur gamla folk faktiskt är generellt sett. Poll kanske? Jag är lite fördomsfull nu, men jag blir ju inte jätte förvånad om det är kategorin "yngre" som tycker dessa spel med microtransaktioner är ok, medans kategori "äldre" tycker tvärtemot.

Äldre kommer väl alltid tycka tvärtemot vad yngre tycker?
Get of my lawn osv

Medlem

inte sådär jättemycket ändå eller ?

Testpilot

Jag trodde det var gratis

Medlem

De sticker så mkt i ögonen på folk att Diablo Immortal är p2w som alla andra mobilspel😂

Medlem
Skrivet av Deekar:

De sticker så mkt i ögonen på folk att Diablo Immortal är p2w som alla andra mobilspel😂

Skulle sätta mycket pengar på det har mer att göra med att de är rädda att konceptet skall spridas till PC delen

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Äldre kommer väl alltid tycka tvärtemot vad yngre tycker?
Get of my lawn osv

Jag tänker att det är en av anledningarna varför utvecklingen går framåt i världen också. Annars hade vi väl fortfarande suttit där med häst å vagn om inte de nya generationerna vågat satsa på bilar. Sen kan man ju undra om det finns nåt positivt i dessa microtransaktioner vs buy to play. Om vi skall vi dra till med ytterligare en historisk jämförelse så var även atombomben förskräcklig när den fälldes över nagasaki och Hiroshima, men samtidigt var det också starten på kärnkraften som vi ser helt naturlig idag, såsom stridsvagn vs grävmaskin. Alla jämförelser var alltså en fasansfull uppfinning som man på sikt kunde göra något positivt av. Men på något sätt har jag verkligen svårt att se de positiva effekter dessa microtransaktioner kan ge på sikt 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Fast det är ju inga större summor? Har ju kostat och ta fram spelet osv också. Sen att det är p2w mja farmas ju deluxe i spelet

Medlem
Skrivet av Deekar:

De sticker så mkt i ögonen på folk att Diablo Immortal är p2w som alla andra mobilspel😂

Det handlar mer om hur man gör det.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Ytterligare en pengako till Microsoft. Man inser att vi som klagat på p2w är en minoritet.

Skrivet av vbgbasse:

Som vanligt är det "the vocal minority" som hörs och ses på forum och dylikt. Vad majoriteten tycker är däremot en helt annan sak. Vad jag skulle vilja se här på fz är hur gamla folk faktiskt är generellt sett. Poll kanske? Jag är lite fördomsfull nu, men jag blir ju inte jätte förvånad om det är kategorin "yngre" som tycker dessa spel med microtransaktioner är ok, medans kategori "äldre" tycker tvärtemot.

Jag väljer att se det annorlunda. Utan "oss som klagar" hade medvetenheten om vad Blizzard sysslar med varit mindre, och siffran som de nu stoltserar med varit 7 gånger högre.

Suck...tänk att man en gång höll dem så högt

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Jag tänker att det är en av anledningarna varför utvecklingen går framåt i världen också. Annars hade vi väl fortfarande suttit där med häst å vagn om inte de nya generationerna vågat satsa på bilar. Sen kan man ju undra om det finns nåt positivt i dessa microtransaktioner vs buy to play. Om vi skall vi dra till med ytterligare en historisk jämförelse så var även atombomben förskräcklig när den fälldes över nagasaki och Hiroshima, men samtidigt var det också starten på kärnkraften som vi ser helt naturlig idag, såsom stridsvagn vs grävmaskin. Alla jämförelser var alltså en fasansfull uppfinning som man på sikt kunde göra något positivt av. Men på något sätt har jag verkligen svårt att se de positiva effekter dessa microtransaktioner kan ge på sikt 😁

men finns det något effektivare än kärnkraft? och endå avecklar t.ex. både Sverige och Tyskland Kärnkraft
Enligt min åsikt bara baserat på känslor och röstfiskeri

Medlem

Ganska lite va? Hur många exemplar säljer inte ett storspel på 2 veckor. Elden Ring sålde väl ca 10 miljoner på två veckor eller mindre, och bara där fick de in 420 miljoner USD (om man räknar med ca halva priset som intäkt, 350 sek), dvs 20 ggr mer. Vem kommer spela diablo immortal om nån månad?

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Som vanligt är det "the vocal minority" som hörs och ses på forum och dylikt. Vad majoriteten tycker är däremot en helt annan sak. Vad jag skulle vilja se här på fz är hur gamla folk faktiskt är generellt sett. Poll kanske? Jag är lite fördomsfull nu, men jag blir ju inte jätte förvånad om det är kategorin "yngre" som tycker dessa spel med microtransaktioner är ok, medans kategori "äldre" tycker tvärtemot.

Jag skulle vilja se statistik på utbildning, kognitiv förmåga och matchning mot riskpersonligheter för folk som lägger mycket på microtransaktioner.


signatur

1338 - One Step Above

MEG
Medlem

Tråkigt, jag väljer dock att inte stödja idiotin med att inte spela spelet, inte för att de bryr sig.
Tycker att dessa versrader saxat från känd och bra bete passar in (en av mina favorit grupper)

"
I mitt nya hem
I mitt nya liv
Ere faktiskt hon som bestämmer

Hon är moder dator
Allas vår mor
Den nya tidens centrala punkt
"


signatur

Death is only the beginning

Skribent
Skrivet av lars_kongo:

Ganska lite va? Hur många exemplar säljer inte ett storspel på 2 veckor. Elden Ring sålde väl ca 10 miljoner på två veckor eller mindre, och bara där fick de in 420 miljoner USD (om man räknar med ca halva priset som intäkt, 350 sek), dvs 20 ggr mer. Vem kommer spela diablo immortal om nån månad?

Med tanke på att så många redan har investerat i spelet så gissar jag att det kommer spelas ett långt tag framöver. Till skillnad från ER så kommer det också fortsätta generera pengar. Oavsett betyg och vad som sägs här på FZ så fungerar mikrotransaktionsmodellen för mobilspel. Det är ju därför spelbolagen jobbar så hårt för att få in samma modell i AAA-titlar.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Det var en jäkla massa! Då får man hoppas de tar bort level skalningen o inför ett hardcore läge.

Medlem

Aja bara dem är öppna med vad dem gör.
Men väldigt få företag som kör lika synliga kort som C.I.G.
Det är bara att acceptera att dlcs o pay2win faster är framtidens melodi.
Nästa grej lär bli att köpa in sig extra start skillpoints eller auto aim o sånt
Skulle vara nice med infinite resurser i ett survival lir t.ex.. helt broken i pvp..

Medlem

Diablo Immortal, om vi skall vara lite mer on topic, har jag inget emot så länge företeelsen stannar på mobila plattformar. Men tyvärr så har framgångar för P2W FTP spel en tendens att sprida sin smitta till spel på PC och Konsol eftersom det inte går att motstå den vinst dessa spel genererar. Så mekanik som får folk att spendera pengar under tiden de spelar sprids. Företagen som utvecklar dessa spel är vinstdrivande företag. Självklart sätter de vinstintresset före det konstnärliga när de investerar i spelutveckling. De måste göra det pga aktiebolagsformen. Det är bara att titta på Svenska versionen av Aktiebolagslagen. Lagens utgångspunkt, att aktiebolagets verksamhet ska bedrivas i vinstsyfte. Det är en skyldighet som finns mot aktieägarna.

Det som är bra för aktieägarna behöver däremot nödvändigtvis inte vara bra för oss spelare.

Skrivet av Iceman88:

men finns det något effektivare än kärnkraft? och endå avecklar t.ex. både Sverige och Tyskland Kärnkraft
Enligt min åsikt bara baserat på känslor och röstfiskeri

Ett sidospår som förtjänar en kommentar.

Sverige avvecklar ingen kärnkraft.

Företagen som äger kärnkraftverken avvecklar för att det blir för dyrt att rusta befintliga kärnkraftverk, vilket är en nödvändighet pga ålder samt nya säkerhetsregler efter Fukushima. Bygga ny kärnkraft tar även för lång tid för att göra någon skillnad både för nuvarande energikris med högra priser efter Ukraina kriget men också för sent för att göra någon skillnad för klimatet. "fjärde generationens kärnkraft" Samt mikroreaktorer är tekniker som ännu inte är tillräckligt mogna för att driftsättas utanför forskningsreaktorer och kommer heller inte kunna färdigställas i tid för att göra någon som helst skillnad för de utmaningar vi har.

Vi behöver en energimix av både förnybart och kärnkraft om vi skall klara klimatmålen. Så det behövs energitillskott i alla sektorer vi kan hitta som är hållbara. Den energiresurs vi kan bygga snabbast är havsbaserad vindkraft. Energilagring för tider när det ej blåser är möjligt via vätgaslager, där det första just invigdes i Luleå. Dessvärre så sätter det kommunala vetot käppar i hjulet för havsbaserad vindkraft just nu så i dagsläget så ser det inte ut som det kommer komma någon "silver bullet" för att rädda oss från höga energipriser eller klimatkonsekvenser i Sverige, oavsett vad politikerna säger under valrörelsen

Tyskland har dragit i handbromsen på sin avveckling, men de sitter lite i samma sits som Sverige med urgamla reaktorer som sjunger på sista versen och är för dyra att modernisera jämfört med andra energislag samt tar för lång tid för att lösa några problem. Tyskland ser fortfarande inte kärnkraft som en lösning på något. Så de lägger nu stora summor pengar på att bygga hamnar och rafinaderier i rekordfart för att kunna ta emot flytande naturgas (LNG) för att under vad de hoppas skall bli en övergångsperiod, ersätta rysk gas. LNG är jäkligt klimatskadligt då det utvinns via Fracking och kostar mer än rysk gas. Tysklands långsiktiga strategi har ej förändrats av kriget 24 februari. De satsar istället mer på förnybart nu för att kunna minska sitt beroende av LNG på sikt. De har även planer på att återanvända pipelines för naturgas för att flytta vätgas istället producerat av vind och sol.

Det är vad som faktiskt händer just nu. Vill man hitta röstfisket så skall man se på hur olika politiska krafter försöker förenkla allt detta till att allt handlar om kärnkraft vs vindkraft när det egentligen inte finns något motsatsförhållande. Det utlovas ett berg av "silver bullets" som egentligen inte finns. Men det är så populism fungerar.

Medlem
Skrivet av MulletDeluxe:

Jag skulle vilja se statistik på utbildning, kognitiv förmåga och matchning mot riskpersonligheter för folk som lägger mycket på microtransaktioner.

Definitivt!
Det finns många faktorer, men frågan är bara hur du får folk att "erkänna" brister i en poll. Tänker direkt på den där sketchen med ronny och ragge när dom skall söka jobb på arbetsförmedlingen och hur ragge framhäver sin kompetens långt över vad han verkligen kan 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Iceman88:

men finns det något effektivare än kärnkraft? och endå avecklar t.ex. både Sverige och Tyskland Kärnkraft
Enligt min åsikt bara baserat på känslor och röstfiskeri

Varför tyskland gjorde det var ju direkt kopplat till tsunamin i Japan. Varför sverige inte gjorde samma sak samtidigt kan vi ju bara spekulera i, men jag tror att det dels är kopplat till opinionsbilden som strax innan tsunamin var för kärnkraft och dessutom hade alliansen med liberalerna i spetsen ändrat så att man fick byta ut reaktorerna om man vill, vill minnas att det gjordes 2010?

Jag personligen får en känsla att vi svenskar har svårt att komma med snabba beslut. Har vi en gång halkat in på ett spår så skall det mycket till innan vi ändrar vår inställning. Vi väntar hellre ett tag och hoppas att vi inte behöver ändra oss helt enkelt. Så eftersom tsunamin kom precis efter sveriges riksdag precis lukrat upp för att förnya reaktorerna, så kom denna botten-nyheten från japan. Vad skulle vi göra? Ändra oss helt å hållet över en natt likt tyskarna? Nej nej nej, det ligger absolut inte i svenskens natur. Det måste gå några år först med en massa debatter.

Om svensken skulle vara en individ i sagan om ringen så skulle jag nog känna igen oss som en ent, ni vet de där träden som aldrig kommer till skott enligt filmerna, men enligt böckerna så kommer dom alltid tillslut fram till de smartaste lösningarna. Långsamma och smarta, ja det är nog så jag ser på oss 😄

Jäklar va offtopic det blev nu 😂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Det enda som kan stoppa detta är att uppdatera gambling regler i världen. För det är inte annat än en psykologisk gambling av status.

Det finns en anledning att de flesta företag har en gamblingpolicy och att man får hjälp om man behöver för detta.

Det kommer tids nog när vi vaknar.

123
Skriv svar