Hearthstone ska få premiumvaluta och spelare befarar pay-2-win

Robot
Hearthstone ska få premiumvaluta och spelare befarar pay-2-win

Men lyckligtvis bara för Battlegrounds-läget.

#Blizzard-entertainment, #Hearthstone


Medlem

Happ då var det slutspelat för mig.

Medlem

TCG har ju alltid varit P2W?


IDKFA

Medlem

Ja det har alltid varit p2w, så det tiotalet spelare som fotfarande spelar kan nog lugna sig.


|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Uppdateringen ser ut att bli helt horribel där precis allt som gjort Hearthstone bättre än annat F2P-skräp tvingas in i spelet på en gång. Virtuella låtsaspengar i udda klumpsummor, spelmässiga fördelar låsta bakom betalväggar (vars priser höjs), separat battlepass vid sidan av spelets redan implementerade skräp-battlepass. Regression i XP-funktionaliteten så att du endast får XP för vinst, skräp-quests intryckta i ett spelläge man spelar för dess simpla modell.

Den redan existerande hjälte-exklusiviteten för "Perk"-användare har inneburit att några av de starkaste hjältarna under flera månader varit låsta för spelare utan "perks", någonting som resulterar att en stor del av lobbyn blir tom då spelare som får "dåliga" hjältar lämnar spelet vid start och söker ny match. Märkligt men inte förvånande att Blizzard tyckte det systemet var briljant och ville gå än mer åt Pay2Win-hållet.

Skrivet av mrFluffy:

TCG har ju alltid varit P2W?

Skrivet av Dunder:

Ja det har alltid varit p2w, så det tiotalet spelare som fotfarande spelar kan nog lugna sig.

Detta handlar om Battlegrounds-läget som de senaste åren varit det enda sättet att kunna spela Hearthstone helt gratis på lika villkor som alla andra spelare.

Medlem

Blev minst sagt otaggad när jag läste om nyheten.. Värdelöst beslut. Har inget emot att de vill ta betalt för sina saker genom riktiga pengar. Men att ta bort ett bra system som fungerade tillsammans med att betala för pengar är kasst.

Medlem

Spelet är redan p2w, men med det sagt avskyr jag valutor som man behöver köpa till sig. Dels är det svårare att räkna ut vad man faktiskt betalar för innehåll och sedan är risken att man får pengar över som inte går att använda.

Medlem

Jag tycker inte det är konstigt att Blizzard behöver hitta ett sätt att tjäna pengar på sitt populära gamemode Battleground. Jättebra spel med hög omspelningsfaktor. Spelet får ofta nytt innehåll och balanseras om regelbundet. Att de ska göra detta utan att få betalt, det vore för bra för att vara sant och så fungerar inte världen....

Tycker det blir kul att det införs med rankning även i detta, en extra morot istället för nuvarande system.

Medlem

HS har väl nästan alltid varit p2w iaf efter 5-6 expansionen när de nya korten var för bra för de gamla.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

TCG har ju alltid varit P2W?

Skrivet av Dunder:

Ja det har alltid varit p2w, så det tiotalet spelare som fotfarande spelar kan nog lugna sig.

Skrivet av bronie:

Spelet är redan p2w, men med det sagt avskyr jag valutor som man behöver köpa till sig. Dels är det svårare att räkna ut vad man faktiskt betalar för innehåll och sedan är risken att man får pengar över som inte går att använda.

Skrivet av delli:

HS har väl nästan alltid varit p2w iaf efter 5-6 expansionen när de nya korten var för bra för de gamla.

Battlegrounds har inte varit p2w. Man har kunnat låsa upp de perks som nu sätts bakom betalvägg med ingame valuta som man får av att spela. Så länge man spelar lite då och då så har man alltid haft råd när perksen resettas.

Medlem
Skrivet av Johnhedlund:

Jag tycker inte det är konstigt att Blizzard behöver hitta ett sätt att tjäna pengar på sitt populära gamemode Battleground. Jättebra spel med hög omspelningsfaktor. Spelet får ofta nytt innehåll och balanseras om regelbundet. Att de ska göra detta utan att få betalt, det vore för bra för att vara sant och så fungerar inte världen....

Tycker det blir kul att det införs med rankning även i detta, en extra morot istället för nuvarande system.

Jo precis, tre expansioner som kostar drygt 4000kr/st för att hänga med i metan är alldeles för lite inkomst. Det är därför man lägger årtal på att utveckla spellägen som Mercenaries och Duels som inte en människa frågade efter eller ville ha.

Medlem

Blizzard will Blizzard.


Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem

Åhh nice! Diablo immortal har säkerligen inte påverkat detta beslut alls! på något vis! helt säkert! nejdå!

Medlem
Skrivet av kebbe:

Uppdateringen ser ut att bli helt horribel där precis allt som gjort Hearthstone bättre än annat F2P-skräp tvingas in i spelet på en gång. Virtuella låtsaspengar i udda klumpsummor, spelmässiga fördelar låsta bakom betalväggar (vars priser höjs), separat battlepass vid sidan av spelets redan implementerade skräp-battlepass. Regression i XP-funktionaliteten så att du endast får XP för vinst, skräp-quests intryckta i ett spelläge man spelar för dess simpla modell.

Den redan existerande hjälte-exklusiviteten för "Perk"-användare har inneburit att några av de starkaste hjältarna under flera månader varit låsta för spelare utan "perks", någonting som resulterar att en stor del av lobbyn blir tom då spelare som får "dåliga" hjältar lämnar spelet vid start och söker ny match. Märkligt men inte förvånande att Blizzard tyckte det systemet var briljant och ville gå än mer åt Pay2Win-hållet.

Detta handlar om Battlegrounds-läget som de senaste åren varit det enda sättet att kunna spela Hearthstone helt gratis på lika villkor som alla andra spelare.

Jag kunde dock svära på att i början av Battlegrounds innan seasons i alla fall så kunde man redan betala för att få fler alternativ att välja på och att en kort tid efter patch så var faktiskt nya hjältar inte valbara ur poolen för F2P.

Synda att dem går tilbaka till detta system låst bakom en betalvägg. Förstår att man behöver få in pengar men det befintliga passet som visas räcker utan att låsa valmöjlighet bakom pengar igen.

Medlem

Borde vara olagligt med dessa ingame-valutor. Ska det säljas, så ska det stå i användarens valuta (kronor) och inte säljas i paket var 50 guldrussin.
Tyvärr så har ju staten verkligen missat hur lootboxen och ingame-valutor gjort att spel blivit casinon som sträcker sig efter barn och unga.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Borde vara olagligt med dessa ingame-valutor. Ska det säljas, så ska det stå i användarens valuta (kronor) och inte säljas i paket var 50 guldrussin.
Tyvärr så har ju staten verkligen missat hur lootboxen och ingame-valutor gjort att spel blivit casinon som sträcker sig efter barn och unga.

Just casinon kör ju med med credits istället för sek t.ex.


IDKFA

Medlem

"Det hela kretsar kring en ny valuta, runestones, som man köper för riktiga pengar och sedan använder för att köpa saker i spelets butik".
För det är ju omöjligt att köpa saker ifall man inte har en förvirrande mellanvaluta?

Fan, Blizzard har verkligen slutat använda vaselin till till näven.

Medlem
Skrivet av Ender:

"Det hela kretsar kring en ny valuta, runestones, som man köper för riktiga pengar och sedan använder för att köpa saker i spelets butik".
För det är ju omöjligt att köpa saker ifall man inte har en förvirrande mellanvaluta?

Fan, Blizzard har verkligen slutat använda vaselin till till näven.

Garanterat att du måste handla pengarna i valörer om t.ex 100 och 500 sedan kostar produkterna 55, 145, 450, 550 .

Köper du den minsta så har du 45 "pengar" kvar och det är då mycket enklare att övertala sig själv att lägga till lite till för då får man "fler" produkter för pengarna sen etc etc... hemskt.

Visar att kunden inte är mer än plånbok. Ingen tvekan om saken över huvudtaget.

Medlem
Skrivet av Allexz:

Garanterat att du måste handla pengarna i valörer om t.ex 100 och 500 sedan kostar produkterna 55, 145, 450, 550 .

Köper du den minsta så har du 45 "pengar" kvar och det är då mycket enklare att övertala sig själv att lägga till lite till för då får man "fler" produkter för pengarna sen etc etc... hemskt.

Visar att kunden inte är mer än plånbok. Ingen tvekan om saken över huvudtaget.

Exakt, och det skickar såna tydliga signaler om vart Blizzard är på väg, och och hur deras spel ska utformas. När det är ett fp2 är det vi som är produkten...skillnaden med "Nya" Blizzards strategi verkar vara att vi istället ska betala fullpris för att bli produkten. Fan så beklämmande :/

Medlem
Skrivet av kebbe:

Jo precis, tre expansioner som kostar drygt 4000kr/st för att hänga med i metan är alldeles för lite inkomst. Det är därför man lägger årtal på att utveckla spellägen som Mercenaries och Duels som inte en människa frågade efter eller ville ha.

Fast det där är ju långt i från sant. Förstår att du kanske överdriver för argumentets skull eller menar du att man måste äga varje kort från varje expansion för att kunna hänga med i metan?

Jag har varit F2P i flera år och köper bara kort med ingame guld, det räcker för att bygga flera metavärdiga lekar. Visst man ibland kanske man får välja lite vad man fokusera på precis i början av en expansion men att flera tusen krävs per expansion är ju bara hitte på.

1
Skriv svar