Warhammer 40,000: Darktide

Medlem
Warhammer 40,000: Darktide

Vermintide 1 & 2 var ju riktigt kul, så när Darktide utannonserades så var det intressant att prova på. Jag menar, Warhammer 40,000. FPS. Vermintide. Eller ja, DarkVermintide. Upplägget kändes igen.

Så hur bra var det? Se nedan...

The story thus far...
Du är en brottsling. Eller ja, "brottsling". Du är infångad för <insert crime from backstory here> och sitter på en fångtransportskeppet Tancred Bastion när hela helvetet (läs: tutorial) brakar löst. En av dina medfångar räddas av Nurgles tjänare (en av de fyra Kaosgudarna) och när detta sker bryts din cell också upp och du lyckas ta dig ut, samtidigt som du räddar en Explicator som heter Zola. Räddningen av henne gör att hon ger dig en chans att bevisa du inte är skyldig till ditt brott, och faktiskt kan vara användbar för The Holy Inquisition. Inkvisationen i Warhammer 40k universumet är inget du skojar bort. De har total makt att undersöka precis ALLA, Space Marines inkluderat. De är en väldigt paranoid och mordisk organisation som har sina osynliga fingrar i precis varenda rackans burk i imperiet.

Efter ni tagit er fram till inkvisationens skepp Mourningstar som är stationärt i orbit ovanför planeten Atomas största Hivecity Tertium, så rekryteras du med hjälp av Zola, in till deras strike teams. "Så vad behöver inkvisationen strike teams till? Du sa precis de var sneaky hobbitses!"
Vad bra du frågade. Såhär ligger det till: Inkvisationen fick nys om att Chaos infiltrerat Tertium, och således behöver de förbrukningsbara "frivilliga" som kan undersöka. Det visar sig snabbt och det inte är en infiltrering utan en regelrätt revolt iscensatt av en Nurglekult. I dina uppdrag så hjälper du imperiet att bekämpa Chaos genom att tex säkra specialammunition, eller döda en fiende MVP.

Estetiken är såååå 40k.

Spelmekanik
Jag skämtade inte när jag skrev att detta var en Vermintide reskin, det är precis det som det är. Det enda som verkligen skiljer sig åt är vapnen och hur du skapar din karaktär. Det finns en väldigt begränsad karaktärskapare där du får välja bakgrund och brott som du anklagas för. Darktide, till skillnad från Vermintide dock, är väldigt avståndsvapensfokuserat i jämförelse. Dock spelar närstrid fortfarande en väldigt viktig, och rent av, avgörande roll. Olika klasser kan utrusta olika vapen. Det finns 4 klasser att välja mellan:

  • Veteran

  • Zealot

  • Ogryn

  • Psyker

En hel hög döda hounds. Stinkande, vidriga pox hounds.

När du valt din klass så har du 30 glada levlar av massmord framför dig. Ja, jag menar massmord. Till skillnad från Vermintide så visas inte individuella spelares kills, utan allt sammanslaget och man brukar sluta på runt 1000 kills. Per uppdrag. Med levling så kommer även bättre vapen med mer och mer skademöjligheter. Man kan även förbättra alla sina vapen så ett vapen som du gillar kan du ta med dig länge, om du vill och har resurser.

Dakka dakka dakka!!!

När du börjar ett uppdrag så kan du antingen välja quickplay och kastas in i ett pågående uppdrag, eller välja ett att påbörja från start. Det sjuka är att om du väljer att starta ett eget så går det snabbare att inte vänta på att alla 4 slots ska fyllas, utan klicka "ready" och börja på en gång. Många ggr har du 2-3 följeslagare med dig när uppdraget laddat klart. De som inte fylls av spelare fylls av bots. Uppdrag finns i 5 svårighetsgrader och 1-3 kan du klara uppdrag med endast bots som hjälper dig. Svårt, men det går. Det är dock VÄLDIGT sällsynt att du inte får minst en medspelare under uppdragets gång.

Variationen på uppdrag är ok, som bäst. Det finns inte så många olika (tror 5 olika typer) och där finns kanske 5-7 olika kartor att rocka loss på. Dock så fuskar de lite och återanvänder kartor, bara att du får börja i "slutet" och ta dig till "början" istället. Döremot något som ger lite variation är olika effekter på kartorna, som är helt slumpmässiga (men visas innan du väljer uppdrag). Vissa har massvis med pox hounds (assassin i Vermintide). Vissa är helt mörklagda. Vissa har stora mängder specialisttrupper att kämpa ner. etc, etc. Det är ett välkommet inslag som gör en annars förutsägbar karta mycket mindre förutsägbar.

Fan, bara veteranen har ficklampan...

Lagg är enormt sällsynt så om ett uppdrag laggar så beror det troligtvis på din dator/uppkoppling. Spelet är i bra skick i skrivande stund. Det största, och då menar jag största idiotiska designbeslutet är "ingen crossplay" och då räknar de med PC av någon anledning! Dvs, har du spelat via gamepass/windows store, så kan du inte spela tillsammans med dina kompisar som har det på Steam. Helt sanslöst korkat designbeslut.

Grafik & ljud
Grafiken är mycket tongivande, och de har verkligen fått till 40K estetiken, som jag nämnt tidigare. Detta spelet andas verkligen Warhammer 40,000.

Årliga priser utdelas.

Förutom det så är grafiken på karaktärerna och fienderna ok som bäst. Det är lite grynig, inte särskilt skarp grafik.

Grilla! <3

Ljudet är också väldigt bra, och röstskådisarna är övertygande, roliga och sorgliga samtidigt. Manuset är bra, och röstskådisarna levererar.

Avslutningsvis vill jag säga att spelet har en bra känsla. Det KÄNNS verkligen Warhammer 40,000 med all dystopi och hopplöshet som följer med. Dock har Darktide samma problem som Vermintide. När du gjort det där uppdraget ca 50 ggr så börjar du tröttna, och de har inte så många uppdrag. Dock hade de en patch nyligen som lade till två kartor till, och det är ju bra. Supporten från Fatshark är långsam, men bra precis som på deras föregående titlar.

Denna recension gjordes efter att ha spelat alldeles för många timmar (om jag ska gissa runt 100), men alla klasserna måste ju maxas!!! Alla bilder är från PC, som allt spelandet skedde på.

Warhammer 40,000: Darktide
3
Bra
+
Schysst grafik och röstskådespeleri.
+
Estetiken på byggnader och omgivning är spot on.
+
De olika klasserna är väldigt olika varandra i hur de spelas.
-
Saknar crossplay, till och med på PC mellan Steam och Windows Store.
-
I stora delar en Vermintide reskin.
-
Inte tillräckligt mycket variation på uppdragen.
Det här betyder betygen på FZ

signatur

I drank what?

Medlem

Jag har börjat lyssna på Warhammer 40 K lore när jag ska sova.
Aldrig kört ett 40 k spel men universumet låter helt stört. Så Grimdark att det blir nästintill komiskt.

Har du kört andra 40k-spel? Det här låter intressant kanske, men brukar vara mer för Single Player.
Är spelet typ som Left 4 Dead?

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Jag har börjat lyssna på Warhammer 40 K lore när jag ska sova.
Aldrig kört ett 40 k spel men universumet låter helt stört. Så Grimdark att det blir nästintill komiskt.

Har du kört andra 40k-spel? Det här låter intressant kanske, men brukar vara mer för Single Player.
Är spelet typ som Left 4 Dead?

Japp. Vermintide är fantasy varianten av L4D. Detta är 40k varianten.

Finns en hel del riktigt bra 40k spel som är SP. Dawn of War 1-2 + expansioner om du gillar RTS. Space Marine om du gillar 3rd person action. Gillar du turn based strategi är både Sanctum Reach, Battle sector och Armageddon riktigt bra. Inquisitor är bra om du gillar Diablo-esque spel.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Japp. Vermintide är fantasy varianten av L4D. Detta är 40k varianten.

Finns en hel del riktigt bra 40k spel som är SP. Dawn of War 1-2 + expansioner om du gillar RTS. Space Marine om du gillar 3rd person action. Gillar du turn based strategi är både Sanctum Reach, Battle sector och Armageddon riktigt bra. Inquisitor är bra om du gillar Diablo-esque spel.

Skulle säga att Chaos Gate: Daemonhunters är ett av dom bästa 40k spelen just nu Inte att missas! Typ Xcom med Space marines. Mechanicus är också samma men med en annan faktion. Sen är Boltgun sjukt bra det med, men det är inte så mycket story utan mer röj


signatur

Videomupp

Medlem

Gillar klart liret, kör i stort sett bara T5. Vermintide däremot blev soptunnan ganska snabbt, var aldrig min grej. När man väl klarar att köra T5 så är det mycket roligare, även vettigare folk som spelar.

Väldigt ofta gaphalsar och n0llk0ll man hamnar med om man kör random på lägre nivåer (ibland i en och samma spelare...>_<)

Kör på m$ store, sällan det inte går att hitta spelare, men som sagt, ibland ner på lägre nivå.

Tips är att ta sig förbi nexusmods och ladda moddar, ex scoreboard:

Jag kör även:
NumericUI - Smidigt, bla koll på hur mycket ammo man har och om man bör plocka upp ett ammo pack eller inte
barter_with_hadron - Sälja när man är vid Hadron
Healthbars - Som i Psykanum, fast man kan välja vilka mobs de visas för (default bara elit)
reroll_until_rarity - denna vill man INTE vara utan, klicka "manuellt" tills man får det man vill manuellt suger...
reveal_blessings - Se vilka blessings som finns om man inte har dem.

Utöver dessa behöva man även två till tre moddar för att kunna köra moddar.

Medlem
Skrivet av WildThing:

Skulle säga att Chaos Gate: Daemonhunters är ett av dom bästa 40k spelen just nu Inte att missas! Typ Xcom med Space marines. Mechanicus är också samma men med en annan faktion. Sen är Boltgun sjukt bra det med, men det är inte så mycket story utan mer röj

Chaos Gate: Daemonhunters var ok. Jag ogillade starkt den cartoony StarCraft inspirerade grafiken, samt manuset var verkligen ingen höjdare.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Chaos Gate: Daemonhunters var ok. Jag ogillade starkt den cartoony StarCraft inspirerade grafiken, samt manuset var verkligen ingen höjdare.

Ah, lustigt det där Jag tyckte det var ett av dom bättre spelen som kom förra året till och med, gillade verkligen manuset och känslan för detaljer för 40k världen jag tyckte dom hade. Men det är väl lite det som är grejen. Warhammer kan vara så mycket att alla har sin vision av det så att säga.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

Ah, lustigt det där Jag tyckte det var ett av dom bättre spelen som kom förra året till och med, gillade verkligen manuset och känslan för detaljer för 40k världen jag tyckte dom hade. Men det är väl lite det som är grejen. Warhammer kan vara så mycket att alla har sin vision av det så att säga.

Kul du gillade det. Jag spelade genom det, men grafiken var alltid irriterande. Gillade dock starkt att man kunde välta saker på folk å fä


signatur

I drank what?

Redaktör
Ponny

Log åt uttrycket: "Denna recension gjordes efter att ha spelat alldeles för många timmar". Kan känna igen mig i känslan, när man egentligen tappat sugen, men "måste" fortsätta. Tack för din recension!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Efter ha spelat mycket Vermintide och andra coop spel så kommer Darktide av som "bekvämt" försök med samma formula, med mindre incitament att göra om uppdragen jämfört med Vermintide. Vermintide 1 och 2 har inte mycket att vilja grinda bättre saker för än för legendaries som har passiva förändringar, och "Chaos Waste" definitivt livar upp tempot med helt andra "modifiers" som kräver spelaren anpassar sig till.

Jag vet att det är lite väntat att miljön inte skiftar i och med det utspelar sig på ett enormt skepp och enstaka planet, men det blir lite tråkigt att se samma miljö om och om igen. Efter att ha kört dem olika uppdragen så har jag inte så mycket mer anledning att fortsätta, ingen vidare morot.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av ohem:

Efter ha spelat mycket Vermintide och andra coop spel så kommer Darktide av som "bekvämt" försök med samma formula, med mindre incitament att göra om uppdragen jämfört med Vermintide. Vermintide 1 och 2 har inte mycket att vilja grinda bättre saker för än för legendaries som har passiva förändringar, och "Chaos Waste" definitivt livar upp tempot med helt andra "modifiers" som kräver spelaren anpassar sig till.

Jag vet att det är lite väntat att miljön inte skiftar i och med det utspelar sig på ett enormt skepp och enstaka planet, men det blir lite tråkigt att se samma miljö om och om igen. Efter att ha kört dem olika uppdragen så har jag inte så mycket mer anledning att fortsätta, ingen vidare morot.

Precis detta. Det är på tok för få kartor.
Bristen på att crossplay, ens på PC, är det värsta för mig dock.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Precis detta. Det är på tok för få kartor.
Bristen på att crossplay, ens på PC, är det värsta för mig dock.

Håller verkligen med, har bara kört dryga 80 timmar (två karaktärer till level 30), och har redan tröttnat på banorna, bra att dom lade till två nya nu iaf.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Inga roliga karaktärer att spela som. Vermintide 2 har ju enormt karismatiska och unika karaktärer, alla med sin distinka personlighet. För att inte tala om deras rustningar och underbara design. Nu känns man bara som någon egenskapad klon i trasor. Körde nån bana där alla var var samma klass i samma kläder i samma hår. Kändes riktigt tråkigt. Det är inte samma goa gnabb heller. Just kosmetika låser man väl upp senare men de är ljusår från karaktärerna i V2 på alla sätt. Helt identitetslösa.

Banorna är extremt snygga och väldesignade precis som i föregångaren men uppdragen är slumpmässigt framtagna i huben, om jag fattade det rätt?

Hade hoppats att detta skulle ta över min 1200 timmar långa V2-karriär men det har bara blivit 5 timmar med detta. Verkar som att det stannar där. Spelet är ju ofärdigt ändå.

Medlem

Jag väntar fortfarande på release till Xbox.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Inga roliga karaktärer att spela som. Vermintide 2 har ju enormt karismatiska och unika karaktärer, alla med sin distinka personlighet. För att inte tala om deras rustningar och underbara design. Nu känns man bara som någon egenskapad klon i trasor. Körde nån bana där alla var var samma klass i samma kläder i samma hår. Kändes riktigt tråkigt. Det är inte samma goa gnabb heller. Just kosmetika låser man väl upp senare men de är ljusår från karaktärerna i V2 på alla sätt. Helt identitetslösa.

Jag håller inte med dig där. Visst, de är mer anonyma än V2 eftersom dessa är generiska, men till skillnad från V2 så kan du själv välja bakgrund, och röst/personlighet. Jag tycker båda sätten är bra. Att du hamnade med samma frisyr och samma kläder, tja. Har du kollat folk som handlar på H&M någon gång? Vi har massa kloner i verkligheten, så att du råkar stöta på en är inte så märkligt

Skrivet av Zidious G:

Banorna är extremt snygga och väldesignade precis som i föregångaren men uppdragen är slumpmässigt framtagna i huben, om jag fattade det rätt?

Hade hoppats att detta skulle ta över min 1200 timmar långa V2-karriär men det har bara blivit 5 timmar med detta. Verkar som att det stannar där. Spelet är ju ofärdigt ändå.

Nej, det är alltid samma uppdrag som erbjuds i stort sett. Bara svårighetsgraden och speciella omständigheter slumpas i huben.


signatur

I drank what?

1
Skriv svar