Studie: 87 % av alla "klassiska spel" är inte tillgängliga på marknaden i USA

Robot
Studie: 87 % av alla "klassiska spel" är inte tillgängliga på marknaden i USA

Video Game History Foundation varnar för att många spel är utrotningshotade.

#Historia, #Retro


Medlem

Detta...är inte ett problem. XD


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Finns inte GoG i USA?

Medlem

Tusen tack att det finns emulatorer för att bevara gamla retro spel.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Det är väl inte jättekonstigt att exempelvis PS3-spel inte går att köpa idag

Medlem
Skrivet av Soulless:

Detta...är inte ett problem. XD

Inte?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

ELF
Medlem
Skrivet av alex_ceci:

Finns inte GoG i USA?

Eh, va?


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Det är riktigt tråkigt!

Finns flera titlar jag önskar var lättare att köpa och spela. Black and white är ju ett spel som är krångligt att spela på ett modern hårdvara och Emperor battle for Dune är ett annat exempel som är svårt att få tag på och köra.

Medlem
Skrivet av alex_ceci:

Finns inte GoG i USA?

Misstänker att merparten av de 4,000 spelen från innan 2010 som de kollade inte fanns finns på GOG (som är bra, men de har knappast alla spel som släppts).

Medlem

Tycker det borde införas lagstiftning som bestämmer att företag måste tillgängliggöra spelen till marknaden, och att de förlorar upphovsrätten till dem, alternativt att upphovsrätten modifieras med undandag för ideell distribution.

eld
Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Tusen tack att det finns emulatorer för att bevara gamla retro spel.

Fast det är ju poängen med det, att de bevarar gamla spel men ingen får spela dessa, även om de går att emulera.

Går inte att köpa, är inte lagligt att kopiera. Otroliga mängder kultur som folk inte får uppleva.

Medlem
Skrivet av alex_ceci:

Finns inte GoG i USA?

GoG är enbart för PC spel, konsolspelandet i gågna tider var så enormt mycket större.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Detta...är inte ett problem. XD

Skrivet av Ankh:

Det beror väl lite på.

Är det ett problem för någorlunda teknologikunniga som inte har något emot att (tekniskt sett) bryta lagen lite grann för att spela övergivna spel som inte längre sälgs? Nej, det är det ju inte.

Är det ett problem rent generellt sett att man måste bryta lagen för att spela övergivna spel som inte längre sälgs? Tror det blir svårt att argumentera mot detta med trovärdiga argument

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Det är väl inte jättekonstigt att exempelvis PS3-spel inte går att köpa idag

Finns en del som erbjuds för "uthyrning" via PSN streaming dock. Ett fåtal har släppts som remasters. Men jag hade gärna sett fler. Jag har 2st fungerande PS3 och ett par hyllor fulla med fysiska ex av PS3 spel hemma så jag klarar mig dock ett tag på den fronten. Men det skulle vara bra om spelen fanns tillgängliga för fler som inte sitter på äldre hårdvara.

Som exempel så är det en bekant till mig som samlat på sig spel i massor, retrokonsoler osv för att säkra sin tillgång för framtiden. Sedan brann deras hus ned för en tid sedan. Nu är allt det där borta. Hade som sagt varit bra att kunna köpa det åter digitalt, eller fysiskt. För man vet aldrig vad som händer med den tillgång man har.

Medlem
Skrivet av eld:

Fast det är ju poängen med det, att de bevarar gamla spel men ingen får spela dessa, även om de går att emulera.

Går inte att köpa, är inte lagligt att kopiera. Otroliga mängder kultur som folk inte får uppleva.

Vi får privatkopiera i Sverige, du kan alltså dumpa dina spel och köra i emulator helt lagligt. Du får däremot inte segla ut och hämta spelfilerna eller distribuera ut dina egna spelfiler.

Medlem

Ett ofta förbisett argument för piratkopering på tiden det diskuterades som flitigast bland allmänheten (tidigt 00-tal?). Jag var väl kanske för ung då för att på allvar förstå vidden av vilket gediget förvaltande av kommersiellt ogångbara produkter en levande, ideell distribution ger.

Anser det inte ett dugg orimligt om ett företag inte visar intresse av att erbjuda sitt spel på marknaden på säg 10 år bör ideell spridning omedelbart tillåtas.

Medlem

Det borde vara tillåtet att distribuera och ladda ner ROMs som är äldre än 20 år. Det är i princip bara Nintendo som tjänar pengar på ett fåtal äldre spel idag. Så det hade säkert förhandlats upp till 30 år men realiteten är att flesta äldre spel är det ingen som bryr sig om. I många fall finns inte företagen som utvecklade och/eller publicerade kvar. Om nu företagen nödvändigtvis måste ha pengar så låt branschen gå ihop och gör ett Steam för ROMs. Inte för att jag vet vem som ska ha pengar när jag vill göra en Superman 64 challenge och dricka varje gång man missar en ring.

Medlem

Tillgängliga? Är ju bara att skruda på piratkostymen...

Ingen kommer gråta om man piratar ett spel som inte går att köpa. Ingen.

KoP
Medlem

Tur att man bara tankat abandonware. *host*

Medlem
Skrivet av eld:

Fast det är ju poängen med det, att de bevarar gamla spel men ingen får spela dessa, även om de går att emulera.

Går inte att köpa, är inte lagligt att kopiera. Otroliga mängder kultur som folk inte får uppleva.

Jo, tråkigt för personer med stabil moral som inte kör på emulatorer. Personligen skiter jag dock i att det är olagligt.

Skrivet av Kyraal:

Det beror väl lite på.

Är det ett problem för någorlunda teknologikunniga som inte har något emot att (tekniskt sett) bryta lagen lite grann för att spela övergivna spel som inte längre sälgs? Nej, det är det ju inte.

Är det ett problem rent generellt sett att man måste bryta lagen för att spela övergivna spel som inte längre sälgs? Tror det blir svårt att argumentera mot detta med trovärdiga argument

Sluta säg "Sälgs".
Hehe


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Om företagen inte tillgängliggör spel och mjukvara till ett rimligt pris borde det efter en viss tid vara lagligt att kopiera och sprida dessa ickekommersiellt (för all framtid). Problemet löst tror jag.

Medlem

Bevarande och tillgänglighet är såklart ett problem i spelbranschen.

Film-, TV- och musikbranschen har haft samma problem när de var unga.

Ett aktuellt problem nu är väl hur alla dessa GaaS-spel ska bevaras. Spel som Fortnite, Destiny och Genshin Impact har förändrats så mycket sedan de lanserades så att det kommer vara omöjligt för någon i framtiden att se hur tidiga versioner fungerade.

Stängs servrarna ner så finns bara YouTube-videor och dylikt kvar.

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Sluta säg "Sälgs".
Hehe

Jag bor i Norge och skriver på norska dagligen på jobbet, så du får nog bara försöka leva med att jag någon gång ibland kommer blanda ihop vissa ord och bokstäver när jag skriver.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag bor i Norge och skriver på norska dagligen på jobbet, så du får nog bara försöka leva med att jag någon gång ibland kommer blanda ihop vissa ord och bokstäver när jag skriver.

Hehehe, ja visst det är icke ett problem mannen. Såg bara lite roligt ut.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

eld
Medlem
Skrivet av Keneay:

Vi får privatkopiera i Sverige, du kan alltså dumpa dina spel och köra i emulator helt lagligt. Du får däremot inte segla ut och hämta spelfilerna eller distribuera ut dina egna spelfiler.

Jo det är sant, men då har jag ju redan spelen, problemet är ju spelen jag inte har, skulle absolut vilja gå in på ett digitalt museum och dra ner gamla spel som inte längre sålts på många år!

Medlem

Men för guds skull, vad ni än gör, så ladda inte ner dessa roms!

För om ni laddar ner en endaste rom så går spelbolagen i 8 miljarder dollars förlust!

Medlem

Det borde helt klart lagstiftas så att gamla spel kan bevaras för framtiden. Tänk om andra konstformer hade fungerat som spelindustrin? "Endast 13% av alla filmer/musik innan 2010 går att få tag på och se/lyssna på lagligt sätt. Folk hade gått man ur huset.

Medlem
Skrivet av eld:

Jo det är sant, men då har jag ju redan spelen, problemet är ju spelen jag inte har, skulle absolut vilja gå in på ett digitalt museum och dra ner gamla spel som inte längre sålts på många år!

Ja och om spelet inte längre går att köpa, dvs jag KAN inte köpa det även om jag vill göra det, hur kan då företagen skrika PIRAT? Vi såg hur populär NES Classic och SNES Classic blev när de släpptes just för att folk plötsligt kunde lagligt spela (även om det var extremt begränsat) ett gäng av de spel de växte upp med till ett bra pris. Sure problemet i dessa fallen är vem som äger rättigheterna till spelen och det är en mardröm att jonglera det och få det att fungera, men oavsett, om spelen inte går att köpa längre, varför inte lägga ut dem på något sätt så folk faktiskt kan få tag på dem? Vansinne. Och då ska vi inte ens börja prata om gamla online spel som är nedlagda :/.

eld
Medlem
Skrivet av Esri:

Ja och om spelet inte längre går att köpa, dvs jag KAN inte köpa det även om jag vill göra det, hur kan då företagen skrika PIRAT? Vi såg hur populär NES Classic och SNES Classic blev när de släpptes just för att folk plötsligt kunde lagligt spela (även om det var extremt begränsat) ett gäng av de spel de växte upp med till ett bra pris. Sure problemet i dessa fallen är vem som äger rättigheterna till spelen och det är en mardröm att jonglera det och få det att fungera, men oavsett, om spelen inte går att köpa längre, varför inte lägga ut dem på något sätt så folk faktiskt kan få tag på dem? Vansinne. Och då ska vi inte ens börja prata om gamla online spel som är nedlagda :/.

Finns ju vissa små glada moment av dessa, tex bethesda som slängde upp både elderscrolls 1 & 2 för att ladda ner helt gratis.

Medlem
Skrivet av eld:

Finns ju vissa små glada moment av dessa, tex bethesda som slängde upp både elderscrolls 1 & 2 för att ladda ner helt gratis.

Eller ID Software som har gjort många av sina gamla spel och motorer till Public Domain.

12
Skriv svar