Därför kan Dragon Age: Veilguards följeslagare inte kontrolleras
Kommer vi ens kunna ge dem enkla direktiv som gå dit, attackera den? annars känns det lite lotteri varje gång en fight börjar ifall ens medhjälpare bankar på tankiga targets istället för att ta hand om lättare/mer hög-risk targets som mages eller rogues. För att inte tala om ifall man använder en medhjälpare som tank. vet flera spel när man får springa cirklar hela fighter med sin spelarkaraktär för att tankens AI inte verkar uppfatta saker som hot.
Fattar inte riktigt varför man gick ifrån stridsmekanismerna från Origin. Kanske bara var jag som tyckte att tvåan blev ett jrpg som tappade både själ och känsla när de kom till fightingen. Du tryckte på en knapp och gubben flög runt som en elvisp av överdrivna animationer. I Origin var i grova drag varje slag viktigt vilket gav ett helt annat djup.
Man kan se det från olika perspektiv. De påstår att det är för invecklat för spelaren att hantera kommandon till följeslagare. Men det är deras jobb att ge mig verktyg för att hantera den komplexiteten. Så det är mer ett misslyckande från deras sida än en brist hos spelarna.
Sen måste man inte göra spel där man har full kontroll över följeslagarna. Men om de nu valt den här vägen är det deras ansvar att AIn vet vad den ska göra. Som någon redan varit inne på ovan: Om en följeslagare inte förstår sin roll är companions inget annat än distraktioner som fienden kan leka med medans jag dödar dem.
Det sista hoppet är dött, om de åtminstånde hade gått tillbaka till Origins fantastiska stider.
Men antar det handlar om så mycket på skärmen som möjligt.
Kanske skulle använda DAO som inspiration istället för candy crush?
Kanske skulle använda Episk fantasy som inspiration istället för milf manor.
Folk har redan bestämt sig för att spelet ska vara dåligt.
Har väl ganska med med att göra vad Bioware visat, och vad spelarna hoppats på.
I drank what?
Om du med "folk" menar Bioware, definitivt.
Med tanke på att det är en serie där alla spel (förutom ettan) har varit skräp, så är väl det inte så konstigt. Ju längre serien går så ju mer cementerar man hur skräpig serien är också. Det kryllar av karaktärer från tvåan och trean i fyran; bara det gör ju att man vet på förhand att spelet kommer att suga.
Nej det enda sättet att göra något vettigt av Dragon Age-namnet är att göra en direkt uppföljare av ettan där man helt ignorerar resten av serien. Där man har striderna grå ettan, tonen från ettan och karaktärsdjupet från ettan.
Det lär dock aldrig hända eftersom att all begåvning sedan länge har lämnat Bioware. Kvar finns endast namnet och en hop talanglösa muppars mediokra fanfiction.
jaa tyvärr. visst nu har ju bioware gjort sig rätt förtjänta av det, men jag håller då iaf tummarna.
Haha ett av de sakerna jag störde mig som tusan på i alla Dragon age spelen är just detta att de mer eller mindre sabbat hur man styr sina kompanjoner och det har hela tiden blivit sämre så det är nog ett bra beslut att ta bort det helt.
Det var hopplöst i de senare spelen att micromanagera dina kompanjoner för att 3 sekunder senare har de glömt vad du gav dem i kommando och självmant sprang åt pipsvängen eller bytte vilken fiende de slogs mot. Scripten du kunde bygga var också rätt kassa.
Som sagts tidigare , dina kompanjoner får vara en typ av distraktion till fienderna medan du tar kål på dem.
Kan bli helt okej om de klarat av att göra spelet roligt med detta i åtanke.
Bra, jag hatar att kontrollera mer än en karaktär.
Är okej i vissa spel att man kan välja deras default strategi och sedan ignorera dom i resten av spelet (typ mass effect, tales of…).
[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb 6000MHz CL36 | GIGABYTE Aero RTX 4080 | Vattenkylning]
Det gick hur bra som helst att kontrollera och ge kommandon till sina följeslagare i Inquisition. Tyckte det systemet fungerade galant👍🏽
En stor fördel, för mig, med att kunna ta över kontrollen på sina följeslagare var att man då kunde testa alla olika klasser och spelstilar utan att behöva skapa nya karaktärer.
Nu är det ett nytt spel och man vet inte förrän man har testat. Men för egen del känns det konstigt att det inte kommer att vara som i Inquisition 😎
Tycker att det här verkar oroväckande. Känslan är att målgruppen förväntas vara dum i huvudet och upplevelsen skräddarsys därefter. Jag kunde, precis som en massa andra, spela BG2 som 13-åring, inte fan var det lätt men vi fick väl anstränga oss. Det här stärker tyvärr bilden av att det handlar om ännu ett avsteg från vad som gjorde Origins till ett så bra spel .
Har inte köpt något dragon age sedan dragon age origins och det enda som kan få mig att köpa ett nytt är om dom lägger till coop-campaign.
Yepp håller med tänker inte sitta och spela ett sånt här spel ensam det händer lixom inte. Dragon Age är perfekt för coop enligt mig.
Jag spelade nyligen igenom Inquisition igen på nightmare och enda gångerna jag behövde byta över till mina följeslagare var för att aktivera deras ults. Tror egentligen inte detta är ett problem, men det är tråkigt att de tar bort något som präglade ettan och till viss del tvåan ganska ordentligt.
Tycker att det här verkar oroväckande. Känslan är att målgruppen förväntas vara dum i huvudet och upplevelsen skräddarsys därefter. Jag kunde, precis som en massa andra, spela BG2 som 13-åring, inte fan var det lätt men vi fick väl anstränga oss. Det här stärker tyvärr bilden av att det handlar om ännu ett avsteg från vad som gjorde Origins till ett så bra spel .
Håller med, ännu ett spel där ingen stackars spelare ska bli kränkt av svårighetsgraden.
Jag hade stora problem att komma in i BG3 men belöningen när jag sakta men säkert blev bättre är en sällsynt positiv känsla i spel idag.
-:Observe the masses and do the opposite:-
Om det här blir bra eller dåligt känns helt beroende på hur bra AI de får istället.
Om man lyckas få till att man på förhand kan styra sina medhjälpare på en strategisk nivå. Tex använd bara de här skillsen, var 70% aggressiv, föredra crowd-control och healing osv osv.. dvs att det finns ett antal strategiska parametrar man kan fippla med i kombination med en ganska smart AI för att utföra strategierna på rimligt sätt och i kombination med att man har roligt med att bara styra sin egen karaktär så kan hela grejen bli SUPER-bra! Det finns bara så många fallgropar i att få det där perfekt att jag nog vill se recensionerna på det här innan jag hoppas på för mycket.