Saker du kan råka missa är "vad som gör rollspel speciella"

Robot
Saker du kan råka missa är "vad som gör rollspel speciella"

Det menar Avowed-utvecklare.

#avowed, #rollspel, #rpg

Redaktör
Ponny

Okej, nu håller vi oss till ämnet. Det är inte så himla svårt. Heja, heja! Det finns andra forum om man vill diskutera OT-grejer.

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag håller med. Hoppas det blir ett bra spel!

Skribent

Blev ändå lite halvpepp av förhandstitten. Tror att det kan bli kul att lira som magiker.

Medlem

Håller med. Ens val måste ha konsekvenser annars blir det bara ointressant och alla genomspelningar blir likadana. Kolla bara på Bethesda och hur dom utvecklar sina spel, dom verkar livrädda för att faktiskt straffa spelare och låter istället ens karaktär bli bäst på allt och man kan vara ledare för alla guilds. Det blir bara löjligt.

Politiskt bråk borttaget // uberpwnage

Medlem

Jag håller med honom! En del av det jag uppskattar i RPG är just att rollspela. Det är ok att t.ex undvika en quest om jag känner att det är något som min karaktär aldrig skulle acceptera.

Medlem

Håller verkligen med, världen känns så mycket mer levande när ens handlingar i den faktiskt har konsekvenser och saker blir olika varje gång man spelar beroende på vad man gör. Som redan har nämnts så är det helt klart en av svagheterna i Bethestdas spel. Det känns ängsligt och tråkigt. Låt mig fucka upp!

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Okej, nu håller vi oss till ämnet. Det är inte så himla svårt. Heja, heja! Det finns andra forum om man vill diskutera OT-grejer.

Jag blir alltid så otroligt nyfiken på vad för dumheter som skrivits när jag kommer in i en tråd där det står såhär

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Håller med. Ens val måste ha konsekvenser annars blir det bara ointressant och alla genomspelningar blir likadana. Kolla bara på Bethesda och hur dom utvecklar sina spel, dom verkar livrädda för att faktiskt straffa spelare och låter istället ens karaktär bli bäst på allt och man kan vara ledare för alla guilds. Det blir bara löjligt.

Tycker ändå att Starfield gjorde det bättre än tidigare Bethesda spel.
Du blir aldrig ledare för någon faction i Starfield utan mer bara en medlem som sedan kan fortsätta göra uppdrag för den factionen.

Hur du väljer att hantera Terrormorph hotet i UC questlinen påverkar även om du kommer möta Terrormorphs på andra planeter. Väljer du Aceles så kommer du stöta på strider mellan Terrormorphs och Aceles random på oliga planeter. Väljer du microben så kommer du knappt stöta på Morphs alls.

Väljer du att sida med Crimson Fleet i Vanguard questen så är du ju inte direkt välkommen och omtyckt i UC systemen längre.
Hur du väljer att avsluta Shattered Space påverkar hur mycket Va´run skepp som rör sig i resten av rymden sen också om du väjer att starta "Serpents Crusade" igen. Va´Run skepp kommer random att dyka upp och strida emot UC och Freestar skepp och be dig hjälpa till.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Tycker ändå att Starfield gjorde det bättre än tidigare Bethesda spel.
Du blir aldrig ledare för någon faction i Starfield utan mer bara en medlem som sedan kan fortsätta göra uppdrag för den factionen.

Hur du väljer att hantera Terrormorph hotet i UC questlinen påverkar även om du kommer möta Terrormorphs på andra planeter. Väljer du Aceles så kommer du stöta på strider mellan Terrormorphs och Aceles random på oliga planeter. Väljer du microben så kommer du knappt stöta på Morphs alls.

Väljer du att sida med Crimson Fleet i Vanguard questen så är du ju inte direkt välkommen och omtyckt i UC systemen längre.
Hur du väljer att avsluta Shattered Space påverkar hur mycket Va´run skepp som rör sig i resten av rymden sen också om du väjer att starta "Serpents Crusade" igen. Va´Run skepp kommer random att dyka upp och strida emot UC och Freestar skepp och be dig hjälpa till.

Du har nog rätt i att det blev bättre i Starfield, men jag har bara orkat med en genomspelning av det spelet så jag kan inte riktigt göra några jämförelser.

Medlem

Japp, jag gillar känslan av att jag bygger min unika berättelse, även om så inte faktiskt är fallet. Dom flesta som spelade Mass Effect var ju Paragon osv, precis som jag, men det känns unikt då jag vet att man kan göra annorlunda om man så vill.

Medlem

Och att råka missa att spela ett rollspel pga hur folk i ledningen beter sig blir min speciella och intressanta rollspelsupplevelse

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Och att råka missa att spela ett rollspel pga hur folk i ledningen beter sig blir min speciellt och intressanta rollspelsupplevelse

Vad pratar du ens om?

Medlem

Han har helt rätt och jag ser grymt mycket fram emot avowed! 🙂

Medlem
Skrivet av DieZe:

Vad pratar du ens om?

Han syftar till något som tidigare togs upp i tråden där någon stod upp för orättvisor.
Detta blev borttaget då det inte berör nyheten i sig, vilket så klart inte är fel men det återstår att se huruvida ett särskilt inlägg på plats nummer fyra i ordningen blir borttaget eller inte.

Själv tycker jag att extra information som den informationen är bra men de flesta klarar inte av att hantera informationen på ett sansat och civiliserat vis så jag har full förståelse för att det tas bort, även om jag inte håller med.

Vad jag däremot håller med om är att det är något bra när det finns så mycket content i ett spel att man som spelare inte upptäcker allt första genomspelningen. Gör följande genomspelningar mer intressanta och öppnar för olika upplevelser man kan dela med sig av med andra.
Detta gör de flesta spelgenrer speciella skulle jag säga. Inte bara rollspel.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Du har nog rätt i att det blev bättre i Starfield, men jag har bara orkat med en genomspelning av det spelet så jag kan inte riktigt göra några jämförelser.

Ja så länge man jämför med deras egna spel så har det klart blivit bättre men jämför man med andra utvecklare så kan dem fortfarande bli mycket bättre
Ska bli intressant att se hur dem lyckas i Avowed.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Blev ändå lite halvpepp av förhandstitten. Tror att det kan bli kul att lira som magiker.

Jo, verkade bli riktigt bra! Magiker verkar vara det bästa från den ja. Blir fint då jag köttar med svärd och skjöld i Veilguard.

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Håller verkligen med, världen känns så mycket mer levande när ens handlingar i den faktiskt har konsekvenser och saker blir olika varje gång man spelar beroende på vad man gör. Som redan har nämnts så är det helt klart en av svagheterna i Bethestdas spel. Det känns ängsligt och tråkigt. Låt mig fucka upp!

Och en av styrkorna i Baldur's Gate 3.

Medlem

Avowed är ett av få spel jag kan tänka mig betala fullpris för istället för att köra game pass.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Releasehästryttare

Har de sagt om spelet kommer kunna moddas eller ej?

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Han syftar till något som tidigare togs upp i tråden där någon stod upp för orättvisor.
Detta blev borttaget då det inte berör nyheten i sig, vilket så klart inte är fel men det återstår att se huruvida ett särskilt inlägg på plats nummer fyra i ordningen blir borttaget eller inte.

Själv tycker jag att extra information som den informationen är bra men de flesta klarar inte av att hantera informationen på ett sansat och civiliserat vis så jag har full förståelse för att det tas bort, även om jag inte håller med.

Vad jag däremot håller med om är att det är något bra när det finns så mycket content i ett spel att man som spelare inte upptäcker allt första genomspelningen. Gör följande genomspelningar mer intressanta och öppnar för olika upplevelser man kan dela med sig av med andra.
Detta gör de flesta spelgenrer speciella skulle jag säga. Inte bara rollspel.

Tack, då är jag med lite mer! Helt enig jag med här om att mycket content och eventuella val gör att man inte får se allt bara är positivt i spel!:)

Medlem

Väldigt god poäng från utvecklaren och det är något jag sliter med själv. Jag är på tok för upptagen med att meta-spela för att inte missa saker i rollspel. Jag är den som har ett sökmönster utarbetat i rollspel för att täcka 100% av kartan och det blir jävligt jobbigt efter en stund och gör att ofta inte orkar spela färdigt. Jobbar aktivt med det, men det är svårt när man hanterar FOMO dåligt.

Citat och kommentar borttagna. /Tomas H

Medlem

Sånt är toppen, det tillför massor till utforskande. Behöver inte vara stora grejer, kanske lite story, och ibland en liten quest. Spelet åkte in på min Steam wishlist. Flera på youtube som fått testa den första delen av spelet har varit positiva. Sen får en se om det håller vid release.

Medlem

Taggad inför Avowed!

Medlem

Hallå skulle vi inte sluta med det där pratet. Prata om spelet istället.

Geeks Gaming
Skrivet av Ronzem:

Hallå skulle vi inte sluta med det där pratet. Prata om spelet istället.

This! Är så trött på att höra samma trötta cirkelargument varenda jäkla speltråd.

Ibland undrar jag vad folk gör här 🤦‍♂️

Medlem

Edit: Oops, missade att Fredrik varit inne och rensat en gång redan, då stoppar jag här.

Redaktör

Tråd städad på hudfärgsrelaterade inlägg. FZ är inte rätt plats för såna diskussioner. Prata gärna om spelet istället.

signatur
Skrivet av Påskmust:

Tråkigt att vita kränkta män nu ska skrika rasism bara för att någon vill ha in mer färgade i spelindustrin. Obsidian har mitt stöd iallafall.

Skrivet av Tomas Helenius:

Tråd städad på hudfärgsrelaterade inlägg. FZ är inte rätt plats för såna diskussioner. Prata gärna om spelet istället.

Du glömde ta bort denna, eller det kanske är accepterat beteende? Det var ju den kommentaren som startade hela kalaset.

Medlem

Hade tänkt köpa, men som vanligt kan inte utvecklarna hålla sina käftar stängda på X.
Så hoppar detta spel.

12
Skriv svar