2025: Ett år utan Hollywood – Utforska världens filmer och kulturer

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Okej allesammans! Tråden har ett tydligt syfte: att hitta bra film bortom USA:s gränser och Hollywood. Det vore fint om vi slapp plocka ner den. Vissa ämnen kan (kommer) få det att spåra till ren pajkastning om vem som har rätt (politik i det här fallet). Tröttsamt. Då blir det bara rensnings-bonaza och alla blir sura/vill trycka dit dom andra. Vi kan bättre. Sådana diskussioner vill inte vi ha hos oss.

Så! Nu gör vi ett försök. Det är inte så svårt.

Jag kan justera ämnet lite. Egentligen innehåller trådstarten rätt lite politik, typ ingen om man ska vara ärlig. Bara lite trams kring sanktioner. Meeen det provocerar tydligen tillräckligt idag (åt alla håll)

Tänkte slänga in en lista väldigt bra, väldigt politiska filmer. Men oklart om man vågar det nu! 😁

Listan över mina favoritfilmer brukade en gång i tiden se ut som följer:
1. La vita e bella
2. Dr Strangelove
3. The Exorcist
4. The Thing
5. Breakfast at Tiffany's

Flrvisso en italiensk Oscarsvinnare men i övrigt en ganska amerikansk lista. På senare tid har jag slängt ut The Exorcist och Breakfast at Tiffany's för Daisies (Tjeckien) och Shoplifters (Japan). The Thing överlevde och klättrade något i den revideringen

Medlem

Jag och flickvännen har börjat konsumera rätt mycket koreansk media. I nuläget mest via Netflix där vi senast såg "The Call". Många koreanska tv-serier har också den goda smaken att hålla sig till en säsong. Fokuserade storys med ett tydligt slut istället för att mjölka ut 15 säsonger + spin-offs.

Testpilot
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Jag kan justera ämnet lite. Egentligen innehåller trådstarten rätt lite politik, typ ingen om man ska vara ärlig. Bara lite trams kring sanktioner. Meeen det provocerar tydligen tillräckligt idag (åt alla håll)

Tänkte slänga in en lista väldigt bra, väldigt politiska filmer. Men oklart om man vågar det nu! 😁

Bra justering. Med "trams" i trådstarten och ämnesraden blir det ju gärna så det fortsätter i tråden, och färre tror det är en seriös tråd utan att det mer är någon form av trolltråd. Med en seriöst och tydlig frågeställning vad som vill diskuteras blir det oftast en bättre tråd.

Till ämnet har jag inte så mycket att tillägga. Personligen är en bojkott komplett omöjlig för mig eftersom en av mina mest efterlängtade filmer ÄNTLIGEN ska släppas i maj, Mission Impossible: The Final Reckoning. Den 23de maj är det dags och då ska det mycket till om jag inte ska sitta i en IMAX-salong.

Skrivet av Boratbuffert:

Jag och flickvännen har börjat konsumera rätt mycket koreansk media. I nuläget mest via Netflix där vi senast såg "The Call". Många koreanska tv-serier har också den goda smaken att hålla sig till en säsong. Fokuserade storys med ett tydligt slut istället för att mjölka ut 15 säsonger + spin-offs.

Jag älskar ju Bong Joon-Ho väldigt mycket. Ser fram emot Mickey 17, men den får jag väl se 2026. 😆

Bland serierna så är de stora favoriterna definitivt Itaewon Class, All of us are dead och Crash landing on you.

Medlem

Justerad trådstart eftersom att vi inte var mogna nog att hantera lite fiktiva sanktioner och trams.

2025 blir året utan Hollywood. Det innebär ingen film producerad i USA, eller med ett amerikansk bolag som största finansiär. Det passar också bra med mitt och fruns mål att se film från så många länder som möjligt.

Jag öppnar också för att utvidga sanktionerna till att omfatta även spel, musik och litteratur, beroende på hur situationen utvecklar sig.

Vi börjar nu med Sean Ellis Metro Manilla, som räknas till landsmålet för Filippinerna (skådespelare, språk och inspelingsplats räcker), även om det är en brittisk produktion.

Draken Film och Cineasterna kommer troligen att gå varmt i år. Samtidigt som Netflix, Disney+ och Max pausas helt.

Vågar någon haka på utmaningen?

Jag kontrar med en utmaning till dig.
Se filmen Journey to the West av Tsai Ming Liang. Det är första filmen jag tänker på när jag tänker anit-Hollywood. Den är inte så lång, eller världens längsta film (?), tid är relativt ... Tyckte den var påfrestande att se, men så här i efterhand verkligen en film jag minns. Kände mig rikligt belönad.

Medlem

Vi talar för lite om Lilja 4-ever i svensk film. Var 12 eller 13 när jag såg den första gången, beroende på när den släpptes att hyra. Och mår fortfarande lite dåligt varje gång jag tänker på den. Har däremot inte sett den sedan dess och vet inte om jag vill det heller. Den har sitt eget liv inom mig nu.

Håller med. Det är bland det mörkaste jag sett i filmväg. Finns verkligen inget ljus i slutänden. När jag såg den på bio så var det knäpptyst i salongen när filmen var slut. Den var otroligt bra, men liksom dig så pallar jag nog inte att se om den.

Vill man av nåt skäl minnas känslan så kan man lyssna på Mein Herz Brennt med Rammstein, som spelades i filmen. Närmare än så tror jag inte jag tar mig.

Med det sagt: Alla borde se den! Finns just nu att streama på SVT Play:
https://www.svtplay.se/video/KL56X63/lilja-4-ever

12
Skriv svar