Laddskärmar i Bethesda-spel "ett nödvändigt ont"
Beror inte på lathet, säger tidigare designer.
#bethesda, #fallout, #oblivion-remastered, #starfield, #the-elder-scrolls
"The reality is the Bethesda games are so detailed and so graphics intensive… you just cant have both present at the same time."
Så är det säkert. Alla spel genom historien som lyckats fungera utan tydliga laddskärmar har säkert varit odetaljerade och/eller grafiskt inte intensiva. /s
Den lösningen de använder sig av för sina spel lämpar sig inte för det, och/eller så finns det inget rimligt alternativ för just dem i det här läget (eller historiskt, eller för överskådlig framtid), hur svårt ska det vara att vara lite ärlig och ödmjuk?
När man börjar prata om vad som är möjligt med tekniska begränsningar, gå tillbaka och titta vad Elite lyckades med. 1984. På en diskett (alternativt kassettband). Kan de inte bara säga att de inte vill/kan investera i att skapa nya tekniska lösningar (kul att utbilda en hel personalstyrka i en ny motor, utveckla nya verktyg, o.s.v. o.s.v., lär *inte* vara gratis) i stället?
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Bethesda spel simulerar ju var ända object, deras plats, durability och mycket mer. Inga andra spel gör något sånt komplicerat så att det behövet loading screens är inte konstigt.
Och folk som klagar på loading screens är konstiga. Loading screesn är ju max 3 sekunder nu för tiden, om att vänta 3 sekunder gör dig irriterad eller tar dig ut ur ett spel så är det mer ett "you problem"
DEI och Woke är en Dogwhistle för bigots och facister
Låter väl som ett rimligt resonemang, utifrån de verktyg de har att jobba med just nu. Med tanke på den enorma friheten och skalan i Bethesdas världar känns laddningsskärmar som en schysst kompromiss, det undviker säkert en hel del tech-strul och buggar. (inte för att deras spel är kända för att vara buggfria precis, men det hade sannolikt varit ännu värre utan dem)
Bethesda spel simulerar ju var ända object, deras plats, durability och mycket mer. Inga andra spel gör något sånt komplicerat så att det behövet loading screens är inte konstigt.
Och folk som klagar på loading screens är konstiga. Loading screesn är ju max 3 sekunder nu för tiden, om att vänta 3 sekunder gör dig irriterad eller tar dig ut ur ett spel så är det mer ett "you problem"
Precis, 100% medhåll! Det är väldigt få som gör spel i samma stuk som Bethesda. Jag ser inte heller problemet med några sekunders laddningsskärmar då och då, känns inte som ett jättestort problem, eller?
Heh. Har du spelat... något open-world craftingspel någon gång? Bethesda-spel är ofta simpla i jämförelse, när det kommer till spelvärldens storlek och/eller mängden objekt (antingen avseende variation och/eller hur de integreras i spelvärlden) och/eller hur de hanteras. Det finns en lång rad sätt att hantera den där komplexiteten på - komprimering om inte annat, och det används även i Bethesda-spel. Annars hade sparfilerna blivit groteska, inte minst.
Det komiska är hur en del "celler"/"nivåer" är pyttesmå (inomhusmiljöer är väl det klassiska exemplet i Gamebryo-spel så som Bethesdas implementering av den ser ut) i sammanhanget, det är fascinerande hur en del upplever att det är omöjligt att integrera dessa i spelvärlden utan laddskärmar.
Och det ännu mer fascinerande är att någon överhuvudtaget köper skitsnacket i citatet. Det är klart att det går att lösa även med bibehållen detaljrikedom och grafisk snygghet (för jovisst, Bethesda-spel är ju de estetiskt vackraste någonsin /s).
Heh. Har du spelat... något open-world craftingspel någon gång? Bethesda-spel är ofta simpla i jämförelse, när det kommer till spelvärldens storlek och/eller mängden objekt (antingen avseende variation och/eller hur de integreras i spelvärlden) och/eller hur de hanteras. Det finns en lång rad sätt att hantera den där komplexiteten på - komprimering om inte annat, och det används även i Bethesda-spel. Annars hade sparfilerna blivit groteska, inte minst.
Uh? Survival crafting spelar simulerar inte 1000 olika fysik object hela tiden plus flera npcs
Uh? Survival crafting spelar simulerar inte 1000 olika fysik object hela tiden plus flera npcs
Fysiken i Bethesda-spel använder sig av middleware (Havok) i regel. Den ligger "ovanpå"/"utanför" spelmotorn (och dess nivåer) i sig.
Creation Engine (som Bethesda kallar sin implementering av Gamebryo efter Oblivion) använder en drös middleware som de inte själva utvecklat, som skapat en del välkända problem. (Att fysiken varit knuten till framerate är ett komiskt, ökänt, exempel. Historiskt har det varit problem så fort man går över 60FPS.)
Om du tror att spelet till fullo "simulerar" alla objekt hela tiden (alltså håller koll på status, position, läge o.s.v. i realtid) tror du fel. Hur motorn hanterar persistence är förvisso intressant. Och ibland problematiskt.
Men om du vill ha exempel på spel som också fixar det kan du kika på Cyberpunk 2077 (som har sina problem) och GTA/RDR (som givetvis också har sina). Där har du också "några" NPCer och objekt som hanteras i realtid.
Intressant ändå att spel som Kingdom Come 1 och 2 klarar av just exakt detta.
Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.
Intressant ändå att spel som Kingdom Come 1 och 2 klarar av just exakt detta.
KCD1 och 2 simulerar inte vernada object på ett bord och deras fysik och deras plats. eller varenda bok i en bokhylla och deras fysik och plats, eller varenda vapen i en affär och deras plats. deras saker är fast där dom är och behöver inte fysik på samma sätt.
KCD1 och 2 är dock skit bra på att simulerar NPCs med schema och sitt egit liv.
KCD1 och 2 simulerar inte vernada object på ett bord och deras fysik och deras plats. eller varenda bok i en bokhylla och deras fysik och plats, eller varenda vapen i en affär och deras plats. deras saker är fast där dom är och behöver inte fysik på samma sätt.
KCD1 och 2 är dock skit bra på att simulerar NPCs med schema och sitt egit liv.
Känns ganska välsimulerat för mig. Vad exakt är det du menar med att simulera i det här fallet? Menar du att Oblivion och Skyrim simulerar vartenda objekt i spelet i realtid oavsett vart spelaren är? Det låter ganska osannolikt.
Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.
Alltså, självklart finns det säkert en del spel med bättre lösningar än Bethesdas. Men väldigt få (ingen?) gör ju spel i samma omfattning och skala som Bethesda, och jag tror det är ganska få av oss som sitter här som verkligen besitter den tech-kompetensen och är tillräckligt insatta för att verkligen kunna avgöra vad som är "rimligt" här eller inte. Jag gör det i alla fall inte, utan kan bara gå på vad jag hört/läst från experterna på området -- dvs, olika devs.
Jaja, my two cents!
Alltså, självklart finns det säkert en del spel med bättre lösningar än Bethesdas. Men väldigt få (ingen?) gör ju spel i samma omfattning och skala som Bethesda, och jag tror det är ganska få av oss som sitter här som verkligen besitter den tech-kompetensen och är tillräckligt insatta för att verkligen kunna avgöra vad som är "rimligt" här eller inte. Jag gör det i alla fall inte, utan kan bara gå på vad jag hört/läst från experterna på området -- dvs, olika devs.
Jaja, my two cents!
Som jag var inne på - vad Bethesda lyckas med kan stundtals vara imponerande samtidigt som de också borde vara lite mer ödmjuka inför att de inte kan/vill investera i något bättre och/eller att det i dagsläget inte finns något alternativ som rimligen passar dem och deras behov/krav/budget/kompetens(er). Det är inget motsatsförhållande.
De har inte nått någon slags spelmotornirvana där inget kan toppa dem. Långt ifrån. Jag har moddat en hel del till Gamebryo/Creation (främst FO3 och FONV) och har lite koll på hur det är uppbyggt, men du har helt rätt i att man kanske borde lugna sig lite med både att höja dem till skyarna eller såga dem vid fotknölarna.
Men det citerade uttalandet känns rejält tondövt.
Bethesda har ju separata entiteter för precis allt. Du kan flytta. Rotera. Förändra världen runtomkring dig.
Det är ju som att jämföra att stå i ett fysiskt möblerat Ikea rum, och att titta på ett i en broschyr.
Och om vi ska vara helt ärliga nu.
Om din dator är så sunkig att loading screens är ett bekymmer för dig, så är nog inte din dator kapabel att ge dig en trevlig spelupplevelse utan dem.
Brist på kunskap, tid, pengar och motivation.
Givetvis kan de få bort laddskärmarna och göra spelet mer avancerat och snyggare samtidigt.
När Morrowind har samma underliggande system utan påtagliga förbättringar som Starfield så får de skylla sig själva när de får kritik också.
Out of everything I've lost, I miss my mind the most!
Har för mig de pratat om detta förut också och då sa de att det var spelmotorn som var "problemet". Alla saker inomhus laddas in på separata kartor som inte har någon fysisk kontakt med världen utanför.
Ja, hur celler hanteras är en fascinerande del av problemet.
Det finns lite teknisk input på det där med hur Gamebryo och Bethesdas evolution av den ser ut och varför på Quora.
Såg även en Reddit-tråd där en del skred ut till motorns försvar, men då en stor punkt var "MEN DE HAR JU INFÖRT HISSAR! DET ÄR NYTT!" så slutade jag läsa.
Det går att vinkla åt olika håll, och vad Bethesda gjort och gör med motorn kan vara imponerande på sina sätt, men återigen är det inte någon slags tekniskt fulländad lösning de suttit eller sitter på.
Ja, hur celler hanteras är en fascinerande del av problemet.
Det finns lite teknisk input på det där med hur Gamebryo och Bethesdas evolution av den ser ut och varför på Quora.
Såg även en Reddit-tråd där en del skred ut till motorns försvar, men då en stor punkt var "MEN DE HAR JU INFÖRT HISSAR! DET ÄR NYTT!" så slutade jag läsa.
Det går att vinkla åt olika håll, och vad Bethesda gjort och gör med motorn kan vara imponerande på sina sätt, men återigen är det inte någon slags tekniskt fulländad lösning de suttit eller sitter på.
De körde ju med samma motor (eller en föregångare) i Future Shock-spelen och man kan ju redan där se att det är samma grej. När man gick in någonstans så blev det laddningsskärm. Men jag måste ju ändå säga att det är ett smart sätt för att kunna ha stora "baser" och "grottor" utan att spelet dödar prestandan. Speciellt på den tiden när Future Shock släpptes. Sen kan man väl kritisera och undra varför de inte ändrar motor, men det kan ju också ha sina förklaringar rent ekonomiskt och resursmässigt.
"Writer and Fighter"
De körde ju med samma motor (eller en föregångare) i Future Shock-spelen och man kan ju redan där se att det är samma grej. När man gick in någonstans så blev det laddningsskärm. Men jag måste ju ändå säga att det är ett smart sätt för att kunna ha stora "baser" och "grottor" utan att spelet dödar prestandan. Speciellt på den tiden när Future Shock släpptes. Sen kan man väl kritisera och undra varför de inte ändrar motor, men det kan ju också ha sina förklaringar rent ekonomiskt och resursmässigt.
Njaaa, XnGine (som användes till tidiga Elder Scrolls och Terminator) är en inhouse-historia.
Gamebryo (tidigare NetImmerse, utvecklat till Creation Engine) köptes/licensierades in, Morrowind blev deras första spel som byggde på den motorn. Brokig lista spel som byggt på den/derivat.
Det komiska är hur en del "celler"/"nivåer" är pyttesmå (inomhusmiljöer är väl det klassiska exemplet i Gamebryo-spel så som Bethesdas implementering av den ser ut) i sammanhanget, det är fascinerande hur en del upplever att det är omöjligt att integrera dessa i spelvärlden utan laddskärmar.
Och det ännu mer fascinerande är att någon överhuvudtaget köper skitsnacket i citatet. Det är klart att det går att lösa även med bibehållen detaljrikedom och grafisk snygghet (för jovisst, Bethesda-spel är ju de estetiskt vackraste någonsin /s).
Beror ju på, inte alla lir som har böcker, tallrikar etc över hela världen.
1338 - One Step Above
Njaaa, XnGine (som användes till tidiga Elder Scrolls och Terminator) är en inhouse-historia.
Gamebryo (tidigare NetImmerse, utvecklat till Creation Engine) köptes/licensierades in, Morrowind blev deras första spel som byggde på den motorn. Brokig lista spel som byggt på den/derivat.
Ja just det, detta visste jag ju. Morrowind började väl med XnGine och sen bytte de?
"Writer and Fighter"
löl. vilket jävla bs. det är för att någon (lsä todd) vägrar ge upp deras CE. allt jank de fått hitta på genom åren är ju smått fantastiska men också hur svårjobbad den är. f76 var ju parodiskt att läsa om med alla buggar som de fixade med patchar.... som skapade nya buggar.
eftersom det också är en egenutvecklad motor så är man starkt beroende av dokumentation och kunskap. gissar på att det i vanlig ordning är lite brist på båda. dice har ju haft samma problem med sin motor. nästa lder scrolls kommer vara ett enormt upplyft av det grafiska men eftersom CE hanterar allt övrigt så känns det som att sminka en gris.
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2