Lars Wingefors slutar som Embracer-vd: "Oerhört stolt"
Ett viktigt steg för Embracer att Wingefors inte längre är VD. Behandlingen av Deus Ex med flera spelserier är inget annat än en katastrof och under all kritik.
Min förhoppning är fortfarande att Embracer säljer Deus Ex till mer kompetenta förläggare. Visst, skadan är förvisso redan gjord, men det vore ett steg i rätt riktning för Deus Ex som serie.
"Exploatera LOTR" är väl inte det charmigaste och symboliserar väl lite hur de ser på spel - ett sätt att tjäna pengar och inte att göra fantastiska spel. Kritiken mot holding bolag likt dessa är ju att de köper upp, strukturerar om och säljer för mer vinst. Det är ju personer likt dessa som omformat branschen och introducerat alla förfärliga gacha mekaniker. Jag kan förstå kritiken
Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler
"Exploatera LOTR" är väl inte det charmigaste och symboliserar väl lite hur de ser på spel - ett sätt att tjäna pengar och inte att göra fantastiska spel. Kritiken mot holding bolag likt dessa är ju att de köper upp, strukturerar om och säljer för mer vinst. Det är ju personer likt dessa som omformat branschen och introducerat alla förfärliga gacha mekaniker. Jag kan förstå kritiken
Jag kan ha fel men är inte "exploit" på engelska ett rätt vanligt uttryck i business/finanssvängen, när företag diskuterar olika saker man bör jobba mer med, förstärka eller förbättra osv? Alltså, det får en mer negativ klang än vad som kanske är avsikten, tänker jag? Oavsett, om det nu är så, så är det ju alltid olyckligt när för mycket corporate lingo dyker upp i pressreleaser eller når nyhetssidor för då tolkas det ofta i värsta tänkbara färger.
Jag kan ha fel men är inte "exploit" på engelska ett rätt vanligt uttryck i business/finanssvängen, när företag diskuterar olika saker man bör jobba mer med, förstärka eller förbättra osv? Alltså, det får en mer negativ klang än vad som kanske är avsikten, tänker jag? Oavsett, om det nu är så, så är det ju alltid olyckligt när för mycket corporate lingo dyker upp i pressreleaser eller når nyhetssidor för då tolkas det ofta i värsta tänkbara färger.
Som en som läser ekonominyheter och lyssnar på lite ekonomipoddar då och då kan jag säga att min uppfattning är att du har rätt. Det betyder typ att strategiskt nyttja IP't för att generera inkomst eller affärsmässiga/konkurrensmässiga fördelar. Det är min killgiss-tolkning av ren passiv inlärning, haha
"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."
PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 64GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT
Jag kan ha fel men är inte "exploit" på engelska ett rätt vanligt uttryck i business/finanssvängen, när företag diskuterar olika saker man bör jobba mer med, förstärka eller förbättra osv? Alltså, det får en mer negativ klang än vad som kanske är avsikten, tänker jag? Oavsett, om det nu är så, så är det ju alltid olyckligt när för mycket corporate lingo dyker upp i pressreleaser eller når nyhetssidor för då tolkas det ofta i värsta tänkbara färger.
Jo jag håller med om att det inte nödvändigtvis behöver betyda något, det är just konnotationen till överexploatering som de borde förstå att ordet inte bör användas för det är så folk förknippar det.
Som jag skrev baserar jag det inte enbart på ordet, utan att de beter sig som ett typiskt köpa-skära-sälj bolag, vilket jag har en allergi emot med tanke på hur den typen av bolag har förstört spelbranschen. Inte bara spelbranschen utan också för de anställda som blir omkullkastade eller avskedade i många fall.
Så här skriver de i sin Q4 delårsrapport:
"Vi utvärderar löpande möjligheter att öka vår strategiska handlingsfrihet, förbättra operationell effektivitet och maximera aktieägarvärde genom att analysera avyttringar, förvärv, sammanslagningar och ytterligare avknoppningar av specialiserade börsnoterade bolag. Vi strävar alltid efter en optimal kapitalstruktur och återkommer till frågan om kapitaldistribution i samband med nästa steg i vår utveckling."
Låter det som ett bolag som brinner för att göra bra spel eller att exploatera en bransch?
Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler
"Även om vägen inte alltid har varit spikrak är jag oerhört stolt över de framsteg som våra talangfulla team har möjliggjort, och som har skapat fantastiska upplevelser för spelare."
Vad yrar han om? Vägen för Embracer har ju gått spikrakt upp, följt av spikrakt ner. Allt tack vare honom.
Disktuera nyheten och sitt inte och kalla andra personer svin och liknande. Inlägg raderade.
Twitch
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.
Ett viktigt steg för Embracer att Wingefors inte längre är VD. Behandlingen av Deus Ex med flera spelserier är inget annat än en katastrof och under all kritik.
Min förhoppning är fortfarande att Embracer säljer Deus Ex till mer kompetenta förläggare. Visst, skadan är förvisso redan gjord, men det vore ett steg i rätt riktning för Deus Ex som serie.
Jag tror ingen är speciellt intresserad av Deus Ex om man är ute efter stora försäljningsiffror.
Dom som överhuvudtaget vet vad Deus Ex är, är oldschool gamers.
Så har man inte som mål att tilltala just den gruppen så lär ingen bry sig om Deus Ex.
Titta bara på Thief. Ingen bryr sig om Thief (förutom old school) men nu kommer ett nytt Thief spel som ges ut av Vertigo games som ligger under Embracers paraply.
Men det blir för VR och kommer av förklarliga skäl inte ge några astronomiska föraäljningssiffror
Det är vad vi kan vänta oss av Deus Ex också.
Nischad serie för nischad platform.
Jag tror ingen är speciellt intresserad av Deus Ex om man är ute efter stora försäljningsiffror.
Dom som överhuvudtaget vet vad Deus Ex är, är oldschool gamers.
Så har man inte som mål att tilltala just den gruppen så lär ingen bry sig om Deus Ex.
Titta bara på Thief. Ingen bryr sig om Thief (förutom old school) men nu kommer ett nytt Thief spel som ges ut av Vertigo games som ligger under Embracers paraply.
Men det blir för VR och kommer av förklarliga skäl inte ge några astronomiska föraäljningssiffror
Det är vad vi kan vänta oss av Deus Ex också.
Nischad serie för nischad platform.
Mayhaps
Ja har man skapat ett bolag värt många miljarder så har man rätt att vara stolt.
Ok.
Jag tror ingen är speciellt intresserad av Deus Ex om man är ute efter stora försäljningsiffror.
Dom som överhuvudtaget vet vad Deus Ex är, är oldschool gamers.
Så har man inte som mål att tilltala just den gruppen så lär ingen bry sig om Deus Ex.
Titta bara på Thief. Ingen bryr sig om Thief (förutom old school) men nu kommer ett nytt Thief spel som ges ut av Vertigo games som ligger under Embracers paraply.
Men det blir för VR och kommer av förklarliga skäl inte ge några astronomiska föraäljningssiffror
Det är vad vi kan vänta oss av Deus Ex också.
Nischad serie för nischad platform.
Elden Ring t.ex blev ju aldrig så stort som det är pga att det var ett väletablerat märke då spelserien är helt ny. Det blev stort för att det var ett ruskigt bra spel. Split Fiction, Splatoon, Grand Theft Auto, Battlefield. Listan är oändlig på spel som blev stora pga att spelen var oerhört bra, inte för att de är välkända sedan tidigare. Och man kan tycka vad man vill om t.ex Battlefield och Call of Duty idag t.ex, men de har en tillräckligt stor kundbas för att fortfarande ses som bra spel, även om de bara är skuggor av vad de var när de var som bäst.
Ser inget problem med att Deus Ex kommer tillbaka, gör de ett riktigt bra spel så kommer det sälja och Deus Ex kommer bli känt igen, spelar ingen roll hur bra eller känt det var tidigare. Görs det ett bra spel så återfår de gamla fans men hittar också massor med nya, folk som aldrig spelat de gamla spelen eller ens hört talas om dem. Och ingen av spelen du listade är nischade för fem öre, skulle säga tvärt om faktiskt. Rätt så generiska shooters och stealth-spel, men med intressant världsbygge och mekanik.
Det som säljer spel är inte om det är välkänt sedan tidigare, utan om spelet helt enkelt är bra. Välkända och etablerade spelserier (Fable, Driver och Saints Row är bra exempel) har försvunnit pga att de senaste spelen varit riktigt sunkiga och spelarna har protesterat, samtidigt har helt okända namn (som t.ex Elden Ring, Minecraft och Split Fiction) kommit och tagit världen med storm. Ponera t.ex att GTA6 skulle vara ett riktigt skitspel. Buggigt som fan, mikrotransaktioner precis överallt, prissatt över huvudet och bara tråkigt, folk protesterar och det säljer skit. Spelserien skulle lätt kunna försvinna över en generation, trots allt det är så välkänt. Det har hänt förr, det kommer hända igen.
Och skulle nog säga att t.ex Elden Ring är bra mer nischat än Deus Ex, och ändå så slog det ner som en bomb. Inte för att folk visste vad Elden Ring var förut, utan för att det var ett otroligt intressant och välgjort spel.
Elden Ring t.ex blev ju aldrig så stort som det är pga att det var ett väletablerat märke då spelserien är helt ny. Det blev stort för att det var ett ruskigt bra spel. Split Fiction, Splatoon, Grand Theft Auto, Battlefield. Listan är oändlig på spel som blev stora pga att spelen var oerhört bra, inte för att de är välkända sedan tidigare. Och man kan tycka vad man vill om t.ex Battlefield och Call of Duty idag t.ex, men de har en tillräckligt stor kundbas för att fortfarande ses som bra spel, även om de bara är skuggor av vad de var när de var som bäst.
Ser inget problem med att Deus Ex kommer tillbaka, gör de ett riktigt bra spel så kommer det sälja och Deus Ex kommer bli känt igen, spelar ingen roll hur bra eller känt det var tidigare. Görs det ett bra spel så återfår de gamla fans men hittar också massor med nya, folk som aldrig spelat de gamla spelen eller ens hört talas om dem. Och ingen av spelen du listade är nischade för fem öre, skulle säga tvärt om faktiskt. Rätt så generiska shooters och stealth-spel, men med intressant världsbygge och mekanik.
Det som säljer spel är inte om det är välkänt sedan tidigare, utan om spelet helt enkelt är bra. Välkända och etablerade spelserier (Fable, Driver och Saints Row är bra exempel) har försvunnit pga att de senaste spelen varit riktigt sunkiga och spelarna har protesterat, samtidigt har helt okända namn (som t.ex Elden Ring, Minecraft och Split Fiction) kommit och tagit världen med storm. Ponera t.ex att GTA6 skulle vara ett riktigt skitspel. Buggigt som fan, mikrotransaktioner precis överallt, prissatt över huvudet och bara tråkigt, folk protesterar och det säljer skit. Spelserien skulle lätt kunna försvinna över en generation, trots allt det är så välkänt. Det har hänt förr, det kommer hända igen.
Och skulle nog säga att t.ex Elden Ring är bra mer nischat än Deus Ex, och ändå så slog det ner som en bomb. Inte för att folk visste vad Elden Ring var förut, utan för att det var ett otroligt intressant och välgjort spel.
Visst är det så, frågan är bara om det finns nån utgivare som tänker så. Att det räcker med att göra ett bra spel spel helt enkelt.
Elden ring är ju endå ett känt spel då det bygger vidare på fromsoft som rent av definierat en egen subgenre som blivigt populär genom åren.
Men det är andra tider nu.
Skulle inte förvåna mig om Deus Ex precis som Thief, att nästa spel släpps som ett VR spel.
Det verkar vara det några av dom större på VR sidan gör. Återupplivar gamla älskade spelserier som av nån anledning försvunnit ich halvt glömts bort.
Ja har man skapat ett bolag värt många miljarder så har man rätt att vara stolt.
Självaste wingefors, på vårt forum!!
Självaste wingefors, på vårt forum!!
😂😂 I wish.
Då hade jag köpt upp forumet och alla spel från embracer hade fått 5or. 😂
Jag tror ingen är speciellt intresserad av Deus Ex om man är ute efter stora försäljningsiffror.
Dom som överhuvudtaget vet vad Deus Ex är, är oldschool gamers.
(...)
Det är vad vi kan vänta oss av Deus Ex också.
Nischad serie för nischad platform.
Vad menar GordonF med stora försäljningssiffror?
De två senaste Deus Ex, alltså Human Revolution och Mankind Divided har sålts i mellan 12-14 miljoner exemplar.
Jag skulle inte kalla spel med 12-14 miljoner sålda exemplar för nischade spel, särskilt inte i jämförelse med några förstapartsspel till konsoler.
Att enbart old school gamers skulle veta vad Deus Ex är ställer jag mig också skeptisk till med avseende på bland annat försäljningsvolymen.
Däremot är jag skeptisk till en uppföljare av Deus Ex, eftersom Embracer under Wingefors ledning
slaktat teamen bakom spelen.
Vad menar GordonF med stora försäljningssiffror?
De två senaste Deus Ex, alltså Human Revolution och Mankind Divided har sålts i mellan 12-14 miljoner exemplar.
Jag skulle inte kalla spel med 12-14 miljoner sålda exemplar för nischade spel, särskilt inte i jämförelse med några förstapartsspel till konsoler.
Att enbart old school gamers skulle veta vad Deus Ex är ställer jag mig också skeptisk till med avseende på bland annat försäljningsvolymen.
Däremot är jag skeptisk till en uppföljare av Deus Ex, eftersom Embracer under Wingefors ledning
slaktat teamen bakom spelen.
Jag hade ingen koll på exakta siffror men Deus Ex hamna väll ut i kylan pga utgivaren inte var nöjd med försäljningssiffrorna.
Jag talar inte utifrån vad jag tycker utan vad jag tror hur dom stora utgivarna tänker.
Jag tror Deus Ex är en serie som kan få en "uppföljare" men då på samma sätt som kommande Thief Legacy of shadow
Jag hade ingen koll på exakta siffror men Deus Ex hamna väll ut i kylan pga utgivaren inte var nöjd med försäljningssiffrorna.
Jag talar inte utifrån vad jag tycker utan vad jag tror hur dom stora utgivarna tänker.
Jag tror Deus Ex är en serie som kan få en "uppföljare" men då på samma sätt som kommande Thief Legacy of shadow
Det finns uppgifter om att Square Enix inte var nöjda med den initiala försäljningen av Mankind Divided. Traditionellt sett har de initiala siffrorna varit väldigt viktiga, så det har sannolikt spelat in för Square Enix.
Däremot tror jag inte att alla förläggare tänker så längre, kanske pågår rentav ett intressant skifte inom spelindustrin.
I och med digitala bibliotek där spelen finns tillgängliga "att köpa när spelaren vill och kan" och prenumerationstjänster likt Game Pass så sipprar pengarna in över längre tid.
Fysiska exemplar på lager behöver inte skeppas till grossister för lagerhållning, vilket bidrar till lägre kostnader för förläggaren och kortare handelskedjor.
Valve, Microsoft och några till har fattat det här, vilket medför att fler utvecklare också kan få genomslag för sitt spel över tid. Den förändrade handelskedjan tillsammans med prenumerationstjänster som Game Pass har också gjort att utvecklare med mindre budget och fräscha spelkoncept har större möjlighet att lyckas nå ut. Det gör även att spel med större budget likt Deus Ex Mankind Divided kan dra in en tillräckligt tillfredställande mängd pengar över tid.
Det alltmer viktiga för förläggaren bli att kunna planera och hushålla med resurserna över tid och samtidigt uppnå en tillfredställande avkastning.
Embracer under Wingefors tycks har varken klarat av planering eller hushållning. Och i landet lagom historiskt med kalla vintrar och en skörd, max två skördar i sällsynta fall, är planering och hushållning A&O sedan barnsben. ;p
Det finns uppgifter om att Square Enix inte var nöjda med den initiala försäljningen av Mankind Divided. Traditionellt sett har de initiala siffrorna varit väldigt viktiga, så det har sannolikt spelat in för Square Enix.
Däremot tror jag inte att alla förläggare tänker så längre, kanske pågår rentav ett intressant skifte inom spelindustrin.
I och med digitala bibliotek där spelen finns tillgängliga "att köpa när spelaren vill och kan" och prenumerationstjänster likt Game Pass så sipprar pengarna in över längre tid.
Fysiska exemplar på lager behöver inte skeppas till grossister för lagerhållning, vilket bidrar till lägre kostnader för förläggaren och kortare handelskedjor.
Valve, Microsoft och några till har fattat det här, vilket medför att fler utvecklare också kan få genomslag för sitt spel över tid. Den förändrade handelskedjan tillsammans med prenumerationstjänster som Game Pass har också gjort att utvecklare med mindre budget och fräscha spelkoncept har större möjlighet att lyckas nå ut. Det gör även att spel med större budget likt Deus Ex Mankind Divided kan dra in en tillräckligt tillfredställande mängd pengar över tid.
Det alltmer viktiga för förläggaren bli att kunna planera och hushålla med resurserna över tid och samtidigt uppnå en tillfredställande avkastning.
Embracer under Wingefors tycks har varken klarat av planering eller hushållning. Och i landet lagom historiskt med kalla vintrar och en skörd, max två skördar i sällsynta fall, är planering och hushållning A&O sedan barnsben. ;p
Ja vissa tänker nog att spelet ska bringa inkomst över tid.
Men det kommer nog också resultera i att man får vänta på sådana titlar.
Valve och Microsoft har förstått vad som gynnar dom.
Sen är det ett otroligt lotteri för dom slm släpper sina spel.
Ett spel kan drunkna fort och försvinna i mängden och får sen hoppas på att dra in inkomsten i olika rea kampanjer.
"Wait for sale" mentaliteten och Gamepass gynnar inte alla.