Gearbox släpper en optimeringsguide till Borderlands 4

Medlem

Spelet ser bra ut, men absolut inte tillräckligt bra ut att man kan försvara en sådan dålig performance, när ett 5090 inte orkar köra det utan dlss i 1440p med högsta grafikinställningarna över 60fps, vem kan då göra det? Ingen, man har lutat sig tillbaka på upskalare och FG. UE5 med lite cel-shading smet på......

signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI DDR4 Ram: 32GB@3600mhz
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av Tusske:

vad kör du för grafik iställningar och uppslösning? själv sitter jag med en 7900XTX och en 9800X3D och sitter på High preset i grafik i 1080p och än så länge kör det på fint i stabil 60fps

Skulle säga att det är väl det minsta man kan förvänta sig av ett spel (även ett nysläppt) med den hårdvaran på en skärm med 1920x1080 pixlar.

Medlem

Ännu en UE5 titel där problemet är grafikmotorn, det börjar bli tjatigt nu suck...

Medlem
Skrivet av star-affinity:

Skulle säga att det är väl det minsta man kan förvänta sig av ett spel (även ett nysläppt) med den hårdvaran på en skärm med 1920x1080 pixlar.

kanske det. själv tycker jag det är nog. mer än så är ju bara en bonus. och om man tittar på steams hardware survey så är det fortfarande vad majoriteten tycker

signatur

DEI och Woke är en Dogwhistle för bigots och facister

Medlem

För de som spelar på konsol:

Controls>Basic
Sätt Cursor Speed till 0.5
Sätt Cursor Friction till 0.5
Sätt Horizontal och Vertical Sensitivity levels till 2

Controls>Advanced
Sätt alla Deadzone settings till 1% resp 0.5

Vid låg FPS (vilket du får efter ca 4 timmars spelande) starta om spelet.

Givetvis är det lite smaksak på inställningarna ovan men tror de flesta föredrar nog dessa inställningar över de som är default.

Medlem

Märkligt att det är så pass krävande. Spelet är ju inget grafiskt mästerverk direkt... Unreal Engine kombinerat med lata utvecklare briljerar igen.

Medlem

Trist att utvecklarna inte tar sig tid att optimera spelet inför släpp och att frame gen numera räknas som riktig prestanda.

En del av problemet är väl också att många fortsatt fortsätter att förhandsboka.

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Spelet är riktigt kul, nött hela helgen nästan klar med kampanjen och är lvl 45, så trist att prestandan är fullständigt skit. har 5070ti och 9800XD får 150fps med allt på medium och DLSS performance + Framegen 2x på 1440p, vilket betyder att under huven så tuggar min PC på 1280x720 upplösning och får 75fps med min moderna rig, ganska otroligt dåligt.

Är så otroligt besvikande att frame-gen + DLSS gick ifrån extra kräm åt konsumenten till nu den nya baselinen. Istället för något som gav min GPU 2 extra år innan man behövde uppgradera så vart det istället helt upslukat av utvecklarna som såg det som ett mysigt sätt att dra upp allt till max som default istället.

Skulle inte förvåna mig ifall Unreal engine och Nvidia har samtal om att vissa saker som Lumen osv ska vara på som default i grejer för att sälja mer GPUs. Saker som äter 50% av ens FPS och gör skärmen 5% snyggare ska absolut inte vara något som är på by default, verkar vara det i BL4 utan alternativ att stänga av det.

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Problemet är grafikmotorn

Gearbox utvecklare:
"Phew, vilken jävla tur att alla skyller på motorn och inte oss."

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Gearbox utvecklare:

Lol, ja på ett vis kanske dom ska va tacksamma för det. Men samtidigt dom kommer ju inte helt undan. Epic bör ju faktiskt värna om sin produkts rykte. Ryktet blir definitivt lidande, när spel skapade ifrån deras produkt helatiden får samma problem. Epic kommer därför förr eller senare att måsta göra något åt det.

Det skulle annars kunna leda till att folk börjar bojkotta UE 5. Vilket då i sin tur kan leda till att utvecklare överger motorn, osv. Inte troligt så klart. Men inte omöjligt heller. Så Epic kommer ju behöva sätta lite press på studiosen som använder deras motor, om dom inte redan börjat göra det.

Sedan så kan jag nog sätta stora pengar på att det är Epic själva som sålt in nanite, lumen, m.m som nån sorts magisk super lösning som ska korta ner utvecklingstiden och minimera optimeringsbehovet till dom. Vilket då är något som ledningen i alla större studios för modligen har tänt till ordentligt på och sen planerat budget och utvecklingstid därefter.

Så jag tycker ändå problemet är självförvållat av Epic. För det kan knappast ha kommit som nån överraskning för dom att det i slutändan skulle bli så. Inte när alla (större) företag pushar för så mycket profit som möjligt istället för så bra produkt som möjligt.

Medlem
Skrivet av Karmgahl:

Lol, ja på ett vis kanske dom ska va tacksamma för det. Men samtidigt dom kommer ju inte helt undan. Epic bör ju faktiskt värna om sin produkts rykte och när det helatiden kommer samma problem från deras produkt blir det ett problem för Epic. För det skulle kunna leda till att folk börjar bojkotta UE 5. Vilket då i sin tur kan leda till att utvecklare överger motorn, osv. Inte troligt så klart. Men inte omöjligt heller. Så Epic kommer ju behöva sätta lite press på studiosen som använder deras motor snart.

Sedan så kan jag nog sätta stora pengar på att det är Epic själva som sålt in nanite, lumen, m.m som nån sorts magisk super lösning som ska korta ner utvecklingstiden och minimera optimeringsbehovet till dom. Vilket då är något som ledningen i alla större studios för modligen har tänt till ordentligt på och sen planerat budget och utvecklingstid därefter.

Visst är det så.
Men jag gissar på att press är det som gör att utvecklarna inte hinner lära sig motorn ordentligt och det tar för lång tid. Sen blir nån kostymnisse otålig och gnäller, så tröttnar utvecklarna på gnället, slutar bry sig och pressar ut skiten.
Detta är min helt outbildade teori åtminstone.

Medlem
Skrivet av andreasanders:

Märkligt att det är så pass krävande. Spelet är ju inget grafiskt mästerverk direkt... Unreal Engine kombinerat med lata utvecklare briljerar igen.

Garfik är ju inte allt när dwt kommet till vad som gör spel krävande

signatur

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Gearbox utvecklare:

Visst är det Gearbox med men när nästan varenda utvecklare släpper spel som har problem kan man inte bara säga 'optimera bättre'

Medlem
Skrivet av Majorkraft:

Visst är det Gearbox med men när nästan varenda utvecklare släpper spel som har problem kan man inte bara säga 'optimera bättre'

Varför inte?

Gnällkuk

Tills de kanske få bättre styr på det så är volumetric fog en av de största bovarna för fps. Kanske förstör lite av känslan men stabil och god fps är ju att föredra.

Skapa en fil som heter Engine.ini i katalogen nedan
\Documents\My Games\Borderlands 4\Saved\Config\Windows\

Lägg in följande:
[SystemSettings]

r.fog=0

r.VolumetricFog=0

r.MotionBlurQuality=0

r.DepthOfFieldQuality=0

r.LensFlareQuality=0

r.Shadow.Virtual.Enable=1

r.Lumen.HardwareRayTracing=1

r.Lumen.Reflections.HardwareRayTracing=1

r.Lumen.ScreenProbeGather.HardwareRayTracing=1

r.LumenScene.DirectLighting.HardwareRayTracing=1

Spara filen och stäng den. Sätt den sedan till skrivskyddad.

signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Härliga tider när spelarna får optimera spelen själva.
Gött att få pilla med diverse hörsägen om hur få spelen att fungera, PC masterrace osv osv.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja jag hänger inte med alls längre. Liksom senast jag var riktigt med på tåget var när grafikkorten fortfarande körde med nummer. Det var liksom självklart att man fick bättre fps på ett 3DFX Voodoo 5 än ett Voodoo 3.

Eller hur. Jag har tröttnat på nya spel har jag märkt. Jag har kollat över min Steam samling och spelat mer o mer spel som har en 5-10år på nacken.

Trenden med påhittade tekniker kommer ju bara fortsätta. Tror säkert att inom snar framtid ska vi behöva koppla upp mot avlastnings servrar för att få mer fps utöver xx90 grafikkort.

Medlem
Skrivet av Tusske:

kanske det. själv tycker jag det är nog. mer än så är ju bara en bonus. och om man tittar på steams hardware survey så är det fortfarande vad majoriteten tycker

Vet inte om jag förstår vad du menar. 🤔
Varför är mer än så bara en bonus?

Majoriteten på Steam kör skärm med 1920x1080 men det är ändå en femtedel som har 2560x1440.

Tycker bara du borde få ut närmare 120 bilder per sekund på den skärm och den hårdvaran du har. Men det vad det är. Om några är blir det ju kanske inget problem när fler har bättre hårdvara, men i dagsläget är det helt klart ett väldigt krävande spel. Att man med ett 5090 inte ens kan upprätthålla 60 bilder per sekund i 4K låter också väldigt tokigt. Men det verkar ju gå att få till genom att ratta lite inställningar.

Jaja, det är vad det är. Men tycker vi borde kunna enas om att det är tungrott jämfört med övriga spel där ute.

Bara att kika här:
https://www.techpowerup.com/review/borderlands-4-performance-...

Själv ser jag gärna att spel kör i 120 fps nuförtiden då det blir klart trevligare och följsammare än 60 fps (om ens skärm också kan visa 120 Hz).

Medlem
Skrivet av Tusske:

Kan ju kika hur detta spelet som just släpptes presterar jämfört med Borderlands 4:

https://www.techpowerup.com/review/dying-light-the-beast-perf...

Med det spelet får ditt 7900XTX ungefär samma prestanda som Borderlands 4 när det driver fyra gånger fler pixlar, alltså 60+ bilder per sekund i snitt vid 3840x2160 (4K) pixlar. Detta var väl vad du fick vid 1920x1080?

Medlem

Kan ju kika hur detta spelet som just släpptes presterar jämfört med Borderlands 4:

https://www.techpowerup.com/review/dying-light-the-beast-perf...

Med det spelet får ditt 7900XTX ungefär samma prestanda som Borderlands 4 när det driver fyra gånger fler pixlar, alltså 60+ bilder per sekund i snitt vid 3840x2160 (4K) pixlar. Detta var väl vad du fick vid 1920x1080?

det var ju kul för dom. vad tur att man inte köra i 4K som ändå är en gimmick då

signatur

Medlem
Skrivet av Tusske:

det var ju kul för dom. vad tur att man inte köra i 4K som ändå är en gimmick då

En gimmick med högre pixeltäthet som ger skarpare och mer detaljrik bild? Njae, håller nog inte med.

Medlem

En gimmick med högre pixeltäthet som ger skarpare och mer detaljrik bild? Njae, håller nog inte med.

japp. eftersom spel knappt fungerar i 4K så är det en gimmick

signatur

Medlem
Skrivet av Tusske:

japp. eftersom spel knappt fungerar i 4K så är det en gimmick

En hel del som funkar kalas. Kör själv God of War och The Witcher 3 på min. Och Apex Legends. Och Destiny 2. Och Halo. Och Forza. Och Wreckfest. Och…

Medlem

En hel del som funkar kalas. Kör själv God of War och The Witcher 3 på min. Och Apex Legends. Och Destiny 2. Och Halo. Och Forza. Och Wreckfest. Och…

så gammla spel som nu funkar i 4K på grund av bättre hårdvara.....

signatur

Medlem
Skrivet av Tusske:

så gammla spel som nu funkar i 4K på grund av bättre hårdvara.....

Ja? Då är det väl inte en gimmick? I de fallen i alla fall.

Medlem

Ja? Då är det väl inte en gimmick? I de fallen i alla fall.

Jo

signatur

Medlem
Skrivet av Tusske:

OK. Och Borderlands 4 har rimlig prestanda med nuvarande hårdvara. Skål för det då och trevlig helg!

12
Skriv svar