Svenska priserna på Rog Xbox Ally – från 7 000 kr
Om du vill foto redigera på en Xbox Ally så kan du göra det, vilket du inte kan göra på en konsol. Det är en pc handheald precis som Steam Deck fast att den kör ett windows som gjorts lättare för att navigera med. Du kan dock fortfarande göra sådant man kan göra som med en vanlig pc. Installera emulatorer eller din skrivare.
Ja, det är lite svårt med gränsdragningen av hur man ska definiera dessa, men de har ju gemensamt att de spelar PC-spel varpå de även nyttjar PC-storefronts, och generellt inte har tillgång till exklusiva spel, vilket jag tycker gör att jag nog är mer inne på din linje att de är handheld PC:s, inte spelkonsoler.
<Uppladdad bildlänk>
Driver du nu eller?
Både Steam Deck och denna Rog Xbox Ally är konsoler!
Precis som Gertzy skrev, så använder man inte dessa produkter som en vanlig PC.
Då är iPad också en PC...eller nej, Personal Computer 🤦🏻♂️
Varken en iPad, Steam Deck, Asus går att använda som en vanlig PC på ett bekvämt sätt (det förstnämnda verkar Apple ha löst nu så ♥️)
Steam Deck och Asus är i första hand en handhållna konsoler. En hybrid av laptop och en Gameboy 😘
Precis som Switch är en hybrid mellan en handhållen konsol och stationär.
Men det roliga med Switchen är att VI kan spela Nintendos spel utan någon prem.tjänst.
Varför kalla denna Asus för Xbox när den ändå inte spelar Xbox som grund?
Precis som Gertzy påpekade 🤷♂️
Han har rätt i sak.
Varken en iPad, Steam Deck, Asus går att använda som en vanlig PC på ett bekvämt sätt (det förstnämnda verkar Apple ha löst nu så ♥️)
Att använda en Steamdeck eller motsvarande som vanlig PC på ett bekvämt sätt är väl inga problem om du har den dockad? Då blir det väl precis som att ha en laptop dockad?
Om du vill foto redigera på en Xbox Ally så kan du göra det, vilket du inte kan göra på en konsol. Det är en pc handheald precis som Steam Deck fast att den kör ett windows som gjorts lättare för att navigera med. Du kan dock fortfarande göra sådant man kan göra som med en vanlig pc. Installera emulatorer eller din skrivare.
Ingen sane person köper ju dock en Xbox Ally (X) för att redigera foton på. Den är ju till för att spela på främst. Att den skulle kunna ha en Xbox app och kunna köra köpta (digitala) Xbox titlar tycker i alla fall inte jag är något surrealistiskt sci-fi demand out of this world direkt. Eller skulle Switch 2 sluta vara en spelkonsol om du kan installera skrivare till den? De är båda spelfokuserade även om Switcharna är raka traditionella konsoler och Ally är mer bärbar hybrid och ska den vara Xbox-brandad bör den ju kunna spela Xbox-spel också. Den må vara datorhybrid men den marknadsförs och säljs ju som spelkonsol och det är vad 99,9 av alla köparna kommer använda den som också.
Att använda en Steamdeck eller motsvarande som vanlig PC på ett bekvämt sätt är väl inga problem om du har den dockad? Då blir det väl precis som att ha en laptop dockad?
Jo, men den är i första hand och i sista hand, designad, utformad, made for playing och inte leka med Windows Paint och Winamp 🤷♂️
Är Andriod telefon också en laptop? Då det är så öppet som alla säger? Docka den till en dator och du har en extra laptop?!
Nej, det är en "telefon" aka smart-phone.
Den är designad för vissa saker men inte designad optimalt för det andra, oavsett hur många dockar du kör...
Eller som dåren från Microsoft sa om saker som inte har keyboard:
Som tidigare skrivet, Apple har redan löst detta.
Min iPhone är en dator ♥️
Jo, men den är i första hand och i sista hand, designad, utformad, made for playing och inte leka med Windows Paint och Winamp 🤷♂️
Är Andriod telefon också en laptop? Då det är så öppet som alla säger? Docka den till en dator och du har en extra laptop?!
Nej, det är en "telefon" aka smart-phone.
Den är designad för vissa saker men inte designad optimalt för det andra, oavsett hur många dockar du kör...
Eller som dåren från Microsoft sa om saker som inte keyboard:
https://www.youtube.com/shorts/4B5C3xErTaI
Som tidigare skrivet, Apple har redan löst detta.
Min iPhone är en dator ♥️
"Varken en iPad, Steam Deck, Asus går att använda som en vanlig PC på ett bekvämt sätt " Var vad jag svarade på och det går utmärkt med Steam deck och de flesta (alla?) varianter av den om du dockar den.
Finns telefoner med Desktopmiljö vid dockning också och de fungerar säkert fint att använda som dator för ganska många personer, Hade det på min gamla Motorola telefon men inget jag testade eftersom jag har en vanlig PC.
Man kan även docka en mobiltelefon och använda som en PC med mus och tangentbord.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Ingen sane person köper ju dock en Xbox Ally (X) för att redigera foton på. Den är ju till för att spela på främst. Att den skulle kunna ha en Xbox app och kunna köra köpta (digitala) Xbox titlar tycker i alla fall inte jag är något surrealistiskt sci-fi demand out of this world direkt. Eller skulle Switch 2 sluta vara en spelkonsol om du kan installera skrivare till den? De är båda spelfokuserade även om Switcharna är raka traditionella konsoler och Ally är mer bärbar hybrid och ska den vara Xbox-brandad bör den ju kunna spela Xbox-spel också. Den må vara datorhybrid men den marknadsförs och säljs ju som spelkonsol och det är vad 99,9 av alla köparna kommer använda den som också.
Jag skulle dock ändå inte kalla denna Pc handheald för en spelkonsol då den KAN användas precis som en vanlig pc. Konsoler är slutna system till varumärket.
Det var ju dock intressant att Sony en gång gav tillåtelse för användare att installera Linux på ps3 till en början sen gick det även att ansluta en skrivare till den.
Man kan även docka en mobiltelefon och använda som en PC med mus och tangentbord.
Jo jag vet som sagt i inlägget ovan så hade jag den funktionen i en äldre motorola där man fick med docka i lådan. Prestandan i en telefon har varit mer än tillräcklig för de flestas desktopbehov i några år nu, men det är nog kompatibilitet med mjukvara som de är vana med som gör att det inte slår gissar jag?
Har själv aldrig testat telefon som desktop eftersom jag inte haft behov.
Your phone will overheat, and games will lag!
Direkt citat från videon 🤦🏻♂️🤷♂️
Alltså är TELEFONEN inte designat för sådant i åtanke precis som denna Asus KONSOL inte är det heller.
Den spelar spel i första hand, allt annat som den kan göra är bara en bonus!
Du kallar väl inte PSP för en MP3-spelare? Jag menar, den funkionen fanns ju.
Optimalt: Nej, men likväl fanns det.
PSP är ingen handhållen konsol, utan en multimedia maskin som spelar både spel, film och musik eller hur?
Playstation 1 är ingen TV-spelskonsol, utan en CD-spelare då jag endast lyssnar på musik på min TV och inte en traditionell stereo
Playstation 2 är ingen TV-spelskonsol för mig, jag använder den endast till DVD filmer
Äntligen kan jag titta och lyssna film/musik med cool style 🤪
Jag skulle dock ändå inte kalla denna Pc handheald för en spelkonsol då den KAN användas precis som en vanlig pc. Konsoler är slutna system till varumärket.
Det var ju dock intressant att Sony en gång gav tillåtelse för användare att installera Linux på ps3 till en början sen gick det även att ansluta en skrivare till den.
Intentionen med den är ju ändå att den ska vara en spelkonsol, resten är ju en bonus. Men ja, det är väl semantik och kan dribblas fram och tillbaka så orkar inte mer nu men då går det väl att argumentera att det inte finns en enda Xbox-konsol egentligen då de alla väl bygger på PC i grunden? Och vad är ens meningen med att kalla den Xbox om den inte kan spelas Xbox-spel? Den kan redigera foton men inte spela de spel jag betalat för i deras varumärke och "kretslopp" tycker du det är logiskt och bra?
Ja, så PS3 var inte heller en konsol eller i alla för ett tag en PC då?
Alltså är TELEFONEN inte designat för sådant i åtanke precis som denna Asus KONSOL inte är det heller.
Om man spelar 4 spel samtidigt som i videon ja? Överhettar den om man surfar på expressen.se och Sweclockers.com, skriver ett textdokument eller spelar angrybirds?
Är ju kul att de faktiskt låter användarna att använda sina grejer och experimentera istället för att de är låsta och bökiga att använda.
Intentionen med den är ju ändå att den ska vara en spelkonsol, resten är ju en bonus. Men ja, det är väl semantik och kan dribblas fram och tillbaka så orkar inte mer nu men då går det väl att argumentera att det inte finns en enda Xbox-konsol egentligen då de alla väl bygger på PC i grunden? Och vad är ens meningen med att kalla den Xbox om den inte kan spelas Xbox-spel? Den kan redigera foton men inte spela de spel jag betalat för i deras varumärke och "kretslopp" tycker du det är logiskt och bra?
Ja, så PS3 var inte heller en konsol eller i alla för ett tag en PC då?
Microsoft vill ju påstå att allt som går att spela Xbox spel är en Xbox, din telefon exempelvis. Har dom rätt eller fel är väl fritt fram att tolka.
Det finns en uppsjö av PC handhealds där ute så varför just denna ska vara en konsol mer än de andra förstår jag inte riktigt logiken av.
Du kallar väl inte PSP för en MP3-spelare? Jag menar, den funkionen fanns ju.
Optimalt: Nej, men likväl fanns det.
PSP är ingen handhållen konsol, utan en multimedia maskin som spelar både spel, film och musik eller hur?
Playstation 1 är ingen TV-spelskonsol, utan en CD-spelare då jag endast lyssnar på musik på min TV och inte en traditionell stereo
Playstation 2 är ingen TV-spelskonsol för mig, jag använder den endast till DVD filmer
Äntligen kan jag titta och lyssna film/musik med cool style 🤪
Kul att du tar upp det där med psp.
Ägde själv en psp en gång som var hackad och den använde jag ofta som en mp3 spelare.
Skapade även musik på den.
Om jag en dag skaffar en handheald windows maskin så ska jag absolut slänga in Fl Studio på den.
Microsoft vill ju påstå att allt som går att spela Xbox spel är en Xbox, din telefon exempelvis. Har dom rätt eller fel är väl fritt fram att tolka.
Det finns en uppsjö av PC handhealds där ute så varför just denna ska vara en konsol mer än de andra förstår jag inte riktigt logiken av.
Ptja, visserligen, men det blir ju bara tomt prat när de inte ens kan spela Xbox-spel som en investerat i i deras ekosystem. Jag kan spela dem på en Xbox-konsol men så släpper de någonting Xbox-brandat som inte ens kan spela dem. Det känns falskt och värdelöst i min bok. Sen hade ju inte ROG Ally eller Steam Deck existerat utan Nintendo Switch så det är ju deras sätt att ta "bärbar speldator" till konsolformatet för att rida på den nya marknaden som skapades. Så det är ju betydligt mer spelkonsol än laptop. Och varför den borde vara mer konsolanpassad är ju just för att det redan finns en ROG Ally så ska de släppa en Xbox brandad borde det ju finnas en mening med den annars borde det ju heta typ ROG Ally 2 lika gärna. Men nu gjorde de en grej och skulle sätta in det i Xbox-varumärket och då borde det gå att spela deras spel också. Kan jag tycka i alla fall...
Ägde själv en psp en gång som var hackad och den använde jag ofta som en mp3 spelare.
Om jag en dag skaffar en handheald windows maskin så ska jag absolut slänga in Fl Studio på den.
Jag hade också PSP och använde den ofta som MP3-spelare, dock var det en funktion som ingick och behövdes inget hack alls. Var bara att koppla in och föra över låtar (och/eller filmfiler) så den var ju multifunktionell även om den först och främst var en spelkonsol och inte en dator...
Jag har nog med hårdvara så blir inget för mig och tycker den är på tok för stor. En bärbar konsol i storleken Switch Lite (med potentare hårdvara) hade jag däremot inte tackat nej till.
Tycker OG Switch och Switch Oled var ganska perfekt avvägda mellan storlek, vikt och inlevelse/skärmstorlek etc. Till viss grad som vänjer man sig vid de ständigt ökande storlekarna på dessa maskiner, men håller generellt med dig om att de är för stora nu för att vara särskilt behändiga. Tycker fortfarande Switch 2 känns lite för stor, tung och klumpig, så tror gränsen har börjat passeras nu för vad man kan acceptera av en portable.
Helt inne på din linje här. Gränserna mellan PC och konsoler suddas ju ut allt mer, men som du är inne på så nyttjar ju PC handhelds alla dessa PC storefronts, medan spelkonsoler fortfarande är relativt låsta till sina egna butiker. Men nu blir det nog bråk snart med tanke på involverade haha.
Ja, PSPn minns man ju som riktigt trivsam multimediamaskin. Såg första Spider Man på UMD på den minns jag, och nån annan film med. Surfade också mycket på den, i.om. jag inte hade nån mobil på den tiden och bara en dator hemma där man fick dela surftiden med brorsan, minns det som helt otroligt att smidigt kunna surfa privat på en liten grunka som den.
Dyrt såklart men målgruppen är just de som redan är intresserade av Rog Ally och Lenovo Legion Go 2. Kommer säkert sälja slut, men kommer nog ligga runt 500k som mest, aldrig att de når miljonen.
Jag hade nog personligen föredragit en billigare version som var 100% cloud-baserad ungefär som PS Portal.
I slutändan tror jag ändå att Microsoft fattat rätt beslut.
Låt oss säga att de gjorde en egen Xbox handheald konsol som är låst till Xbox systemet. Alla spel som funkar tidigare på xbox fungerar på denna.
Hur bra säljer Xbox ? Är folk intresserad av en ny bärbar xbox?
I deras ögon så tänker dom kanske att deras hårdvara inte kommer att lyckas vinna mer än tidigare, så dom inledde samarbete med Asus som redan har bra hårdvara. De blir en öppen pc plattform. Visst, konsolspelen kommer inte funka men dom har ju play anywhere titlar så dom tycker kanske det är tillräckligt. Inget att förlora. Med deras förbättrade game mode windows os kan de nå ut till fler pc handhealds som troligtvis får detta os. Chansen finns ju att folk börjar köpa xbox play anywhere spel, åtminstone pc gamepass.
Jag tror i alla fall de har större chans att lyckas så här när folk kan installera vad dom vill än en låst konsol. Xbox är ju varken playstation eller Nintendo.
I slutändan tror jag ändå att Microsoft fattat rätt beslut.
Låt oss säga att de gjorde en egen Xbox handheald konsol som är låst till Xbox systemet. Alla spel som funkar tidigare på xbox fungerar på denna.
Hur bra säljer Xbox ? Är folk intresserad av en ny bärbar xbox?
I deras ögon så tänker dom kanske att deras hårdvara inte kommer att lyckas vinna mer än tidigare, så dom inledde samarbete med Asus som redan har bra hårdvara. De blir en öppen pc plattform. Visst, konsolspelen kommer inte funka men dom har ju play anywhere titlar så dom tycker kanske det är tillräckligt. Inget att förlora. Med deras förbättrade game mode windows os kan de nå ut till fler pc handhealds som troligtvis får detta os. Chansen finns ju att folk börjar köpa xbox play anywhere spel, åtminstone pc gamepass.
Jag tror i alla fall de har större chans att lyckas så här när folk kan installera vad dom vill än en låst konsol. Xbox är ju varken playstation eller Nintendo.
Måste det verkligen vara så antingen eller? Det kan väl gå att ha som nu plus en Xbox-app där en också har åtkomst till spelen en köpt under åren? Kanske hade behövts tweakas lite än rent W11 men vore ju värt jobbet. Ryktas ju att nästa Xbox-konsol blir så så varför inte denna också? Xbox är ju inte bara vad spelare har nu utan vad de investerat i under flera år och att ha åtkomst till spelen en köpt skulle ju vara betydligt mer värt att köpa än bara en uppgraderad Ally som nu fått en stämpel på sig som i grunden inte betyder någonting.
Måste det verkligen vara så antingen eller? Det kan väl gå att ha som nu plus en Xbox-app där en också har åtkomst till spelen en köpt under åren? Kanske hade behövts tweakas lite än rent W11 men vore ju värt jobbet. Ryktas ju att nästa Xbox-konsol blir så så varför inte denna också? Xbox är ju inte bara vad spelare har nu utan vad de investerat i under flera år och att ha åtkomst till spelen en köpt skulle ju vara betydligt mer värt att köpa än bara en uppgraderad Ally som nu fått en stämpel på sig som i grunden inte betyder någonting.
Visst, alla vill nog att de får komplett bakåtkompatibilitet. Men det har med licenser att göra. Licenser som är på Xbox konsol stöds inte av PC. Det kvävs en deal mellan spelskaparna och microsoft för att få över licensen när dom byter plattform och därav är ju naturligt att microsoft egna titlar som Halo blir play anywhere titlar.
Microsoft tänker kanske att det är ett pris dom får ta och lämna konsolexklusiviteten bakom sig för att vinna nya spelare i längden.