Inaktiv
Bredbandsproblem!

Tja.
Vi i familjen har sedan en tid haft ett bredband från telia på 0.2 Mbit/s som fungerat bra.
Men för ungefär en månad sedan kom ett erbjudande från telia där vi kunde få 8 Mbit/s för samma månadskostnad, vilket vi nappade på.

Och visst, internet går snabbare nu, likaså nerladdningarna, MEN:
Väldigt ofta får jag kicks från internet, korta avbrott som varar i ungefär 1 minut. Detta är ett stort problem för mig då jag spelar ett onlinespel där charactern "dör" om man blir kickad medan man skaffar exp.

Är väldigt tacksam för hjälp då telia suger på support. (Har en trådlös Zyxxel router, men har kopplat in en nätvärksladd också).

Medlem

Kanske teleledningarna som inte pallar med 8mbit riktigt och då får du störningar.

Kör en tptest till att börja med.


signatur
Inaktiv

tptest? vad är det/hur gör jag det. Tack för svar

nj
Medlem
Skrivet av Zikktheman:

tptest? vad är det/hur gör jag det. Tack för svar

Program som testar din bandbredd, finns på tptest.se.

Medlem

Tptest torde endast vara relevant när det är fråga om hastighetsproblem. Han är medveten om att internet slutar fungera sporadiskt och TPtest kommer därför knappast att ge några banbrytande resultat.

Undersök istället om ditt ADSL-modem tappar sync när internet slutar fungera. Det finns en lampa på modemet, ofta märkt sync, DSL eller ADSL som börjar blinka eller slocknar om modemet tappar anslutningen till telestationen. Händer detta när internet dör är det hårdvarufel någonstans mellan modemet och telestationen. Det kan vara allt från defekt modem, trasig splitter eller trasiga komponenter i telestationen.

Om lampan håller ett fast sken hela tiden medans ditt internet dör så är det fel i ditt lokala nät någonstans.

1
Skriv svar