Inlägg av WebeJaxx

Inlägg som WebeJaxx har skrivit i forumet

Skrivet av Alexraptor:

Frågan är hur mycket talang försvinner egentligen? Hur många har egentligen sagts upp på grund av bristande kompetens?

Det är ett obestridligt faktum att en del spelutvecklare, som nu har fått sparken, har faktiskt anställts enbart pga kvotering som en del av diverse DEI-initiativ.

Tycker knappast att man ska verka för att hålla kvar folk som saknar kompetensen för att göra jobbet.

Källa på det?

Skrivet av deezel:

Skulle förvisso inte förvåna en om di$ney bråkar med dem, på min lista är det det bästa SW RPG som gjorts.

På min lista är det det bästa PRG:et som gjort öht.

Knights of the Old Republic. Köpte det när det kom, men hade inte läst ett enda ord om spelet. Förväntade mig ett Jedi Knight-likt spel, men möttes av turbaserad combat utan möjlighet att Force Jump:a omkring. Har aldrig blivit så besviken, lämnade tillbaka spelet efter 4-5 timmar.

Något år senare pratar min bästa polare om ett helt otroligt Star Wars spel jag bara måste testa. Han visade lite gameplay och förklarade tjusningen med turn based combat. Så jag fick väl lov att ge det en ärlig chans.

Sedan hände det som alltid var menat att inträffa, jag fastnade helt. Atmosfären var oslagbar och inlevelsen total. Har spelet igenom det fler gånger än jag kan räkna och både ettan och tvåan är några av dom absolut bästa spelen som finns.

Jag fick dock betala ett högt pris för mitt misstag. Under tiden min polare visade gameplay avslöjades spelets stora spoiler, något han dessutom var dum nog att förklara i detalj vad det innebar…

Skrivet av Lauchen:

Ja, 70 eller 80-tal i Miami hade varit nåt. Nu får jag se om jag spelar det.

Vill minnas att en tidigare läcka hävdade att singelplayer skulle utspela sig ett tiotal år bakåt i tiden, men att multiplayer var nutid. En del grejer från den källan blev ju bekräftat nu med både Miami och en latina protagonist.
Men men, det visar sig förr eller senare.

Skrivet av Belgaar:

Håller verkligen inte med om något av ovan påståenden. Dom gör de bästa spelen i branshen enligt mig.
Vilket också tyder på riktigt bra företagskultur och människor.

https://ibb.co/kK3x7Px

Gjorde precis klart alla achivements som är möjligt i Odyssey efter 300 timmar, tidigare även gjort allt som går att göra i Origins. Dags att sätta tänderna i Assassins Creed Valhalla. Skull and Bones ser fenomenalt ut och Immortal Fenyx Rising har jag flera hundra timmars gametime med i och expansionerna. Tycker Ubisoft gör bättre spel hela tiden och ska fortsätta på exakt samma bana utan att ändra något.

Om vi nu utgår ifrån att Ubisoft gör bra spel, betyder det inte på något sätt att de har en bra företagskultur, eller för den delen människor. Självklart finns det gott om bra folk hos Ubisoft, men skulle absolut inte säga att dom har en bra företagskultur, de har nog nästa sämst (AAA) i hela branschen. Strax efter Activision Blizzard som verkar satsa allt på den titeln.

Kolla på exempelvis Amazon, har aldrig hört någon klaga på deras produkt, annat än småföretag som inte kan konkurrera. Samtidigt behandlas arbetarna extremt dåligt för en skamligt låg lön.
Så framgång betyder verkligen inte bra företagskultur.

Jag ser ganska många på båda sidor här, men jag kan inte annat än bli äcklad över den här marknadsföringen.

Jag kan absolut förstå alla som är villiga att få en gratis kult-tatuering från ett gammalt favoritspel, men Acti*ision Bl*zzard vet om detta och utnyttjar det fullt ut.

Det här är ren och skär marknadsföring för att rädda deras trasiga anseende, eller åtminstone få oss (konsumenter) att glömma bort företaget bakom spelet (produkten).

Dom skiter fullständigt i fansen, det har dom bevisat många gånger om. Det är inte för fansen skull dom gör det här, det är en utgift som ska vinnas tillbaka.

Florida skulle kunna vara rätt häftigt. Utöver det nedgångna neonljuset i Miami finns ödemarken i Everglades med muterade alligatorer.
Sen har vi Kennedy Space Center området med raketer och annat sci-fi.
Vädret där är ju redan ganska galet, så om man skruvar upp det några snäpp har vi lite livsfarliga atomvinter-orkaner att ta hänsyn till.

Skrivet av superapan:

Knights of the Old Republic II. Första spelet är bland det bästa jag spelat, uppföljaren var en enorm besvikelse. Jag förstår inte alls att spelet fått bra betyg...

Oj! Får påminna mig själv om att känslor är subjektiva och det finns inget rätt eller fel svar.

Vad tycker du är så dåligt?

Tycker tvåan är ett fantastiskt spel och en mycket värdig uppföljare, såpass att Mass Effect 2 måste slåss för att kunna behålla titeln som spelvärldens bästa uppföljare. Det enda som är synd med tvåan är att Obsidian inte fick tid att göra klart det dom ville.

Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag skulle satsa på mer bordtennis. Sen köpa Fifa-licensen och satsa på fotboll

Haha, det hade ju varit det ultimata. GTA VI: FIFA. Ta dig till toppen av den genomkorrupta världsfotbollen med hjälp av droger, vapen, våld och pengar.

Hade för övrigt blivit det mest verklighetstrogna FIFA:t hittills.

Användarupplevelsen blir fan inte bättre av att sparka personal dedikerad till det. Nu blir det istället en generisk, okunnig support som knappt vet ett skit om spelet.

Förstår inte logiken, resultatet av EA-FIFA soppan är väl att dom i framtiden inte behöver betala en dyr jävla licens - dvs dom sparar pengar? Och IOM det så måste man sparka personal så cheferna får ÄNNU fetare bonus?

Sen blir det inte bättre när man väger in att EA tjänar över en miljard dollar per år på mikrotransaktioner i FIFA.

Har jag missat nåt?

Skrivet av Slimebeast:

Menar du det? 100 milj dollar per år i intäkter, för bara det Star Wars-spelet på mobil? Som man inte ens hört talas om.

Det är så sjukt skevt, mobilspelsmarknaden. Helt andra normer och (låga) krav. Galna intäkter för så lite kvalitet.

Ja, tyvärr är det så. Lowballade även lite, deras bästa år drog dom in $150 mil, förra året 129. Enligt den här sidan har spelet dragit in över 1.4 miljard dollar på mtx sedan det släpptes, så det finns ju absolut inga skäl att tro att det kommer ändras inom en överskådlig framtid, eller att det blir annorlunda här (spelet alltså, inte inkomsterna). EA är ju EA, och dom vill inte tjäna mycket pengar, dom vill tjäna alla pengar, så det är ju fullt möjligt att dom trappar upp P2W delarna ännu mer.

Capital Games ligger även bakom Star Wars: Galaxy of Heroes, som drar in över 100 miljoner dollar i intäkter varje år (mikrotransaktioner).

Även det handlar om att samla sina favoriter och använda dem i turordningsbaserad combat.

Måste faktiskt ge cred till spelet i sig, det är det enda mobilspelet jag står ut att spela. Men det går ju inte att komma ifrån att spelet är fullkomligt fullproppat med mikrotransaktioner som dessutom är så dyra att de är olagliga på mer civiliserade platser i galaxen.

Det är väl bara att förvänta sig samma recept, mikrotransaktioner, P2W och allt vad det innebär.

Jedi Knight: Dark Forces II från 1997.

Det spelet har format mitt spelande och har lärt mig allt jag kan, men till skillnad från Baloo så gick det inte ganska fort. Det var i alla fall inte första sessionen jag kom på att man kunde röra sig framåt genom att trycka på W. Första banan tog flera månader att klara, spelet flera år, men varje sekund är väl investerad.

Baldur’s Gate får en honorable mention, väldigt bra spel som också håller än idag.

Quick Time Events, speciellt i cutscenes

CDPR kommer kunna lägga mer tid och energi på det viktigaste. Samtidigt får dom tillgång till källkoden och kommer kunna modifiera motorn så mycket dom orkar. Ser inget negativt med det.

Skrivet av gorbatjov:

Det kommer floppa, stenhårt. Mark my words;-P.

Varför tror du det?

Programmerat sedan jag blev klar på universitetet typ 2015. Läste inget program utan bara fristående kurser som lät spännande. Höll på med egna projekt hela tiden och fick jobb direkt.

Alltid hållit på med egna spel på sidan, men jag är dålig på att göra klart dom. Har dock ett Roguelike jag gett mig fan på att släppa framåt sommaren, sen tänkte jag vara med på game-jammen 7DRL i början av mars (göra ett RL inom en vecka). Så med lite flyt blir det två spel i år, vore kul.

Det har alltid varit en hård kamp att hålla kvar viljan att programmera efter jobbet. Man får hitta sätt att skilja dem åt.

Skrivet av Lindhenberg:

Att köra ban för chattmissbruk över alla plattformar känns lika reaktivt som att snatta godis på ICA och istället för böter och eventuellt ban från den butiken bli förbjuden att handla mat på hela planeten.

Håll det per spel och i värsta fall till plattformen, men där går nog den vettiga gränsen för ett företags åtgärder i mitt tycke.

Grova kränkningar, hot eller andra liknande brott har vi redan lagar för och där tycker jag rättsväsendet ska stå för påföljd, inte företagen. Fungerar inte en person efter varningar i en chatt, så blockera då den funktionen för den användaren i det spelet.

Vet inte varför alla hör har fått för sig att man ska bli permabannad från alla spelföretag för att man svär, visst att det är mardrömmen men finns det överhuvudtaget något som talar för att det är det han menar?

Mest troligt är det väl att han syftar på saker som att kvinnor/tjejer får höra en jäkla massa saker från patetiska killar (det är ju ändå något som på riktigt skulle kunna påverka MS cash flow om tjejer håller sig borta pga detta).

Det du säger om lagar och regler är ju en fin tanke, men hur stor andel av alla grova kränkningar, hot och liknande brott som begås dagligen (minutvis) online tror du får rättsliga konsekvenser? 0.0001%?

MS kan ju se svart på vitt om en person utsatt någon annan användare för dessa kränkningar och brott. Är det verkligen så förkastligt att en person som hotar att söka upp och våldta någon blir avstängd från både Xbox och Playstation?