Inlägg av anon128
Inlägg som anon128 har skrivit i forumet
For the Glory använder en moddad EU2-motor. FtG blir kanske vad EU3 borde ha varit. Jag säger inte att EU3 är dåligt, men jag har ärligt talat inte haft lika kul med EU3 som med EU2. EU3:s brist på historiska events gjorde det visserligen mer öppet, men också väldigt innehållslöst. Det fanns liksom ingen skillnad mellan länderna, ingen känsla. EU3-motorn kom som en otrolig besvikelse också. 3D:n är totalt onödig och bidrar ingenting alls på något sätt, allting ser ut som skit, det är svårt och bökigt att markera saker... EU2-motorn är smidigare och ser på något mystiskt sätt bättre ut eftersom den satte ribban lägre. Det är elegantare med nån som trots allt hoppar över ribban än snubblar och lyckas spetsa sig själv på den.
Med det sagt ser jag ändå fram emot EU3-expansionen också. Den plus Magna Mundi, mums.
I övrigt undrar jag vad som hände med det där haveriet EU: Rome... Kanske bäst att försöka glömma.
Precis som det kommit bra och dåliga filmer (använder filmer i denna liknelse för det gjordes inte så himla mycket datorspel för några år sen) om Vietnam-kriget så kommer det komma bra och dåliga spel om kriget i Irak. Propagandafilmerna där amerikanerna framställdes som uteslutande the good guys var lågbudgetfilmer med Chuck Norris i huvudrollen (de enda jag på rak arm kommer på är Missing in Action...) och förmodligen en drös andra skitfilmer som väldigt få har sett. De bra filmerna om Vietnam-kriget (Apocalypse Now, Full Metal Jacket etc.) är alla i någon (hög eller högre) grad kritiska till kriget och framställer det som galenskap och USA:s roll som åt helvete.
Jag tippar på att Six Days in Fallujah har mer gemensamt med Missing in Action än Apocalypse Now och att till och med datorspelande folk i allmänhet tack och lov har tillräckligt mycket bakom pannbenet för att vilja spela sånt verklighetsfrämmande skräp om en ytterst verklig händelse.
Atomic Games får väl släppa sitt spel själva... Skjuter försäljningssiffrorarna i höjden kan de ju ta sig an folkmordet i Rwanda sen.
Det var ju inte helt oväntat. SC2 är ett av två spel jag ser fram emot. Det andra är NS2 och inte heller det lär väl komma till hösten.
Nu går det väl ändå inte att jämföra WoW med SC etc. I ett RTS krävs det erfarenhet och talang. I ett MMO räcker det med att veta vart F-tangenterna sitter.
Jag spelade ettan till 95 % via LAN. Det är nya tider nu, men ändå, lite surt...
Synd att jag har vant mig vid allt lulllull i moderna rts för att inte känna mig alltför hypad inför sc2. SC2 är ett steg tillbaks något årtionde... men jag hoppas att gnistan kommer tillbaks när man testar spelet.
Förklaring: ;p
http://www.youtube.com/watch?v=XDS5D0HKGwo
ROFL!
Videon säger allt genom att knappt visa något alls.
Som tur är finns det i alla fall andra utvecklare som vågar UTVECKLA NYA spelkoncept istället för att mjölka gamla licenser.
Det skrämmande är ju ändå att "samma-spel-i-ny-förpackning" bevisligen säljer enligt både EA och Blizzard. Men är smått mörkrädd över att alla RTS-spel hade varit harvest-RTS a'la Dune2 fortfarande om ingen utvecklare vågat satsa.
:S
Jag håller med dig, SC var föråldrat på sin tid och SC2 är i princip samma sak men med lite annan grafik. Fast SC har nåt mer än det som inte riktigt går att förklara. Spelglädje, balans, känsla... Svårt att sätta fingret på det. Vi får se hur pass länge SC2 och mer av samma vara är kul.
Ser kul ut, men svårt. Mycket att hålla reda på. Frågan är om det är riktigt lika kul för casual-spelare?
Jag skulle tippa på att Blizzards betatestare och anställda spelar mängder av matcher varenda dag och att alla dessa matcher spelas in, men att just den här matchen valdes ut för att visas upp och gavs kommentatorspår.
Fin lista, men varför är inte Empires med? Den bästa multiplayer-modden skulle jag säga. Till skillnad från t.ex. Insurgency ger Empires inte omedelbart ett professionellt intryck, men till (stor, stooor) skillnad från t.ex. Insurgency så är gameplayet helt unikt. RTS och FPS kombinerat, plus fordon på stora banor.
Att det är förbannat bra också är inte en nackdel. Det tar en stund att lära sig uppskatta dock, men jäklar vad kul jag hade med det förut innan jag spelade mig less. Enligt Steam-statistiken hann jag med 40 timmar på två veckor när det var som värst. Det är en underbar känsla att vända ett underläge med teamplay som klaffar, att smyga sig fram och sätta en sticky bomb på en stridsvagn, att vinna som commander (realtidsstrategi)... Jag spelade senast för en månad sen kanske (och då klantade jag mig rejält som comm så vi förlorade matchen, en mindre angenäm känsla) och då fanns det ett par servrar med folk. Mindre än tiden efter de första releaserna, men å andra sidan är servrarna bättre, problem med lagg rätt sällsynt och antalet puckon färre. Har man inte spelat Empires än bör man göra det, och nu är inte alls ett dåligt tillfälle.
Så! Mitt slag för den HL2-mod som jag spelat mest.
Alien Breed 3D tror jag, eller Gloom.
Jag spelar nån gång i bland då och då. Det finns garanterat servrar och folk kvällstid. Fast det blir snabbt enformigt, för man har ju liksom spelat det några gånger förut... Dessutom, alla dessa dårar som nog aldrig tagit en paus och är onaturligt duktiga vid det här laget, aj aj, det gör ont att spela mot dom. Man tvärdör som fade och skäms, man mejas ner som skulk med pistolen tio gånger om och den elfte gången blir man knivad, man lyckas inte devoura hoppjerkorna som onos och så fortsätter det... Det är förödmjukande.
Fantastiskt. Att de var så pass nära release (okej, det finns ju alltid förseningar, vi får se) trodde jag faktiskt inte. Det gick så slött hela tiden och verkade vara så ofantligt mycket velande att man tappade intresset mer och mer, och så till slut när de annonserade motorbytet tänkte jag bara "jaha, några års väntan till". De måste ha arbetat hårt. Tyvärr betyder ju det att NS2 kunde varit ute för länge sedan vid det här laget om de legat i från början och släppt det till den motor det ursprungligen var tänkt, men men...
Världens bästa FPS får snart en uppföljare, det är magiskt! Onosen ser fläskigare ut. Oj!
Oj då, vart tog all hype vägen? Fast det är sant, det är bäst att spara på krutet till nästa TW-titel som redan är i produktion och stjäl resurser från de buggfixar som tidigare titlar och E:TW så desperat behöver.
Det spelet var helt okej. Synd att det var så svårt bara, särskilt i co-op när den ena fick spela med den trasiga joysticken som inte funkade åt vänster upp tror jag det var.
Intressant tråd. Inleds med hur fantastiskt fantastiskt detta fantastiskt fantastiska spel fantastiskt nog är, men på sida tre är det mest prat och svordomar om buggar.
Varför det passerat kvalitetskontrollen? Därför bedömningen gjorts att alla hype-recensioner gör att spelet säljer som smör i vilket fall, med eller utan urkass AI, instabilitet etc.
Själv tänker jag inte ta i spelet med tång förrän listan med kända buggar går att ögna igenom på under tio minuter och någon riktigt bra mod kommit. Det tar kanske si så där två år, minst...
Angående "grafikdemo" så måste jag protestera eftersom större delen av spelet utspelas på "strategikartan" och där finns knappast något ögongodis, den delen av spelet som jag gissar du tänker på, slagen, är ganska roligt att kolla på stundtals men knappst något att ta fram ballen för...
Att strategidelen, år 2009 (för helsike snart ett helt decennium mellan oss och 90-talet!), är omgångsbaserad och inte i realtid är rent ut sagt bedrövligt och oförsvarligt, och borde ta ner spelets betyg markant.
Kul kul, läser på Wikipedia att det första turbaserade strategispelet hette just Empire och kom ut 1977. 32 år senare beter sig folk som lallande livets ordare över i grunden samma sak med annan yta.
Näe, som i de tidigare spelen tröttnar man nog rätt snabbt på slagen. Dålig AI, buggar och hårdkodade irritationsmoment som ingen moddare rår på bidrar inte till livslängden precis. Jag minns från de förra spelen hur kul det kändes att bygga upp den perfekta armén för att sedan slåss med den och hur känslan utbyttes mot trötthet och uttråkning när datorfienden fastnade nånstans, gärna på eller i närheten av stegar, eller lurades in i ett uppenbart amb...abuse, nej... Bläh. Jag orkar inte dra exempel.
Å andra sidan dog de flesta i gulsot Har själv sett prov på hur det var ställt när äldre personer i ätten släktforskat.
Jaha? Fram till och en bra bit in på 1900-talet, när mediciner och sjukvård blev bättre (och vapnen effektivare), dog de allra flesta soldater av sjukdomar. Släpar man iväg människor från hus och hem över en halv kontinent, klumpar ihop dom tätt utan skydd från väder och vind och struntar i att ge dom tillräckligt med mat så har dom en tendens att dö som flugor. Att så många svenska män dog har gissningsvis haft långtgående konsekvenser ändå in i våra dagar naturligtvis, och att dödligheten var så stor bland den lilla rekryteringsbasen utgjorde skälet till att de allra flesta soldaterna i svensk tjänst, kanske fyra femtedelar, inte var svenskar.
Enligt recensioner och inlägg är Empire som tidigare Total War-spel i allt från buggar till tok-hype. Det enda som verkar skilja sig markant är tidsperioden och modellerna och texturerna... Detta sätt att producera och sälja spel fortsätter fungera och vi spelare kommer fortsätta få dessa grafikdemon att bli saliga över i några dagar tills irritationen över alla brister bekant tar över och vi antingen slutar spela eller sätter vårt hopp till moddare med en ocean över huvudet och en tross runt handlederna.
Vad gäller historiediskussionen så var Sveriges "stormaktstid" en sällsynt ynklig tid för svenskarna. En stor andel av den friska, arbetsföra, manliga befolkningen slaktades och dessa "starka" konungar som det talas om var oerhört svaga när det kom till att kontrollera adeln. Denna gavs fria tyglar, land, status, välstånd på bekostnad av de tidigare relativt fria bönderna. Polacker, tyskar, balter hade gärna undsluppit att "befrias". Trettioåriga kriget (utanför spelets tidperiod men inte diskussionen) där Sverige spelade en framträdande roll utgör ett tydligt exempel på detta. Upp till en tredjedel av befolkningen i vad som i dag är Tyskland kan ha strukit med.
B. Om spelet varit i realtid hade denna funktion varit standard, inte varit i princip oanvändbar och också kunnat innefatta fler än två spelare. 90-talet, släpp greppet om det...