Inlägg av Artur Foxander

Inlägg som Artur Foxander har skrivit i forumet

1
Skrivet av sCaz:

Jag jobbar med utveckling i den dyra ligan och anser att rekrytera enkomt på meriter och inte kunna se om det är individ A eller individ B som är bäst lämpad att ingå i ett team under given tid innebär att rekryteraren själv bör ha några punkter på sitt personliga utvecklingsblad. Vem verkar kunna utvecklas mest? Hur verkar kemin mellan denne person och dom du redan känner i utvecklingsteamet du rekryterar till? Hur gick det sist du rekryterade en person som är ungefär som individ A? Det är heller inte fel att låta teamet eller annan ledare träffa kandidaterna.

Att säga att det är sunt förnuft att ta in en person baserat på kön och faktaunderlaget (meriter) som är där för att stödja rektyreringen är ett lätt sätt att dra lön.

Tror att jag är skyldig dig en förklaring.

Till att börja med: Väldigt bra poäng. Jag har hittills slarvigt grupperat in det som du nämnde i facket "meriter". Ber om ursäkt för missförståndet.

Jag kan glädja dig med att jag har alltid tänkt i de banor, så det handlar snarare om bristen i min terminologi snarare än bristen i mina rekryteringsrutiner.

Ska bara förtydliga att rekrytering är en av mina sidouppgifter, inte det primära. Jag försöker däremot alltid förbättra mig i allt jag gör, så ditt inlägg var väldigt välkommet.

Skrivet av Norre:

Ärligt tycker jag det bara var en idiotisk sak att säga.

Alla människor är olika, och har olika erfarenheter och tänker på olika sätt, bland annat kvinnor och män. Det betyder inte att alla män tänker på samma sätt, inte heller tänker alla kvinnor på samma sätt.

Att då säga att vara kvinna är automatiskt mer meriterande än att vara man är skrattretande.

Jag har lite intressant statistik till dig:

Jag började delta i intervjuer strax efter att jag fyllde 30. Just nu är jag 34. Har kollat på hundratals olika CV. Hittills har jag ALDRIG fått CV från någon som har varit äldre än jag.

Ca 90% av alla som söker är män uppvuxna i västvärlden, gillar att läsa sci-fi och fantasy, favoritserier är BG, Firefly, Breaking Bad och ibland Sons of Anarchy. Om de sportar så är det alltid gym, klättring eller paintball. De har tidigare varit bordsrollspelare, tabletoppspelare och magicspelare men gick sedan över till datorspelen. Lajvare/ medeltidsintresserade är kraftigt överrepresenterade.

Jag säger inte bara att vara kvinna är mer meriterande. Jag kan passa på att säga att ALLT som bryter det här mönstret; ALLT som får den extremt homogena gruppen tänka i andra banor är meriterande.

... Så länge det inte äventyrar övrig kompetens. Jag står fortfarande fast i att om det någonsin händer att vi måste välja mellan två personer som har exakt samma meriter, så KOMMER jag att välja personen som bryter det ovan nämnda mönstret.

Skrivet av mapamapa:

Det som stör mig är att dessa människor säger åt andra hur de ska göra sina spel, att det borde vara mer mångfald. Jag är väldigt anti-auktoritär så när någon säger att det behövs mer "jämställdhet" i spel och att det är dåligt när företag inte satsar på jämställdhet så blir jag mest sugen på att skapa ett våldtäktsspel/hustrumisshandlarspel eller nåt liknande i protest.

Mångfald i ett utvecklarteam är inte nödvändigtvis bra. Det finns många spel jag gillar som är väldigt specialiserade/smala. Om man alltid strävar efter mångfald där varje utvecklarteam består av en av varje allting och spelen är gjorda så att både män och kvinnor och cp-skadade ska tycka om dem kommer vi bara få massa mellanmjölks-dussinspel som inte är bra på nåt.

Jag tror att vi har en hel del gemensamma åsikter men annan infallsvinkel. Jag vill inte heller att varenda spel ska tilltala varenda person. Med tanke på hur otroligt många nischade titlar som släpps av Paradox varje år (Kolla t ex på Europa Universalis IV) så tror jag inte att någon på Paradox vill tillverka intetsägande mellanmjölksspel. Det skulle gå emot allt som vi har byggt upp hittills.

Det som jag och många andra menar med mångfald är att vi vill ha så många olika slags spel som möjligt. Vi vill att alla spelare ska kunna hitta någonting som tilltalar dem, snarare än att en titel ska tilltala alla...

Men här kommer vi tillbaka till pudelns kärna. Mitt testningsteam kan ibland testa 10 olika spel/ månad. Samma personer testar alla spelen. Det är livsviktigt för mig att åtminstone någon i teamet ska säga: "Det här är PRECIS ett sånt spel som jag spelar på fritiden! Jag är så jäkla glad att jag får jobba med det!"... Och för att det ska hända... Så MÅSTE jag se till att ha mångfald på min arbetsplats. Jag måste se till att vi anställer människor som tänker olika.

Jisses, det var en hel del som hade åsikter om det som jag skrev

Ursäkta mitt högst kontroversiella påstående att det är meriterande att vara oliktänkande i en homogen grupp. Jag tar inte tillbaks det.

Jag ska ge er en sak till att tänka på: Endast 10% av alla färgblinda är kvinnor. Att vara färgblind är också meriterande. Så: Nu har jag varit sexistisk mot både män och kvinnor på samma gång!

Skämt åsido. Frågan är ändå helt hypotetisk. Vi har för tillfället bara en kvinnlig testare. Hon är så oerhört kompetent och gjorde så bra ifrån sig på intervjun att det faktum att hon är en kvinna spelade inte någon roll överhuvudtaget. Ca 90-95 av alla personer som har varit testare har varit män. (Jag har för övrigt varit med vid rekryteringen av varenda en) så någon kvotering är det knappast tal om. SÅ homogent är det... i stora delar av spelbranschen. Det skapar rätt seriösa problem.

Tycker ni att många av AAA spelen liknar varandra? Ta en funderare på vad det kan bero på.

1