Inlägg av antor

Inlägg som antor har skrivit i forumet

Frågan är ju vem som ersätter honom i det långa loppet. Tyvärr är väl snart Bobby Kotick på jakt efter ett nytt VD-jobb.

Skrivet av Slimebeast:

Hoppas verkligen inte att städer och mode ser ut så där i framtiden.

Det är väl förvisso lite av poängen med att visuellt representera en dystopi.

Skrivet av Gaara:

GamePass-masterrace, hoppas dock de har förnyat sin spelmotor etc

Det är nog faktiskt troligare att det släpps till Playstation än att Bethesda förnyar sin spelmotor, om vi skall vara riktigt ärliga.

"Det verkar också som att avgiften dras varje gång ett spel installeras, även om det är samma användare som ominstallerar det. "

Detta lät ju inte direkt genomtänkt och som någonting som direkt kan utnyttjas för att sänka utvecklare som använder Unity.

Låter nästan som att Unity själva planerar att sätta upp en serverpark där de ominstallerar diverse Unity-spel för att kunna ta avgiften om och om igen.

Skrivet av Rhymst:

Ah, ja. Fantastiska argument, verkligen.

Skrivet av Rhymst:

Många Bethesda och Xbox haters + Playstation fanboys därute! Spelet är i absolut toppklass och förtjänar inget annat en högsta betyg.

Fast det där är ju rent nonsens. Visst, det kommer att finnas "Console War Soldiers" som kommer att review-bomba exklusiva spel, men det går ju faktiskt åt bägge hållen. Finns en anledning till varför "user scores" har en tendens att ha alldeles för många 0:or eller 1:or (beroende på betygsystem), samt alldeles för många 10:or för att det skall vara statistiskt realistiskt.

Som någon som varit ganska "över" Bethesda i snart 20 år så kan jag väl tycka att, nej, Starfield ser inte ut att vara i absoluta toppklass och förtjänar faktiskt inte högsta betyg. Den klassiska Bethesda-AI:n, de orimliga hårdvarukraven, allt övrig Bethesda-jank och deras livlösa NPCs borde helt enkelt sänka betyget på spelet, även om det i övrigt hade haft världens bästa story och bästa spelkänsla (vilket vi alla vet att Bethesda-spel helt enkelt inte har).

Kommer jag att köpa Starfield? Tja, troligtvis när det reas ut ganska rejält på Steam. Efter Fallout 4 är jag helt enkelt inte villig att betala fullpris på en Bethesda-upplevelse igen.

Och nej, jag spelar inte Bethesda-spel på konsol, jag är inte masochist. Jag gjorde detta med Fallout 3 och New Vegas, och det är ingenting jag vill uppleva igen. Tror faktiskt jag föredrar att ha tillgång till konsolkommandon i Bethesda-spel för att kunna hantera trasiga quests.

Skrivet av Ralf:

Konstigt att 88 på metacritic ses som ett dåligt spel nu för tiden....

Så har det ju varit länge, men det är ju enbart för att hela betygsskalan väldigt sällan används. De flesta spel får ju betyg mellan 60-99, där spel som får betyg kring 60 verkar vara mediokra, eller rent av usla (men fortfarande spelbara). Betygsskalan mellan 1-59 används ju enbart för att ge 59 nyanser av skit.

Skrivet av Bobiri:

Hade säkert varit 95/100 om spelet släpps på PS eller Nintendo, brukar vara så.

Nja, det brukar ju snarare vara tvärt om. Bethesdas spel får generellt sett lägre betyg på PS än på X-Box. Nintendo är väl svårare att säga någonting om, har något annat Bethesda-spel än Skyrim portats till Nintendo?

Skrivet av Isak19:

Har Google blivit lite som EA var en gång i tiden ? Men till skillnad från spel ,så lägger dom ner projekt?

Så har Google mer eller mindre alltid fungerat: https://killedbygoogle.com/.

Nicolas Poulard får då gärna förklara vad i påståendet "Enligt Pouard är det helt enkelt möjligheten att sälja sina föremål när man är klar med dem eller inte spelar spelet längre." kräver NFTs.

Det är ju det stora problemet med spelbolagens försök att tvinga in NFTs i spelbranchen, det är en lösning på problem som inte finns eller som NFTs i sig skapar. Finns ingenting i möjligheten att "sälja föremål till andra spelare" som faktiskt kräver NFTs, det enda detta kräver är att spelutvecklarna faktiskt stödjer någon form av andrahandsmarknad för spelföremål.

Skrivet av stoffe20:

Tror det blir exklusivt till xbox/pc i framtiden "2023" varför skulle dom spendera sådana pengar för att sen låta playstation ha det på sin konsol dom vill väl dra in ännu mera folk till sitt eco system inget konstigt alls med det.

Tja, finns ju två troliga anledningar:

1. För att försöka få Sony att gå med på att Gamepass skall finnas tillgängligt på Playstation.

2. För att undvika diverse antitrust-lagar.

Skrivet av ecHo!:

Det är ju tyvärr en risk som finns i alla investeringar. Det är också något man bör tänka på innan man investerar pengar i ett spel eller liknande.

Skulle nog säga att det är smartast att inte se pengar som man spenderar på crowdsourcade spel som en investering alls.

Skrivet av Aletheides:

Det där har att göra med detta:
https://cloudimperiumgames.com/blog/corporate/cloud-imperium-...

Det har alltså inte att göra med konspirationsteorin att grundarna Chris och Orthwyn plockar ut pengar ur projektet för att berika sig själva.

Det är bolagsjuridik. Enkelt beskrivet så finns det olika typer av aktier du kan köpa i ett bolag. En typ av aktie är en typ som ger dig rätt till en viss utdelning. De säljs också till ett högre pris. Nämnda investerare är inte Angel investors. De har köpt för utdelning. Utdelning kan bara ske när det finns ett överskott i bolaget. Det gör det i regel inte i CIG. Men tack vare pandemin så har CIG-UK inte kunnat genomföra en expansion i tid under året som det budgeterats för och då blir dessa pengar kvar outnyttjade = de går till bland annat utdelning till nämnda investerare. Det måste bli så av juridiska skäl.

Vissa folk har naturligtvis spridit F.U.D inlägg om detta (Fear, Uncertainty, Doubt) för att få det att låta som om det är stöld och värre saker. Men man ska ha i åtanke att rent juridiskt så har ingen köpt något i spelet. Det är istället en donation som gjorts och sedan har CIG i utbyte givit donatorn vissa digitala items i utbyte. Det är en viktig skillnad som görs. Trots detta så är folk fria att söka Refund för sina bidrag till spelet vilka då återbetalas av CIG trots att de enligt lag inte behöver göra det. Förutom i vissa fall då folk varit abusive.

Så sammanfattningsvis, när det gäller deras tre investerare så måste de göra på det här sättet för att inte bryta mot lagen när ett överskott finns.

Fast allt det du skriver är ju fullständigt irrelevant, vem som fått utdelningar från företaget är ju egentligen inte intressant i sig, Oavsett om det är Chris Roberts eller "the Calder family" (vem det nu än är), så är det ju faktiskt så att företaget tar in crowdsourcade pengar och utbetalar det till ägare i bolaget.

Skrivet av Aletheides:

Skulle ägarna (chris och hans jurist pretty much) plocka ut pengar i form av en utdelning så skulle det bli ett ramaskri.

Fast de har ju plockat ut pengar i form av utdelning till ägarna och ramaskriet har inte skett?

https://massivelyop.com/2021/10/17/star-citizen-financial-report-outlines-over-1m-in-paid-dividends-to-investors-as-of-last-year/

Skrivet av Gustav Höglund:

Måste erkänna att jag inte riktigt förstår hur Star Citizen (fortfarande) kan dra in så mycket pengar. Är alfaversionen redan så pass bra, eller är det originalpitchen som fortsätter bära frukt för RSI? Något verkar de ju onekligen "göra rätt".

Skulle säga att det handlar om en kombination av sunk cost fallacy samt en horribel affärsmodell baserat på köp av skepp och annat med en artificiell knapphet inbyggd.

Skrivet av Molotov:

Jag motsäger inget påstående förutom ordvalet "otroligt nichad", det inte det längre.
VR är inte långt ifrån att räknas som "mainstream" enligt Zuckerberg.

Varför %-talet på SteamVR sjunkit är pga riktigt dåligt PCVR år sen har jag för mig det var en enorm ökning av kinesiska användare om det var nya eller inte tidigare räknade som det skrevs om.

Vad Zuckerberg säger är ganska irrelevant i sammanhanget, faktiskt.

Problemet med %-talet av VR HMD-ägare i Steam surveys är inte att det sjunkit, utan att det aldrig egentligen ökat markant. Som jag skrev i mitt förra inlägg är det i nuläget fler personer som kör Steam i MacOS än som har ett VR HMD enligt den datan. Så nej, det är inget fel med ordvalet "otroligt nichad".

Skrivet av Molotov:

PSVR 5 miljoner ja, Oculus Quest 2 uppåt 10 miljoner (ej officiella siffror), det är redan konstaterat att utvecklare "går vinst" på att utveckla för Virtual Reality. Dvs det är inte på "hobby nivån" längre.

Fast inget av det där motsäger ju vad Iceman88 sa, det är ju fortfarande en otroligt nischad marknad. Att utvecklare går med vinst när de utvecklar för Virtual Reality är inte heller konstigt, finns det en marknad och man kan hålla utvecklingskostnaden lägre än vad man kan tjäna på att sälja VR-spel så går man ju med vinst, liksom. Frågan är ju hur stor vinst man går med, jämfört med spel som släpps för den "traditionella" marknaden.

Vill för övrigt minnas att i senaste Steam surveyn så var andelen med ett VR HMD lägre (under 2%) än andelen personer som kör Steam på MacOS (över 2%). Så det går liksom inte att argumentera mot att det är en nischad marknad.

Tie Fighter ligger solklart etta, följt av de andra spelen i X-wing-serien och sedan Dark Forces. De flesta andra Star Wars-spel är som bäst "ok, detta var spelbart men knappast någonting jag kommer att komma ihåg om ett par år.".

Skrivet av Harakiri:

Impad att de är så tekniskt obegåvade att de letade mute knappen i hela 20 minuter. Phew!

Ger ju inte direkt ett bra förtroende för rättssäkerheten med tanke på vad det juridiska spörsmålet handlar om.

Luktar lite som att PC-versionen kommer att agera beta för konsolerna då, om man ska vara ärlig. För precis som Jinxswe säger är det många buggar som måste fixas och en grafikmotor som måste optimeras baserat på det jag sett i alphan.