Inlägg av Dunder

Inlägg som Dunder har skrivit i forumet

Det var lätt att lösa själv genom konsollen, men förhoppningsvis kommer det inte tillbaka nu om de löst grundproblemet.

Skrivet av kaealy:

Kan ju börja med att göra klart de planerade DLC:erna till Andromeda istället. Skapligt mycket som lämnades ute bara för att Bioware aldrig kan göra något helhjärtat nu för tiden.

Om du tänker på Quariernas ark så har det redan gjorts en bok om den, så där finns nog inte mycket att hämta

Nej, snarare på grund av GamePass.

Skrivet av jeppe109:

Med all futuristisk teknik att tillgå borde väl inte kloning och överförande av minnen vara uteslutet.

Ja, det finns hur många sätt som helst att förklara det på om man verkligen vill fortsätta Shepards story

Skrivet av Bennii:

Om ryktet i nyheten stämmer, att det kommer en nödsignal från Andromeda, så är Shepard inte med i spelet.

Resan till Andromeda tog runt 500 år, så när det kommer nödsignaler därifrån är Shepard sen länge död.

Fanns det möjlighet till cryosleep på skeppen som gjorde resan så finns det ju inget som direkt sätter stopp för att Shepard fortfarande kan vara med i bilden, oberoende av hur lång tid som passerat.

Gåshud som vanligt när det kommer Mass Effect-trailers.

Efter att ha spelat några andra rymdspel de senaste veckorna så kan man ju ärligt säga att hela rymddelen av Starfield är pinsamt dålig, men MSQ och de faction quests som finns leder ändå till en trea, tycker jag.

Skrivet av robbis:

"According to Active Player, Diablo 4 currently averages 351,000 players a day and a total of 5,274,267 active users in the last 30 days. This is down from September 2023"

Skulle inte kalla det en flopp direkt. Många har fortfarande väldigt kul i D4, såna som inte bara räknar stats och spelar för att det är kul. Det finns mycket i D4 som är bra och det finns saker som dom jobbar på att förbättra. Istället för att alla bara gnäller så är det nog bättre om spelarna som tror sig vara riktiga hardcore diablo spelare att det här borde ses över för att göra det till ett bättre spel.

Nu är det istället D4 är fucked up, fail, bojkott, sämsta spelet ever.

Ett sånt jättetapp på bara några månader för ett spel som är tänkt att spelas under lång tid låter som en enorm flopp, tycker jag.

Sen ligger Metacritics användarbetyg på 2.1, ingen succé direkt

Väntar tills det släpps på GamePass, eller möjligtvis någon Steam rea, i och med hur det verkar ha floppat.

Skrivet av DieZe:

Det är ju här som är felet med mmo’s idag, är man så folkskygg att man inte ens kan spela med andra online så ska man inte spela ett mmo överhuvudtaget. Finns ju single player spel att spela om man nu föredrar att lira solo. Förstår inte alls hur det här kan ses som något positivt.

Gissar på att det främst är en lösning för de tidigaste dungeons som ingen köar till länge, men som man måste klara för MSQ.

Ibland får man köa i timmar bara för att komma vidare.

160 timmar gjorda, och kan i ärlighetens namn inte ge mer än 3/5.
Det finns gott om intressanta uppdrag att fylla ~100 timmar med, men resten av spelet är väldigt platt. De räknar väl tyvärr med att moddare ska "färdigställa" spelet någon gång i framtiden.

Templen man springer runt till måste vara något man kommit på sista veckorna av utvecklingen, de känns bara som något påklistrat och otroligt slapphänt gjort. Basbyggandet är på något vis till och med sämre än Fo76, det borde inte vara möjligt. Skeppbyggandet är ganska meningslöst i och med att man teleporteras överallt.

Sen är det såklart otroligt buggigt, men det är ju inget nytt med Bethesda-spel direkt...

Men MSQ + faction quests var roliga, och det finns på game pass så man slipper köpa det

Det är alldeles för mycket ett re-skinnat Fo76 för att få ett högt betyg, och det finns ingen utforskarkänsla öht tyvärr...

Men jag har av någon anledning suttit helt fastklistrad i på tok för många timmar ändå. MSQ och de tre factions var roliga att spela igenom. Gillade inte konceptet med NG+, de borde lagt mer tid på "riktiga" spelet istället.

Skrivet av Pihlbaoge:

Problemet med ME Andromeda var inte och har aldrig varit att manusförfattarna inte klarade av att prestera i en prestationskrävande miljö.

Då låter det som att vi är överens i alla fall.

Skrivet av Pihlbaoge:

Snarare så det inte fungerar. Biowares senaste släppt har ju inte direkt varit lyckade om vi säger så.

Precis!

Skrivet av Pihlbaoge:

Sen skulle jag inte säga att det är en särskilt prestationsbaserad bransch, det är en resultatbaserad bransch.

Okej, klyv ord om du vill, jag skulle säga prestationsbaserad före resultatbaserad utan tvekan.

Skrivet av Pihlbaoge:

Bra spel som säljer dåligt av olika anledningar skrotas, och dåliga spel som säljer bra får uppföljare. Och i t ex fallet Dead Space så förstördes ett bra spel i hopp om att nå en bredarempublik. (Lex DS3)

Har vi bytt diskussion helt och hållet nu istället för att gå i cirklar?

Skrivet av Pihlbaoge:

Vad gäller Sixtinska kapellet så var det en jämförelse, inget bokstavligt.

Det som skulle utläsas av det hela var att utvecklarna får en beställning på ett stort projekt, får verktygen till ett helt annat projekt och förväntas göra klart det snabbt så man hinner sälja det innan det bli omodernt.

Okej, jag skulle inte direkt säga att fem års tid är en på tok för kort deadline...

Skrivet av Pihlbaoge:

Du bad om ett exempel på ” exempel på riktigt bra skrivande” i ME Andromeda.

Ditt argument genom hela tråden är att Biowares spel haft dåligt manus/skrivande de senaste 10 åren och att det motiverar uppsägning av manusförfattare/visar att manusförfattarna gjort en dålig prestation.

Som jag skrev till sig är det en onyanserad, grund, och bristfällig argumentation. Som jag påvisade i mitt svar har chefsbeslut gjort att spelutvecklarna saknat möjlighet att skriva ett bra manus.

Du vill prata om prestation men blundar för det faktum att de har fått i uppdrag att måla sixstinska kapellet med en bläckpenna och fick tre månader på sig.

Det blir helt fel att prata om prestation när förutsättning att prestera helt saknats.

Det är så det fungerar i en extremt prestationsorienterad bransch. Du kan tycka att det är onyanserat, grunt och bristfälligt, och det är helt okej.

Vart du fått "uppdrag att måla sixstinska kapellet med en bläckpenna och fick tre månader på sig" ifrån vet jag inte. Intervjuer med de som faktiskt varit involverade säger snarare ~2 år, och hela vägen (4-5 år) till pre-production.

Skrivet av Pihlbaoge:

Du uttalar dig ganska onyanserat och ytligt.

Njae, men det var ett ganska simpelt påstående jag gjorde. Mothugget som kom var ett felaktigt påstående som antagligen bara försökte göra sig lustigt, och bättre än så blev det aldrig tyvärr.

Skrivet av Pihlbaoge:

Har du aldrig varit på en kreativ arbetsplats? Eller någon arbetsplats alls för den delen?

Det har ju framkommit från många olika källor att t ex Andromeda hade problem med att chefer lade sig i och tog beslut som hämmade den kreativa processen. För att ta några exempel så:

- Alla raser skulle vara människolika för man ville att cosplayers skulle bidra till marknadsföring av spelet. Många av raserna från de första spelen försvann pga detta, och de nya gjordes människolika.
- Spelet skulle vara ”open world” för det var väldigt hett. Men ett open world i rymden med massa olika planeter begränsar rollspelandet enormt. Även i ett spel som Witcher 3 är vissa områden mer eller mindre off limits innan du kommit tillräckligt lång i storyn. Eller ta för den delen Baldurs Gate 3 som är ett enormt spel, men kartan i varje akt är ganska liten. Du kan inte ha ett rollspel med tysen olika roller och sätt att spela spelet på utan styra vilken ordning allt sker i lite. Speciellt inte när du har en på tok för kort deadline. För som vi alla vet så…
- Spelet skyndades iväg och släpptes innan det var färdigt för att passa in i EAs schema. Utöver begränsad tid tid för att utveckla världarna gjorde ju det att spelet släpptes fullt av buggar. Det säger ju sig självt att ett stort open world där dina val påverkar handlingen tillsammans med en kort utveckling inte är den bästa kombinationen.
- EA krävde att Bioware gick över till Frostbite, en spelmotor som inte var designad för rollspel vilket gjorde det ännu svårare att knyta ihop en story där olika val påverkade varandra. (Frostbite hanterar inte dependencies så bra)

Det är bara några exempel på beslut som togs på styrelsenivå som påverkade kvaliteten. Det är ju lite återkommande att man på chefsnivå beställer spel baserat på marknaden. Anthem var ju likadant.

Så, kontentan av det hela är chefsbeslut/styrelsebeslut skapat en situation där manusförfattarna/utvecklarna får dåliga förutsättningar, får en dålig spelmotor och får för kort tid på sig.

Och om du försöker svara ”Hade de varit bra hade de hanterat det” eller liknande så visar det bara hur extremt dålig koll du har på hur utveckling går till.

Ja, Andromeda hade många problem, har aldrig försökt påstå motsatsen. Men att efter så här många inlägg fortfarande inte kunnat påvisa vad som varit fel i det jag skrev gör det väldigt tydligt att det kanske inte var så fel, trots allt.

Sen ska det sägas att jag inte "sitter och snackar ner två anställda", det är viktigt att skilja mellan person och prestation, särskilt i en jobbmarknad som är extremt prestationsorienterad. Det hade varit annorlunda på den svenska marknaden, som du säkert vet i och med de pikarna du kommer med.

Skrivet av Pihlbaoge:

Jag förstår inte varför spelföretag lägger pengar på anställda alls när det uppenbarligen är företagen som gör spelen.

On a serious note. Att sitta och snacka ner två anställda som fått gå är en väldigt udda kulle att dö på. Följde man utvecklingen av t ex Andromeda så var det ju rätt tydligt att spelets främsta problem satt rätt högt upp i beslutskedjan.

Låter som att du inte läst diskussionen, eller har du exempel på riktigt bra skrivande i Andromeda?

Skrivet av Slashgibber:

Jag hoppas att du bara är ett troll, ingen människa kan vara så här trög.

Okej, nu är det väldigt tydligt att du aldrig faktiskt haft något argument att komma med.

Skrivet av Håkan:

Hmm. Känns ju skumt om dom ska släppa två stycken Warhammer-titlar under hösten? Troligtvis skjuts Space Marine 2 upp för att inte krocka med Darktide.

Så ge oss datum för Warhammer 40K: Space Marine 2!

Darktide har varit "släppt" länge, det är väl bara en portning till Xbox? Får hoppas att de inte skjuter upp SM2 för det

Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag måste bara få säga - gud vad du är dryg. Hur orkar man sitta här och skriva som du gör och inte ens försöka kolla upp infon själv innan man spyr sådan enorm galla.

Lukas Kristjanson har arbetat bland annat med:

Baldur's Gate 1998
Baldur's Gate II 1998
Neverwinter Nights 2002
KOTOR 2003
Mass Effect 1-2 2007-2010
Dragon Age Trilogin 2010-2014
Mass Effect Andromeda 2017*

Dessutom jobbade han på Dreadwolf (Dragon Age 4), vilket mest troligen betyder att han suttit med det sedan efter Dragon Age Inquisition.Med andra ord är han en stor del till att företaget haft de toppar de haft. Det är ju knappast hans fel att ledningen i Bioware inte gett honom annat arbete än Dreadwolf sedan 2014."har man inte skapat något av värde på ett decennium" låter mest som att man beskyller honom för att han fått sparken. Ledningen har ju visat gång på gång att de gjort massvis med dåliga beslut.

Du tillför verkligen ingenting utav värde överhuvudtaget i den här nyheten med sitt sätt att argumentera.

Edit: Missade att skriva dit Andromeda, som hade en rad olika problem

Vet inte vad som är drygt. Vilken info är det jag ska kolla upp? De har inte släppt så värst många spel efter Mass Effect 3, och jag har all infon du ger i ditt inlägg... Det är flera av mina favoritspel genom alla tider.

Ja, Andromeda har nämnts, men oklart varför du drar upp alla äldre spel. Andromeda prisades inte direkt för sina fantastiska karaktärer. Dreadwolf kan vi såklart inte säga något om än.

Jag antar att du bara hoppar in utan att ha läst det som skrivits. Det om något är väl drygt?

Skrivet av Slashgibber:

No shit Einstein. Dom arbetade på dom spelen och skapat värde åt företaget. Med ditt sätt att resonera så har ingen individuell utvecklare på ett företag någonsin skapat något. Och om det är så du menar, varför ens ta upp det som ett argument? Din logik fallerar.

Du säger att de skapat värde, men har efter alla dessa inlägg fortfarande inte kunnat ge exempel och nu har de fått sparken. Jag skulle snarare säga att min logik står stark.

Skrivet av Youjimbo:

Uppenbarligen var de med på en tid då bolaget producerade med god kvalitet och gick bra. De car dessutom med och skapade delar som var väldigt omtyckta kring just dessa spel. Vad de vet om att driva ett storföretag är väl knappast relevant då. De verkar dock ha erfarenhet av att skapa bra och framgångsrika spel. De får dessutom stöd från andra som varit med då. Tyder på att de har en hel del kunskap och respekterad erfarenhet.

Sen verkar vi två ha helt olika bild av vad ett storföretag är. De avskedar 50 personer vilket enligt vissa artiklar på nätet är 20% av arbetsstyrkan. De är alltså 250 anställda? 390 anställda 2019 enligt wikipedia. Knappast storföretag.

Som sagt, har man inte skapat något av värde på ett decennium (men ändå mest troligen sitter på väldigt höga löner), varför är det så konstigt att man får gå?

Du skrev att man skulle lyssna på dem, men skriver sen att det inte spelar någon roll om de vet hur man driver företag eller inte... Rimmar inte särskilt bra. Vad är det man ska lyssna på?