Inlägg av Ozmonatov

Inlägg som Ozmonatov har skrivit i forumet

Tänker på Theme Hospital. Nu ska jag nog spela lite Theme Hospital.

"Trenden med spel som startas via webbläsaren är bara i sin linda, med pionjärer som lekfulla Battlefield Heroes och klassiska Quake Live redan lanserade."

Vad har det med dessa lustiga koncepttjänster att göra? Dessa spelen är ju i vanlig manér mjukvara som installeras i och körs ifrån den egna datormaskinen. Den enda skillnaden från dagens pc-spel är att dessa installeras och som sagt startas via webbläsaren.

Ursäkta mig som stör, men debatten slutade faktiskt vid [http://www.fz.se/forum/thread.php?id=73767&gotopost=981857].

Citat:

As-salamu Alaykum!
Skönt att Ottomanska riket är med.

Visste ni att Ottoman empire blir Osmanska riket på svenska?

Jag finner det med min begränsade kunskap lite lustigt att det på engelska heter just Ottoman, då grundaren till riket hette Osman I. Kan ju visserligen vara att han hette någonting mer åt 'ottoman'-hållet på något annat samtida språk el. dylikt. Någon som vet något om det?

Haha, nice. Det har man väntat på sedan Shogun.

Oj, där ser man. Detta är tydligen året då Star Wars-franchisén nu klart som korvspad utvecklats till hundraprocentig grötig generisk sci-fifantasy utan någon som helst själ.

Innan har det åtminstone funnits i alla fall svaga relationer till atmosfären från originaltrilogin.

Skrivet av robineng:

Tycker alltid dom amerikanska valen verkar syfta mer på att välja the lesser of two evils än att egentligen välja någon vettig.

Haha, sen när är detta något speciellt för Amerikanska val?

The very epitome of dumbing-down.

Spore upprör mig.

Aff... Ja-... eh... Magiskt!

Vid gudarna! Jag var helt inställd att detta skulle ligga på is tills slutet på oändligheten, och vidare.

Jag hoppas att spelet utformas till att vara troget elite-konceptet, och inte deriverar iväg på något galet mmo-spår eller motsvarande.

I alla fall mycket trevliga nyheter!

Citat:

New York, USA (May 29, 2008 ) - Paradox Interactive today announced the release of Dark Horizon, a stark and atmospheric space combat simulation that aims to hurl its audience through an action-packed adventure, piloting its own ship through the perils that only space could have to offer.

...

Dark Horizon is a plot-rich experience; 22 challenging missions, laced with special features such as full ship customization, original weapon creation, joystick support, and several modes of combat.

Jag gick först upp rejält i varv, paradox gör i regel bara mysigt komplexa spel, men detta verkar dock enbart bli ett annat 'shmup'-rymdsim. Inte för att det är något negativt! Nejdå, men jag hade hellre velat se något mer nyskapande rymdrelaterat.

Jag längtar efter ett storslaget rymdsim, med krigeri endast som en liten del av spelupplevelsen.

Skrivet av Iceguppi:

De flesta Judar bodde inte i det som idag kallas Israel ifrån början utan flyttade dit från olika delar av världen. Stor skillnad på den Japanska befolkningen. När det gäller krig allmänt så ska man dock komma ihog att det inte går att komma ifrån att oskyldiga drabbas. Det är dock de som startade kriget som är de skyldiga, inte de som släpper bomben/skjuter raketen. När det gäller atombomberna så var det helt klart ett av världshistoriens största krigsförbrytelser. Bevis har lagts fram att Japan ändå hade kapitulerat inom en snar framtid (vilket USA visste) och att bomberna egentligen var ett sätt att visa den nya fienden, Ryssarna, vem som hade makten i världen.

När är det rimligt att hävda att folk födda på en plats har rätten att leva där? Efter 500 år? 30.000 år? Kanske hundra generationer? Fem? Vad spelar det egentligen för roll? Japanerna har inte alltid funnits i japan, även om de funnits där en lång tid.

Är det rimligt att hävda att dagens civila Israeler är mer skyldiga till sin regerings militära dåd än vad Japans civila befolkning var?

Visst är det olyckligt när folk blir fråntagna något. Se bara på de massiva folkförflyttningarna som krävdes i europa efter andra världskriget, när kartan ritades om. Men vad skulle det hjälpa att återställa landsgränserna nu för att ge landmassorna tillbaks till respektive land?
Har polackerna i Stettin ingen rätt att leva i sin stad i nuläget?

Det är så klart alltid ett effektivt verktyg för människan att simplifiera komplexa situationer, och få dessa att se självklara ut.

Ett exempel är att se till orättvisan och lidandet i just Israel. Många där har det hemskt, det är något vi alla känner till. Man tycker att det handlar om två sidor som man kan identifiera på ett klart sätt, varav den ena sidan behandlar den andre orättvist och borde straffas.

Det är dock en djupt mycket mer komplex situation. Det finns inga två sidor, utan lika många sidor som det finns individer. Varje dag föds det en individ tvungen att ta del av ett arv, oförmögen att göra något åt det. Denna individ har inte haft något att göra med det förflutna men stämplas likväl av omvärlden på ett visst sätt. Är inte det orättvisa?

Skrivet av Iceguppi:

Det är dock de som startade kriget som är de skyldiga, inte de som släpper bomben/skjuter raketen.

Var går gränsen för vilka som startade ett eventuellt krig? För även om det är ett speciellt land som utför krigsförklaringen, så finns det många gånger föranliggande anledningar till det. I vissa fall anledningar vilka bunkrats upp över ett stort antal år, såsom ekonomiska embargon, attentat eller diplomatiska kränkningar. Skall inte dessa också tas med i beräkningen för vilket land som då eventuellt är skyldig till kriget i sådana fall?

Skrivet av Iceguppi:

Ozmonatov: Enligt min åsikt så är varje vuxen Israel medskyldig till det förtryck som pågår. Genom att bo kvar i Israel har man gjort ett ställningstagande att man tycker att det är ok.

Det var precis detta som var min poäng. På något sätt så försummas den individa Israelens situation helt i sådana resonemang, och i stället så ses befolkningen som en enhet skyldiga likt en.

Även om man kompromissar och hävdar att det enbart gäller vuxna så är det tydligt aggressivt och icke-rationellt, vilket inte hjälper någon inblandad.

Ett överanvänt exempel är de två atombomberna som exploderade över städer i japan. Var alla de civila offren medskyldiga till vad deras land i sig hade gjort sig skyldigt till, bara genom det faktum att de hade ett liv där? Skulle de ha behövt flytta till ett annat land för att undgå att förtjäna det?

Handlar detta om vad som är bäst för de flesta inblandade, eller mer troligt om vad som känns rättvist om man ser till staten Israel som en individ?

För staten Israel är inte en individ. Det är inte en person som för 60 år sedan gjorde sig ansvarig för ett visst dåd, och borde ställas inför rätta. Staten Israel består av individer, precis som du och jag, som inte har något med landets varken dåtida eller nutida beslut att göra utan som har växt upp där och lever sina oskyldiga liv, precis som vi.

Föreställ er att världens supermakter skulle gå ihop och bestämma sig för att evakuera Israel från judar, och ge landet tillbaks till palestinierna. Det låter väl rättvist efter allt som har hänt?

Föreställ er nu att världens supermakter skulle gå ihop för att evakuera skåne från svenskar, och ge landet tillbaks till danskarna, det har inte samma klang, eller hur?

Båda dessa scenarion hade resulterat i enormt mycket lidande, varav många hade ansett att folk i det förstnämnda scenariot hade förtjänat det, för att de har åsamkat så många andra lidande. Men har de verkligen det? Det är här man får ha i åtanke att det faktiskt är individer det handlar om. Mödrar, farbröder, söner, gammelfarmödrar etcetera som inte har något med dess lands politik att göra stämplas av tredje partens hobbyåsikter som inhumana monster.

Det hjälper ingenting till att hävda att invånarna i Israel inte har rätt till att vara där, för det har de i precis samma utsträckning som svenskar i skåne, ryssar i kalininngrad, islänningar på Island, amerikaner i new york, kanadensare i montréal, japaner i kyoto, mexikaner i Mexiko, polacker i stettin och så vidare. Vad som spelar roll här hur man kan förbättra den befintliga situationen för så många som möjligt, och i en sådan tankegång har hat och förakt och åsikter om vad som tillhörde vem för flertalet decennier sedan ingen funktion.

Sen att det i självaste verket var Storbritannien som upprättade den judiska staten från sitt protektariat, och inte judarna själva är ju också en poäng att ta i beakning i fall man fortfarande känner för att stämpla länder med dess invånare som individer och dra dem alla över en kant.

Jag skulle gärna se ett väpnat uppror i unionen.

Tänk vad mycket nya film- och spelidéer det hade kunnat ge - och frihet.

Det är inte utan att man drar en parallell till det smått populära spelet tetris i dess glansdagar, eller de flesta spel för tjugotalet år sedan, och hur folk då inte verkade beklaga sig över simpliciteten.

Det märks att folk verkar kräva så mycket mer utav ett spel idag, även om det så bara kostar en sjättedel av vad spel vanligtvis kostar.

Inte undra på hur varje speltillverkare känner behovet av att jobba enbart med redan prövade genrer. Bekostade produktioner med filharmoniska orkestrar i bagaget om det såväl är ett plattformsspel, kända dyra röstskådisar och storslagna manuskript är ju saker som gör att det börjar lukta hollywoodindustri - dvs inget utrymme för innovation.

Det är ju klart att dessa produktioner har sin charm, en interaktiv actionrulle är ju inte alltid fel, men att inte kunna se bortom dessa fettdrypande monster och uppskatta en liten runda tetris - eller varför inte mahjong för den delen utan att kräva att de skall ha bättre designade nivåer eller mer variation i spelmekaniken, är ju på gränsen tillförkastligt.

Skrivet av Forcie:

Det var mysko... jag trodde du avsåg rundan på cyclopean, vilken vi vann med en jättelik nukeattack mot slutet. Jag har inte förlorat en runda sen 2.0 släpptes, om man bortser från såna man inte varit med i från start. Berätta var det gick utför, för i så fall har jag förträngt det

Var du glad för att inte industrin får upp ögonen för Empires egentligen, för då kommer det väl att köpas upp och slaktas som Day of Defeat.

Just det! Jag tar minsann tillbaks det påståendet. Det spelades ganska rejält med scenarion igår så jag blandade ihop det, men nu minns jag att vi vann!

Mja, hur sannolikt det än nu är så är det ju bra att ha lite hopp för att industrin tar sig till och utvecklar lite intressanta koncept, och inte bara assimilerar och mutilerar.

Skrivet av Forcie:

Ledsen, gick på coolant först av allt, men glömde av ren slentrian att få fram själva motorn. Inte en jävel klagade, så jag märkte inget.

Empires-communityn blev ju inte större av att alla servrar försvann för att det fanns en betaserver i USA som alla ville spela på, men pga pingen kunde man inte få ett ordentligt intryck av 2.0 på den. Kan säga att jag blev positivt överraskad av att lira det nu släppta 2.0 utan lagg.

Ingen fara. Fast det gick ju utför sedan, sen om det var orsaken kan vi låta vara osagt. : )

Även om det kanske bara är en bidragande anledning så är nog fortfarande komplexiteten, om än otroligt liten, tillräckligt mycket för att den breda massan skall söka sig till simplare, mer straightforward former av digital underhållning(Call of Duty etc.).

Men å andra sidan så är det ju nästan trevligare att ha en mindre skara ordentliga spelare, än en herrans härva av folk. Det enda negativa egentligen är ju just det att utgivare inte söker lika rejält efter utvecklare av lite mer intressanta spelidéer.

Skrivet av Forcie:

En utmärkt mod som utnyttjar ett koncept som funnits länge, bl.a. i Natural Selection. Synd att folk verkar ha så svårt att tänka själv, det är liksom inte svårt att springa och säkra nästa resourcenod.
Har spelat detta i ett år ungefär, det har ett rejält djup när man sätter sig in i det.

Ytterligare ett exempel på utmärkt spelmekanik som inte retailspelmakarna vågar sig på att göra, då de är för upptagna med att pressa ut nästa streamlinande Medal of Honor eller Call of Duty-kopia.

Ah, det är du! Det var du som utvecklade 'Nuclear warhead' innan vi hade annat än standardmotorn! Så fort man avfyrat en kärnstridsspets så blev man stående där, överhettad. Inte bra. : )

Jag håller för övrigt med dig helt, men denna typen av spel har tråkigt nog en betydligt mindre målgrupp. Bara se på hur många spelare Natural Selection hade innan de implementerade 'Combat'-läget, eller Empires själv för den delen, ett tag efter nyversionsläppen.