I veckan har ett oroväckande rykte dykt upp på vida webben som tyder på att utvecklaren #GSC Game World har använt material i #S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl från andra spel utan lov. Kodobducenter har hittat exempel på att texturer från #Half-Life 2 och #Doom 3 finns i slutprodukten, något som #id Software inte verkar vara medvetna om. Todd Hollenshead skriver följande till Shacknews.

I've seen a post on a web forum that claims DOOM3 assets are used in another game, but we've been working hard on Enemy Territory: Quake Wars as well as our own internal project and have not had the time to fully investigate or otherwise verify that the claim is true. Only from what I've seen on the Web, it's concerning. However, it may turn out to be nothing. Nevertheless, it would be improper to make any decision about a course of action until we find out whether the claim is true, and what assets from DOOM3, if any, have potentially been used.

Kanske användes materialet under utvecklingen för att sedan bytas ut men än så länge har ingen från företaget kommenterat ryktet.

Sen när skulle spelutvecklare vara seriösa? :P Att återuppfinna hjulet är dåligt. Om det inte vore för påtryckningar från högre instans skulle jag lätt sno assets själv, och jag bryr mig knappast om att folk snor saker som jag själv producerat (sålänge... 10/04 Dessutom var det inte så ovanligt på den tiden att ljudeffekterna var tagna från kommersiella ljudeffektsbibliotek som man kunde köpa royalty-free på CD snarare än att man hade en ljudstudio som spelade in alla ljuden. 10/04 Amigadelen håller jag med om och "patchbara halvfabrikat" är också till viss del berättigat. Fast jag tycker nog att det generellt sett är mycket bättre när utvecklarna har möjligheten att korrigera och justera sina spel i efterhand. (Det är dock inte... 10/04 Någon som saknar liv men har jättemycket fritid? LOL, Groggo, det var precis samma sak jag först frågade mig när jag läste den här artikeln. Med tanke på att artteamet för Stalker hade rest runt kring Chernobyl och fotat alla byggnader och annat så verk... 10/04 Det är väl inte första gången företag snor ljud m.m. till andra spel?, för att inte snacka vad vanligt folk snor, dvs piratkopiering 10/04 Finns det bevis för att de där texturena används i spelet? Enligt vad jag läst så ligger de med men de används inte, bara sånt de missade att rensa bort innan de skickade iväg spelet till pressarna. 10/04 Jämför inte Amiga med Stalker och PC, för Amigan var ju faktiskt bra!Klart en av dom mest underhållande maskinerna som någonsin funnits. PC meck är bara patchbara halvfabrikat i dyr förpackning 08/04 Glömde en sak. Det verkar ju vara så att de som inte gillar "Stalker" är dom som har lirat det i 30 minuter, och sen avinstallerat. Bara dom som har spelat hela fattar hur fantastiskt det är. Minns dom debatterna på gamla Morrowind-tiden. 08/04 Spelet är ändå riktigt bra, så jag bryr mig ganska lite. Älskar den taktiska smygande spelstilen , stämmningen och hela ideen. folk idag är så Fps/CS skadade och helt besatta att häftig grafik, så jag kan förstå att en del inte gillar det. Morrowind had... 08/04 det är nog ganska vanligt att man använder ljud och texturer innan man hunnit skapa egna. Förövrigt har man ju sett texturer i andra spel som är misstänkt lika varandra så det är ju inte så konstigt. 08/04
Skicka en rättelse