Gamers kan mycket väl vara jordklotets mest otåliga grupp människor. Varje gång en demo eller film från ett efterlängat spel släpps, fylls forumtrådar med skäll på slöa servrar, ångest över låg nedladdningshastighet och skryt om i vilken svindlande fart man tankar från alternativt håll. Majoriteten verkar inte reflektera över det faktum att materialet i fråga faktiskt är lika fräscht också någon dag senare.

Hursomhelst, mot den bakgrunden är speltestare sannolikt det ultimata kneget - att få sätta tänderna i heta titlar långt, långt innan pöbeln kommit sig för att börja klaga. Men hur är det egentligen? Tidningen Din Teknik besöker i sin senaste gratisartikel på nätet #Digital Illusions och snackar med Nathan Clay, en av de personer som har buggletande som levebröd. Ett drömjobb för många, inget snack om det, men samtidigt ställer det krav och innebär vissa risker.

- Det är ett fantastiskt jobb, men det kan vara oerhört hårt. Stressen under tunga perioder är en prövning. En gång hittade jag en testare i en stol där han satt och stirrade ut i rymden med tom blick. När jag väl fick kontakt med honom så trodde han att jag var Harry Potter, flinar Nathan.