Phil Spencer föredrar ett stadigt bildflöde snarare än fler pixlar på skärmen.

Under det första året men Playstation 4 och Xbox One på marknaden har spelen till den förstnämnda ofta renderats i en högre upplösning i jämförelse med konkurenten. När Phil Spencer, chef för Xbox-avdelningen hos Microsoft, fick frågor kring det på Gamescom menade han dock att bilduppdatering är mycket viktigare än upplösning.

– 1080 är inte något mytiskt perfekt upplösning, bilduppdatering är desto viktigare för gameplay enligt mig, sa Spencer till CVG

Han menar dock att det finns tillfällen, som med Forza-serien, där det är något att eftersträva men pekar samtidigt på The Order som ett argument. Det Playstation 4-exklusiva spelet kommer att köras 1920x800 för att skapa en filmisk widescreen-känsla.

– För vissa genrer är viktigt men det finns också andra där jag hellre använder cyklerna för att få in fler effekter på skärmen, eller bättre ljussättning.

Diskussionen kring upplösning och bilduppdatering lär inte sluta där, Internet funkar inte riktigt så, men vad är viktigast för dig - bilduppdatering eller upplösning?

Skicka en rättelse