Det Playstation 4-exklusiva #Driveclub skulle egentligen varit en av formatets lanseringstitlar. Men så blev det inte, och först i höst ska vi kunna sladda runt i det sociala racing-spelet.

Första gången Driveclub försenades hette det att de behövde mer tid för att "realisera visionen om nextgen-racing". Så här i efterhand är #Sony-chefen Shuhei Yoshida inte fullt lika mån om att ägna sig åt säljsnackets ädla konst, och under ett möte med Eurogamer erkänner han att utvecklingen drabbades av stora problem:

– Förra året ville vi verkligen färdigställa spelet, men det fanns ett enormt tekniskt problem. Så teamet var tvunget att gå tillbaka och göra om delar av spelet. Det är anledningen till att det tog så lång tid. Nästan ett helt år, för att utvecklarna gick tillbaka till ritbordet och gjorde om några av de viktigaste aspekterna.

Nu är Yoshida dock säker på att spelet håller måttet. Han testade andra racing-spel under E3 och tyckte inte att han hittade någon direkt konkurrent. Om han har rätt i det åtagandet kan vi själva ta reda på i oktober när Driveclub slirar upp på butikshyllorna.