Och tvärtom.

Cross platform-spelande har aldrig gjort någon större succé, men det avskräcker inte #Rocket League-kodarna från att försöka. I dag lanseras en patch som låter Xbox One- och Steam-spelare möta varandra.

Nätverkskramandet ger spelare långt fler potentiella med- och motspelare, och om man inte vill blanda in andra plattformar kan det enkelt stängas av i Options-menyn. Patchen släpps klockan 22 svensk tid.

Det här är första gången Xbox One samsas med andra plattformar, och det är resultatet av den nya policy #Microsoft sjösatte i mars i år, när man öppnade för just spel mellan olika plattformar. Sony var aningen kallsinniga mot Microsofts invit då, men i Rocket League har PS4- och pc-spelare kunnat möta varandra ett tag.

Den stora frågan är när alla tre plattformarna kan lira ihop. Tekniken finns, sa #Psyonix vice-chef Jeremy Durham till Gamespot redan i mars, det enda som fattas är att de inblandade företagen kommer överens om villkoren.

– Det enda vi behöver göra nu är ungefär att ta reda på var vi alla står politiskt, sen är det full fart framåt för att slutföra den lösning vi redan har påbörjat, sa Durham. Tekniskt sett fungerar allting, vi har ordnat det, det behövs bara lite tid att få igång allting.

Än verkar en överenskommelse inte vara i hamn, men vi håller tummarna. Spel mellan pc, PS4 och Xbox One skulle onekligen ge bränsle till platformskrig i diverse forum.

Skicka en rättelse