Vill göra det lättare för utvecklare att visa upp sig.

Ett återkommande problem för många mindre utvecklare idag är räckvidd. De försvinner helt enkelt i bruset bland alla andra. Steam har gjort otaliga åtgärder att försöka få fler spel att bli upptäckta, men problemet kvarstår – människor är allmänt skeptiska att betala för ett spel de inte vet något om.

Alternativet är alltså att ha en tillräckligt stor budget att kunna marknadsföra sig eller skapa en Free-to-play, där den senare kräver att utvecklare måste anpassa spelet efter försäljningsmodellen. Vad som fattas är alltså en mitt-i-mellan-modell och det är där Jump ska komma in.

I en intervju med Gamasutra beskriver företagets VD, Anthony Palma, idén lite som ett Netflix fast för indiespel där planen är att konsumenter ska betala cirka tio dollar i månaden för ett utbud av spel.

"It's a highly curated library, it's going to be between 60-100 games at launch, and then we'll be adding a certain number every month after that. Really, what we wanted to be able to do is provide that highly curated, polished, responsive experience that hasn't really come up in gaming yet, particularly in the subscription world."

Vad som är intressant är också att betalningsmodellen ger utvecklare en högre inkomst beroende på hur mycket deras spel spelas.

Jump är just ni i beta som du kan ladda ner och testa – helt gratis. FZ gjorde just detta och du kan se en kort video här (tyvärr kommer programmet utan jazzmusiken).

Väldigt intressant tjänst, det blir att hålla ögonen på det här! :) 17/07 Allt den gör är att den laddar ner vad som behövs för att spela spelet lokalt, men sparar inte informationen. Så varje gång du startar spelet så måste den då ladda ner allt igen. 16/07 Tja, det fick mig att installera Teslagrad efter att ha haft det liggandes i Steam-biblioteket i två år, alltid något. Det blir ju inget nytt köp, men kanske kan bli lite word-of-mouth i alla fall. Ett av alla dessa spel som jag har hört gott om, men... 16/07 Nån som fattar? Ej streamad video. Ej spel på datorn...... utan små lagfria packet fyllda med... uhm magi o glitter? "instead of streaming, game data will be delivered directly to subscribers in small packets. The data will be processed by the user’s... 16/07 Om det är någon indie utvecklare som vill ha lite exponering så kontakta mig här eller på YT. Sök på Moltoy bara. Kör endast indie spel 16/07 Dock så återstår fortfarande problemet med att spel hamnar i skymundan. En stor del av den här tjänsten ska vara just det handplockade utbudet. 15/07 Ja dem kan dessutom släppa demon på steam, plus att dem kan släppa early access på steam som alla andra gör. man har ju dessutom 2 timmar freeplay på steam, sen bara lägga ticket o få tebax pengarna om spelet suger. 15/07 7 år av Humble Bundle och en enorm backlog av mestadels indiespel har gjort en sån här tjänst ganska så poänglös, men man får väl önska dem lycka till i alla fall. 15/07 Ett mellanting hade väl varit att släppa gratis demo som alla kan få spela 15/07 Inte samma sak som GaiKai o Onlive då spelen inte streamas. 15/07
Skicka en rättelse