Svensk duo gör klassisk peka-och-klicka-äventyr som utspelar sig i en liten nordisk stad.

Som de flesta nördar vet är detta året då den första Blade Runner-filmen äger rum, i ett lätt dystopiskt Los Angeles men enda sättet uppleva detta är att sparka igång Westwood Studios klassiska äventyrstitel från 1997. Och om du gillar den typen av spel och miljö är nog Whispers of a Machine något för dig.

Detta "Sci-Fi Nordic Noir" utvecklas av två svenskar och handlingen, som de själva menar utspelar sig i en inte allt för avlägsen framtid, är förlagd till en nordisk liten stad. Du spelar som Vera, en cyberaugmenterad specialagent som försöker reda ut en serie mord. Tack vare hennes mekaniska förbättringar kommer du kunna lösa vissa problem på tre olika sätt - analytiskt, empatiskt eller forcerat.

Medan trailern är mer av en känslotrigger skvallrar de första skärmdumparna om hur mycket de påminner om spel från guldåldern av äventyrstitlar.

Whispers of a Machine ska släppas under våren 2019.

Självfallet har jag spelat igenom denna hyllning till de gamla klassiska spelen. Ett mycket bra spel! :) 17/01 Så sant, ta bara Crysis (min åsikt givetvis). Det var väldigt snyggt när det kom, men gameplay var sådär.... 17/01 Håller med till 100%! Skulle vara intressant att få veta från någon inom spelindustrin hur mycket som läggs på grafiska detaljer kontra gamedesign och gameplay-skapande. Grafiken "glöms" ofta bort av hjärnan efter 15-30 minuters spelande, men gamedesign... 17/01 Ser väldigt kul ut! Påminner lite om Gemini Rue! Vilket för min del var en stor hit. Ni som inte kört det, kolla in det på steam. 17/01 Alla ni som blivit sugna på det här, hoppas verkligen ni lirat "Thimbleweed Park"! Inget spel inom genren har lyckats få mig att känna så stark nostalgi och genuin spelglädje som man gjorde när man startade igång Monkey Island/BaSS/Zak McKraken första... 17/01 Jag har haft mina ögon på detta spel ett tag, och ser verkligen fram mot det. Uppväxt med klassiker som "Monkey Island" och "Beneath a Steel Sky", och älskar denna klassiska 2D-pixel-stil. :) 16/01 https://media.giphy.com/media/3oz8xLd9DJq2l2VFtu/giphy.gif 16/01 Inte så lätt. En av anledningarna till pixelgrafiken är på grund av stilen och nostalgin, men också budgeten och tiden. Ett spel i 1280x720 har fyra gånger så många pixlar som ett i 630x360, vilket innebär mycket mer arbete, mycket mer tid, och mycket... 16/01 Jag får starka Beneath A Steel Sky vibbar, det här tåls att hålla ett öga på! 16/01 Det främsta argumentet för denna typ av grafik, eller den 3D variant som finns i t.ex Borderlands, förutom det faktum att somliga finner den tilltalande, måste väl ändå vara det faktum att en utvecklare som nöjer sig med den här sortens grafik kan lägga... 16/01
Skicka en rättelse