Dubbelt så mycket som "världens starkaste konsol".

I Microsofts och Sonys kamp om konsolköparna spelar alltid prestanda en viss roll. Och nu går Microsoft ut med siffror som ger en antydan om hur kraftfull deras nästa konsol, Xbox Series X, blir. Svaret: Xbox Series X blir 12 teraflops stark.

Om det inte säger dig så mycket står Microsoft dig bi. De förklarar att konsolen har fyra gånger mer beräkningskraft än Xbox One. Grafikdelen sägs bli dubbelt så kraftfull mot Xbox One X (som Microsoft ödmjukt kallat "Världens kraftigste konsol") och åtta gånger muskulösare än i Xbox One.

Man använder tekniken "variable rate shading" (VRS) för att kunna lägga mest renderingskraft där den behövs, vilket sägs borga för jämnare framerate och högre upplösning utan att det påverkar grafiken negativt. Maskinen får också stöd för ray-tracing, vilket hittills i pc-sammanhang effektivt hjälpt alla som tyckt frameraten varit för hög. Det blir intressant att se om Xbox-tolkningen gör bättre ifrån sig prestandamässigt.

Annat värt att nämna från Microsofts lockrop är SSD-lagring (vilket redan är känt). "Quick Resume" som är stöd för att kunna återuppta spelandet nästan direkt när konsolen är i viloläge, "Dynamic latency input" (DLI) är trimning av hur snabbt och stabilt kontrollen pratar med konsolen, och "Variable refresh rate" (VRR) är kort och gott dynamisk uppdateringsfrekvens av bilden. Och slutligen: konsolen har stöd för upp till 120 bilder per sekund.

Xbox Series X ska släppas i slutet av 2020, precis som Playstation 5. Microsoft har än så länge berättat mer om Xboxen än vad Sony gjort om PS5:an, så vi kan nog vänta oss ett rafflande taktiskt spel ända fram till premiärerna. Inte minst blir det högintressant att få veta hur mycket konsolerna kommer kosta.

Skicka en rättelse
Realtidsrenderad ray-tracing i spel är fortfarande så pass nytt att jag inte räknar med mer än rätt begränsat stöd för det, oavsett hur många floppar eller tekniker med flashiga namn de klämmer in. Ny prestandakrävande teknik, som ska pressas in i ett... 26/02 Xbox är en utgivare som råkar ha en konsol också. Så länge du är i Windowsmiljö på PC och ev. Köper deras spel så vinner de på det. De tillhandahåller en lösning att spela deras spel billigare än med en PC bara (xbox konsol). Även Sony sneglar ju på att... 26/02 Tycker det är rätt dåligt med multiplayer spel, i vart fall storydrivna coop spel som är något att ha.. 26/02 @Sillgam: Vad har herren rökt för något om du påstår detta ? 26/02 Prestanda har jag i PC-burken, konsolen (ps4) har jag endast för alla grymma exclusivetitlar. Microsoft kan slänga in alla världens terraflops, har dom inte spel så kommer iallafall jag inte köpa den ändå, det är väl inte terraflopsen man vill åt eller? 25/02 12 tflops är galet starkt. Hoppas PS5 blir lika snabb,o hoppas ingen tillverkare släpper nån budgetvariant som tvingar spelen att utvecklas för lägre hårdvarukrav, efter principen om minsta gemensamma nämnare. 25/02 Det är så många som gör multiplayer-spel att det nog är smartare att komplettera marknaden mad titlar som Last of Us, Spider-Man, God of War med flera. 25/02 Starts en blogg eller annan tråd om du vill fortsätta prata Sony. Denna nyhet gäller xbox. Vi har drivit den långt off topic redan 25/02 Det var bara ett exempel som jag svarade på. Men när de gäller spel i kvalitet med The last of us 2, så blir dom nog färre än 8. Räknar inte med 1st party deals. Hade vart kul om Sony släppte nåt smaskigt exklusivt multiplayer nån gång, skumt att dom... 25/02 Det känns lovande för MS inför nästa generation, känner mig laddad. Sony kommer säkert leverera en härlig avtäckning av ps5 men det är lite väl tyst kan man tycka. Nintendo kommer fortsätta som tåget med sin Switch, det är helt galet vad den och dess... 25/02