Bioshock Infinite drevs av Unreal Engine 3, men så släpptes det också för drygt åtta år sedan. När "Bioshock 4" (eller vad det kan tänkas heta) släpps 202X (ja, vem vet?) kan vi räkna med ett annorlunda Bioshock. Tecken talar för ett open world-spel, vilket är något annat än Rapture.
En jobbannons hintar tydligt om att det är Unreal Engine 5 som gäller. Cloud Chamber vill ha en ny senior gameplay programmer och säger att den de söker ska "jobba inuti Unreal Engine 5", med ny teknik som ska gå hand i hand med projektets tekniska behov och kreativa mål.
Nästa Bioshock utvecklas alltså av Cloud Chamber. Irrational Games finns inte längre, då Ken Levine med flera gjort en nystart med Ghost Story Games. Deras debut verkar inte långt bort.
Unreal Engine 5 visades upp för världen via ett läckert realtidsdemo på Playstation 5. Sedan dess har vi fått veta att Hellblade II, "Gears 6" och Wasteland-gängets nya allesammans kommer att nyttja den nya motorn. Sannolikt får de sällskap av nya Bioshock – och många fler lär följa.