Ubisoft kritiseras ofta av många för vägran att våga förändra sig, men klart är att höstens Far Cry 6 har några betydande skillnader. Vissa lär gillas mer än andra. För första gången sedan tvåan skippar man karteditorn, och då även arkadläget. Det berättar man i en AMA på Reddit.

Removing this mode from our plan was a difficult decision, but allowed us to focus our efforts on the main campaign, transporting players into the heart of a modern-day guerrilla revolution

Något spelet däremot kommer få är både gameplay och filmsekvenser i tredjeperson. Far Cry 6 är främst ett actionspel i förstaperson, men narrative director Navid Khavari berättar för Gamespot (trasig länk, så tack Techradar) att teamet prövade sina tredjepersonsvingar – och blev positivt överraskade. Ett av skälen är att man vill att spelaren ska knyta an till protagonisten Dani.

It instantly felt like there was more of a connection to Dani's journey in the world, more of a connection to this epic story in Yara.

Sedan tidigare vet vi att Dani kommer att få en röst, och därmed skilja sig åt från många tidigare Far Cry-hjältar. När Dani smyger in i gerillaläger får vi se din ryggsäck och alla kläder du valt. På tal om ryggsäck: tredjepersonsläget träder i kraft när du nyttjar din explosiva "Supremo backpack".

In the Supremo backpack moments during gameplay, the third-person transition is intended so players can see all of the backpack's effects, and better feel its impact in action.

Far Cry 6 släpps till typ allt (förutom Switch) 7 oktober. Läs om våra intryck.